ועדת הכלכלה דנה (יום ב', 7.11.16) בטיפול בכביש 89 בין כברי לנהריה בצפון, לבקשת שורת חברי כנסת. זאת לנוכח גילוי אוזלת יד מצד
משרד התחבורה בטיפול בכביש, שמסכן את חייהם של תושבי הגליל המערבי. היו"ר
איתן כבל פתח את הדיון בביקורת על היעדרותו של מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, ואמר כי הוא מעוניין להגיע לתוצאות מעשיות ולכן מצפה שבישיבה כזו ישתתפו מי שיש להם סמכות לקבל החלטות במקום.
חברי הכנסת הסבירו כי בקטע שבין צומת כברי לנהריה, שאורכו 5 ק"מ בלבד, אירעו בעשור האחרות 150 תאונות בהן נהרגו 6 בני אדם ויותר מ-400 נפגעו. כמו-כן צוין כי משרד התחבורה הבטיח לסיים את עבודות הרחבת השוליים בכביש במאי 2015. חברי הכנסת טוענים כי ההבטחה לא קיימה עד היום, וכי משרד התחבורה נמנע מלהפוך את הכביש לדרך דו-נתיבית עם
גדר הפרדה, יחד עם סלילת נתיב חרום והצגת לוח זמנים מחייב לביצוע העבודות, והדבר עולה כדי מחדל של ממש המסכן את חייהם של מאות אלפי תושבי האזור וממשיך לגבות קורבנות.
ראש המועצה האזורית מטה אשר, יורם ישראלי, אמר כי אי-אפשר לחשוד במשרד התחבורה ובחברת נתיבי ישראל שהם לא מסוגלים לבצע דברים, אך הפיתוח של כביש 89 תקוע כבר 14 שנים, "ואם אתה אומר איזה מילה עושים עליך חרם ואתה הופך לאויב משרד התחבורה". ראש מועצת חורפיש, מופיד מרעי, אמר גם הוא כי כבר לפני יותר מעשור החלו לעבור על הרחבת הכביש, וכי לא יכול להיות שלא מצליחים להתגבר על הקטע הקצר הזה. מנכ"ל עמותת ידידי המרכז הרפואי לגליל ותושב קיבוץ כברי, אמיר ירחי, סיפר כי לפני שנתיים ניצל מתאונה חזיתית בכביש, ואמר כי לפני חודש למשפחת כץ לא היה את המזל הזה ויום אחד מישהו יצטרך להסתכל לילד בן שנתיים שאיבד את משפחתו ולענות לו למה לא מרחיבים את הכביש. "על הכביש אולי לא נוסעים שרים חברי קבינט ובעלי הון, אבל נוסעים עליו אנשים, שהאיום המרכזי על החיים שלהם הוא לא קטיושה אלא תאונת דרכים", אמר.
כבל אמר בתגובה כי "משרד התחבורה עושה עבודה מדהימה בכל הארץ וזה רק מעצים את הבעיה. כולם מבינים את היכולות של המשרד, ומקוממת העובדה שמקטע כזה קטן, שהוא עניין של מה בכך, לא מטופל". הוא דרש לדעת היכן הבעיה. מנהלת תחום תקציבי פיתוח במשרד התחבורה, מיטל הומינר, אמרה כי כביש 89 נכלל בתוכנית החומש של המשרד וכולל חלוקת הדרך לשני נתיבים דו מסלוליים עם הפרדה, הסדרת צמתים ושביל אופניים בעלות של כ-250 מיליון שקל. עם זאת היא ציינה כי היציאה למכרז תהיה בעוד כשנה וחצי.
היו"ר כבל דרש לדעת מה מעכב את ביצוע התוכנית ומה מונע הרחבת הכביש עד אז. נציג נתיבי ישראל, אוהד קורן, לא ידע להשיב והיו"ר כבל הגיב ואמר כי בדיוק לשם כך נדרשה השתתפותו של המנכ"ל בישיבה. הוא הוסיף ודרש מנתיבי ישראל לקבל תוך 10 ימים רשימה של חסמים שמונעים טיפול בכביש. ראש תחום מהנדסי תנועה מחוזי במשרד התחבורה, אנה אוסטרובסקי, אמרה כי חברת נתיבי ישראל מקדמת תכנון של שול ימני לרכב חרום, אך התכנון הוא בשלבים מאוד מתקדמים וברגע שהוא יגיע למשרד התחבורה הוא יאושר. הומינר הוסיפה כי תכנון מפורט של השול יסתיים באמצע 2017 וציינה כי תקציב התכנון הגיע ממשרד האוצר רק לפני חודש.
היו"ר כבל זעם וביקש לדעת מדוע אי-אפשר לזרז את התהליך, הוא הוסיף ואמר כי הוועדה לוקחת על עצמה כפרויקט את הטיפול בכביש, וביקש מיו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ
יעקב אשר, לקיים מעקב צמוד אחרי העניין ואמר: "אנחנו תובעים לקבל תשובות ברורות בתוך 10 ימים, לא נוותר עד שהפרויקט יצא לדרך".
מוקדם יותר היום, פתח כבל את ישיבות הוועדה בהתייחסות לקטל בדרכים ואמר: "323 בני אדם נהרגו בכבישים מאז תחילת השנה, לעומת 304 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. זאת עלייה של 6% וזה מוטרף. שוו בנפשכם שזה היה מספר ההרוגים בגבולות, כל המדינה הייתה רועשת. ועדת הכלכלה הוציאה דוח מפורט, וכל הדברים עלו שוב גם בדוח
מבקר המדינה.
"פנינו לראש הממשלה להקים ועדת שרים בראשותו, לא כדי ללמוד את הנושא מחדש אלא להראות עד כמה הנושא הזה חשוב. נמסר לנו על הקמת ועדת מנכ"לים והשבוע הודיעו לנו שהוועדה עוד לא התכנסה והיא אוספת חומר. איזה עוד חומר צריך לאסוף", שאל היו"ר כבל. הוא שב ופנה לראש הממשלה ואמר: "אנחנו מצפים ממך למנהיגות לא רק בעניינים הנוגעים לכיסא שלך, אלא גם בעניינים שנוגעים לחיים של כלל אזרחי ישראל".