ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול (ג', 18.1.11) בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק הטיס. היא קיימה דיון בפרק העוסק בחקירת אירועי בטיחות, זאת במסגרת הצעת החוק שנועדה ליצור תשתית משפטית כוללת ואפקטיבית להסדרת התעופה האזרחית בישראל כחלק מהמאמץ שיוביל להחזרת הדירוג התעופתי של ישראל לקטגוריה 1 על-ידי ה-FAA (מינהל התעופה הפדרלי האמריקני).
הוועדה דנה בסעיף שביקש לאפשר לשר התחבורה לצרף לצוות החקירה חוקרים נוספים שיפעלו יחד עם החוקר הראשי. היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, אמר כי ההצעה לא כוללת שום פירוט בדבר תנאי הכשירות של אותם חוקרים שיצרף השר, או כל הגבלה בדבר
ניגוד עניינים. ח"כ
יצחק וקנין אמר על כך כי "זה כמו שאלי ישי יחקור את אסון השריפה בכרמל".
יו"ר קלוב התעופה ומנהל רת"א לשעבר, אודי זהר, אמר כי השר יכול להימצא בניגוד עניינים, שכן הוא יכול להיות נחקר והסעיף מאפשר לו למנות את החוקרים. נציגי משרד התחבורה טענו כי צריך לשמור לשר את הזכות לצרף חוקרים במקרים מיוחדים, שכן הוא השר האחראי. אם כי הסכימו במשרד התחבורה שצריך "לחדד" את הסעיף.
יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק וקנין, ביקש לקבל לדיון הבא הצעה לתיקון הסעיף, אם כי לא הסתיר את מורת רוחו מהסעיף ואמר: "מצידי יותר טוב שלא תביאו את ההצעה בכלל".
אושר נוסח מרוכך בנוגע לדיווח על אירועים בטיחותיים
בפתח הדיון התייחס עו"ד רון חלפון, מהלשכה המשפטית של משרד התחבורה, להצעת הוועדה למחוק את סעיף 97(ג) בחוק, שביקש לקבוע כי אדם שהיה עד לאירוע בטיחותי יודיע על כך בהקדם לחוקר הראשי או למשטרה. לדברי חלפון, לאחר דין ודברים עם הגופים השונים הנוגעים בחוק ונציגי משרדי הממשלה, המשרד ניסח סעיף מרוכך יותר.
לפי הצעת משרד התחבורה, עובד טיס, איש צוות או בעל רישיון לפי החוק שהיה עד לאירוע בטיחותי, יודיע על כך בהקדם לחוק הראשי. הוועדה קיבלה את ההצעה ואישרה את הסעיף בנוסח המרוכך.
נדחה הדיון בנושא מתן קדימות לחוקר הראשי לנחקרים
עו"ד חלפון ביקש מהוועדה שלא לדון בהצעה להוסיף סעיף בנושא הגבלת גישה לנחקרים לאחר אירוע בטיחותי, תוך מתן העדפה לחוקר הראשי מחשש שייגרם יותר נזק מתועלת. "יש אינטרסים נוספים כמו האינטרס הפלילי והאכיפתי, והטיפול בהם באמצעות המצב הקיים כיום הוא נכון יותר", הסביר.
ח"כ וקנין הזכיר כי באחת הישיבות הקודמות טענה רשות התעופה האזרחית (רת"א) כי החוקר הראשי חוקר רק 5% מהאירועים. "אם זה המצב", שאל וקנין, "אז מה הבעיה להוסיף סעיף שקובע שב-5% מהמקרים הללו ניתן עדיפות לחוקר הראשי".
היועצת המשפטית של רת"א, עו"ד רננה שחר, טענה כי אם רוצים להמשיך את שיתוף הפעולה, אין מקום לתת קדימות לחוקר הראשי. לטענת שחר, החקירה משרתת אינטרסים נוספים, לעתים כאלה שנוגעים לעתיד הקרוב מאוד, שנמצא באחריות רת"א. "אם תישלל מאותם גופים היכולת לחקור, ייווצר מצב של הפרדה בצורה קשה בין האחריות של הגופים לסמכותם".
וקנין השיב ואמר כי "יכול להיות שתיגרם בעיה בין החוקר הראשי למנהל רת"א, אבל צריך למצוא פרק זמן, של 24 שעות למשל, למתן קדימות לחוקר הראשי. אם תקרה תאונה בגלל זה לא נוכל לומר שידינו לא שפכה את הדם הזה".
החוקר הראשי יצחק רז אמר כי הרעיון צריך להיות כזה שב-24 השעות הראשונות לא יהיה מרוץ סמכויות. "כדי שידברו איתנו בפתיחות בתוך הזמן הזה, אני צריך שתישמר לי הזכות להיפגש ראשון עם המעורבים בתקרית", הוסיף.
עו"ד חלפון ביקש כי אם יאושר הסעיף, צריך לתת לו קדימות למשך 24 שעות מרגע ההגעה של כלי הטיס או עובד הטיס לישראל. רז השיב כי אם המשטרה תגיע לנחקר לפניו, הוא יהיה נעול על גרסתו ויחשוש לשנותה. לנוכח המחלוקות, החליט וקנין לא לקיים הצבעה בסעיף ולנסות למצוא את הנוסח המתאים בדיון הבא.