יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני הבהיר (יום ג', 19.4.16) בישיבת ועדת הכספים כי החליט לעכב לעת עתה, בקשה של האוצר לאשר העברת עודפים תקציביים בהיקף של מיליארדי שקלים במשרדי הממשלה מ-2015 ל-2016, מאחר "משרד האוצר לא פועל בהתאם לנוהל ההעברות התקציביות החדש שאושר בוועדת הכספים בתחילת הקדנציה. על-פי הנוהל כל בקשה להעברה תקציבית תלווה בדברי הסבר מפורטים וברורים ובמקרה של העברת עודפים תקציביים, עם סקירה היסטורית של שלוש שנים לאחור, מה היה עם אותם סעיפים בשנים קודמות, האם גם בשנים קודמות נוצרו בהם עודפים ומה הסיבות להיווצרות העודפים. מדובר בנוהל שכל חברי ועדת הכספים אישרו פה-אחד ומטרתו - הגברת השקיפות והבקרה הציבורית על ניהול תקציב המדינה.
שינויים ללא שקיפות
גפני החליט לעכב את הדיון בבקשת העברת העודפים גם עקב פנייתם של חברי הכנסת
מיקי רוזנטל (
המחנה הציוני) ו
מיקי לוי (יש עתיד) שפנו אליו במכתב חריף בנושא לאחר שבקשת ההעברה התקציבית הועברה לכל חברי ועדת הכספים. ח"כ רוזנטל הלין במכתבו, על-כך שהממשלה ומשרד האוצר, מנסים שוב "לבצע שינויים בתקציב המדינה ללא שקיפות, ללא הסברים ובניגוד להנחיות ועדת הכספים. מדובר בזלזול מקומם של האוצר בכנסת ובוועדת הכספים".
גפני הוסיף היום בדיון, כי "הנוהל אושר בהסכמת משרד האוצר. בדיונים על הנוהל השתתפה גם סגנית הממונה על התקציבים, יעל מבורך. הנוהל התקבל, בין השאר, גם בעקבות העתירה לבג"ץ שהוגשה ע"י ח"כ
סתיו שפיר (המחנה הציוני) ובתשובתה לבג"ץ, התחייבה ועדת הכספים לקבוע נוהל שקוף לטיפול בהעברות התקציביות ובכלל השינויים בתקציב לאורך השנה". עוד ציין, כי "מדובר בנוהל לא דרמטי אך מחייב. נדרש שיגיעו לכאן נציגי המשרדים הרלוונטיים וכן שבגוף הבקשה להעברת עודפים יובאו דברי הסבר מפורטים וברורים ולא שתי שורות סתמיות".
בשונה משינויים בתקציב, העברות תקציביות רגילות, הנובעות משינויי מדיניות וסדרי עדיפויות, לגבי העברת עודפים לאחר שאלו מוגשים לוועדת הכספים, הם מאושרים אוטומטית לאחר 21 יום אלא אם כן יש התנגדות של מי מחברי הכנסת, חברי ועדת הכספים. אם יש התנגדות, אזי בקשות העודפים מועלות לדיון בוועדה שלאחריו מתקיימת הצבעה ומחליטים אם לאשר אותן אם לאו.
הסתרת תקציבים סמויים במסווה של עודפים
גפני ציין, כי "מלכתחילה באוצר היו מעדיפים שהנושא בכלל לא יובא לפתחה של ועדת הכספים אלא יאושר אוטומטית ללא כל בקרה וללא כל צורך בהנמקה. אבל החשש שלנו הוא שנושא העודפים נועד להסתיר תקציבים סמויים, מנגנון 'שמירה על תקציבים למטרות מיוחדות' תחת מסווה של עודפים. על-כן נדרשים פיקוח ובקרה של הכנסת, עם יכולת להשוות מה נעשה באותם סעיפים שלוש שנים לאחור, על-מנת לוודא שאין מדובר במגמה ואם יש סיבות קבועות להיווצרות העודפים מהן והאם בפועל מדובר בעודף קבוע ובעצם ניתן להסיט תקציבים למטרות חיוניות אחרות". "בכל מקרה, ועדת הכספים לא תאפשר העברת עודפים לא מבוקרת" אמר.
בסיכום הודיע גפני, כי "לא ייתכן שהאוצר יתעלם מהנוהל שנקבע בוועדה, בין השאר כמענה לבג"ץ, דבר שהוביל לכך שבג"ץ דחה את העתירה, ויביא לכאן לוועדה עודפים ללא הסברים ברורים ומפורטים וללא הסקירה ההיסטורית הנדרשת. זאת כאילו לא נאמר כאן דבר בעניין. ועדת הכספים לא תשמש חותמת גומי של הממשלה. אני מבין שלחלק מהמשרדים העברת העודפים חשובה ודחופה ועל-כן, מרגע שהבקשות יובאו לכאן בהתאם לנוהל הם יידונו בהקדם. בכל מקרה, ועדת הכספים תפקח על כל דבר ולא תאפשר התנהלות שלא על-פי נהלים ברורים ושקופים".