רפורמה מקפת בתחום רישום רשיונות הרכב והנהיגה, תוגש היום (יום ד', 11.6.03) לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. תקנות התעבורה יעודכנו במטרה לאחד את ענף הרכב הישראלי, עם הנהוג כיום במדינות העולם המודרני ובעיקר עם אירופה המערבית.
את עבודת ההכנה המקפת ביצע אגף הרכב של משרד התחבורה, בראשות חווה בן-ארי.
הרפורמה היתה אמורה להיות מאושרת עוד לפני כשנה, אך הליכי החקיקה התעכבו עד כה עקב פיזור מליאת הכנסת.
ברשיונות הנהיגה לרכב דו-גלגלי יערכו שינויים מהותיים. הסיווג יתבסס על הכוח והעוצמה שמפתחים האופנועים, במקום על נפחי המנוע כפי שהיה נהוג עד כה. מטרת הרפורמה היא להגביר את הבטיחות בדרכים, באמצעות הכשרה מתאימה של רוכבי האופנועים.
להלן החידושים ברשיונות הנהיגה לאופנועים:
- רשיון נהיגה דרגה A1 הוא רשיון לנהוג באופנוע ובתלת אופנוע שנפח מנועו עד 125 סמ"ק ושהספק מנועו אינו עולה על 14.6 כח סוס.
- רשיון נהיגה דרגה A2 הוא רשיון לנהוג באופנוע, בתלת אופנוע ובאופנוע עם רכב שהספק מנועו עד 33 כח סוס.
- רשיון נהיגה דרגה A הוא רשיון לנהוג באופנוע שהספק מנועו עולה על 33 כח סוס.
להלן החידושים ברשיונות הנהיגה לכלי רכב ממונעים:
- רשיון נהיגה דרגה 1 הוא רשיון לנהוג במכונה ניידת ובטרקטורון.
- לשעבר - "רשיון ב' רגיל" יהיה להבא: רשיון נהיגה דרגה B, הוא רשיון לנהוג ברכב מנועי שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 3,500 ק"ג ושמספר מקומות הישיבה לפי רשיונו לא יעלה על 8, למעט הנהג.
- לשעבר "רשיון ג' למשאית" יהיה להבא: רשיון נהיגה דרגה C1, הוא רשיון לנהוג ברכב מנועי מסחרי וברכב עבודה שמשקלו הכולל המותר לפי רשיונו, עולה על 3,500 ק"ג אך אינו עולה על 12,000 ק"ג.
- רשיון לרכב משא כבד - רשיון נהיגה דרגה C הוא רשיון לנהוג ברכב מנועי מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 12,000 ק"ג.
- רשיון נהיגה דרגה C+E הוא רשיון לנהוג ברכב מנועי מסחרי שמשקלו הכולל המותר לפי רשיונו עולה על 3,500 ק"ג, גם אם צמוד אליו גרור או נתמך שמשקלו הכולל המותר עולה על 750 ק"ג.
- רשיון נהיגה דרגה 5B הוא רשיון לנהוג במונית וברכב סיור ותיור
- רשיון נהיגה דרגה D הוא רשיון לנהוג - באוטובוס, בטיולית וברכב מדברי שמשקלם הכולל המותר עולה על 3,500 ק"ג.
- רשיון נהיגה דרגה D1 הוא רשיון לנהוג ברכב מנועי שמשקלו הכולל המותר עד 5,000 ק"ג ומספר מקומות הישיבה, על-פי רשיונו, אינו עולה על 16 נוסעים למעט הנהג.
סיווג חדש יאפיין גם את רשיונות הרכב (להבדיל מרשיונות הנהיגה):
- רכב מסוג M - רכב מנועי בעל 4 גלגלים לפחות אשר תוכנן, נבנה ומיועד להסיע נוסעים ("רכב פרטי").
- רכב מסוג N - רכב מנועי בעל 4 גלגלים לפחות אשר תוכנן, נבנה ומיועד להובלת טובין ("משאיות").
- רכב מסוג O - גרור או נתמך אשר תוכנן, נבנה ומיועד להובלת טובין.
- רכב מסוג L - רכב דו גלגלי או תלת גלגלי.
על יישום הרפורמה מופקדת מחלקת התקינה באגף הרכב ושירות תחזוקה של משרד התחבורה.
מחלקת התקינה תהיה רשאית לקבוע תקנים לרכב או לחדשם בהתאם לתקנים מבוססים על התקינה של מדינות הקהילה האירופאית (E.C).
התקינה לכלי רכב שיוצרו במדינות NAFTA תתבסס על דרישות התקינה של ארצות הברית וכן על התקינה הישראלית.