הגפילטע-פיש יתפוס מקום של כבוד בתפריט ליל הסדר. חברת מנישביץ, יצרנית ומשווקת של מזון יהודי כשר בארה"ב, מפרסמת ממצאי מחקר-שוק שערכה על הרגלי צריכת גפילטע-פיש בישראל בחג הפסח. תוצאות המחקר מצביעות על כך שבמהלך ימי החג צורכים הישראלים כ- 450 טונות של גפילטע-פיש (כ- 4.2 מיליון קציצות).
על-פי נתוני החברה היא חולשת על כשליש מסך מכירות מנות הגפילטע-פיש המוכנות לאכילה בצנצנות, ותשווק כ- 89 טונות בישראל לקראת החג.
גדעון רגב, מנכ"ל חברת מ' פרופ, המשווקת את מוצרי החברה בישראל סבור כי השנה צפוי גידול של עד כ- 15 אחוזים במכירות הגפילטע-פיש לעומת המכירות בפסח אשתקד. רגב תולה זאת במה שהוא מכנה "תופעה של 'התאשכנזות' בני עדות המזרח", שהפכו במהלך השנים האחרונות את הגפילטע-פיש לאורח רצוי על שולחנם. את הגפילטע-פיש הם איזרחו, אך עד שהרגל הקרושה תתאזרח אצלם עשויות לחלוף שנות דור...
מחקר השוק, שבוצע באמצעות מכון המחקר "מותגים", מעלה שהגפילטע-פיש אינו תוסף זוטר, אלא מנה נחשבת באופן מובהק בתפריט סעודת ליל הסדר. בכ- 37% מבתי האב בישראל תוגש השנה מנת הגפילטע-פיש כחלק מתפריט ליל הסדר.
דתיים אוכלים פחות
עוד עולה ממחקר השוק, שהגפילטע פיש מנצח ביחס של 1:3 את מנת החריימה, שרק 17% ציינו שתוגש בארוחת החג. הגפילטע-פיש חדר בתהליך מיזוג הגלויות גם לבתי-אב ממוצא אסיאתי-אפריקני וכ- 13 אחוזים מהם יגישו לצלחותיהם את מנת הדג המדוברת.
חלוקה מעניינת נוספת קשורה לרמת הדתיות של הסועדים. מחקר השוק קובע שבקרב הציבור הדתי הגפילטע-פיש פופולרי פחות מאשר בציבור שאינו דתי. בעוד שרק 25% מן הדתיים מוכנים להכניס גפילטע-פיש לפה, 44% מבתי האב שאינם דתיים יזללו את המעדן האשכנזי בתאווה.
האופנה החדשה בתחום המזון האשכנזי שאולי תגרום לאימהות הפולניות להרים גבה הן קציצות בטעם עדין יותר מאשר הקרפיון המסורתי, העשויות מדג הווייט-פיש.