|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

סדר עדיפות מוזר

האוצר: כ"ץ משקיע בכבישים במקום באוטובוסים

חוות דעת מקצועית של רפרנטים באגף התקציבים קובעת כי אם משרד התחבורה לא ידאג כראוי מיזמי התחבורה הציבורית יש לחפש חלופה למימון חוץ-תקציבי מהמגזר הפרטי ביקורת על המיזמים של משרד התחבורה: אינם עומדים ביעדים האסטרטגיים ונחותים בכל המדדים
22/06/2013  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
כ"ץ. שר הכבישים [צילום: ששון תירם]

עידן יוסף
ההשקעה באוטובוסים נמוכה ב-86% מבעולם

משרד האוצר מציע תוכנית חלופית כדי לתקצב את פיתוח התחבורה הציבורית. בתוכנית אותה חיברו רכז תחבורה ציבורית במשרד האוצר, אריאל אבלין, ואחרים מוצע להקים מיזמים במימון-חוץ תקציבי. הדבר יכול להיעשות באמצעים שונים, כגון: מכירת זכויות נדל"ן, הנפקת אגרות חוב, מיסוי יעודי ושילוב של הון פרטי.

התוכנית הוגדרה בעדיפות שנייה, ומוצע לנקוט בה אם אין אפשרות להגדיל את התקציבים הממשלתיים, או אם אין אפשרות ללוות כסף עבור הקמת המיזמים.

שר התחבורה ישראל כ"ץ ציין בהזדמנויות שונות כי אינו רואה ניגוד בין תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה לבעלות על כלי רכב. את הסיבה להשקעות של משרדו המוקצות בעיקר לפיתוח כבישים ופחות לתחבורה ציבורית הוא נוהג להסביר בכך שגם הכבישים בסופו של דבר מיטיבים עם התחבורה הציבורית.

כדאיות כלכלית גבוהה

אולם מסמך שהכין ד"ר יניב רונן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת מגלה כי הכבישים העירוניים והבינעירוניים האמורים משרתים בעיקר את התחבורה הפרטית. במסמך נאמר כי תקציב ההשקעה בכל תשתיות התחבורה בשנת 2012 היה מעט פחות מהתקציב הנדרש להשקעה בתשתיות תחבורה ציבורית, כאשר למעלה מ-50% מהכסף הופנה לכבישים. מתברר כי כדי לעמוד בתוכנית האסטרטגית, על משרד התחבורה לבצע הסטה משמעותית של תקציבים מפיתוח רשת הכבישים לפיתוח מערכות תחבורה ציבורית או לתת תוספת ניכרת של תקציבים לתשתיות תחבורה ציבורית.

רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים במשרד האוצר, אשר דולב, מעריך כי להשקעות בתחבורה הציבורית תהיה השפעה בדמות תוספת של 40-25 מיליארד ש"ח על התמ"ג בטווח הארוך. התועלת השנתית של הקמת מערכות הסעת המונים במטרופולינים נאמדת ב-13-10 מיליארד ש"ח. התועלת נובעת, בין השאר, ממעבר של אנשים לשימוש בתחבורה ציבורית יעילה, וכתוצאה מכך – הפחתה בזמני הנסיעה, בתאונות דרכים ובזיהום אוויר. התועלת השנתית לתוספת של 1% בפיצול הנסיעות במטרופולינים לטובת התחבורה הציבורית היא כ-650 מיליון ש"ח. תוספת של 1% בפיצול הנסיעות משמעה מעבר של 1% מן הנוסעים משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית. לדברי דולב, יש כדאיות כלכלית גבוהה מאוד לתוכניות פיתוח התחבורה הציבורית, עד כדי כיסוי העלות באופן מלא עקב התועלת הכלכלית שלהן.

נחיתות יחסית

בדיקה מקצועית של משרד האוצר מצאה כי לפי התוכנית האסטרטגית, גם רשתות התחבורה הגדולות המתוכננות כיום, ומקודמות על-ידי השר כ"ץ, אינן עומדות ביעדים האסטרטגיים, והן נחותות בהשוואה לממוצע במטרופולינים המפותחים בעולם בכל המדדים.

כך למשל, במטרופולין תל אביב מתוכננת רשת של מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן), שצריכה לפעול במלואה ב-2030. רשת זו, למרות היקפה הרחב, אינה מספיקה כדי לעמוד ביעדים. היקף ההשקעה ברשת הוא כ-100 מיליארד ש"ח, אך גם השקעה זו עדיין נמוכה מאוד במונחים של השקעה לכל תושב.

כבר לפני שנה וחצי הזהירו באוצר מפני האופן בו מנהל משרד התחבורה את התחבורה הציבורית בישראל. אריאל אבלין אמר אז: "העלות השנתית למדינה שנגרמת כתוצאה מהגודש מגיעה לשני מיליארד שקל בשנה, ואין מקום להשקיע בעוד כבישים. אנחנו דורשים הקמת מיידית של רשויות תחבורה מטרופוליניות, בפרט בתל אביב. חייבים עוד מערכות להסעת המונים, אבל לא בקצב כמו היום ושזה לא יהיה בסמכות של חברה או גוף ממשלתיים. צריך להשקיע 40-30 מיליארד שקל למערכת הסעת המונים (תוכנית "נתיבי ישראל 2") עד שנת 2025".
השקעות בתחבורה ציבורית בישראל ובעולם / מסמך
עניינו של המסמך הוא היחס בין השקעות בתשתית התחבורה הציבורית לבין השקעות בתשתית התחבורה הפרטית בישראל ובעולם. רובם של הנתונים במסמך זה מתבססים על עבודה שנמצאת בהכנה עבור משרדי התחבורה והאוצר להכנת תוכנית אסטרטגית לפיתוח התחבורה הציבורית בעשורים הקרובים. בעבודה נעשתה השוואה בין המטרופולינים בישראל לבין 23 מטרופולינים בעולם, רובם במדינות מפותחות ומיעוטם במדינות מתפתחות. בתוכנית מוצגים יעדים לפיתוח התחבורה הציבורית ונעשה אומדן של התקציבים הדרושים להשגת יעדים אלה.

תאריך:  22/06/2013   |   עודכן:  22/06/2013
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האוצר: כ"ץ משקיע בכבישים במקום באוטובוסים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
alice
22/06/13 23:31
2
רכבת העמק
23/06/13 00:23
3
שמעון 123
23/06/13 02:30
4
הניה
23/06/13 10:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
כל אחד מ-2,000 בעלי המניות בחברת התחבורה "דן" צפוי לקבל בתוך מספר שנים, בממוצע, כ-220 אלף שקל, חלקו ברווחי הבניה והמכירה של מגדל בן 29 קומות שייבנה על מגרש החברה ברחוב ארלוזורוב 17 בתל אביב. עם תחילת הבניה והשיווק, מעריכה דן שההשקעה תגיע ל-850 מיליון שקל, המכירות יסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל, ורווח של 450 מיליון שקל, החייב במס, יחולק בין בעלי המניות.
18/06/2013  |  אלעזר לוין  |   חדשות
תעריפי הנסיעה במוניות המיוחדות (ספיישל) ובקווי השירות יתייקרו (יום ד', 19.6.13) בשיעור של 3.8%. עידכון המחירים נעשה בהתאם לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים שנחתם על-ידי משרדי האוצר והתחבורה בהתאם להמלצת ועדת המחירים המשותפת לשני המשרדים.
18/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
נתונים המתפרסמים על-ידי אפליקציית המידע לתחבורה ציבורית "נט בס" (NetBus) לסיכום השבוע שחלף מגלים כי שני הקווים שהכי איחרו להגיע לתחנות הם 835 (אגד) טבריה-תל אביב ו-19 (דן) ראשון לציון - תל אביב. האיחור הממוצע בהם נע בין 10 ל-30 דקות.
09/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
לבני הנוער של קריית השרון, שכונה בפאתי נתניה, אין דרך קלה להגיע למרכז העיר בסופי השבוע. מלבד התחבורה הציבורית שאינה פעילה בשבת, אף חברת מוניות שירות לא מפעילה קו במסלול זה. חברת "מוניות שי", שבעליה שומר מסורת, אינה נוסעת בקו בשבתות למרות האישור שיש לה, וגם אינה מאפשרת לחברות אחרות לעשות שימוש במסלול הקו.
09/06/2013  |  עידן יוסף  |   כתבות
חברת אגד תעבורה נמנעה מלהתקין באוטובוסים שלה אמצעי זהירות לנהיגה לאחור, וזאת מטעמים כספיים בלבד ולמרות שמנהליה מודעים לכך שמדובר ביצירת סכנת מוות. כך קובע (13.4.13) שופט בית המשפט לתעבורה בבאר שבע, אלון אופיר.
06/06/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il