בנייר העמדה שהגישה לוועדה להגברת התחרותיות במשק בסוף חודש מרס, הציגה
המועצה הישראלית לצרכנות את ההשפעה השלילית הקיימת לטענתה מהריכוזיות במשק, על הצרכן הישראלי.
את הפגיעה בצרכנים המחישה המועצה באמצעות שלושת התחומים העיקריים בהם היא עוסקת: תחום הטלפוניה הניידת, הבנקאות והגז. "בתחומים אלה בולטת במיוחד תופעת הריכוזיות המבנית בשיעור גבוה, כאשר מספר קטן של חברות אוחזות בעיקר נתח השוק", כותבת המועצה.
ניתן להוריד 20% מתשלום הסלולר הממוצע לצרכן
בתחום הטלפוניה הניידת מציגה המועצה לצרכנות את מחקרה של חברת הייעוץ "שלדור", שקובע בשורה התחתונה כי "המחירים בתחום הסלולר בישראל הם מהגבוהים בעולם". במחקר נטען כי "בהרבה שווקים (בעולם) יש מפעילים שמוכרים חבילות המאפשרות ללקוח להשתמש בסלולר ללא הגבלה ובמחיר קבוע, והתחרות על המחיר היא רצחנית". עוד נטען כי מחקרים השוואתיים רבים אחרים מעידים כי גם הרווחיות והגידול ברווחיות של חברות הסלולר בישראל גבוהים משמעותית ובסדרי גודל ניכרים מהמקובל בעולם.
המועצה מציינת כי על-פי המחקר של חברת שלדור, הגברת התחרות בתחום הסלולר תחסוך למשק הישראלי 2.6 מיליארד שקל בשנה - סכום שהוא שווה ערך ל-20% מהתשלום הממוצע.
החברה גם מזכירה את התלונות הרבות שהיא מקבלת מהצרכנים נגד חברות הסלולר. בשנת 2010 לבדה התקבלו במועצה כ-4,000 תלונות בתחום - גידול של 31% בכמות התלונות לעומת 2009). "התלונות נגד חברות הסלולר מצביעות על פגיעה חמורה בצרכנים. עם זאת, למרות הביקורת הרחבה בתקשורת ובכנסת, החברות עצמן נמנעות מלנקוט בצעדים משמעותיים על-מנת למנוע את התופעות... המכבידות על היכולת של הצרכן להגן על זכויותיו".
עמלות הבנקים - חגיגה של מיליארדים על חשבון הצרכן
בתחום הבנקאות, מציינת המועצה כי הדוגמה המובהקת ביותר להיעדר התחרותיות במגזר הצרכנים הפרטיים היא התנהלות הבנקים בעבר, אשר גרמה לכך שגובה העמלות היה זהה בין הבנקים השונים והעלאה של העמלות בבנק אחד מייד גררה העלאה של העמלות בכל שאר הבנקים. "מצב זה, סביר להניח, איפשר לבנקים השונים להעלות את גובה העמלות ללא הצדקה כלכלית", נטען בנייר העמדה. "ההתערבות הרגולטורית של הפיקוח על הבנקים לגבי אופן גביית העמלות במסגרת 'הרפורמה בעמלות' מ-2008 אומנם שיפרה את השקיפות בתחום אך לא קידמה את התחרות ותופעות שונות המצביעות על פער הכוחות הגדול של הבנקים אל מול הצרכנים נותרו בעינן".
נייר העמדה של המועצה לצרכנות מצטט מדוח הממונה על ההגבלים העסקיים בעניין העברת המידע בין הבנקים בנוגע לעמלות, שנכתב בשנת 2009. לפי דוח זה, הוערכה תוספת ההוצאות שיש למגזר משקי הבית בכ-1.4 מיליארד שקל בגלל עמלות. סך הפער בתשלומי יתר על אשראי ובתקבולי חסר על פיקדונות הוערך בזמנו על בסיס נתוני שנת 1999 בכ-1.7 מיליארד שקל. כלומר, סך ההוצאות הנוספות שמשלמים משקי הבית לבנקים, הוצאות המימון והוצאות תפעוליות, מסתכם לכ-3.1 מיליארד שקל. פערים אלה, קובע הדוח, לא הצטמצמו בשנתיים שקדמו לעריכתו, ואולי אף התרחבו.
חברות הגז: יחס שרירותי ואפליה של הצרכן הביתי
בתחום הגז מציינת המוצעה לצרכנות כי בחודש פברואר השנה פרסמה הרשות להגבלים עסקיים נתון לפיו צרכני הגז הביתיים משלמים תשלומים עודפים בסך כ-100 מיליון שקל בשנה, "לפי תרחיש שמרני". עוד נכתב במחקר הרשות להגבלים כי "קיימים הפרשים ניכרים בין המחיר ללקוח הביתי והמחיר ללקוח המוסדי, שאינם נובעים מהפרשי עלות".
המועצה מציינת כי בתחום הגז גורם היעדר התחרות לפגיעה קשה בצרכנים, שאינם יודעים על מה הם משלמים וכיצד נקבע המחיר, וכי הם כפופים להעלאות מחיר תכופות ללא כל הסבר ובדיעבד.
"צרכנים של החברות הגדולות, שכבר מבקשים לנסות ולעבור בין חברות, נתקלים בקשיים בקבלת הצעות מחיר מחברות גדולות אחרות", טוענת המועצה. "נראה כי אין לחברות תמריץ לשפר את השירות ותלונות הצרכנים העיקריות בענף הן על זמני המתנה גדולים במיוחד לקבלת שירות, ניתוקי גז שרירותיים ללא יידוע מראש ודרישות תשלום שונות ללא הצדקה וללא הסבר".
המלצת המועצה היא להרחיב את הסמכויות של הרשות להגבלים עסקיים על-מנת שיהיו בידיה כלים למנוע ריכוזיות כלל-משקית של חברות וקבוצות עסקים. בנוסף, קובעת המועצה, כי יש לקדם את תיקון החקיקה הנותן סמכויות לרשות להגבלים עסקיים לפעול בענפים המתאפיינים בהיעדר תחרות נגד קבוצות ריכוז, לרבות תחום הבנקאות והביטוח.