ההוצאה הממוצעת למשק בית על סל מצרכים ושירותים, הסתכמה בשנת 2004 ב-10,441 ש"ח לחודש. הוצאה זו גבוהה ב-3.4% במונחים ריאליים, לעומת ההוצאה לתצרוכת בשנת 2003 (10,139 ש"ח לחודש). כך עולה מסקר הוצאות משק בית לשנת 2004 שנערך על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וממצאיו פורסמו היום (א', 7.8.05).
בשנת 2004 נרשמה עלייה בהוצאות לתצרוכת לאחר ירידה שאפיינה את השנתיים הקודמות. ההוצאה הכספית למשק בית (ההוצאה לתצרוכת ללא אומדן ההוצאה הזקופה על שירותי דיור ומכוניות) הסתכמה ב-8,055 ש"ח לחודש, עלייה ריאלית של 3.2% לעומת 2003 (7,834 ש"ח לחודש).
מרכיבי הסל העיקריים: מזון (כולל ירקות ופירות) - 1,703 ש"ח לחודש - 16.3% מהסל; דיור - 2,324 ש"ח לחודש - 22.2% מהסל; על חינוך, תרבות ובידור הוציאו משקי הבית 1,416 ש"ח לחודש - 13.6% מהסל; ועל תחבורה ותקשורת - 2,130 ש"ח לחודש - 20.4% מהסל.
גדל הפער בהוצאות בין החמישון העליון לתחתון
בשנת 2004 בהשוואה ל-2003, גדל הפער בהוצאות בין החמישון העליון לתחתון - ההוצאה הממוצעת לתצרוכת למשק בית בחמישון העליון היתה 16,080 ש"ח לחודש - פי 2.6 מההוצאה בחמישון התחתון שעמדה על 6,259 ש"ח לחודש, בשנת 2003 עמד הפער על 2.4.
פער קטן יחסית בהוצאות בין החמישון העליון לתחתון נמצא בהוצאה על מוצרים בסיסיים כמו מזון והלבשה והנעלה (פי 1.5 ופי 1.4, בהתאמה). פער גדול בין חמישונים אלה נמצא בסעיף תחבורה ותקשורת (פי 4.9).
52% מסך כל ההוצאות בסל של החמישון התחתון מופנים לתצרוכת של מוצרים בסיסיים (מזון, דיור והלבשה והנעלה), לעומת החמישון העליון בו אחוז קטן יותר מההוצאות מופנה למוצרים בסיסיים אלו (36.3%). בחמישון העליון מוציאים אחוז גבוה יותר מסך כל ההוצאות על שירותי תחבורה ותקשורת (25.6%), לעומת החמישון התחתון (13.4%).
במשק בית בחמישון התחתון יש 4.2 נפשות בממוצע ו-0.6 מפרנסים. לעומת זאת, במשק בית בחמישון העליון יש 2.6 נפשות בממוצע למשק בית ו-1.5 מפרנסים.
מה ומתי קונים
כ-40% מסך הקניות של מזון נערכות בימים חמישי ושישי. בימי שבת שיעור האוכלים מחוץ לבית הוא הגבוה ביותר (16.3%).
כ-50% מסך כל הקניות למזון של משקי בית בישראל (לא כולל ארוחות מחוץ לבית) נערכות ברשתות השיווק. מכל ההוצאות על מזון ברשתות השיווק בולט אחוז הקנייה הגבוה של ירקות קפואים ומשומרים 70.2%. את קניית הבשר והדגים מחלקים משקי הבית בין החנויות המיוחדות לבשר, אטליזים על-פי רוב (41.9% - בשר ו-32.8% - דגים) ורשתות השיווק (44.3% - בשר ו-45.1% - דגים).
את קניית הירקות והפירות הטריים מחלקים משקי הבית בין רשתות השיווק (35.4%), הירקנים (כ-30%) והשווקים (כ-26%). כ-61% מסך כל קניות חומרי הניקוי למיניהם ואבקות הכביסה נערכות ברשתות השיווק. 52.1% מסך הקניות של כלי מטבח ובית (כלי אוכל, מגשים, סירים וכו') עורכים משקי הבית בחנויות מיוחדות המתמחות במכירות כלי בית.
מוצרים בני קיימה, משקי הבית עדיין מעדיפים לרכוש בחנויות המסורתיות. עם זאת ניתן להבחין כי 10.1% מסך הקניות של מוצרי בידור ואלקטרוניקה (טלוויזיה, DVD, מצלמה, וידאו וכדומה) נערכות באינטרנט ו-7.3% בחו"ל או בדרך לחו"ל. לעומת מוצרי הבידור, את התכשיטים והשעונים רוכשים משקי הבית כמעט רק בחנויות בארץ או בחו"ל, כנראה בגלל הרצון לבחון את התכשיט או השעון בטרם רכישתם.
בעלות על מוצרים בני קיימה
עלייה גדולה של מעל 5 נקודות האחוז בין 2003 ל-2004 באחוז משקי הבית אשר בבעלותם:
שני טלפונים סלולרים או יותר: מ-47.9% ב-2003 ל-52.9% ב-2004; מערכת DVD: מ-17.7% ב-2003 ל-24.8% ב-2004; לעומת העלייה באחוזי הבעלות על DVD נמשכת הירידה שהחלה בשנת 2002 באחוז משקי הבית אשר בבעלותם וידאו, מ-68.4% ב-2001 ל-64.9% ב-2004.
על הסקר
מאז שנות ה-50 ועד למחצית הראשונה של שנות ה-90 ערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הסקר מדי חמש עד שבע שנים. מאז 1997 הסקר נערך מדי שנה ואיסוף הנתונים ממשקי הבית מתפרס על-פני כל השנה.
סקרים שוטפים אלה כוללים את כלל האוכלוסיה למעט קיבוצים, מושבים שיתופיים, בדואים מחוץ לישובים ודיירי מוסדות.
נתוני 2004 מתבססים על 6,132 משקי בית, שנפקדו ב-170 יישובים בארץ. משקי בית אלו מייצגים כ-1,950,000 משקי בית באוכלוסיה.