|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ראשי עיריות התערבו בעבודת התובעים

ראש עיריית נצרת עילית ביקש מהתובעת העירונית להקפיא צו סגירה שיפוטי לאולם אירועים והנפיק לאולם רישיון עסק בעת שעמד נגדו צו סגירה לשכת ראש עיריית כרמיאל פעלה לביטול קנסות יותר מ-400 דוחות חניה בוטלו לפי הנחיית סגן ראש העיר בניגוד לכל הנהלים
25/12/2012  |   איציק וולף   |   חדשות   |   תגובות
שמעון גפסו. התערבות פסולה [צילום: יותם פרום]

מבקר המדינה, השופט (בדימ.) יוסף שפירא, קובע כי נבחרי ציבור ועובדי רשויות מקומיות התערבו שלא כדין בפעולות של התביעה העירונית. זאת למרות הנחיות היועץ המשפטי לממשלה וההלכה הפסוקה שקבעו כי על התובעים העירוניים לפעול מתוך עצמאות מקצועית, וכי בעת מילוי תפקידם אין עליהם מרות זולת מרות החוק.

כך למשל ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, התערב בעבודתה של התביעה העירונית בכל הנוגע לפעילות של אולם אירועים בעיר: הוא ביקש מהתובעת להקפיא צו סגירה שיפוטי שהוצא לאולם, הורה שלא למסור לבעלי האולם את הצו האמור, ואחר כך הנפיק לאולם רישיון עסק בעת שעמד נגדו צו סגירה שיפוטי.

מחלקת פיקוח ורישוי עסקים בעיריית כרמיאל העבירה דוחות עברה בתחום רישוי העסקים לממלאת-מקום ראש העירייה כדי שתבחן את המשך הטיפול בהם במקום להעבירם לתובע העירוני לקבלת החלטה בעניינם. דוחות קנס שנתנה מחלקת הפיקוח בוטלו על-ידי המחלקה בעקבות פנייה מלשכת ראש העירייה או מסגניתו או על-פי החלטת ראש המינהל לאיכות הסביבה ולתברואה - וזאת בלא שהועברו לתובע לקבלת החלטה.

רשות החניה העירונית ביטלה בשנים 2011-2010 יותר מ-400 דוחות חניה לפי הנחייתו של סגן ראש העירייה שכיהן בשנת 2010 בלי שהבקשות לביטול הדוחות הועברו לתובע העירוני לקבלת החלטה.

"עורך דין שהוסמך כנציג היועץ המשפטי לממשלה לשמש תובע מטעם רשות מקומית או ועדה מקומית לתכנון ולבנייה חייב להפעיל שיקול דעת עצמאי בכל מקרה ומקרה, ואין הוא כפוף, בתחום התביעה הפלילית, להוראותיהם של ראש הרשות המקומית, של נבחרים אחרים או של עובדים בכירים ברשות. היועץ המשפטי לממשלה קבע כי יש לשלול מתן הוראות של נבחרי ציבור או של עובדים בכירים בגוף שבו מועסק התובע, בדבר הדרך שבה ינהג התובע במקרה מסוים, וכי בשום מקרה לא יתחשב התובע בשיקולים פוליטיים של נבחרי הציבור", קבע המבקר.
דוח מבקר המדינה: מערך התביעה ברשויות המקומיות ובוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה
אין פתרון מקיף ומספק לפעילות התובעים ברשויות המקומיות; ליקויים בפיקוחם של משרד הפנים והיועץ המשפטי לממשלה על התובעים; חשש מהתערבות פוליטית בעבודתם

משרד הפנים והיועמ"ש לא קבעו תנאי כשירות

מבקר המדינה קבע עוד כי משרד הפנים והיועץ המשפטי לממשלה כשלו בקביעת תנאי כשירות לתובעים עירוניים הפועלים ברשויות המקומיות.

בדוח השנתי ציין המבקר כי משרד הפנים, האחראי לתפקודן של הרשויות המקומיות ולניהולן התקין, והיועץ המשפטי לממשלה, האחראי לתביעה הכללית שהתובעים הם נציגיו, לא קבעו תנאי כשירות לתובעים העירוניים.

משרד הפנים לא קבע תקינה ליחידות התביעה העירונית ולתובעים בוועדות המרחביות. מבקר המדינה ציין כי היעדר תקינה עלול לפגוע בביצוע עבודת התביעה ובאפקטיביות שלה. עוד הוסיף כי בהיעדר תקינה נבחרי כל רשות מקומית ומנהליה הבכירים יכולים לקבוע את הרכב יחידת התביעה ובדרך זו להשפיע על אופן פעילותה ועל יכולתה לאכוף את החוק בתחום שיפוטה של הרשות המקומית ולפגוע באי-תלותם של התובעים.

עוד נמצא כי לא נשמר עיקרון חוסר התלות של התובעים באנשי מחלקות אכיפה אחרות ברשויות המקומיות. כך למשל בעיריית באר שבע עבדו שלושה מהתובעים העירוניים שטיפלו בעברות חניה במשרדי אגף הפיקוח העירוני ואף היו כפופים מינהלית למנהל האגף.

דוח המבקר מגלה כי רשויות מקומיות לא מינו תובעים עירוניים - שתי עיריות, שש מועצות אזוריות ו-55 מועצות מקומיות. עוד נמצא כי 147 מתובעי הרשויות המקומיות שענו על השאלון היו תובעים פנימיים ו-99 מהם היו תובעים חיצוניים.

הוועדות המרחביות גליל מרכזי, לב הגליל, מעלה הגליל ושפלת הגליל לא פרסמו עד מועד סיום הביקורת, פברואר 2012, מכרז למינוי תובע חיצוני אף שהיו חייבות לעשות כן לפי ההנחיות בנוהל ועדות מרחביות שפרסם משרד הפנים.

הוועדה המרחבית גליל מזרחי לא פרסמה עד מועד סיום הביקורת מכרז לבחירת תובע חיצוני חדש לפי ההוראות שנקבעו בנוהל ועדות מרחביות. לא זו אף זו, הוועדה המשיכה להעסיק את התובע החיצוני שכיהן קודם פרסום הנוהל ללא חוזה תקף, בניגוד לכללי מינהל תקין.

עוד קובע המבקר כי משרד הפנים לא עקב אחר יישום נוהל ועדות מרחביות, בין היתר בדבר פרסום מכרז למינוי תובע, ולא נקט צעדי אכיפה נגד ועדות שלא עשו כן.

מבקר המדינה קובע עוד בדוח כי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בעניין הסמכת תובעים, המסדירות את הליך הסמכת התובעים ועקרונותיו, לא עודכנו בשנים האחרונות בהתחשב בתמורות שחלו במשרד המשפטים ובפרקליטות המדינה - לרבות הקמת המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין, שיש לה תפקיד חשוב בהליכי ההסמכה וההדרכה של התובעים וכן בפיקוח ובבקרה עליהם.

עוד עולה מן הדוח, כי היועץ המשפטי לממשלה מנהל באמצעות פרקליטות המדינה מאגר נתונים ממוחשב של התובעים העירוניים, אך המאגר אינו מעודכן וחסרים בו פרטים חיוניים על מספר התובעים ועל סוג ההסמכה שאושרה להם.

תובע פנימי שלא קיבל הסמכה

מבקר המדינה מצא גם כי עיריית טירת כרמל העסיקה תובע פנימי אשר לא קיבל הסמכה מהיועץ המשפטי לממשלה וכי היועץ המשפטי לממשלה הסמיך תובעים חיצוניים ברשויות המקומיות ובוועדות מקומיות לתכנון ולבנייה שלא בהתאם להנחיות בעניין הסמכת תובעים, ולפיהן לא ישמש תובע בכמה רשויות מקומיות אשר מספר תושביהן הכולל עולה על 20,000, ולא ישמש תובע חיצוני לתקופה מצטברת העולה על שבע שנים:

בשנים 2009 עד 2011 הסמיך היועץ המשפטי לממשלה ארבעה תובעים חיצוניים, וכל אחד מהם הוסמך לשמש תובע בכמה ועדות מקומיות שמספר התושבים הכולל בתחומי שיפוטן היה גדול מ-20,000 נפש; עורך דין הוסמך לשמש תובע חיצוני במועצה המקומית קריית טבעון לתקופה מצטברת העולה על שבע שנים.

המבקר שפירא קובע עוד כי היועץ המשפטי לממשלה הטיל על פרקליטויות המחוזות לטפל בפניות התובעים בתחומי רישוי העסקים וחוקי העזר העירוניים ולברר תלונות בעניינם, אך התובעים בתחומים אלו נותרו ללא גורם מנחה ומפקח באופן יזום ושוטף, להבדיל מהתובעים בתחום התכנון והבנייה המונחים על-ידי המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין.

עוד הוסיף כי היועץ המשפטי לממשלה לא הקפיד לאכוף על התובעים העירוניים ועל תובעי הוועדות המרחביות את ההנחיות המחייבות אותם להגיש לו דוחות תקופתיים על פעילותם.

"על משרד הפנים והיועץ המשפטי לממשלה לקיים עבודת מטה משותפת לבחינה ולהסדרה של מבנה מערך התביעה ברשויות המקומיות ותפקודו, ובכלל זה נושא כפיפותו וקביעת מנגנון לפיקוח על התובעים ולהכוונתם בעבודתם על-פי אמות מידה מקצועיות, אחידות ושוויוניות", ציין בדוח.

בשולי הדברים ציין כי היועץ המשפטי לממשלה מסר בתשובתו למשרד מבקר המדינה מאוגוסט 2012 כי בעקבות תמונת מצב שהצטיירה לפניו טרם קבלת טיוטת דוח הביקורת וביתר שאת לאחר קבלת הטיוטא, הוא החליט באותו חודש למנות צוות בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) כדי לבחון את המצב הקיים ואת הדרכים להגברת ההנחיה והפיקוח על כלל התובעים שהוסמכו לשמש נציגי היועץ המשפטי לממשלה לפי סעיף 12(א)(1)(ב) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982. הצוות התבקש למסור את המלצותיו תוך ארבעה חודשים.

"מן הראוי שהצוות שמינה היועץ המשפטי לממשלה יבחן, בין היתר, את מודל הפיקוח של היועץ המשפטי לממשלה על התביעה ברשויות המקומיות ובוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה בהתאם לממצאי דוח זה", לשון הדוח.

תאריך:  25/12/2012   |   עודכן:  26/12/2012
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ראשי עיריות התערבו בעבודת התובעים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פתיחה ב"קול תרועה" ולאחריה נסיגה ודעיכה - כך מגדיר (יום ג', 25.12.12) מבקר המדינה, יוסף שפירא, את טיפולן של הממשלות בבעיותיה של לוד מאז שנת 2000. שפירא הכין חוות דעת מיוחדת על הנעשה בלוד, לבקשת ועדת הכנסת לביקורת המדינה, ועל פני כ-150 עמודים הוא מתאר את המצב בעיר, את התוכניות השונות ואת מימושן. מסקנתו היא שאמנם בחלק מן הנושאים חל שיפור, אך עדיין נותרה עבודה רבה. "המדינה השקיעה בלוד משאבים עצומים בתחום החומרי ובתחום כוח האדם. הבדיקה המקיפה שעשה משרד מבקר המדינה, בהתאם לבקשת הכנסת, מלמדת כי אף שהמדינה השקיעה רבות בניסיונות לשיקומה של לוד, טרם ניכר שיפור משמעותי במצב העיר ובאיכות חיי תושביה", קובע שפירא.
25/12/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
לרשויות המקומיות תפקיד מכריע למניעת אלימות בין בני זוג ולטיפול בנפגעיה, אך בדיקה של מבקר המדינה מלמדת על תפקוד לקוי של גורמי הרווחה ברשויות בכל הקשור לטיפול בנושא.
25/12/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
האם כבישי הערים והרשויות המקומיות מבוטחים? לא בטוח. מבקר המדינה מגלה כי משרד התחבורה אינו דורש מהרשויות לבטח את הכבישים, העלולים להיפגע משטפונות, ממפולות ומשורת נזקי טבע. העיריות משקיעות מדי שנה שני מיליארד שקלים בסלילת כבישים ובהרחבתם, ומשרד התחבורה מממן 70% עד 100% מההשקעה. אולם המשרד איננו דורש מהעיריות לבטח את הכבישים, כתנאי לקבלת הכסף!
25/12/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, השופט (בדימ.) יוסף שפירא, קובע כי נמצאו ליקויים באופן הטיפול של רשויות מקומיות ושל משרד הפנים בנושא תחזוקת הדרכים הציבוריות שבתחומי הרשויות.
25/12/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
"איכות חייו של התושב מושפעת מרמת השירותים שהרשות נותנת לו ומשמירה על שלומו, בריאותו ובטחונו האישי על-ידי הרשות המקומית. חובתם של הרשויות ומשרדי הממשלה היא לפעול בדרך מהירה ויעילה לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה על-מנת לקדם את השירות הניתן לאזרחים". כך אומר (יום ג', 25.12.12) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בהקדמה לקובץ הדוחות השנתי על הביקורת ברשויות המקומיות.
25/12/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il