הפוך לדף הבית אימייל אדום
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
רשימות  |  ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ספורט  |  נדל"ן  |  תגיות  |  פורומים  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
חדשות / מבזקים
ראשי  /   מוניציפלי/מקומי  ממשל    |  שתף:    |    |    |  
פורומים
מוניציפלי/מקומי
ממשל
ביטוח ופיננסים
כלל פיננסים
כלל פיננסים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
בעד פירוק הרשות
05/01/2013   |   מרדכי קידר
 
 
 
ממשלת מה-שמה
05/01/2013   |   יובל ברנדשטטר
 
 
 
הצעה המשרדת אי-אמון
05/01/2013   |   אורי שטרוזמן
 
 
 
הביוגרפיה השירית של עמוס עוז
05/01/2013   |   יוסף אורן
 
 
 
צלילי השריעה
05/01/2013   |   מנשה שאול
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
ראשי עיריות התערבו בעבודת התובעים
שמעון גפסו. התערבות פסולה [צילום: יותם פרום]

ראש עיריית נצרת עילית ביקש מהתובעת העירונית להקפיא צו סגירה שיפוטי לאולם אירועים והנפיק לאולם רישיון עסק בעת שעמד נגדו צו סגירה לשכת ראש עיריית כרמיאל פעלה לביטול קנסות יותר מ-400 דוחות חניה בוטלו לפי הנחיית סגן ראש העיר בניגוד לכל הנהלים

  דוח מבקר המדינה: מערך התביעה ברשויות המקומיות ובוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה  
> משרד הפנים והיועמ"ש לא קבעו תנאי כשירות


> תובע פנימי שלא קיבל הסמכה


▪  ▪  ▪
מבקר המדינה, השופט (בדימ.) יוסף שפירא, קובע כי נבחרי ציבור ועובדי רשויות מקומיות התערבו שלא כדין בפעולות של התביעה העירונית. זאת למרות הנחיות היועץ המשפטי לממשלה וההלכה הפסוקה שקבעו כי על התובעים העירוניים לפעול מתוך עצמאות מקצועית, וכי בעת מילוי תפקידם אין עליהם מרות זולת מרות החוק.

כך למשל ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, התערב בעבודתה של התביעה העירונית בכל הנוגע לפעילות של אולם אירועים בעיר: הוא ביקש מהתובעת להקפיא צו סגירה שיפוטי שהוצא לאולם, הורה שלא למסור לבעלי האולם את הצו האמור, ואחר כך הנפיק לאולם רישיון עסק בעת שעמד נגדו צו סגירה שיפוטי.

מחלקת פיקוח ורישוי עסקים בעיריית כרמיאל העבירה דוחות עברה בתחום רישוי העסקים לממלאת-מקום ראש העירייה כדי שתבחן את המשך הטיפול בהם במקום להעבירם לתובע העירוני לקבלת החלטה בעניינם. דוחות קנס שנתנה מחלקת הפיקוח בוטלו על-ידי המחלקה בעקבות פנייה מלשכת ראש העירייה או מסגניתו או על-פי החלטת ראש המינהל לאיכות הסביבה ולתברואה - וזאת בלא שהועברו לתובע לקבלת החלטה.

רשות החניה העירונית ביטלה בשנים 2011-2010 יותר מ-400 דוחות חניה לפי הנחייתו של סגן ראש העירייה שכיהן בשנת 2010 בלי שהבקשות לביטול הדוחות הועברו לתובע העירוני לקבלת החלטה.

"עורך דין שהוסמך כנציג היועץ המשפטי לממשלה לשמש תובע מטעם רשות מקומית או ועדה מקומית לתכנון ולבנייה חייב להפעיל שיקול דעת עצמאי בכל מקרה ומקרה, ואין הוא כפוף, בתחום התביעה הפלילית, להוראותיהם של ראש הרשות המקומית, של נבחרים אחרים או של עובדים בכירים ברשות. היועץ המשפטי לממשלה קבע כי יש לשלול מתן הוראות של נבחרי ציבור או של עובדים בכירים בגוף שבו מועסק התובע, בדבר הדרך שבה ינהג התובע במקרה מסוים, וכי בשום מקרה לא יתחשב התובע בשיקולים פוליטיים של נבחרי הציבור", קבע המבקר.

משרד הפנים והיועמ"ש לא קבעו תנאי כשירות

מבקר המדינה קבע עוד כי משרד הפנים והיועץ המשפטי לממשלה כשלו בקביעת תנאי כשירות לתובעים עירוניים הפועלים ברשויות המקומיות.

בדוח השנתי ציין המבקר כי משרד הפנים, האחראי לתפקודן של הרשויות המקומיות ולניהולן התקין, והיועץ המשפטי לממשלה, האחראי לתביעה הכללית שהתובעים הם נציגיו, לא קבעו תנאי כשירות לתובעים העירוניים.

משרד הפנים לא קבע תקינה ליחידות התביעה העירונית ולתובעים בוועדות המרחביות. מבקר המדינה ציין כי היעדר תקינה עלול לפגוע בביצוע עבודת התביעה ובאפקטיביות שלה. עוד הוסיף כי בהיעדר תקינה נבחרי כל רשות מקומית ומנהליה הבכירים יכולים לקבוע את הרכב יחידת התביעה ובדרך זו להשפיע על אופן פעילותה ועל יכולתה לאכוף את החוק בתחום שיפוטה של הרשות המקומית ולפגוע באי-תלותם של התובעים.

עוד נמצא כי לא נשמר עיקרון חוסר התלות של התובעים באנשי מחלקות אכיפה אחרות ברשויות המקומיות. כך למשל בעיריית באר שבע עבדו שלושה מהתובעים העירוניים שטיפלו בעברות חניה במשרדי אגף הפיקוח העירוני ואף היו כפופים מינהלית למנהל האגף.

דוח המבקר מגלה כי רשויות מקומיות לא מינו תובעים עירוניים - שתי עיריות, שש מועצות אזוריות ו-55 מועצות מקומיות. עוד נמצא כי 147 מתובעי הרשויות המקומיות שענו על השאלון היו תובעים פנימיים ו-99 מהם היו תובעים חיצוניים.

הוועדות המרחביות גליל מרכזי, לב הגליל, מעלה הגליל ושפלת הגליל לא פרסמו עד מועד סיום הביקורת, פברואר 2012, מכרז למינוי תובע חיצוני אף שהיו חייבות לעשות כן לפי ההנחיות בנוהל ועדות מרחביות שפרסם משרד הפנים.

הוועדה המרחבית גליל מזרחי לא פרסמה עד מועד סיום הביקורת מכרז לבחירת תובע חיצוני חדש לפי ההוראות שנקבעו בנוהל ועדות מרחביות. לא זו אף זו, הוועדה המשיכה להעסיק את התובע החיצוני שכיהן קודם פרסום הנוהל ללא חוזה תקף, בניגוד לכללי מינהל תקין.

עוד קובע המבקר כי משרד הפנים לא עקב אחר יישום נוהל ועדות מרחביות, בין היתר בדבר פרסום מכרז למינוי תובע, ולא נקט צעדי אכיפה נגד ועדות שלא עשו כן.

מבקר המדינה קובע עוד בדוח כי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בעניין הסמכת תובעים, המסדירות את הליך הסמכת התובעים ועקרונותיו, לא עודכנו בשנים האחרונות בהתחשב בתמורות שחלו במשרד המשפטים ובפרקליטות המדינה - לרבות הקמת המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין, שיש לה תפקיד חשוב בהליכי ההסמכה וההדרכה של התובעים וכן בפיקוח ובבקרה עליהם.

עוד עולה מן הדוח, כי היועץ המשפטי לממשלה מנהל באמצעות פרקליטות המדינה מאגר נתונים ממוחשב של התובעים העירוניים, אך המאגר אינו מעודכן וחסרים בו פרטים חיוניים על מספר התובעים ועל סוג ההסמכה שאושרה להם.

תובע פנימי שלא קיבל הסמכה

מבקר המדינה מצא גם כי עיריית טירת כרמל העסיקה תובע פנימי אשר לא קיבל הסמכה מהיועץ המשפטי לממשלה וכי היועץ המשפטי לממשלה הסמיך תובעים חיצוניים ברשויות המקומיות ובוועדות מקומיות לתכנון ולבנייה שלא בהתאם להנחיות בעניין הסמכת תובעים, ולפיהן לא ישמש תובע בכמה רשויות מקומיות אשר מספר תושביהן הכולל עולה על 20,000, ולא ישמש תובע חיצוני לתקופה מצטברת העולה על שבע שנים:

בשנים 2009 עד 2011 הסמיך היועץ המשפטי לממשלה ארבעה תובעים חיצוניים, וכל אחד מהם הוסמך לשמש תובע בכמה ועדות מקומיות שמספר התושבים הכולל בתחומי שיפוטן היה גדול מ-20,000 נפש; עורך דין הוסמך לשמש תובע חיצוני במועצה המקומית קריית טבעון לתקופה מצטברת העולה על שבע שנים.

המבקר שפירא קובע עוד כי היועץ המשפטי לממשלה הטיל על פרקליטויות המחוזות לטפל בפניות התובעים בתחומי רישוי העסקים וחוקי העזר העירוניים ולברר תלונות בעניינם, אך התובעים בתחומים אלו נותרו ללא גורם מנחה ומפקח באופן יזום ושוטף, להבדיל מהתובעים בתחום התכנון והבנייה המונחים על-ידי המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין.

עוד הוסיף כי היועץ המשפטי לממשלה לא הקפיד לאכוף על התובעים העירוניים ועל תובעי הוועדות המרחביות את ההנחיות המחייבות אותם להגיש לו דוחות תקופתיים על פעילותם.

"על משרד הפנים והיועץ המשפטי לממשלה לקיים עבודת מטה משותפת לבחינה ולהסדרה של מבנה מערך התביעה ברשויות המקומיות ותפקודו, ובכלל זה נושא כפיפותו וקביעת מנגנון לפיקוח על התובעים ולהכוונתם בעבודתם על-פי אמות מידה מקצועיות, אחידות ושוויוניות", ציין בדוח.

בשולי הדברים ציין כי היועץ המשפטי לממשלה מסר בתשובתו למשרד מבקר המדינה מאוגוסט 2012 כי בעקבות תמונת מצב שהצטיירה לפניו טרם קבלת טיוטת דוח הביקורת וביתר שאת לאחר קבלת הטיוטא, הוא החליט באותו חודש למנות צוות בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) כדי לבחון את המצב הקיים ואת הדרכים להגברת ההנחיה והפיקוח על כלל התובעים שהוסמכו לשמש נציגי היועץ המשפטי לממשלה לפי סעיף 12(א)(1)(ב) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982. הצוות התבקש למסור את המלצותיו תוך ארבעה חודשים.

"מן הראוי שהצוות שמינה היועץ המשפטי לממשלה יבחן, בין היתר, את מודל הפיקוח של היועץ המשפטי לממשלה על התביעה ברשויות המקומיות ובוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה בהתאם לממצאי דוח זה", לשון הדוח.

תאריך:  25/12/2012   |   עודכן:  26/12/2012

News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |