היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז,
העביר קובץ הנחיות לראש הממשלה, אריאל שרון, ולחברי הממשלה, בדבר הדינים, הכללים, המגבלות והסייגים החלים בתקופת בחירות, לקראת הבחירות לכנסת ה- 17. ההנחיות הוצאו כדי להנחותם כיצד להימנע מביצוע עבירות על החוק וכיצד לעמוד בכללים שנקבעו.
-
לצפייה בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה מזוז מדגיש/מזהיר במכתבו: "בכוונתנו להקפיד על אכיפת הוראות החוק וההנחיות במכלול הנושאים הכרוכים בבחירות, בין אם מדובר באכיפה פלילית או באכיפה משמעתית או באמצעים אחרים".
קובץ ההנחיות כולל, בין היתר, הנחיות הנוגעות לטוהר הבחירות; הנחיות בדבר איסור על שימוש במשאבי הציבור לצרכי בחירות; הנחיות באשר למינויים בתקופת הבחירות והגבלות לקראת ולאחר פרישה ועוד. קובץ ההנחיות כולל איסור שימוש ראש הממשלה במסוקים צבאיים למטרות מפלגתיות-פוליטיות; איסור ביצוע תעמולת בחירות תוך שימוש בשלטים של רשויות מקומיות; הגבלות על שימוש בחומר המוסרט בוידאו מלשכת העיתונות הממשלתית למפלגות לצורך תעמולת בחירות.
הנחיות הנוגעות לטוהר הבחירות
- איסור מתן טובות הנאה – חל איסור להציע או לתת טובת הנאה, לרבות כסף, שווה כסף, שירות, עבודה וכדומה, לאדם כדי שיצביע, או ימנע מלהצביע. העובר על כך מסתכן בעבירת שוחד בחירות. בדומה, עצם השימוש באיום בגרימת נזק, לרבות איום בפיטורין או במניעת עבודה, מהווה עבירה חמורה. כן נאסרה במפורש, במסגרת עבירה זו, גם עבירה של שידול להצביע או להימנע מלהצביע בדרך של השבעה, קללה, נידוי וכדומה.
- חל איסור להעניק מתנות במסגרת תעמולת בחירות.
- אין לעשות שימוש בהסכם פוליטי כדי להבטיח משרה או טובת הנאה אחרת בתמורה לתמיכה בבחירות. במסגרת הסכם מעין זה ניתן אומנם להגיע להסכמות בין סיעות, לרבות הסכמות בעניין הרכבה העתידי של הקואליציה וחלוקת התפקידים בין נבחרי הציבור, ברם הענקת טובת הנאה אישית במסגרת ההסכם פסולה מיסודה, והיא אף עלולה להגיע לכדי עבירה פלילית.
- חל איסור ליתן הבטחות לחלוקת הטבות או הקצאת תקציבים בזיקה לבחירות. נאסר על שרים לחלק הבטחות במהלך סיורי בחירות. מזוז מדגיש נקודה זו, כפי הנראה נוכח התלונות שהוגשו נגד אריאל שרון ואהוד אולמרט, בכך שהם מבטיחים, בימים אלה, תקציבים מיוחדים לרשויות מקומיות ולגורמים אחרים. מזוז מציין, כי "מובן שאין באמור, כדי לאסור על נבחר ציבור להבטיח לציבור בוחריו, במסגרת תעמולת הבחירות, הבטחות כלליות, ברמת המדיניות, לרבות הבטחות הכרוכות בשינוי סדר העדיפויות התקציבי.
הנחיות בדבר איסור על שימוש במשאבי הציבור לצרכי בחירות
- נאסר על נבחרי ועובדי הציבור לעשות שימוש במשאבי הציבור לצרכי מערכת הבחירות. שימוש מעין זה, כאשר הוא נעשה בקשר עם תעמולת בחירות, לרבות בחירות מקדימות במפלגות, מהווה עבירה פלילית. יודגש עם זאת, כי גם שימוש במשאבי המדינה לצרכים פוליטיים, שאינם בגדר תעמולת בחירות הינו בגדר האסור, ושימוש מעין זה עלול להוות עבירה פלילית.
- היועמ"ש מזהיר - מאחר שבתקופה של ערב בחירות כל פרסום מטעם משרד ממשלתי העוסק בנבחר הציבור, בפועלו או הכולל את תמונת נבחר הציבור, עלול להיתפס כתעמולת בחירות אסורה, יש להיוועץ עם היועץ המשפטי למשרד הממשלתי הנוגע בדבר טרם פרסום דבר העלול להיחזות, ולו למראית עין, כתעמולת בחירות אסורה.
- חל איסור על פעילות מפלגתית המתבצעת מלשכות שרים. האיסור האמור נובע הן מהאיסור הכללי על שימוש במשאבי ציבור לצרכים פוליטיים מפלגתיים, והן מחובתו של נבחר הציבור לפעול, במסגרת תפקידו, לטובת הציבור כולו. ככלל, פעילות פוליטית מלשכות שרים הינה אסורה. עם זאת, קובעת ההנחיה: "ניתן להשלים עם פעילות מפלגתית מתוך הלשכה, רק ככל שמדובר בפעולה מזדמנת, שאינה דורשת משאבים. כך למשל, אין מניעה - מטעמי חיסכון ויעילות - שתוך כדי יום עבודתו של השר תנוהל שיחת טלפון גם בעניינים פוליטיים, או תתקיים פגישה פוליטית עם מספר מועט של משתתפים, להבדיל מכינוס אסיפה פוליטית".
- היועמ"ש מזכיר בנוסף שלוש הנחיות נוספות, שעניינן: איסור שימוש בעובדי רשויות מקומיות לצרכי בחירות; איסור עריכת אירועים על-ידי משרדי ממשלה בתקופת בחירות; איסור עריכת סקרים על-ידי גוף ממשלתי עלולה לעלות כדי עבירה פלילית של שימוש בכספי הרשות בקשר עם תעמולת בחירות.
מינויים בתקופת הבחירות והגבלות לקראת ולאחר פרישה
היועמ"ש מציין כי מינוי בתקופת בחירות מעורר חשש כפול: ראשית, מפני שיקולים בלתי עניינים הכרוכים בהחלטה למנות בתקופה רגישה זו, ושנית - נוכח החשש לכבילת ידיהם של הנבחרים לאחר הבחירות באמצעות איוש המשרות הבכירות ערב הבחירות. לכן, לפי הנחיות היועמ"ש נקבע כי "ככלל, יש להימנע מאיוש משרות בכירות על דרך מינוי של קבע בתקופה בחירות, אלא אם כן מדובר במינוי מקצועי מובהק הנדרש במהלך הדברים הרגיל, ויש קושי או מניעה לנקוט בחלופה כגון מינוי בפועל, מינוי ממלא-מקום וכדומה... בשום מקרה אין למנות בתקופת בחירות מועמדים בעלי זיקה אישית או פוליטית לנבחרים".
היועמ"ש כותב עוד (ציטוט):
בדומה אין ככלל מקום למנות בתקופה זו יו"ר וחברי דירקטוריון בחברות ממשלתיות, למעט במקרים מיוחדים בהם דחיית המינוי תפגע בחברה, או במקרה בו המועמד הוא עובד מדינה. במקרים מיוחדים אלו, יש לנקוט הקפדה יתירה על הפעלת שיקול הדעת במינוי, וככלל יש להימנע ממינוי בעלי זיקה אישית או פוליטית.
לשרים וסגני שרים, תקופת הבחירות עשויה להוות תקופת מעבר מהתפקיד המיניסטריאלי שבו כהונתם מסתיימת, לתפקיד במגזר הפרטי. בתקופה זו, לפני ואחרי הבחירות, עלולים שרים וסגני שרים אלו, להיקלע למצב של ניגוד עניינים. הנחיה מס' 1.1907 מציגה את ההגבלות והאיסורים שנועדו למנוע חשש ממצב זה ולצורך שמירה על טוהר המידות.