משרד התחבורה מפרסם (יום ד', 3.10.18) תוכנית חדשה שגיבש, הכוללת שורה של צעדים מעשיים שנועדו להגביר את בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים. כך הודיע שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, בישיבה שהתקיימה בלשכתו שבירושלים.
בישיבה התקבלו מספר החלטות המתייחסות לכשירות הרוכב והכשרתו, להחמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן לפעולות נוספות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים. זאת לצד הגברת ההסברה הנרחבת בקרב הרוכבים וההורים.
רוכבי האופניים החשמליים מתחלקים כיום לשניים: אלה המחזיקים ברישיונות נהיגה לכלי רכב דו-גלגלי או לרכב פרטי או תלמידים בני 16 הנמצאים בהליך של לימוד תיאוריה בבתי הספר. על-פי התוכנית החדשה, החל ב-1 בינואר 2019, יחויבו תלמידים אלה לעבור קורס מיוחד קצר הכולל בחינה בסופה שבו יקבל התלמיד אישור כשירות נהיגה לרוכב אופניים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) תפעל להכשרת התלמידים בבתי הספר.
במסגרת התוכנית הוחלט על עיצום חמור למי שירכב באופניים חשמליים מתחת לגיל 16 - דחיית מתן רישיון הנהיגה בשנה. בנוסף לכך, הוחלט על קביעת קנס של 10 אלפים שקלים לכל מי שהיה מעורב בשינוי מבנה האופניים החשמליים או בהורדת המגבלה של המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש). כמו-כן הוחלט על החרמת האופניים למי שייתפס נוהג מתחת לגיל 16, כמצוין בחוק.
כמו-כן, הוחלט כי הרשויות המקומיות יהיו רשאיות לבטל רשיון עסק למי שימכור אופניים חשמליים בלתי חוקיים או כאלה שיספקו אופניים לא חוקיים, ובמידת הצורך לקנוס אותם ב-10 אלפים שקלים לכל אופניים.
בנוסף, הוחלט על העלאה משמעותית של הקנסות למי שייתפס נוהג באופניים חשמליים או בגלגינוע (קורקינט חשמלי) בניגוד לחוק. מדובר בין השאר בנסיעה ללא קסדה, בנהיגה מתחת לגיל 16, בדיבור בטלפון במהלך רכיבה על אופניים חשמליים או בנסיעה עם אוזניות ועוד.
השר כ"ץ הורה לבחון את המשמעויות והאפשרות להצמדת לוחית זיהוי לאופניים חשמליים שתאפשר זיהוי של האופניים. בנוסף הנחה לבחון את הדרכים לחייב את רוכבי האופניים החשמליים בשימוש באפוד זוהר ובפנס תקניים במהלך רכיבה בלילה. כ"ץ הנחה לבצע את התוכנית בשיתוף משטרת ישראל ומשרד החינוך.
שר התחבורה הנחה להאיץ את מיזם "האופנידן" במסגרתו מוקמת רשת של מסלולי אופניים מיוחדים ומתקדמים בכל גוש-דן. ה"אופנידן" הוא מיזם ענק בהיקפו המייצר רשת שבילים מהירים לאופניים ב-14 רשויות ברחבי מטרופולין גוש-דן באורך של יותר מ-100 קילומטרים. עלותו נאמדת ביותר מחצי מיליארד שקל.
בישיבה השתתפו מנכ"ל משרד התחבורה,
קרן טרנר-אייל, היועצת המשפטית של המשרד, מלי סיטון, המדען הראשי, שי סופר, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת, סמנכ"ל בכיר תנועה, אבנר פלור ואנשי מקצוע נוספים.