|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

דוח מבקר המדינה על התחבורה הציבורית

המצב בחיפה: מטרונית חלקית ונוסעים מתפלחים

הפרויקטים המרכזיים במטרופולין חיפה מתעכבים שנים רבות לא נבדקו חלופות למטרונית ולהכפלת המסילה בין תל אביב לחיפה חברת יפה נוף מצויה בניגוד עניינים פוטנציאלי; אין הסכם ארוך טווח בינה לבין משרד התחבורה
13/03/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
לא תמיד הנסיעות התקצרו [צילום: צבי רוגר]

ביצוע הפרויקטים המרכזיים בתחום התחבורה הציבורית במטרופולין לחיפה, התעכב במשך שנים רבות, וחלק מהם לא קודמו במשך יותר משני עשורים. תהליך קבלת ההחלטות של משרד התחבורה לוקה בחסר ומאופיין בהשתהות יתרה. חלק מהעיכובים נבעו מהתמהמהות מקבלי ההחלטות במציאת פתרונות המאזנים בין שיקולי תכנון ארציים ומטרופוליניים לבין שיקולים מקומיים של רשויות מקומיות במטרופולין. כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

בשנת 2015 הסתיים הסכם המסגרת בין משרד התחבורה לבין חברת יפה נוף, האחראית על רוב הפרויקטים בתחום התחבורה הציבורית בחיפה. אף שמשרד התחבורה תכנן לבצע באמצעות יפה נוף פרויקטי תח"צ רבים בשנים שלאחר סיום ההסכם, לא נחתם בין הצדדים הסכם מסגרת ארוך טווח, אלא ההסכם הקיים הוארך מפעם לפעם לכמה חודשים בכל פעם. מצב זה יוצר וסר ודאות הן בחברת יפה נוף והן בקרב גורמי המקצוע המלווים את הפרויקטים ומקשים על החברה להתארגן מראש לביצוע הפרויקטים.

מנגנון התשלום של משרד התחבורה לחברת יפה נוף נקבע על-פי שיעור מסוים (3% מסך התשלומים) מהערך הכספי של הפרויקט. לחברה, בהיותה הגורם המתכנן, המנהל והמפקח, יש השפעה על אופי הפרויקט, תכולתו, ועלותו. במנגנון זה יש בעייתיות מובנית - מצד אחד הצורך המקצועי לקבוע את מרכיבי הפרויקט בהתאם לדרישות הסבירות של מטרותיו, ומצד שני התמריץ הכלכלי של החברה להוסיף מרכיבים נוספים בפרויקט המגדילים את עלותו, שממנה נגזר שכרה.

הפעלת שלושת קווי המטרונית בחיפה והשינויים בתח"צ באוטובוסים קיצרו את זמן הנסיעה ל-17% מהנסיעות בגלעין חיפה ביותר מחמש דקות. עם זאת, עבור חלק ניכר (47%) מהנסיעות, קיצרו השינויים את הנסיעה בפרק זמן של עד חמש דקות, וב-35% מהנסיעות המצב לא השתנה לעומת שנת 2012.

במסגרת התוכנית האסטרטגית למטרופולין חיפה משנת 2012, לא בוצעה השוואה בין קווי המטרונית המתוכננים לבין חלופות טכנולוגיות שונות. כמו-כן, לא בוצעה בדיקת עלות מול תועלת בין אופציית הקמת קווים נוספים למטרונית לבין תגבור או הוספה של אמצעי תחבורה חלופיים, כגון הגדלה ניכרת של היקף שירותי האוטובוס, הקמה והפעלה של רכבת קלה או רכבת תחתית, והקמת דרגנועים כאמצעי משלים במקרים מסוימים. תוכניות ההקמה של קווי המטרונית החדשים לא עמדו בלוחות הזמנים שהוגדרו בתוכנית העבודה, וביצוע התכנון המפורט של רוב הקווים החל באיחור.

מאז השקת המטרונית בשנת 2013 ועד מועד סיום הביקורת, התארכו זמני הנסיעה של קווי המטרונית שנקבעו בהסכם, ובכך נפגעה איכות השירות. בבדיקת משרד המבקר עלו כמה סוגיות כבדות משקל שפוגעות בשירות לנוסע: תדירותם הלא-מספקת של הקווים, מספר המקומות הפנויים במטרונית, הצפיפות הגבוהה, אי-הנוחות בתיקוף הכרטיסים ואי-הנגשת שירותי המטרונית לבעלי צרכים מיוחדים.

מתן ההעדפה ברמזורים הוגדר כאחד משני המרכיבים המרכזיים בקיצור זמן הנסיעה של המטרונית. אף שבהסכם בין משרד התחבורה לבין יפה נוף נקבע, כי יותקנו מנגנוני העדפה ברמזורים ב-140 צמתים עוד לפני הפעלת המטרונית, הם הופעלו ב-19 רמזורים בלבד. העדר ההתקדמות בנושא פגע ביכולתו של פרויקט המטרונית להשיג את מטרתו באופן מלא, אף שהושקעו בו 1.6 מיליארד שקל. רק בסוף 2017 אישר זמנית משרד התחבורה את השימוש בתוכנות מתקדמות יותר לתכנון העדפה ברמזורים.

בשנים 2016 ו-2017, לא תיקפו 46%-42% מנוסעי המטרונית את נסיעתם לפני עלייתם למטרונית, ובהם אנשים הנמנעים מתשלום. מאחר שמרבית הגבייה של הזכיין מועברת למדינה, היקף כה גדול של אי-תשלום גרם למדינה הפסד של עשרות מיליוני שקלים בהכנסותיה בשנים 2017-2014.

חברת יפה נוף ומשרד התחבורה לא עמדו בתאריכי התכנון לסיום הפרויקט, והם החלו בהפעלה חלקית של המטרונית בלי שהפעילו באופן מלא את קווי האוטובוס המהיר כמתוכנן. במועד סיום הביקורת טרם הסתיימה הקמת קטע מסלול התחבורה הציבורית בציר העמקים ביאליק בקריית אתא, והקמתו הושלמה באיחור - יותר מארבע שנים לאחר השקת המטרונית.

עיריית חיפה, חברת יפה נוף ומשרד התחבורה לא דאגו להתאמה מספקת בין התח"צ בחיפה לבין התשתית הטופוגרפית המיוחדת של העיר, ולפיכך שירות התח"צ אינו מביא בחשבון את השיפועים התלולים, את הצורך לעלות במדרגות רבות, ואת העובדה שחלק מהנוסעים הם בעלי מוגבלות, אנשים מבוגרים, והורים עם ילדים קטנים הנדרשים להתנייד עם עגלות. כל אלה מקשים על תושבים להשתמש בשירותי התח"צ. הבעיה חמורה במיוחד בשכונות בעלות מעמד סוציו-אקונומי נמוך, כמו שכונות מזרח העיר, שבהן שיעור התושבים בעלי כלי רכב פרטיים הוא קטן יחסית.

תכנון פרויקט הרכבת הקלה חיפה-נצרת החל ב-2005; הפרויקט הוכרז כתוכנית תשתית לאומית ב-2011; תקציבו אושר בממשלה באוגוסט 2016; רק באפריל 2018 העביר משרד התחבורה את הפרויקט לאישור הממשלה. במועד סיום הביקורת, 13 שנה מיום תחילת תכנון הפרויקט, הוא טרם אושר סופית בממשלה, וממילא לא החלו בביצועו. שש שנים מתוך העיכוב נגרמו בשל מחלוקות בין משרד התחבורה לבין עיריית קריית אתא. הפרויקט, הראשון מסוגו בישראל, הועבר בידי משרד התחבורה מיפה נוף לחברת חוצה ישראל - בלא בדיקה מעמיקה.

תכנון פרויקט הרכבל מתחנה מרכזית המפרץ לאוניברסיטת חיפה החל בשנת 1993 על-ידי יפה נוף כפרויקט תיירותי; בשנת 1999 הכיר משרד התחבורה בפרויקט כפרויקט תחבורתי, ובשנים 2009-2008 אישר את השתתפותו במימון הפרויקט, בסכום של 130 מיליון שקל. בשנת 2014 קבע מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, כי פרויקט הרכבל הוא חלק ממכלול התחבורה השלם של חיפה, ולפיכך יש להגדירו כפרויקט תח"צ. התהליכים לקידום פרויקט הרכבל יותר נמשכו משני עשורים, ועד מועד סיום הביקורת לא החלו העבודות להקמתו.

בשנת 2012 החלה רכבת ישראל בקידום בחינת החלופות לתוואי הרכבת באזור חיפה, כחלק מפרויקט הכפלת מסילת החוף. החשיבות הגבוהה של הפרויקט לפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולין ובעיר חיפה בפרט, ולפיתוח הרשת הרכבתית הארצית בכלל, חייבה את ביצועו המהיר. למרות זאת, רק במארס 2018 פורסמה התוכנית לציבור. לעיכובים בפרויקט זה, מלבד ההפסד התועלתי למשתמשי התחבורה הציבורית, שנועד לפתור כשלים הקיימים במערכת התחבורתית, יש מחיר כלכלי כבד.

בפרויקט הכפלת המסילות לא בוצעו בדיקות כדאיות כלכלית לחלופות שנבחנו. הנתונים שעל בסיסם התקבלה ההחלטה אם לאשר או לדחות את החלופות נבחנו בראייה הנדסית, סביבתית ואורבנית של תוואי המסילות בלבד, ולא בבדיקה כלכלית מעמיקה של העלות והתועלת הגלומות בחלופות.

קידום ופיתוח של התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה / דוח מבקר המדינה
כשלים בהפעלת המטרונית בחיפה ובפעילות חברת יפה נוף, עיכובים ארוכים ברכבת הקלה חיפה-נצרת וברכבל לאוניברסיטת חיפה

תאריך:  13/03/2019   |   עודכן:  13/03/2019
איתמר לוין
+"דוח המבקר מתעלם מריכוזיות התחבורה"
17:56 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
תחבורה בדרך שלנו: "דוח מבקר המדינה משקף היטב את המציאות, אך חסרה ביקורת על על משרד האוצר  ▪  15 דקות: ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה  ▪  ארגון הנהגים: בטיחות הנוסעים נמצאת בשפל חסר תקדים
(כ"ץ. מושא להתקפה [צילום: אורי מרשנסקי])
+התחבורה הציבורית: פקקים בתשתית ובשירות
16:02 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד התחבורה מטייח את השירות הלקוי באוטובוסים  ▪  הרכבת טעתה בתחזיות מספר הנוסעים  ▪  הרכבת הקלה בירושלים צפופה ומאחרת  ▪  פרויקטים מרכזיים מתעכבים שנים ארוכות
(ימשיכו לחכות [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90])
+הרכבת אינה מסוגלת לתת מענה לנוסעים
16:01 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אין מספיק תחבורה ציבורית לתחנות ומקומות חנייה לידן, אין מספיק קרונות ורכבות, היו טעויות קשות בתחזיות למספר הנוסעים, מספר האיחורים גדל בעשרות אחוזים ומספר הביטולים גדל במאות אחוזים
(הליך מהיר ללא מכרז [צילום: רכבת ישראל])
+הרכבת הקלה בירושלים מאחרת וצפופה
16:01 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המדינה אפשרה לסיטיפס להפחית את מספר הנסיעות בשעות השיא  ▪  מערכת היחסים בין הצדדים עכורה ופוגעת בנוסעים  ▪  מכשירי התיקוף ישנים ובעייתיים
(אין מידע בזמן אמת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+משרד התחבורה טייח שירות לקוי לנוסעים
16:00 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נמנע מהטלת עיצומים ושלילת רשיונות בגין הפרות חריגות כמתחייב מהמכרז, ולא עשה שימוש מיטבי בנתוני חברות הבקרה  ▪  מהירות הנסיעה בפועל איטית בהרבה מזו שברישיון  ▪  תוספות שירות ללא נהגים פוגעות בשירות
(הפגנת נהגי תחבורה ציבורית [צילום אכיון: תומר נויברג/פלאש 90])
+קידום התחבורה הציבורית בת"א - תקוע
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פרויקט "מהיר לעיר" האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; הנתיבים המהירים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים
(לשכפל את הנתיב המהיר [צילום: רודי אלמוג])
+תכנון התחבורה הציבורית לוקה בחסר
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
"אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון"
(תמ"א 42 טרם אושרה [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המצב בחיפה: מטרונית חלקית ונוסעים מתפלחים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
ועדת הפנים בראשות ח"כ יואב קיש אישרה (יום ב', 25.2.19) את בקשת מבקר המדינה, להאריך את מועד הגשת דוח המבקר ליו"ר הכנסת בעניין ההתנהלות הכספית של הסיעות והרשימות שהתמודדו בבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר האחרון. על-פי חוק, על כל הסיעות והרשימות שהתמודדו, להגיש דוחות כספיים למבקר המדינה תוך 5 חודשים ממועד הבחירות, והמבקר יגיש את הדוח שלו ליו"ר הכנסת כעבור 5 חודשים נוספים.
25/02/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
"מושכל יסוד הוא, כי מערכת אכיפת החוק אינה מעורבת בזירה הפוליטית. לפיכך, פעילות רשויות אכיפת החוק השונות בתקופת ערב בחירות תתנהל כסדרה גם ביחס להליכים בעניינם של נבחרי ציבור ומועמדים לבחירה, והטיפול בתיקים אלה יהיה, ככלל, בהתאם למהלך העניינים השוטף, ועל-פי סדרי העדיפויות הנוהגים. בצד האמור, יש לפעול למניעת שימוש במערכת אכיפת החוק ככלי ניגוח בידי יריבים פוליטיים באמצעות הגשת תלונות מניפולטיביות, וכן לתת את הדעת לצורך בזהירות בנקיטת פעולות חריגות שעלולות לעורר חשש להשפעה פוליטית".
11/02/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
"מממצאי הדוח עולים ליקויים רבים, חלקם אף חמורים, במגוון רחב של תחומים". כך מסכם (יום ג', 5.2.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא, דוח מיוחד על השירות בחברת דואר ישראל, אותו כתב בעקבות מאות תלונות לשנה שהוא מקבל בתפקידו כנציב תלונות הציבור. שפירא מציין, כי ליקויים משמעותיים קיימים גם בשירות הניתן בידי חברות דואר פרטיות מתחרות.
05/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
יושב-ראש מרצ, ח"כ תמר זנדברג, דיווחה למבקר המדינה, יוסף שפירא, רק בדיעבד ולאחר פרסום בתקשורת על ייעוץ שקיבלה מגורם חיצוני - למרות שמדובר בתרומה החייבת בדיווח. כך מוסר שפירא (יום ד', 23.1.19) בדוח שלו על הוצאות המועמדים בבחירות המקדימות (פריימריז) לראשות מרצ, שהתקיימו בחודש מארס אשתקד. שפירא קנס את זנדברג ב-2,000 שקל בשל חריגה זו מן הנהלים.
23/01/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא הודיע היום כי משרדו כבר מתכונן לערוך ביקורת שתעסוק במכלול היבטים במרחב הסייבר בקשר למערכת הבחירות הקרובה.
08/01/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il