היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד יואל בריס, סבור כי כל החלופות להקמת מיזם הרכבת לאילת וכן אופן בחינתן, כפי שיוגש ל
ממשלה בישיבתה הקרובה (יום א', 28.1.12) בידי ראש הממשלה
בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ, אינם תואמים את חוק המכרזים ותקנותיו. דבריו של עו"ד בריס מופיעים בחוות דעת משפטית הנלווית להצעה להחלטה, הממתפרסמת כאן לראשונה.
יועמ"ש האוצר הוא היחיד שלא אישר את תקינות ההצעה להחלטה, בניגוד ליועצים המשפטיים בשאר המשרדים - משרד ראש הממשלה, התחבורה והפנים. עו"ד שלומית ברנע פרגו, יועמ"ש משרד רה"מ, כתבה כי על החלופות שמוצעות לעמוד בחוק המכרזים, אך שמה דגש על פתרון בעיות אחרות שמתעוררות:
הראשונה - ההצעה להקים מינהלת ייעודית בחברה הלאומית לדרכים שתנחה את המיזם, חייבת להיות מותנה באישור דירקטוריון החברה. על-פי המוצע, בראש צוות ההיגוי (המינהלת) יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ויהיו חברים בו נציגי המועצה הלאומית לכלכלה, אגף התקציבים, נציג החשב הכללי וכן שני נציגים מ
משרד התחבורה בהם יו"ר דירקטוריון החברה הלאומית לדרכים, יאיר שמיר.
השנייה - יובהר כי ההצעה לפיה שרים יטילו על נציגיהם במוסדות התכנון לממש את מדיניות הממשלה, תהיה כללית ולא תעסוק במקרים קונקרטיים, כדי לאפשר לפקידים להפעיל שיקול דעת עצמאי המונע משיקולי תכנון רלוונטיים וראויים שלא יושפע מלחצי השרים.
בתוך שלושה חודשים, אמור צוות ההיגוי להצביע על החלופה המועדפת מבחינתו. על הפרק שלוש חלופות:
(1) הקמתו באמצעות הסכם ייחודי בין ממשלת ישראל לממשלת סין [בהצעה להחלטה לא מוזכר השם סין, אלא ממשלה אחרת. השר כ"ץ תומך בחלופה זו];
(2) ביצוע הפרויקט בשיתוף הסקטור העסקי הפרטי (PPP) [17 חברות בינלאומיות וישראליות כבר הביעו התעניינות]; וכן
(3) ביצוע הפרויקט במימון תקציבי של המדינה.
שר הפנים נדרש בהחלטה להשלים את הליכי התכנון הסטטוטורי בלוח זמנים קצר, לא יאוחר מסוף שנת 2012. לכל הפחות יעמדו לרשותו שמונה חודשים ותקציב ראשוני בסך 150 מיליון שקלים.
בתוואי המסילה יש ארבעה מקטעים עיקריים, מהם התוואי הקיים מתל אביב לבאר שבע, ושלושה הדורשים תכנון סטטוטורי:
- באר שבע-דימונה (35 ק"מ) - שדרוג המסילה הקיימת והכפלתה;
- דימונה-חצבה (65 ק"מ) - שדרוג המסילה הקיימת והכפלתה עד צין, והקמה מצין עד חצבה, הכולל גם קטעי מינהור;
- חצבה-אילת (160 ק"מ) - הקמת מסילה עד הכניסה הצפונית לאילת, בסמוך לשדה התעופה הקיים ובמקביל לכביש הערבה.
ועדת התכנון המחוזית תחויב להביא בחשבון נסיעה של עד 300 קמ"ש, הפעלת רכבות על בסיס מערך מחושמל, הובלת מטענים והובלת נוסעים. שיקול משמעותי שעליה להביא בחשבון הוא לוח הזמנים העדכני להשלמת הפרויקט. כאמור, המטרה היא לקצר את משך ההליכים, ולהשלים את הקמת המיזם בתוך חמש שנים.
בעבודה מקיפה שנעשתה בשנת 2007, הוערכה עלות המיזם ב-8.6 מיליארד שקלים. צוות ההיגוי אמור לעדכן את אומדן העלויות, לפי החלופות השונות המוצעות לאופן הקמת המיזם.