סוגיית מותו של יהודי שירה בגויים אינה פשוטה, לפחות לא מבחינה הלכתית. היחס למקרה כזה - אמביוולנטי, וההלכה היהודית אינה נמנעת מלתת דעתה בעניין סבוך זה, המדיר שינה מהגורמים הצבאיים והאזרחיים העסוקים בהבאתו לקבורה. הרב יעקב רוז'ה, רבה של חברה-קדישא בת"א, נציג הרבנות הראשית במכון לרפואה משפטית באבו-כביר ומומחה להלכות קבורה, נאות להשיב ולנסות לפתור חלק מהקושיות.
האם ראוי לדעתך לקבור את החייל עדן נתן זאדה בקבורת חמור, כפי שהציע חה"כ יוסי שריד?
קיימת חובת קבורה על כל יהודי, אפילו על היהודי שביצע את הפשע הגדול ביותר. יותר מכך, אף יהודי שהמיר את דתו חייבים לקבור, כיוון שנשאר יהודי. לביטוי "קבורת חמור" אין יסוד הלכתי. אומנם מוזכרת קבורת חמור בתנ"ך, אך מבחינה הלכתית אין לכך שום משמעות.
האם מבחינה הלכתית יש מקום להצטער על מותו?
הבעת צער על מותו של עדן נתן זאדה היא עניין שבניגוד לקבורה, יש מקום לדון בו מכל מיני היבטים. הבעת הצער שייכת להלכות אבלות, ולא להלכות קבורה. אלו שתי מצוות שאין קשר ותלות ביניהן.
האלוף יפתח רון-טל הציע לקוברו מחוץ לגדר, האם יש לכך היתר הילכתי?
קבורה מחוץ לגדר היא מושג הילכתי. ההמון טועה לחשוב, כאילו יש גדר וקוברים מחוץ לאותה גדר. כוונת הדברים היא שכאשר אדם יש לפנינו אדם שפוי שהתאבד, הנקרא "מאבד עצמו לדעת", יש לקוברו מחוץ לגדר, כלומר, במרחק מה מקברים אחרים, לאור חומרת המעשה שעשה. במקרה הנוכחי של נתן עדן זאדה, אין, לעניות דעתי, מניעה לקוברו מחוץ לגדר.
מה דעתך על אופן ההתנהלות בקבורתו?
חובה לקוברו מהר ככל האפשר. התורה אוסרת הלנה של המת, והמקרה היחיד בו מותרת הלנת המת הוא רק במקרה שמלינים אותו משום כבודו. במקרה הנוכחי הקבורה נמנעה מטעמי ביורוקרטיה, ואין לכך צידוק הילכתי.
האם מבחינה הלכתית מותר להשתמש נגדו בביטויים כמו רוצח ומחבל, או שיש בכך הוצאת שם רע?
קיימת תקנת קדמונים וחרם שלא להוציא לעז ושם רע על המתים שהם שוכני עפר. המהר"ם אף החמיר לגבי מי שפוגע שוכני עפר יותר מאלו חיים. לכן בנושא זה אני ממליץ להיזהר. השם הרע כבר קיים, אך באופן אישי הייתי נזהר מלהוציא מפי אמירה נגדו ולכנות אותו כך או אחרת. בסופו של דבר מה שקובע זה לא אמירה כזו או אחרת, ודינו נקבע בשמיים ולא עלי אדמות.
מה דעתך על האמירה שהחייל מת על קידוש השם?
יהודי שנהרג על-ידי גוי בגלל היותו יהודי נחשב כמי שנהרג על קידוש-השם. לעניות דעתי, למרות הלינץ' שבוצע בו, קיים הבדל שמוציא אותו מהגדרה זו, משום שהוא זה שהביא את עצמו לסיטואציה בה יהרגו אותו.