במהלך השבוע-שבועיים הקרובים צפויים משרדי האוצר והתחבורה להגיע להבנות ביניהם באשר למתווה אותו תכלול רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית. הרפורמה אמורה הייתה להיות מזמן, כאשר התאריך הקודם שניתן לתחילת יישומה היה יולי 2014. כבר כעת ברור כי הערים רמלה ולוד ייכנסו לתוך האזור המרכזי, הכולל את הערים במרכז גוש-דן.
ועדת המשנה לתחבורה ציבורית קיימה (יום ג', 28.7.15) דיון בנושא מקומה של התחבורה הציבורית בתקציב 2016-2015. היושב-ראש
דב חנין ציטט מדוח שהכינו משרדי האוצר והתחבורה ממנו עולה כי נדרשים 250-200 מיליארד שקלים להדבקת הפערים בתחבורה, ואמר כי המספרים אינם בהכרח משקפים את התמונה משום שלפעמים בכסף גדול אפשר להשיג תוצאות קטנות ובכסף קטן תוצאות גדולות. לדבריו, בתשתית הקיימת כבר היום ניתן לתת העדפה לתחבורה ציבורית ולאפשר שילוביות בין אמצעי תחבורה.
מנכ"ל
משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר כי המשרד פועל בשלושה מישורים עיקריים: א. תחבורה ציבורית זמינה, יעילה, נוחה וטובה. שיפורים ברב קו ("יש עוד מה לשפר"), הקמת מסלקה, הנהגת ערך צבור, מעברים בין אמצעי תחבורה, שילובים (קווים מזינים לרכבת), בחודשים הקרובים - עלייה מכל הדלתות במאות אוטובוסים ואלפי נסיעות בירושלים; ב. תשתיות - דחיפה של נתיבים מהירים שאינם לעשירים בלבד (בשעה רבע לשמונה יש לנו 2,200 מקומות מלאים והנהגים ממשיכים בתחבורה הציבורית. עד סוף השנה תהיה קומה שנייה [של החניון?]"), נת"צים ומת"צים (נתיבי ומסלולי תחבורה ציבורית), תחנות רכבת ומסילות חדשות; רפורמת תעריפי הנסיעה - "אמורה להתקיים ביום חמישי פגישה בינינו למשרד האוצר. האוצר איתנו. יש מקומות בהם יש עלויות גבוהות שיתוקנו. למשל, נסיעת רכבת בקו ת"א-ראשל"צ עולה 15.90 שקל לעומת 6.90 באוטובוס. ננהיג חופשי-חודשי בפריפריות ובחצאי-פריפריות. לוד ורמלה יוכנסו לרפורמת התעריפים. רפורמת התעריפים בארבעה מטרופולינים תושלם בפברואר 2016".
ח"כ
ישראל אייכלר (
יהדות התורה) שיבח את יצחקי על כך שלמרות שמשרדו ממונה על נמלים, תעופה ונושאים גדולים אחרים הוא מוצא פנאי לעסוק בתלונות של אזרחים. עם זאת ציין כי קיבל מידע על כך שאישה שעלתה עם תינוק בוכה הותקפה בצעקות בידי הנהג ונאלצה לרדת מהאוטובוס. לדבריו, עם יש ישראל סובל למרות השיפורים. הוא טען כי קיים הבדל בחובה לתגבר נסיעות בין מפעילים היסטוריים למפעילים חדשים, ודרור גנון, מנהל אגף תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמר כי המידע שמצוי ברשות אייכלר בעניין זה אינו נכון.
דרוש לחץ ציבורי
אודי אדירי, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ציין שכשליש עד שני שלישים מעובדי אגף התקציבים באוצר מגיעים לעבודתם באוטובוס. הוא ציין את הגידול המשמעות בסובסידיה הניתנת לתחבורה הציבורית, את הגדלת מספר הקילומטרים לאוטובוס ואת נושא הקפאת התעריפים. עוד אמר כי תעריפי הניעה נמוכים לעומת עלויות הייצור. עם זאת, למרות שתמיד טוב להוזיל תעריפים המטרה היא העלאת רמת השירות. על כך אמרה סטלה אבידן מ"תחבורה בדרך שלנו", ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, כי אין מדובר בהנחה אלא בעשיית סדר בתעריפים.
כאשר טען אדירי שהוזלה בתעריפים מצריכה עוד תקציב, קפץ גיל יעקב מארגון 15 דקות ואמר "תוריד מחלף". אדירי הודה שמדובר בעניין של מדיניות, וכי הוא תומך ביותר שירות ותדירות ופחות בהפחתת תעריפים.
אדירי אמר כי דרוש לחץ ציבורי ומצד הכנסת מול הרשויות בנושאים שונים, לחץ להארכת קו הרכבת הקלה בירושלים, לחץ מול גורמים ש"עושים את המוות" בעניין הרב-קו ועוד. היו"ר חנין השיב כי ועדת המשנה ווועדת הכלכלה יעשו מעל ומעבר כדי לשחרר את צוואר הבקבוק המונע יישום החלטות.
אייכלר התייחס לדברי אדירי בעניין הסובסידיה ואמר כי יש לבדוק האם אין בזבוז של הסובסידיה על קווים שנוסעים ריקים וכדומה, ואדירי השיב שבתחבורה ציבורית קל להוסיף אבל קשה להפחית.
"הטבות לרכב הפרטי גורעות מתחבורה ציבורית"
ח"כ
תמר זנדברג (מרצ) הוסיפה כי אומנם יש שינוי כיוון במשרד התחבורה, אבל עוד לא נפל האסימון בדבר אחד והוא ההבנה שתחבורה ציבורית היא תחלופית לתחבורה פרטית ולא משלימה. "אם נמשיך לבנות כבישים ומחלפים וחניונים ונחשוב שליד הרכב ייסע האוטובוס נחטא לקידום אמיתי של תחבורה ציבורית", אמרה. סמנכ"ל תשתית ופיתוח במשרד התחבורה, קרן טרנר, הציגה בפני הוועדה את התוכניות לקידום התחבורה הציבורית ואמרה כי במטרופולינים לא יהיו יותר תוכניות כבישים חדשות שלא מובילות לדיור חדש, אך במקביל במרחב הבין-עירוני יש השקעה רבה בכבישים. לפי הנתונים שהציגה טרנר, השנה צפוי המשרד להשקיע כ-10.4 מיליארד שקל בפיתוח, מתוכם כ-5.9 מיליארד שקל בכבישים ועוד כ-4.5 מיליארד שקל בתחבורה ציבורית.
טרנר הוסיפה כי בשנה הבאה צפוי תקציב הפיתוח לעמוד על 12.3 מיליארד שקל, מתוכם כ-6.2 מיליארד שקל לכבישים ו-6 מיליארד לתחבורה הציבורית. לדבריה, המשרד רוצה להפוך את התחבורה הציבורית לאלטרנטיבה לרכב הפרטי ולא רק לשפר את המצב לטובת הקהל השבוי. גיל יעקב אמר כי כסף קטן שעושה הרבה יכול להיות בחיבור אזורי תעסוקה לתחבורה מהירה. "יש תוכנית שנמצאת כבר שנתיים במגירה ולא רואים איך זה משתלב בתוכניות משרד התחבורה", אמר.
מנגנון לשמיעת ארגוני הנוסעים
ח"כ
טלי פלוסקוב (כולנו) לשמוע את ארגוני התחבורה הציבורית המתחככים עם השטח ויודעים לגשר בין הנוסעים למשרד התחבורה. ח"כ
אורי מקלב (יהדות התורה) אמר שיש לעגן את מעמדם וקרא למשרד התחבורה לקבוע מנגנון שבו יישמעו ארגוני התחבורה הציבורית באופן קבוע כדי לתת מענה לפני כל פרויקט גדול.
יו"ר ארגון בעלי המוניות, פריד אברהם, אמר: "יש היום 2,300 מוניות שירות מורשות. שילוב מוניות השירות בתחבורה הציבורית יכול להקל על המצוקה בגוש-דן. מדברים על השילוב ברב-קו אך דבר אינו נעשה בנדון". סגנית ראש עיריית תל אביב,
מיטל להבי, הצטרפה לדברים ואמרה כי גם המוניות זה כסף קטן שיכול להביא שינוי גדול.
ח"כ חנין סיכם את הדיון ואמר כי ועדת המשנה מבקשת ממשרד התחבורה להציג לה את התוכניות בתקציב 2016-2015 והפער בינן לבין התוכנית האסטרטגית מ-2012 והביע חשש כי התוכנית האסטרטגית לא מיושמת וכי עדיין רוב תקציב הפיתוח מוקצה לכבישים ופחות ממחצית לתחבורה ציבורית. עוד אמר חנין כי הוועדה מבקשת דיווח על חסמים סטטוטוריים לקידום תחבורה ציבורית, דיווח על תמונת המצב של רפורמת המחירים בתוך חודש, עמדת משרד התחבורה בנושא מוניות השירות, דיווח על הנעשה במגזר הערבי ואת עמדת המשרד באשר לפיקוח על חברות התחבורה הציבורית. לדבריו, יקיים דיונים נפרדים על תוכניות האב לתחבורה, בירושלים, בחיפה ובגוש-דן.