שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, הנחה בסוף השבוע את מנכ"ל משרדו שרון קדמי להיערך להשלכות על המשק הישראלי כתוצאה מהתפרצות הר הגעש באיסלנד. בן-אליעזר אמר אתמול (יום א', 18.4.10) כי "על משרד התמ"ת, על כל יחידותיו, להיערך לאפשרות שהתפרצות הר הגעש תמשיך ימים ואף שבועות נוספים, ותביא בעקבותיה משבר כבד לתעשיה והעסקים בישראל. תחת משרד התמ"ת ממשקי עבודה רבים שיכולים להיפגע ולהשליך על המשק הישראלי".
מנכ"ל המשרד, שרון קדמי, כינס אתמול את מנהליו לישיבה דחופה בנושא. הוא אמר בישיבה כי בדומה למתווה שהציג המשרד בנושא פתרון עתידי למפעלים שנקלעו למצוקה, על המשרד להציג מתווה עתידי ופתרונות מהירים למשבר, שאת השלכותיו קשה לצפות כרגע. "על-אף כי מדובר בכוח עליון, עלינו לעשות הכל כדי לדאוג לפגיעה מינימלית באזרחי מדינת ישראל, במגוון התחומים עליהם מופקד המשרד".
קדמי הנחה את מנהל מינהל סחר חוץ במשרד, בועז הירש, לגבש תוכנית כוללת להיערכותו של המשרד למשבר, ולהגיש את מסקנותיו בתוך מספר ימים. התוכנית תבחן את ההשלכות האפשריות ותציע פתרונות בכמה מישורים:
- הפגיעה בסחר החוץ של ישראל התלוי בתובלה אווירית;
- החשיפה של עסקים כתוצאה מהפסקת הטיסות;
- השלכות על מגזר העסקים הקטנים והבינוניים;
- בתחום הגנת הצרכן - לדאוג שהצרכנים הישראלים הסובלים מהמשבר בחו"ל יזכו לטיפול הוגן.
בועז הירש עדכן כי על-פי הערכות ראשוניות, נתק של למעלה מעשרה ימים בסחר בין ישראל לאיחוד האירופי עלול להביא לפגיעה קשה הן בחברות הישראליות, אשר השוק האירופי הוא שוק היעד העיקרי שלהן והן בחברות אירופיות, אשר השוק הישראלי הוא שוק היעד העיקרי שלהן. כמו-כן, חברות ישראליות רבות, כמו גם חברות אירופיות רבות, תלויות בספקים הנמצאים באירופה או בישראל ונתק באספקת חומרי גלם עלול לפגוע ביכולות הייצור שלהן ובעמידה בהתחייבויותיהן בפני לקוחות.
חשוב לציין כי חלק גדול מהסחר בין ישראל לאיחוד נעשה בדרך של הובלה ימית; עם זאת, ישנו חלק לא מבוטל - במיוחד בכל הנוגע לתוצרת חקלאית טרייה ומוצרים המצריכים הובלה בקירור - אשר נסחר בדרך של הובלה אווירית ושם צפויה הפגיעה המשמעותית ביותר.
הממונה על הגנת הצרכן, יצחק קמחי, מעדכן כי אין כל מקום לחייב את הצרכנים עבור טיסות שבוטלו. צרכנים שאינם רוצים טיסה חלופית או במועד מאוחר יותר זכאים לקבל את כספם חזרה. "האחריות על הטיסות מוטלת על חברות התעופה, שכרגע נמצאות במצב בו הן לא יכולות להוציא טיסות אל מאות היעדים המתוכננים. על חברות התעופה לפתוח מרכזי מידע ולעדכן אותם בכדי שהאזרחים יוכלו למצוא מידע ביתר קלות. החברות צריכות לעשות ככל שביכולתן בכדי למצוא אלטרנטיבות לטיסות שבוטלו ולדאוג לצרכנים שנתקעו לנושאים אלמנטאריים, עד למציאת פתרון".
באשר לאזרחים שנתקעו בחו"ל, כרגע אין חוק המחייב את חברות התעופה לשאת בעלות השהות בבתי המלון.
הממונה על יחסי העבודה במשרד, שלמה יצחקי, הבהיר כי במצב בו נתקע עובד שנשלח על-ידי מעבידו בחו"ל, ימי שהותו יחושבו כימי עבודה לכל דבר ועניין.
פגיעה קשה בייצוא ובייבוא
ממשרד התמ"ת נמסר כי בשנת 2009 עמד היקף הסחר הכולל של ישראל עם האיחוד האירופי על 29.8 מיליארד דולר (ירידה של 26.1% בהיקף הסחר בהשוואה ל-2008).
הירידה החדה בהיקף הסחר בין ישראל לאיחוד האירופי נבעה מהמשבר הכלכלי העולמי אשר הביא לירידה חדה בכלל הביקושים העולמיים ובתוכם באיחוד האירופי. חשוב לציין כי הירידה בהיקפי הסחר עם האיחוד האירופי לא הייתה אחידה לאורך כל השנה, כי אם ירידה חדה במחצית הראשונה של השנה, ואז התמתנות הירידות ותיקון חיובי הן בייבוא והן בייצוא הישראלי למדינות האיחוד האירופי.
הייצוא הישראלי בשנת 2009 הסתכם ב-12.3 מיליארד דולר. הייבוא לישראל ממדינות האיחוד האירופי בשנת 2009 הסתכם ב-17.5 מיליארד דולר.
בשנת 2009, הייצוא לאיחוד האירופי מהווה כ-26% מתוך סך הייצוא הישראלי לעולם במקום השני לאחר ארה"ב, אשר היקף הייצוא אליה מהווה 32% מכלל הייצוא הישראלי לעולם. הייבוא לישראל מהאיחוד האירופי מהווה 37% מסך הייבוא הישראלי לשנת 2009 - מקור הייבוא העיקרי של ישראל.
ישראל מדורגת במקום ה-23 מבין היצואניות לאיחוד האירופי ובמקום ה-29 מבין מקורות הייבוא של האיחוד האירופי.
האיחוד האירופי מהווה גוש הסחר הגדול בעולם עם נתח של כ-40% מסך הסחר העולמי. היקפי הייצוא של האיחוד האירופי בשנת 2009 הסתכמו בכ-1.1 טריליון אירו, ואילו הייבוא לאיחוד האירופי הסתכם בכ-1.2 טריליון אירו.