ועדת הכספים אישרה (יום ב', 16.5.11) את הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית הדוחה את המשך יישום רפורמת הפחתת המיסים הישירים ליחידים בשנה אחת. הצעת החוק אושרה ברוב של שמונה תומכים, שלושה מתנגדים ונמנע אחד.
הוועדה התנתה את אישור הצעת החוק בדחייה מקבילה של המשך הפחתת מס החברות מ-24% ל-23% גם כן, בשנה אחת, ובנוסף דרשה מהאוצר לדחות את עליית מחיר הבלו על הדלק הצפויה בתחילת שנת 2010.
הוועדה אישרה את הצעת החוק לאחר שקבעה כי הדחייה תינתן רק על שתי מדרגות המס הגבוהות ביותר (שכר של 20,000 שקלים ומעלה). יו"ר הוועדה,
ח"כ
משה גפני (יהדות התורה), אמר שישראל נמצאת במקום הכי נמוך מבחינת גובה מס החברות והמיסים הישירים לעומת מדינות העולם ובמקום גבוה מאוד במיסים העקיפים. "מבחינה כלכלית טהורה, יש בכך היגיון אך חברתית מדובר באסון", הוסיף. "הכלכלה הישראלית חזקה ויציבה דיה ועל-כן יש מקום לשנות מעט את המדיניות, כך שאזרחים לא יסבלו עקב העלאת המיסים העקיפים של מוצרי הצריכה, הבלו על הדלק וכו'".
הדיון בוועדה היה סוער במיוחד וחברי ועדה רבים הביעו תרעומת על מדיניות המיסים של ישראל, לפיה מפחיתים את המיסים הישירים, דבר המיטיב דווקא עם העשירונים העליונים ומעלים את המיסים העקיפים הפוגעים בעיקר בשכבות החלשות.
ח"כ מירי רגב (ליכוד), הביעה תרעומת על התנהלותו של חבר מפלגתה, שר האוצר
יובל שטייניץ, שלדבריה מאז נכנס לתפקידו "אימץ את כל הגחמות האפשריות של פקידי האוצר ורשות המיסים". ח"כ
אורי מקלב (יהדות התורה), הביע תרעומת על המשך העלאת מחיר הדלק. מקלב אמר שלהעלאת מחירי הדלק יש השלכות רוחביות קשות מאוד על הציבור, כיוון שהיא תביא להעלאת מחירי מוצרים רבים, ביניהם מוצרים ושירותי יסוד.
ח"כ
יואל חסון (קדימה), התייחס גם הוא להעלאת המיסים העקיפים ואמר שהעלאת מחיר הדלק מכבידה מאוד על הציבור. לדבריו, מהעלאת מחיר הדלק כולם נפגעים ואין קואליציה - אופוזיציה. ח"כ
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה), אמרה כי "שרי ישראל הפכו ל'שרי מיסים' העוסקים רק בהטלת גזרות על הציבור והפכו את האזרחים לעבדים מודרניים"
ראש אגף תקציבים באוצר,
אודי ניסן, אמר שיש מוכנות לדחות את העלאת מחיר הדלק ב-2012 וכי לצורך כך, תדחה הפחתת מס החברות מ-24% ל-23% בשנה אחת גם כן. כאמור, מחיר הדלק אמור לעלות ב-40 אגורות בינואר 2012 ומס החברות אמור להיות מופחת עד לשנת 2016 לרמה של 18% בלבד.