|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

איגודי רפואה: להשוות את רפואת הגוף לרפואת הנפש

ראשי מערך בריאות הנפש והר"י: יש לקדם את הרפורמה בבריאות הנפש אך להימנע ממרפאות לבריאות הנפש במסגרת הרפורמה מתכתיבי האוצר שיפגעו במטופלים "אסור לקבוע מכסת מקסימום על טיפולים, אסור להגביל את רשימת המחלות שיטופלו"
08/07/2010  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
תחום מוזנח [צילום: פלאש 90]

איגוד הפסיכיאטרים, מנהלי מחלקות ומנהלי בתי חולים פסיכיאטריים, וההסתדרות הרפואית, תומכים ברפורמה בבריאות הנפש, אך מביעים התנגדות לסגירת המרפאות לבריאות הנפש המתוקצבות על-ידי משרד הבריאות - ועומדות באיום סגירה עם העברת התחום לאחריות קופות החולים.

במקביל, מתנגדים אנשי המקצוע להצעת חוק הרפורמה בבריאות הנפש, המגבילה את הטיפול לרשימה סגורה של אבחנות פסיכיאטריות. אנשי המקצוע מתנגדים גם להטלת מכסה על מספר מפגשי הטיפול הכלולה בהצעת החוק אותה מקדמת הממשלה - וגורסים כי דין הטיפולים בבריאות הנפש צריך להיות זהה לזה של כל תחום רפואי אחר, כאשר ההחלטה מתקבלת על-ידי הרופא המטפל.

על-מנת לחלץ את תחום בריאות הנפש, שהוזנח משך שנים, מבקשים המומחים בתחום להקצות תקציב ייעודי ליישום הרפורמה ולתגבור התשתיות בתחום - מעל ומעבר למסגרת התקציב הכולל העומד לשימוש קופות החולים.

ביום עיון שנערך אתמול (ד', 7.7.10) במשרדי ההסתדרות הרפואית ברמת גן, אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר לאוניד אידלמן, כי למרות שרוב הגורמים במערכת הבריאות, ובכלל זה הר"י, תמכו ברפורמה מאז הוצעה לראשונה לפני 15 שנה, "הצעת החוק נושאת פוטנציאל לפגיעה קשה במטופלים וברופאים העוסקים בתחום. ההסתדרות הרפואית דורשת מהרשות המחוקקת לפעול כשומר-סף שיבטיח כי אילוצי התקציב לא יפגעו במטופלים. הרפורמה לא תוכל לצאת לדרך אם הר"י, והרופאים בשטח, לא יהיו שלמים איתה - ולצורך זה יש להטמיע בהצעת החוק שינויים חיוניים".

מזכ"ל הר"י, עו"ד לאה ופנר, אמרה כי אין לאפשר פגיעה במטופלים במסגרת הרפורמה. "אסור לסגור את מערך מרפאות בריאות הנפש הפועלות כיום במסגרת המדינה", אמרה והוסיפה: "האוצר פשוט מנצל הזדמנות לקצץ תקנים. אסור להטיל מגבלה על מספר הטיפולים ואין להגביל את רשימת המחלות שיטופלו".

ד"ר רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, תלה את האשמה במצבם הבעייתי של הרפואה הפסיכיאטרית והגריאטרית בכלל, ובתי החולים הפסיכיאטריים בפרט, בעובדה שאינם מהווים חלק מחוק ביטוח בריאות ממלכתי. "הפסיכיאטריה והגריאטריה לא מקבלות מספיק משאבים. צריך לעשות את המעבר הזה כמה שיותר מהר ולתקן את הדורש תיקון תוך כדי המעבר".

ד"ר מרנינה שוורץ, סגנית יו"ר איגוד רופאי המדינה ומנהלת מחלקה פתוחה פעילה בביה"ח אברבנאל, הציגה את הרפורמה בבריאות הנפש בפרספקטיבה של ההצלחה שנרשמה ביישום חוק שיקום נכי נפש בקהילה. כ-16,000 איש המטופלים במסגרת זאת, איפשרו לקצץ את מספר המיטות הפסיכיאטריות בבתי חולים מ-7,000 ל-3,500. לעומת זאת, ההבטחה ל-150 תקנים אמבולטוריים חדשים, שליוותה את תהליך הקיצוץ, לא מומשה עד היום. אחוז התפוסה נטו של מיטות פסיכיאטריות בישראל מתקרב ל-100%.

ד"ר שוש ארבל, היו"ר הנבחר של איגוד הפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, הביעה תמיכה ברפורמה - תוך שהיא תוקפת בחריפות את היעדר ההתייחסות בטיוטת החוק לבעיות הילד והמתבגר. ברוח זאת, היא דרשה להוסיף לרשימת המחלות שיטופלו על-ידי קופות החולים גם הפרעות אכילה שאינן נכללות בחלקן בתחומים המכוסים בטיוטת החוק, הפרעות שינה שאינן מופיעות כלל בחוק, והפרעות פסיכולוגיות והתנהגותיות נוספות. בגלל המאפיינים השונים של הטיפול בילדים, דורשים הפסיכיאטרים העוסקים בתחומים אלה שלא לקבוע כלל מיכסות טיפוליות, הקובעות מספר מקסימאלי של פגישות טיפול להן יהיה הילד זכאי.
פסק דין: עב"ל 419-06 עורקבי נ' ביטוח לאומי

חשש לגורל החולים המבוגרים
פרקינסון עם דיכאון [צילום: AP]

אוכלוסיית הקשישים במדינת ישראל שונה מכל קבוצת זקנים בעולם המערבי - הרבה יותר חולים, הרבה פחות משכילים, הרבה יותר עניים
▪ ▪ ▪

פרופ' יורם ברק, יו"ר החברה לפסיכיאטריה של הזקנה, קבל כי הרפורמה המוצעת מאיימת על אחריותו החברתית של הרופא הפסיכיאטר והביע חשש במיוחד לגורלם של החולים המבוגרים. "אוכלוסיית הקשישים במדינת ישראל שונה מכל קבוצת זקנים בעולם המערבי. הרבה יותר חולים, הרבה פחות משכילים, הרבה יותר עניים - ואלה שלושת התחומים המובילים לסיכון לתחלואת נפש. הפסיכיאטריה של הזקנה לא קיימת למעשה בהצעת החוק.

"כל רשימת ההפרעות הקשורות לתחלואה אורגנית הקשורה בדמנציה (שיטיון) - נעלמה מהחוק. מה עם הטיפול המאסיבי המרפאתי בחולה פרקינסון עם דיכאון, או חולה אלצהיימר עם הזיות?". פרופ' ברק חושש במיוחד כי הרשימה הסגורה - והחלקית - של המחלות הפסיכיאטריות אותן מכסה החוק לא תעודכן עם הזמן.

דב פסט, סמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש במשרד הבריאות, טען מצידו כי חלק מהנושאים החסרים לכאורה בחוק נמצאים וממומנים כבר כיום במסגרת התוספת השנייה. הוא חוזה כי תוספת של 400-350 מיליוני שקלים שיוקצו לפסיכיאטריה, עם העברת התחום לאחריות קופות החולים, תאפשר שיפור הטיפול לאזרח. על-מנת להתמודד עם סוגיית הטיפול בקטינים, הקצה האוצר 34 משרות נוספות לרופאים מתמחים בתחום, ובשנה הבאה דורש המשרד תוספת 15 מיליון שקל לטיפול בנושא. פסט הבטיח כי הבעלות על המרפאות לבריאות הנפש המופעלות כיום על-ידי המדינה תעבור ממנה לקופות החולים או לגופים אחרים - והן לא ייסגרו. לדבריו, "קיימת התחייבות שלא יהיו פיטורים. אם עובדים ירצו להישאר במערכת הממשלתית - יש לנו מספיק מקומות לקלוט אותם".

פרופ' זאב קפלן, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל ומנהל המרכז לבריאות הנפש בבאר שבע, תמך ברפורמה כמהלך שיאפשר לעצור את ההידרדרות בתחום בריאות הנפש הנמשכת זה 15 שנה, במיוחד בפריפריה ובגיל הזיקנה. "העברת האחריות הביטוחית לקופת החולים תבטל את ההפרדה בין הגוף לנפש הקיימת כיום, ותחזיר את האחריות על הפרט לרופא המשפחה. הבטחת התקציב כמו בכל תחומי הרפואה האחרונים, תשפר את הנגישות והזמינות, תשלים את תחומי הטיפול החסרים בילדים ונוער, קשישים ופריפריה, ותפחית את הסטיגמה הקיימת כיום של חולים פסיכיאטריים".

ד"ר יהודה ברוך, מנהל בית-חולים אברבנאל, הציג נתונים המעידים על תת-טיפול בבריאות הנפש, הפוגע כיום באוכלוסיית החולים. ד"ר ברוך תומך ברפורמה ומציין כי התקן שנקבע במסגרתה לגבי מספר הטיפולים להם יהיה חולה זכאי בשנה - 10 מפגשים למבוגרים לשנה ו-12 לקטינים - גבוה ממה שמתקיים בפועל כיום - 7 ו-9 בהתאמה. עתידן של המרפאות הממשלתיות נותר עדיין בלתי פתור מבחינתו, שכן קופות החולים הודיעו כי אינן מתכוונות לרכוש את המרפאות הקיימות. "מרפאות יצטרכו להתמודד עם המצב החדש. מנהל מרפאה יצטרך לדאוג שיהיו לו מספיק הכנסות מטיפולים. אם הקופות באמת יפתחו מרפאות, הן יתחרו במרפאות הקיימות הפועלות במסגרת ממשלתית. תחרות היא עניין חיובי. סוף-סוף למטופל שלנו תהיה אפשרות לבחור".

נטל נוסף על רופאי המשפחה
7 דקות לחולה [צילום: AP]

קופות החולים רוצות להצניח את האומללים האלה על רופא המשפחה, שיש לו שבע דקות לכל מטופל. "יש לי שבע דקות למחלות הגוף - איפה אשים את מחלות הנפש?"
▪ ▪ ▪

מי שיקלטו עול נוסף בעקבות יישום הרפורמה בשירותי בריאות הנפש, הם רופאי המשפחה בקופות החולים. ד"ר יצחק בר-אור, מומחה ברפואת המשפחה בשירותי בריאות כללית, ביקש להבטיח כי התוספת הכספית לקופות בגין בריאות הנפש אכן תנוצל בפועל לצרכים האלה. "מישהו צריך לתכנן, לתגמל ולשלם עבור הגדלת זמן המפגש של החולה עם רופא המשפחה".

הוא הזכיר כי כבר כיום עומד זמן המפגש הזה על שבע דקות ברוטו בממוצע. "הרפורמה תביא לסירבול הטיפול במטופל בבריאות הנפש, ולפגיעה במטופלים. אי-אפשר להטיל על רופאי הקהילה נטל נוסף, שעלול לגרום לקריסה. מטופלי בריאות הנפש, המהווים מלכתחילה אוכלוסיה חלשה ובלתי מיוצגת - עלולים להיות מי שישלמו את המחיר".

ד"ר עזרא יחיאל, מומחה ברפואת המשפחה בשירותי בריאות כללית, חידד עוד יותר את המסר הזה וקבל כי "זורקים את החולים כמו כדור לאוויר, והם נוחתים בקופות. הקופות מבקשות לקבל את הכסף - ולהחליט איפה זול להן יותר לטפל בחולים האלה. הן רוצות להצניח את האומללים האלה על רופא המשפחה, שיש לו שבע דקות לכל מטופל. יש לי שבע דקות למחלות הגוף - איפה אשים את מחלות הנפש?".

פרופ' שלמה וינקר, יו"ר איגוד רופאי המשפחה, אמר כי הרפורמה צריכה ליצור שוויון בין רפואת הגוף לרפואת הנפש. "אין ויכוח ואין קונפליקט בין רפואת המשפחה והפסיכיאטריה: ברור שכאשר נכנסת מטלה חדשה למערכת, צריך לתקצב, אותה, לנתח תקורות וכן הלאה. המצב הקיים אינו יכול להימשך. הקופות יודעות לתת שירות, לפתח שירותים, לבנות מבנים. הן יתחרו גם על מתן שירותי בריאות הנפש הטובים ביותר".

ד"ר גדי לובין, ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות, הסכים כי אין מי שחולק שהמצב הנוכחי קשה במיוחד, ופתרונות מחייבים תוספת משאבים. לדבריו, האוצר רגיש להרחבת תקנים הרבה יותר מאשר הוא רגיש לתוספת תקציב. תוספת משאבים עוברת בדרך שונה מאשר הגדלת היקף התקנים.

תאריך:  08/07/2010   |   עודכן:  08/07/2010
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איגודי רפואה: להשוות את רפואת הגוף לרפואת הנפש
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהם אוהבי
9/07/10 04:23
2
חושן12
10/07/10 09:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעוד חודשיים וחצי, ב-26 בספטמבר, יפוג תוקף צו הקפאת הבנייה ביהודה ובשומרון, ובממשלת ישראל מכינים בימים אלה תוכניות לחידוש הבנייה - באופן מבוקר.
08/07/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה נתניהו מעריך כי יש סיבה להניח שבקרוב ייפתחו שיחות ישירות בין ישראל לפלשתינים. נתניהו המבקר בניו-יורק אמר כי השיחות יעסקו בסוגיית הגבולות, בענייני ביטחון, בשאלת הפליטים הפלשתינים ובנושא המים.
08/07/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
המועצה המקומית בית אל ממשיכה לצפצף על החוק ומתעלמת בהפגנתיות מבנייה שאישורה הלא-חוקי נחשף ב-News1.
08/07/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
מחקר חדש תורם ראיות נוספות לכך שלשמן דגים יש השפעה מגינה לא רק מפני מחלות קרדיווסקולריות אלא אולי גם נגד סרטן השד.
08/07/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ממליצה לשר הפנים על התקנת תקנות חדשות בנושא מקומות חניה, תוך הפחתת מספר מקומות החניה במרכזי הערים באזורים הסמוכים לתחנות הסעה של תחבורה ציבורית, במטרה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית.
08/07/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il