בתום שנתיים של עבודה ועשרות ישיבות בנושא מערך ההסעות לילדים עם מוגבלות, אישרה (יום ג', 1.1.19) ועדת החינוך, התרבות והספורט את תקנות הסעה בטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלויות (כללים לזכאות להסעה לליווי ולארגון הסעה).
על-פי התקנות, ילד יהיה זכאי להסעה אם הוחלט על זכאותו לפי חוק חינוך מיוחד או אם הוכח להנחת דעתו של המנהל, שהוא הגורם שהוסמך לכך במשרד החינוך, שמפאת מוגבלותו הוא איננו מסוגל לנסוע בכוחות עצמו לבית הספר אליו שובץ והוא זקוק להסעה למוסד החינוך וממנו. הזכאות להסעה היא רק למוסד חינוך באזור הרישום או הרובע שאליו שובץ הילד, או אם הילד לומד במוסד חינוך מתאים לצרכיו הקרוב ביותר למקום מגוריו. האחריות לביצוע ההסעה חלה על הרשות המקומית שבתחום שיפוטה גר הילד. אם שובץ הילד למוסד חינוך שאיננו באזור הרישום כמענה לצרכיו או בהסכמת הרשות המקומית, הדבר לא יפגע בזכאותו להסעה. עוד נקבע כי אם ילד עם מוגבלות נזקק לנסוע למוסד חינוך נוסף כמו למשל חווה חקלאית, מרכז ימי, מרכז טכנולוגי- מקצועי או מרכז מחוננים הוא יהיה זכאי להסעה גם למוסד חינוך נוסף זה. התקנות קודמו בלחץ ועדת החינוך, התרבות והספורט, בעקבות תלונות ופניות רבות שהתקבלו מהורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים שהיו גם שותפים לדיונים הארוכים בנושא.
עוד קובעות התקנות שההחלטה בדבר זכאותו של הילד לליווי לפי חוק חינוך מיוחד, תיקבע בהתאם לאמות מידה שיקבע המנהל הכללי של משרד החינוך לפי סוג המוגבלות ורמת התפקוד של הילד. כן נקבע שילד בגן ילדים עם מוגבלות הזכאי להסעה, זכאי לליווי. עוד אושר: הרשות המקומית או נותן השירות של הרשות המקומית לא יחליפו את המלווה במהלך כל שנת הלימודים, אלא אם כן יש נסיבות שאינן מאפשרות ליווי של המלווה במהלך כל שנת הלימודים. הרשות המקומית תוודא שהתקבל לגבי המלווה אישור משטרה כאמור בחוק למניעת העסקה של עברייני מין. המלווה צריך להיות בן למעלה מ-18 שנים, יודע לקרוא ולכתוב בשפה העברית או הערבית, אין לו מגבלה רפואית, עבר קורס עזרה ראשונה והשתלמות מקצועית הכוללת עזרה ראשונה, התמודדות עם מצבי חרום, הוראות בטיחות, היכרות עם צרכים של סוגי מוגבלות שונים ועוד. הרשות המקומית תוודא שהמלווה יעבור השתלמות ריענון מדי שנה. בנוסף, קובעות התקנות גם שורה של הוראות לגבי מלווה אישי לילד עם מוגבלות הזכאי למלווה אישי - עליו לדאוג לשלומו ולבטיחותו של הילד ולהיות קשוב לצרכיו, כמו-כן המלווה לא ישאיר ילד עם מוגבלות ברכב ההסעה ללא פיקוח, יבדוק שנמצא ברשותו הציוד הרפואי הדרוש לילד, יהיה נוכח במשך כל ההסעה וישב במקום שבו ניתן לראות את כל הנוסעים. עוד נקבע שהמלווה יוריד ילד עם מוגבלות מהסעה למוסד חינוך רק כאשר איש צוות של המוסד החינוך נמצא במקום כדי לקבל את הילד.
התקנות קובעות גם מה יהיו כישורי נהג ההסעה ותפקידיו: בעל רישיון נהיגה תקף, התקבל לגביו מהמשטרה אישור כאמור בחוק למניעת העסקה של עברייני מין, עליו לבדוק את תקינות הרכב לפני ההסעה, הנהג יחגור את הילד בחגורת בטיחות, ייאסר עליו לעשן ברכב בכל עת, ועוד כמפורט בתקנות.
התקנות קובעות את האחריות של מוסד החינוך ושל הרשות המקומית ושורה של הוראות העוסקות בבטיחות בנסיעה ובהתאמת הנסיעה, כגון הסעה בשתי קבוצות גיל: 3 עד 10 ו- 11 עד 21. כמו-כן, רשות מקומית המבקשת לשבץ בהסעה יותר משמונה ילדים, תביא את בקשתה לאישור המנהל האחראי על ההסעות במשרד החינוך.
תחילת תוקף התקנות 60 ימים מיום פרסומן, ואולם לגבי תקנות מסוימות נקבע מועד תחילה מאוחר יותר על-מנת לאפשר היערכות של הרשויות המקומיות. התקנה העוסקת בזכאות להסעה תחול בהדרגה על ילדים החל משנת הלימודים התש"פ ותחולתה תושלם עד שנת הלימודים התשפ"א, זאת בהתאם לתחולתו המדורגת של התיקון האחרון בחוק חינוך מיוחד.
התקנות אושרו ללא התייחסות להיבט שעמד במחלוקת במהלך הדיון והוא משך הנסיעה, זאת משום שמשרד האוצר ומשרד החינוך סירבו לתחום את משך הנסיעה בתקנות, עם זאת בתקנה 11(ב) נקבע כי הרשות המקומית תדאג לקביעת מסלול נסיעה מיטבי לתלמיד שמשמעו מסלול נסיעה קצר ככל האפשר, בשים לב להיבטי בטיחות ותוך התחשבות בשיקולים של יעילות כלכלית.
שמעון אבני, מנהל אגף הסעות אמר בישיבה כי היו נסיעות שהמשרד הצליח לקצר וכי יש מסלולי נסיעות שעדיין מנסים לקצרם. לדבריו, הנחת העבודה היא שלא יהיו נסיעות של למעלה משעה וחצי. יו"ר הוועדה ח"כ
יעקב מרגי אישר בהצבעה פה אחד את התקנות ואמר: "התקנות מסדירות את הכאוס שהיה קיים במערך ההסעות, אך מבחינתי, תם ולא נשלם. אני קורא לכם משרדי הממשלה להשלים את התקנות לטובת ההורים והתלמידים ולקבוע זמן מקסימלי להסעות".