במשרד התחבורה מתקשים לספק מידע ברור על פרטי רפורמת "צדק תחבורתי" עליה הכריזה מוקדם יותר (יום ג', 7.2.23) שרת התחבורה
מירי רגב, ואומרים שהיא עדיין בשלבי גיבוש.
עם זאת, ממעט המידע שנמסר ניתן ללמוד כי הגדרת יישוב כפריפריה והוספתו לרשימת ההנחות תתקיים אם הוא עונה לאחד משני תבחינים - הימצאותו באשכול גאוגרפי 5-1 או באשכול חברתי כלכלי 5-1, שניהם של הלמ"ס.
כ-56 ישובים ורשויות מקומיות יצטרפו לרשימת ישובי הפריפריה הכלולים כיום ברפורמת דרך שווה. בדיקת News1 מעלה כי 25 מהם הם ישובי המגזר הלא-יהודיים, בעיקר הערבי (שהם כ-45%), 4 ישובים מעורבים שבהם גרה אוכלוסייה יהודית וערבית - כולל ירושלים. בין היתר יצטרפו להנחות, היישובים הערבים בנפות עכו והכרמל ובמשולש.
הרשימה כוללת 6 ישובים חרדיים - בני ברק, אלעד, מודיעין עילית, ביתר עילית, רכסים וקרית יערים (טלז סטון). בכך מושלמת הכנסה של כל היישובים החרדיים בארץ למפת הפריפריה. גם אשדוד, שבה שיעור גדל והולך של אוכלוסייה חרדית, נכנסת למפה.
20 יישובים שבהם מתגוררת האוכלוסייה הכללית, שהם 36% מכלל היישובים, יצטרפו למתווה הנחת ה-50%. מדובר בין היתר בערים בת ים, אור עקיבא, חבל יבנה, טירת כרמל, אור יהודה, רמת ישי, יקנעם עילית, קריית טבעון, זכרון יעקב, נשר, בנימינה-גבעת עדה, מעלה אדומים וקריית אתא. יצויין כי שיעור הנהנים המובא כאן הוא בפילוח לפי מספר היישובים ולא לפי היקף האוכלוסייה המתגוררת בהם.
פער ניכר בין פריפריה ללא-פריפריה
הרפורמה החדשה צפויה ליצור פער ניכר בין יישובים בפריפריה ליישובים לא-פריפריאליים במינוי חודשי אזורי. בעוד שתושב בפריפריה ישלם 49.5 שקלים, ישלם תושב שאינו בפריפריה 225 שקלים. בתעריף הכולל רכבות ישלם 127.50 שקלים לעומת 255 שישלם נוסע לא-פריפריאלי. עם זאת, לרוב היקף פריסת השירות, שמינותו ורמת האפקטיביות שלו עשויה ברוב הפעמים להיות טובה יותר באזורים הלא-פריפריאליים.
למעשה, מדובר ברפורמה שמתבססת על עקרונות רפורמת דרך שווה שהשיקו השרים לשעבר
אביגדור ליברמן ומירי רגב, כך שיותר מאשר רפורמה - זוהי מעין פעימת תיקון. אלא שיוזמת התיקון, טרם מומנה וכלל לא בטוח שתהיה לה היתכנות כלכלית. במשרד האוצר ממלאים פיהם מים ולא מגיבים, אך בשיחות סגורות אומרים פקידים במשרד כי לא סביר שיימצא לה מימון. מדובר בשינוי שעלותו נאמדת ב-740 מיליון שקלים, אך לטענת השרה רגב הפסדה של המדינה ייצא בשכרה.
מחר תתכנס ועדת הכלכלה לדון בפרטי הרפורמה, שכאמור, חלקה עדיין נתון בעמימות.