|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

שאלות ותשובות לחג הסוכות

גם בחג הסוכות לא חסרות שאלות הלכתיות ורעיוניות באתרי השו"ת שו"ת כיפה מציג: גולשים שואלים והרבנים עונים אסיף שאלות ותשובות לחג האסיף
17/10/2005  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   חגים ומועדים   |   תגובות

חג סוכות - "זמן שמחתנו"
מירב לוי
על חג הסוכות נאמר שהוא "זמן שמחתנו" * מצווה לשמוח ולענג את החג * על-מנת שתוכלו להמשיך ולמלא את מצוות החג ריכזנו מגוון פעילויות ואטרקציות שיעשו לכם את החג שמח ומהנה!
לרשימה המלאה

עיריית הרצליה
במהלך חול המועד סוכות תוקם "סוכת עדות ישראל" בהרצליה

עידן יוסף
לראשונה בישראל: סוכה יפנית וכשרה

סוכה בגשם

הפעם יש סיכויים גבוהים לגשם בחג. למיטב ידיעתי, כשיורד גשם יש לעלות הביתה אך אני גם מעוניין לכסות את הסכך כדי שהסוכה לא תירטב (החשמל והמיטה).
1. האם יש בעיה עם זה?
2. האם יש בכלל בעיה בזה, שכן כשאני אוריד את הכיסוי, בעצם אני "מכשיר" את הסוכה מחדש, ואולי זה "תעשה ולא מן העשוי"?
3. הדפנות שלי הן יריעות ואני סוגר את הסוכה בלילה על-ידי קשירה (שלא ייכנסו מיני מזיקים). האם יש עם זה בעיה ביו"ט?
4. באילו הזדמנויות יש לברך "לישב בסוכה"?
תודה רבה, רז.

תשובת הרב עוזיאל אליהו

ברכה ושלום.
1. אסור, כי אתה יוצר אוהל.
2. מותר לך לקשור.
3. אני מעתיק לך את ההלכות הקשורות לירידת גשמים מתוך ספר הלכות חגים של הרב מרדכי אליהו שליט"א:

נד. כשיורד גשם - פטור מן הסוכה. באילו גשמים פטור? אם גשמים יורדים לתוך הסוכה שאם יפלו לתוך התבשיל יתקלקל האוכל, פטור מהסוכה. (שו"ע תרלט סע' ה).
נה. אם התחיל לאכול בסוכה ואחר כך ירדו גשמים ונכנס לתוך הבית והמשיך לאכול גם בבית, או שמחמת הגשמים התחיל לאכול בבית, ואחר כך פסקו הגשמים, גומר סעודתו בבית ואינו מחוייב להפסיק סעודתו בבית וללכת לסוכה, אבל אם לא התחיל לאכול - חוזר לסוכה. (שו"ע שם סע' ו. מ"ב שם ס"ק לז, לח כה"ח ס"ק פב).
נו. כשחם מאוד - יותר מהרגיל, ויש צער לשבת בסוכה, אפשר וכדאי להפעיל בתוכה מאוורר וכדו' כשם שהוא עושה בביתו. ואם אי אפשר והחום קשה מאוד יצא מהסוכה בכפיפת קומה. (ע"ז ג ב).

נז. כשקר מאוד - והמאכלים נקרשים בתוך הסוכה, פטור מן הסוכה, ודבר זה אינו שכיח בארץ ישראל. (כה"ח תרלט ס"ק סח).

נח. היוצא מן הסוכה - בגלל גשמים וכדו', יצא ממנה בצער כעבד שמזג כוס לרבו ושפך לו רבו קיתון על פניו. ואם אינו יוצא משם, נקרא הדיוט ואינו מקבל שכר על ישיבתו, ובמקרה זה אינו רשאי לברך "לישב בסוכה" משום דהוי ברכה לבטלה. (רמ"א תרלט סע' ז).

ליל חג ראשון
נט. בלילה הראשון - אפילו אם יורדים גשמים מועטים ומצטער קצת - יש אומרים שיאכל "כזית" בסוכה ויברך "לישב בסוכה". ולדעת מרן אינו כן, (שו"ע ורמ"א תרלט סע' ה) אלא יחכה זמן מסויים עד שיפסק הגשם ורק אז יאכל "כזית" ויברך "לישב בסוכה". ובלבד שלא יהיה לו או לבני ביתו צער בגלל - המתנתם. שאם יש צער לחכות, יקדש ויאכל בבית מיד. וכשיפסקו הגשמים ייכנס לסוכה, יברך "לישב בסוכה" ויאכל "כזית" לחם, והאוכל "כביצה" תבוא עליו ברכה.

סוכה מעור של לויתן?

על מה אנו מברכים באומרנו: "כן אזכה לשנה הבאה לישב בסוכת עורו של לויתן"? (מה הכוונה "בסוכת עורו של לויתן"). תודה רבה ושנה טובה.

תשובת הרב עוזיאל אליהו

לויתן מסמל את היחס של בלוויה של השם לעתיד לבוא למי שהתלווה אליו כאן בעולם הזה. כל אדם, השם יתלווה אליו בדרגתו הוא (כך כותב הרב דסלר בספרו מכתב לאליהו).
תפילה זו מיוסדת על מה שאמרו רבותינו בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף עה עמוד א:
"ואמר רבה א"ר יוחנן: עתיד הקב"ה לעשות סוכה לצדיקים מעורו של לויתן, שנא': התמלא בסוכות עורו; זכה - עושין לו סוכה, לא זכה - עושין לו צלצל, שנאמר: ובצלצל דגים ראשו; זכה - עושין לו צלצל, לא זכה - עושין לו ענק, שנאמר: וענקים לגרגרותיך; זכה - עושין לו ענק, לא זכה - עושין לו קמיע, שנאמר: ותקשרנו לנערותיך; והשאר פורסו הקב"ה על חומות ירושלים וזיוו מבהיק מסוף העולם ועד סופו, שנאמר: והלכו גוים לאורך ומלכים לנוגה זרחך".

וכך מובא במדרש:
וסוכה תהיה לצל יומם מחורב (ישעיה ד: ו). א"ר לוי: כל מי שמקיים מצות סוכה בעולם הזה אף הקב"ה מושיבו בסוכתו של לויתן לעתיד לבא, שנא', התמלא בסוכו עורו וגו' (איוב מ: לא)".

טיול בחול המועד

לרב שלום,
אבקש אם יוכל הרב לייעץ לי בנושא כדלקמן:
בני משפחתי מבקשים לנסוע לטיול בצפון בחוה"מ הקרב ובא, ואולם אני משתדל להקפיד לאכול, והשתדלתי עד היום גם לישון בסוכה.
אבקש לדעת האם אני יכול להצטרף לטיול שעורכים בני משפחתי תוך שההצטרפות אליהם היא ללא שינה בסוכה? האם ישנה דעה, מקובלת יותר או פחות, בהלכה, שמתירה שינה שלא בסוכה שאוכל לסמוך עליה לצורך קיום הטיול עם משפחתי?
מה לגבי אכילה בסוכה? האם טיול ייחשב בגדר של "עוברי דרכים" או כל גדר אחר המעניק פטור, לצורך הטיול בלבד, מאכילה ו/או שינה בסוכה?
האם יכול להכניס עצמו לגדר עוברי דרכים לכתחילה בכלל?
אודה לתשובת הרב,

תשובת הרב דוד סתיו

שלום רב. הפוסקים נחלקו ביחס לחיוב בסוכה בטיולי משפחות בסוכות. לכתחילה ודאי שצריך לדאוג לסוכה לאכילה ושינה. אולם בדיעבד יש למיקל על מה לסמוך. יחד עם זאת, איני רואה סיבה שלא תמצא סוכה אם אכן תחפוץ בכך.

סוכה בפרגולה

תיאור המצב: ישנה פרגולה מעץ הגג עשוי מקרשים כך ש"צילתה מרובה מחמתה".
השאלה: האם בעת בניית דפנות הסוכה ניתן לפרוש יריעה על גג הפרגולה ורק לאחר גמר בנית הדפנות להסיר את היריעה. אם לא - איזה פיתרון הרב מציע?

תשובת הרב עוזיאל אליהו

שלום. אפשר לבנות את הדפנות ואח"כ יש לנתק את גג הפרגולה להגביהו ולשים בחזרה ואז הסוכה כשרה. ואם לא ניתן לנתק את כל מכלול גג הפרגולה אז יש לנתק כמה קרשים להגביה ולשים בחזרה.
אם יש ריווח בין עץ לעץ בגג פחות ממלוא עץ - יסיר עץ אחד מבין שני עצים ויסכך ביניהם.

פרגולה שהיא באלכסון כדי שיהיה צל כל השנה ואם מסתכלים מלמטה למעלה, לא רואים את השמים או שרואים בפחות ממחצית שטח הסכך יש לשאול שאלת רב באופן ספציפי.


בת בסוכה ולולב

האם בת יכולה לברך על ישיבה בסוכה ונטילת לולב?

תשובת הרב עוזיאל אליהו

שלום. לדעת הרמ"א (אשכנזים) נשים מברכות על אכילה בסוכה (בשיעור ובתנאים שגם גברים מברכים) ועל נטילת לולב.
ולדעת השו"ע (ספרדים) על ישיבה בסוכה כמו על מצוות עשה שהזמן גרמן שלא נהגו לברך - לא מברכים. לדעת הרב מרדכי אליהו שליט"א יכולות נשים ספרדיות לברך על נטילת לולב וכך מנהגן.


מכירת ארבעת המינים

האם בתור מוכר ארבעת המינים יש לי אחריות כמו לספק כשאני מוכר לולב או אתרוג סגורים ויש סיכון שאינם כשרים כפי שצריך להיות?

תשובת הרב שמואל אליהו

סחורה פתוחה כשאתה רואה פסול ממש - אתה חייב להוציאו ממקום המכירה.
כשאתה אומר לאדם בחר - זה חייב להיות כשר לפחות לפי חלק מהשיטות.
כשאתה לא בדקת את הארגז - אתה יכול לומר לו בחר.
כשאתה אומר כשר - חייב להיות כשר.

סחורה סגורה כשאתה מוכר סגור - אתה לא חייב לפתוח. אבל אתה חייב לראות שמי שמכר לך את הסחורה באמת מכר בלי זיוף.
כמו כן אתה חייב להניח את הסחורה במקום קריר ושמור כי גם סחורה סוג א' מתקלקלת במקום לא שמור.


ועוד קצת על הגשם (לשמיני עצרת)

לכבוד הרב שלום.
עוד מעט מתקרבת תקופת החורף ועימה הגשם.
כשיורד גשם זה משמח אותי מאד ועושה לי טוב בלב, אני מרגיש מן התעלות רוחנית שכזאת ואני יכול לצאת החוצה ולהרטב בגשם וזה יותר ויותר משמח אותי.
מה שרציתי לשאול זה- מה אני צריך לברך?
שהחיינו?\הטוב והמטיב?\אם בכלל?
בהלכה מתייחסים לחקלאים ולשנות בצורת וכד'
ויהי רצון שהשנה תהיה גשומה מקודמותיה,
תודה רבה ויישר כח!

תשובת הרב עוזיאל אליהו

ברכה ושלום.
דע לך כי ההרגשה הרוחנית שלך במן ירידת הגשמים מבטאת עוצמה גדולה כי יום ירידת הגשמים גדול עד שהשוו אותו לעוצמה של תחיית המתים.
ראה תשובתי על המטר ועל הגשם ב:[קישור]

ואם אתה שמח כשיורד גשם תודה להשם. ראה תפילה שתקנו חז"ל ואומרים אותה ללא שם ומלכות:

"מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ ה’ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ עַל כּל טִפָּה וטִפָּה שֶׁהוֹרַדְתָּ לָּנוּ. ואִלּוּ פִינוּ מָלֵא שִׁירָה כַּיָּם, וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה כַּהֲמוֹן גַּלָּיו, ושִׂפְתוֹתֵינוּ שֶׁבַח כּמֶרְחֲבֵי רָקִיעַ, ועֵינֵינוּ מאִירוֹת כַּשֶּׁמֶשׁ וכַיָּרֵחַ, ויָדֵינוּ פרוּשׂוֹת כּנִשְׁרֵי שָׁמָיִם, ורַגְלֵינוּ קַלּוֹת כָּאַיָּלוֹת, אֵין אֲנַחְנוּ מַסְפִּיקִים להוֹדוֹת לךָ, ה’ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, וּלְבָרֵךְ אֶת שִׁמְךָ עַל אַחַת מֵאֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים, ורֹב רִבֵּי רבָבוֹת פּעָמִים הַטּוֹבוֹת, נִסִּים ונִפְלָאוֹת שֶׁעָשִׂיתָ עִמָּנוּ ועִם אֲבוֹתֵינוּ. מִלּפָנִים מִמִּצְרַיִם גּאַלְתָּנוּ ה’ אֱלֹהֵינוּ, מִבֵּית עֲבָדִים פּדִיתָנוּ, בּרָעָב זַנְתָּנוּ וּבְשָׂבָע כִּלְכַּלְתָּנוּ, מֵחֶרֶב הִצַּלְתָּנוּ, מִדֶּבֶר מִלַּטְתָּנוּ, וּמֵחְלָיִם רָעִים ורַבִּים דִּלִּיתָנוּ. עַד הֵנָּה עֲזָרוּנוּ רַחֲמֶיךָ ולֹא עֲזָבוּנוּ חֲסָדֶיךָ. עַל כֵּן אֵבָרִים שֶׁפִּלַּגְתָּ בָּנוּ, ורוּחַ וּנְשָׁמָה שֶׁנָּפַחְתָּ בּאַפֵּנוּ, ולָשׁוֹן אֲשֶׁר שַׂמְתָּ בּפִינוּ, הֵן הֵם יוֹדוּ וִיבָרְכוּ וִישַׁבּחוּ וִיפָאֲרוּ אֶת שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד. בָּרוּךְ אֵל רֹב הַהוֹדָאוֹת".


סוכה בבית מלון

שלום לכבוד הרב!
משפחתי ואני ניסע בע"ה לחג הסוכות לבית מלון,
ככל הידוע לי, בבתי המלון אין אפשרות לינה בסוכה האם יש היתר לישון בחדר רגיל? חשוב לציין, שאני לא מחפש היתר דחוק, אלא רוצה לדעת. תודה מראש, שנה טובה!

תשובת הרב עוזיאל אליהו

ברכה ושלום. אם אתה לא מחפש היתר דחוק אז יש לך מספיק זמן בשביל לבקש בצורה מנומסת מהמלון להקים סוכה עבור האורחים שמעוניינים.
המטרה של הבית מלון זה לגרום לאורחים להגיע פעם נוספת ולתת שירות טוב, ואם תפנה את תשומת ליבם לעובדה הזו אולי הם "יקנו" את הרעיון ויתקינו סוכה לכבוד חג סוכות.
במידה ולא, חפש לך בית מלון אחר שבו תוכל לקיים את מצוות החג כהלכתו.
יש אפשרות נוספת והיא שאולי הם ירשו לך לבנות סוכה ניידת בשטח בית המלון באיזה פינה.
עיין נא בתשובתי "חובה לישון בסוכה" ב: [קישור]
ואם יש סיבה מוצדקת שלא ניתן לישון בסוכה מחמת צער או גשמים או קיום מצוות עונה (קיום יחסי מין - ע.י.) או שאין אפשרות אז אפשר לישון בחדר רגיל בבית המלון.

לעוד שאלות ותשובות
תאריך:  17/10/2005   |   עודכן:  17/10/2005
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היום לפני ארבע שנים, ב-17 באוקטובר 2001, נרצח השר רחבעם זאבי.
17/10/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
ביהמ"ש השלום בראשון לציון הרשיע שוטר בעבירות של תקיפה בנסיבות מחמירות בגין הכאת חשודים בעבירת תנועה. נטען, כי לאחר מכן ניסה להדיח את המתנדב שנכח במקום להסתיר את זהותו של חברו שהשתתף בתקיפה, ולפיכך הורשע גם בהדחה בחקירה, שיבוש הליכי משפט ומרמה והפרת אמונים. כתב האישום הוגש על-ידי המחלקה לחקירת שוטרים.
17/10/2005  |  שלומי דיאז  |   חדשות
אפגניסטן, מדינה איסלמית שעברה תהפוכות פוליטיות בשנים האחרונות, מעולם לא קיימה קשרים דיפלומטיים עם מדינת ישראל. ב-9 באוקטובר 2004 התקיימו הבחירות הדמוקרטיות הראשונות במדינה. חמיד קרזאי, הנשיא הנוכחי, ניצח ברוב של 55.4% מהקולות והמפלגות המפסידות נאלצו לקבל את התוצאות כדי למנוע התקוממויות במדינה.
17/10/2005  |  יוסי עבדי  |   חדשות
מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, אמרה כי היא אינה מעוניינת להתמודד לנשיאות ארה"ב בבחירות הבאות שיערכו ב-2008. במהלך החודשים האחרונים החלו הפרשנים האמריקנים לנתח את אפשרות התמודדותן של הילרי קלינטון וקונדוליזה רייס על כיסא הנשיאות, בדרך לבחירת הנשיאה האמריקנית הראשונה. הספקולציות באשר להתמודדות השתיים אף ראו אור במסגרת ספר חדש המעמיד את כישורי רייס וקלינטון כנשיאות אפשריות, תחת עינו הבוחנת של הכותב.
17/10/2005  |  יוסי עבדי  |   חדשות
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי, מוביל מהלך לצמצום אגפי המשטרה הקיימים כיום לשלושה בלבד. המטרה היא להתייעל, על-פי דרישת ראש הממשלה, תוך ביטול תקנים של ניצבים ותתי-ניצבים. תוכנית המפכ"ל הוצגה לשר לביטחון פנים, גדעון עזרא, שהביע תמיכה בה.
17/10/2005  |  שלומי דיאז  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il