יותר מ-100 מוניות מיוחדות (ספיישל) הנגישות לנכים עם כיסא גלגלים החלו לפעול בכל רחבי הארץ ובמהלך החודשים הקרובים, יחלו לפעול כ-300 נוספות, אך אף לא מונית שירות אחת.
המוניות הנגישות יפעלו בתעריף נסיעה אחיד, הזהה למחיר נסיעה של מונית מיוחדת שאינה מונגשת. נכים המוגבלים בתנועתם לא יוכלו ליהנות ממוניות השירות הזולות יותר. ביקורת על כך נמתחה בשבוע שעבר במהלך דיון של ועדת המשנה לתחבורה ציבורית.
תקנה חדשה מאפשרת לרכוש זכות ציבורית (מספר ירוק) למונית, במחירים מוזלים במיוחד לכל מי שיפעיל מונית המונגשת לנכים ומוגבלים. על-פי התקנה, תאגיד מונית שיפעיל לפחות 50 מוניות מיוחדת, המותאמות לנכים על כיסא גלגלים, ישלם אגרה סמלית של 10 אלפים שקלים, עבור כל זכות ציבורית להפעלת מונית, במקום כ-244 אלף שקלים כיום.
לנהגים יחידים שאינם פועלים במסגרת תאגיד התאפשר לרכוש את הזכות הציבורית בהנחה של 50% מגובה האגרה שנקבעה בתקנות. בתוך שלושה חודשים בלבד, נרכשו כל אלף הזכויות הציבוריות להפעלת מונית שהציע
משרד התחבורה, במחירים מוזלים.
התקנות קובעות בין השאר כי גיל המונית לא יעלה על שלוש שנים ויותקנו בה מעקה הרמה לכיסא גלגלים או מעלון מיוחד המאפשר עלייה וירידה נוחה של נכים בכיסא גלגלים. תאגיד המונית, יידרש לספק שירות ללקוח בתוך 30 דקות לכל היותר, ממועד הקריאה.
התאגידים יחויבו לתת שירות לנכים ולאנשים עם מוגבלות, בפריסה ארצית שתיתן מענה לכל ציבור הנכים בארץ. מפת השירות הארצית של המוניות המיוחדות אמורה להיות מפורסמת לציבור. כמו גם מוקדי שירות טלפוני 24 שעות ביממה של התאגידים.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה יוזמת תוכנית להכשרת רכזי נגישות בכל תאגיד מוניות, בשיתוף עם עמותת נגישות ישראל. במקביל לכך, בכוונת משרד התחבורה ליזום יום עיון והדרכה לכל נהגי המוניות, המפעילים מוניות מיוחדות הנגישות לנכים.
שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי "זכותם של הנכים לנהל אורח חיים סדיר ורגיל כשאר האוכלוסייה ובכלל זה גם בתחבורה הציבורית. למדינת ישראל שבה חיים מאות אלפי נכים, כתוצאה ממלחמות, פעולות איבה ותאונות יש חובה ראשונה במעלה לדאוג לאזרחיה המוגבלים". הוא לא ציין את נושא מוניות השירות.