ההסכם החדש לפיו חיילי צה"ל יהיו מנועים מלהשתמש בשרותי
רכבת ישראל בחינם בימי ראשון בבוקר, נכנס (יום א', 22.1.12) לתוקף בעקבות ההחלטה שנחתמה בין
משרד התחבורה למשרד הביטחון. במהלך ביקור של חברי ועדת החוץ והביטחון בתחנת הרכבת בסבידור בתל אביב, מקום בו יש מיעוט של חיילים שעולים, איים יו"ר הוועדה, ח"כ
שאול מופז, כי עד שההסדר הזה לא יבוטל ויאפשרו לחיילים לנסוע בחינם ברכבת, אין בכוונתו לאשר כספים למערכת הביטחון בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון".
מופז, שבעבר היה שר התחבורה, אמר: "נכון היה שרכבת ישראל הייתה נערכת עם תוכנית רב-שנתית, כדי להתמודד טוב יותר עם הצפיפות בקרונות. זו פשוט שערורייה של העדר עבודת מטה". הוא התעלם בכך מבעיית רכש הקרונות הקיימת מזה זמן רב ברכבת ישראל, שהיא הגורם לצפיפות. יו"ר ועדת המשנה לכוח אדם בוועדת החוץ והביטחון, ח"כ מירי רגב, אף מאיימת בביטול ההסדר באמצעות חקיקה. לדבריה, הגישה הצעת חוק הקובעת כי חיילי צה"ל יסעו חינם הן ברכבות, הן באוטובוסים.
שר התחבורה: "מופז מפגין נגד עצמו"
שר התחבורה ישראל כ"ץ תקף את מופז, ואמר כי שאול מופז של תקופת הפריימריז מפגין נגד שאול מופז שהיה שר התחבורה ולא דאג לרכש של קרונות חדשים. לדברי כ"ץ, מופז ופוליטיקאים אחרים מנצלים ניצול ציני את החיילים ורוכבים על גבם.
ועדת הכלכלה בחרה לבקר במקום רלוונטי יותר - בתחנת הרכבת בראש העין. היא קיבלה בתחנה סקירה מראש מחלקת תכנון ותקציבים בצבא, אל"מ אייל הנס, ומהמשנה למנכ"ל הרכבת, ירון רביד.
אל"מ הנס ורביד הסבירו כי יש אוטובוסים שמסיעים את החיילים צפונה ודרומה, כאשר חיילים שצריכים להגיע דרומה יכולים לנסוע באוטובוס עד תחנת ההגנה בתל אביב ומשם להמשיך ברכבת. רביד הוסיף כי עד כה נראה שהמהלך מתקדם בסדר וכי אין עומסים ואיחורים, ואף ציין כי הרכבת הצליחה הבוקר להגיע בתחילת הבוקר לאחוזי דיוק גבוהים של 95%, שלא מוכרים בימי ראשון בבוקר.
הצבא לא מנע מחיילים לעלות לרכבת
אל"מ הנס הוסיף כי הצבא לא מונע מחיילים שרוצים לשלם מכיסם ולעלות לרכבת, וציין כי יצאה הנחיה שלא להעניש חיילים שיאחרו היום להגיע לבסיס. לדבריו, הצבא מקבל הנחה של 22% מהרכבת וכי המהלך אמור לחסוך לצבא כ-20 מיליון שקל. עם זאת הוא הבהיר: "זה לא נכנס כשיקול - זה לא מהלך כלכלי".
יו"ר הוועדה, כרמל שאמה-הכהן, ביקש לדעת מדוע החיילים וההורים לא אוהבים את המהלך הזה ושאל האם הצבא יהיה מוכן לשקול לחזור למצב הקודם, אם המהלך לא יצלח. אל"מ הנס ציין כי מהדיווחים שמתקבלים הבוקר נראה כי המהלך משביע רצון והוסיף: "אם בעוד חודש נראה שהמהלך לא מצליח, מבחינת שביעות רצון המערכת - נעשה שינויים. אבל בדקנו וראינו שלפעמים יש פער לטובת האוטובוסים שמגיעים ישירות לבסיסים".
רביד הסביר כי הרכבת נמצאת במהלך להכפלת מערך הקרונות, אך הוא יארך שלוש שנים. שאמה-הכהן הבהיר כי "אם חיילי צה"ל יהיו שבעי רצון מהמהלך אנחנו לא נעמוד בדרך, אבל אם נמשיך לראות חיילים שפוחדים לאחר ויוצאים לבסיס במוצ"ש - זה ייפסק, ולא אחרי שלוש שנים". לדבריו, ידאג לכך שיהיו סקרי שביעות רצון בקרב החיילים.
חיילים שהיו בתחנה ועל האוטובוסים של הצבא סיפרו כי הם מעדיפים לעלות על הרכבת, שכן הנסיעה מהירה וללא פקקים. "מי אמר שהאזרחים צריכים להיות שווים יותר מאיתנו", אמרו כמה חיילות.
ח"כ
יוליה שמאלוב ברקוביץ אמרה כי אולי אם הצבא היה מצליח להסביר את המהלך טוב יותר - זה היה קל יותר. "יש לי תחושה שיהיה לכם קשה להסביר שהמהלך נכון. מה שקורה זה שהצבא חוסך כסף, הרכבת מרוויחה, וכל זה על-חשבון החיילים".
מחר בשעה 12:30 תקיים הוועדה ישיבה בנושא בכנסת, אליה הוזמנו נציגים ממשרד הביטחון, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד האוצר, רכבת ישראל, חברות להפעלת תחבורה ציבורית ומועצת המובילים והמסיעים.
260 אוטובוסים, רבבות חיילים
יו"ר רכבת ישראל, אוֹרי יוגב, אמר כי הסעות האוטובוסים עובדות היטב וכי במקצת המקרים מגיעות מהר יותר מאשר הרכבות. לדבריו, המצב כפי שהיה עד היום ולפיו עשרות אלפי חיילים עלו לרכבות בבוקר יום ראשון הביא לסכנת נפשות. "בתוך ארבע עד חמש שנים עם ההשקעה הנרחבת בתשתיות הרכבת, ניתן יהיה להתגבר על העומס ועל הביקוש הגדל", אמר.
במערך האוטובוסים שנועד להסיע חיילים אל הצפון וממנו כחלופה לרכבת, פעלו כ-243 אוטובוסים (מתוך 303 שהועמדו), שהסיעו כ-6,036 חיילים ליעדיהם, כ-40 חיילים בממוצע בכל אוטובוס. לא נרשמו חריגות כלשהן. כמאה חיילים בחרו לעלות לרכבת בכל זאת ולשלם. מדובר צה"ל נמסר ל-News1 כי הם לא יקבלו החזרי נסיעה בעמדות השלמיות במשרדי השלישות ביחידותיהם, משום שהועמדה עבורם חלופה ראויה, אך הם בחרו שלא לנצלה.
מרכבת ישראל נמסר כי התפוסה, שבימי ראשון בבוקר הגיעה ל-200%, הגיעה היום ל-130% בלבד. כן נרשמה הקלה משמעותית בתנועת הרכבות מתל אביב דרומה. אחוז הדיוק הנמוך מאוד עלה אף הוא, יחסית לשאר ימי א' הנע סביב 60%, והגיע ל-84.42%. מוקד התנועה של גלגלץ מסר כי האוטובוסים שהופעלו לא גרמו לגודשי תנועה חריגים. במקצת הקווים קוצרה הנסיעה, אך בממוצע התארכה הנסיעה ב-25 דקות בלבד.