|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
[צילום: אלי אלון]

סיפורו של בית העלמין בנימינה

אהוד מנור, ראובן פייקוביץ' אביו של יגאל אלון, העסקן הציוני, מרדכי בן הלל הכהן, חבר הכנסת והשר זאב בוים, העיתונאי והסופר אדר קיסרי, מפיקת הטלוויזיה, נעמי קפלנסקי, הם רק חלק מיידועי שם הקבורים בבית העלמין בבנימינה. סיפורו של בית העלמין הוותיק
12/09/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

טובל בירק עצי הברוש, האורן, האלון והאקליפטוס, שוכן ברחוב הארז בחלקה המערבי של בנימינה בית העלמין של המושבה. "תולדות המקום חקוקים באבני מצבותיהם של מייסדי המושבה, ראשניה, בניה ותושביה" נכתב על שלט בכניסה לבית העלמין.

בית העלמין הוקם בנובמבר 1925 והיה מרוחק אז 400 מטר מגבולות המושבה שזה לא מכבר נוסדה. קבורים בו מייסדיי וראשוני המושבה ותושבי המקום לדורותיו.

סיירתי בימים אלה בבית עלמין זה. בית עלמין מטופח ומגונן למדי. בכניסה לבית העלמין, שער ברזל גדול ומולו שוכן מבנה חדר טהרה ושירותים. רחבת הכניסה לבית העלמין מרוצפת ומוצלת בפרגולות ובעצים, ובה ספסלי ישיבה ומשמשת כמקום למפגש והתכנסות. בכניסה לבית הקברות עומד עץ זית עתיק. עץ הזית כך מספר לי אחד מוותיקי בנימינה "מסמל את העבר ואת השורשיות של בני המקום".

את בית העלמין חוצה במרכזו שדרה מדרום לצפון. לאורך השדרה משני צדדיה נטועים עצי ברוש ועצים אחרים. הקבר המפורסם ביותר בבית העלמין, הוא ללא ספק קברו של המשורר והפזמונאי, חתן פרס ישראל, אהוד מנור בן המושבה. מנור היה פזמונאי ומשורר פורה מאוד ואחראי לכתיבתם של למעלה מ-1000 שירים .הוא נפטר באפריל 2005 בגיל 62 מדום לב. בהלוויתו רבת המשתתפים הושרו משיריו. הותיר את רעייתו עפרה פוקס בתו של השחקן יהודה פוקס ושלושה ילדים: גלי, יהודה וליבי. לא רחוק מקברו - קברם של שני הוריו ישראל ורחל ויינר. בבית עלמין בבנימינה קבורים גם שני אחיו של אהוד מנור. האחד קבור בחלקה הצבאית, טוראי יהודה ויינר (1949-1968) שנפל בקיץ 1968 במלחמת ההתשה ועליו כתב מנור את השיר "אחי הצעיר יהודה" שהקליטה להקת גייסות השריון וכן את השיר "בן יפה נולד", והשני הוא זאב ניר אחיו הבכור של אהוד שבמאי 2003 שם קץ לחיו לאחר שתלה עצמו סמוך לביתו בבנימינה. בעיתונות נמסר בזמנו כי הרקע למעשה היה בשל מצוקה כלכלית אליו נקלע זאב ניר.

אביו של יגאל אלון
קבר ראובן יוסף פייקוביץ [צילום: אלי אלון]

במרכז בית העלמין בולטת מצבת קבר עשויה אבן בזלת גדולה עליה הכיתוב הבא: "פ"נ ראובן יוסף (פיקוביץ') אלון, איש הראשונים בן 91 בפטירתו". זהו קברו של ראובן-יוסף פיקוביץ' אביו של יגאל אלון שהיה מפקד הפלמ"ח, שר בממשלות ישראל ומראשי מפלגת העבודה. ראובן-יוסף פיקוביץ עלה לארץ ישראל בשנת 1888, עבד בכרמי מקווה-ישראל, פתח-תקוה, ראשון-לציון ונס-ציונה, הגיע למחניים בגליל נישא לחיה בתו של אלתר שוורץ, ממייסדי ראש-פינה ומשם עבר לכפר תבור והיה מראשוני כפר תבור (מסחה). לזוג נולדו ילדים: משה, מרדכי, צבי, אליאב, דבורה ויגאל. עם השנים עזבו כל בניו של ראובן את כפר תבור והוא לא הצליח להחזיק במשק לבדו. הוא עבר לבנימינה והתגורר עם משפחת בנו מרדכי. ראובן האריך ימים, הוא מת בגיל 91 ונקבר כאמור בבנימינה.

ליד קברו שוכן קבר בנו, מרדכי פיקוביץ' (אלון) שהיה ממייסדיי בנימינה, ראש ועד המושבה וראש המועצה המקומית בנימינה בשנים 1965-1940. על מצבת קברו של מרדכי אלון נחקק: "איש האדמה והציבור רב פעלים בן חיה וראובן יליד הגליל ממייסדי בנימינה". מרדכי נפטר בשנת 1975 בגיל 77. צמוד לקברו של מרדכי פייקוביץ' קבר רעייתו נעמי פייקוביץ' בת למשפחת ישראל וטילה קלימנטובסקי שהיו ממייסדי שפיה וכפר תבור. על מצבתה נחקק: "יפת תואר ואצילת רוח", נעמי נפטרה בשנת 1972 והיא בת 73 במותה .

חבר הכנסת והשר זאב בוים

לא הרחק מקברי "הפיקוביצ'ים" קברו של השר וחבר הכנסת זאב בוים (2011-1943) בן המושבה שמת בגיל 67 בעקבות מחלת הסרטן. בוים נקרא נקרא על שם זאב ז'בוטינסקי. משפחתו הייתה מראשוני המושב נחלת ז'בוטינסקי (כיום חלק מבנימינה). היה מחנך ומנהל בבית ספר מקיף בקריית גת. בשנת 1986 נבחר לראש העירייה של קריית גת ועמד בראשה עשר שנים, בהמשך כיהן כחבר כנסת בכנסות 14 – 18 וכן כשר בממשלות ישראל. היה שר הבינוי והשיכון, שר החקלאות ופיתוח הכפר, השר לקליטת עלייה. על קברו נחקק: "אהובנו זאביק(זאב דוד) בן חנה ויוסף ממייסדי נחלת ז'בוטינסקי. בית"רי, מורה ומחנך, ראש עיריית קריית גת וחבר כנסת ושר בממשלות ישראל, אוהב אדם והארץ, אציל נפש". מלבד אהוד מנור שניתן להגדירו גם כאיש תקשורת שכן היה לאורך שנים מגיש ומנחה ברדיו ובטלוויזיה קבורים בבית העלמין בבנימינה עוד מספר אנשי תקשורת ובהם, העיתונאי אדר קיסרי ומפיקת הטלוויזיה נעמי קפלנסקי.

אדר קיסרי, בנו של העיתונאי המיתולוגי אורי קיסרי עורכו הראשון של עיתון "העולם הזה" היה עיתונאי סופר ומתרגם, הוא כתב לעיתונים "דבר" והארץ, וחיבר שורה של ספרים ובניהם ספרים על מאבקיו הגדולים של זאב ז’בוטינסקי ויחסי הממשל האמריקני עם ישראל. רוב שנותיו התגורר בעיר תל אביב בשנותיו האחרונות התגורר בבנימינה. בן 89 היה במותו. הותיר אחריו את אשתו, יהודית, ושני בנים. אחיו הוא העיתונאי גיל קיסרי. על מצבת קברו של אדר קיסרי נחקק בזה הלשון: "עיתונאי, סופר אידיאליסט, לוחם רודף צדק ויושר אהבת המולדת נר לרגליו משפחתו בראש מעייניו".

נעמי קפלנסקי - סמוך לקברו של קיסרי בצד המזרחי של בית העלמין קברה הטרי של המפיקה והיוצרת הדוקומנטרית נעמי קפלנסקי שהלכה לעולמה לפני חודשים ספורים ביוני 2016. נעמי נולדה בבנימינה בשנת 1928. בשנות ה-60 נטלה חלק בהקמת תיאטרון חיפה כשעבדה לצידו של יוסף מילוא כעוזרת אישית. במחצית שנות ה- 60 נסעה לאנגליה ללימודי טלוויזיה ב-BBC. ועם הקמת הטלוויזיה הישראלית במאי 1968 נקראה לשמש כמפיקת טלוויזיה בערוץ. קפלנסקי הייתה מעמודי התווך של הטלוויזיה הישראלית. יחד עם יגאל לוסין ואנשי צוות נוספים יצרה את סידרת התוכניות התיעודיות המיתולוגיות, "עמוד האש" ו"ירושלים שהייתה בספרד". כמו-כן הפיקה עם אהוד יערי את הסדרה "הכוזרים" והפיקה את התוכנית "ארץ אהבתי" בהנחית מאיר שלו. וכן נטלה חלק בהפקת תוכניות וסרטים נוספים. בת 88 הייתה במותה. נכדתה היא היוצרת והבמאית מור קפלנסקי.

מרדכי בן הלל הכהן - אני פונה משם מערבה וכאן אני מוצא במרכז בית העלמין את קיברו של מרדכי בן הלל הכהן, דמות מרתקת ורב גונית מאין כמוה. איש ציבור ופעיל ציוני, איש עסקים, עיתונאי וסופר עברי ארץ ישראלי, ממייסדי תל אביב. הוא נולד בשנת 1856 במוהילוב, רוסיה, השתתף בשנת 1897 בקונגרס הציוני הראשון בבזל ונשא בו נאום בעברית. כן כתב בעיתונים עבריים כמו "הלבנון", "הצפירה", "הקול", "השילוח" ואחרים.

בשנת 1905 הקים סניף של עסקיו בחיפה, והיה בין מייסדי בית החרושת "עתיד" (לימים "שמן תעשיות").בשנת 1907 עלה לארץ ישראל, והתיישב ביפו. נמנה על מייסדי תל אביב ואף קנה, בשנת 1909, אדמה בראשון לציון היה בין מייסדיה של תל אביב ושימש חבר ועד העיר מראשיתו. כן היה בין מייסדי אגודת הסופרים העברים. בתל אביב התגורר הכהן ברחוב הרצל, בפינת רחוב לילינבלום. בהמשך עבר מרדכי הכהן לירושלים, והיה בין מייסדי בנק הלוואה וחסכון. ביתו שכן ברחוב אתיופיה, בצמוד לבית אליעזר בן יהודה. בחודש דצמבר 1936 בעת ששהה אצל בניו שמואל ודוד בחיפה לקה מרדכי הכהן בלבו . הובא למנוחות בבית הקברות בבנימינה, שבה התגוררו בניו הלל ושמעון. בנו דוד הכהן (1898-1984) היה לימים הציר הראשון של מדינת ישראל בבורמה, חבר בכנסת ישראל ויו"ר ועדת חוץ וביטחון שלה .אחות אחיו יצחק, רוזה כהן. הייתה אמו של יצחק רבין.

חלקת מייסדי וראשוני נחלת זבוטינסקי
קלמן ורבקה נושא חן [צילום: אלי אלון]

בצידו המערבי של בית העלמין חלקה מיוחדת ובה קבורים מייסדי מושב נחלת ז'בוטינסקי שהתמזג לימים עם בנימינה, לצד בני משפחותיהם. בן הקבורים בחלקה זו פעיל בית"ר יוסף בוים, אביו של השר וחבר הכנסת זאב בוים וראשוני ותיקי נחלת ז'בוטינסקי.

בין הקבורים בבית העלמין בבנימינה ארנה גלעדי בתם של דבורה ומרדכי לידאי אלמנו של הבדרן מוטי גלעדי. אורנה נפטרה בשנת 1993 ממחלת הסרטן. לידה קבורה אמה, דבורה לידאי (1926-2013)

משפחת נושא חן

במרכז בית העלמין קברם של קלמן נושא חן (תרמ"ו-תשי"ט) ורעייתו רבקה נושא חן. תסכימו איתי, כי זהו שם משפחה מאוד לא שיגרתי ומסקרן לדעת מקורו ומאין שאוב. העלתי הנושא לדיון בדף הפייסבוק. אחת הדעות טוענת כי מקור השם הוא ברבי גבריאל נושא חן, שהיה מחסידי חב"ד, ומראשי עדת החסידים בעיר ויטבסק.

חסידיו כך מספרים, הצמידו לו את השם נושא חן על שם מעשי החסד ומעשי הצדקה שעשה על-פי השראת ובקשת האדמו"ר מחב"ד. ובעקבות כך בירך אותו הרב האדמו"ר שיצליח במעשה ידיו ויולדו לו ילדים. שכן עד אז הוא ואשתו לא הצליחו להביא ילדים לעולם. וכך היה. השם אומץ כשם משפחה רשמי ככל הנראה על-ידי צאצאיו.

בבית הקברות בבנימינה קבורים רבים מייסדי וראשוני המושבה וכן נפטרים אחרים שמאחוריהם סיפורי חיים מעניינים ומרתקים, אולם "קצרה היריעה" מלהזכיר שמות כולם. אגב ליד שמות המייסדים הטביעה המועצה המקומית סמל מיוחד לסמן שמדובר במייסדי וראשוני המושבה. עברתי בן הקברים ואני מביא כמה שמות שהעתקתי מהמצבות: נטי קלנר בת שלמה נפטרה בגיל 97 (1900-1997)ויקטור קלנר בן ליאון (1896-1957) צבי ושושנה בר סבר, משה קאופשטיין, אילזה אלטשולר לבית משפחת הולץ (1920-2012), רחביה אלטשולר (1920-2012), שפרה צימירובסקי, יוסף שוחט, חנה שוחט, גולד שמעון ועוד. כמו-כן קבורים במקום כמה מראשי וחברי המועצה המקומית לדורותיה.

תאריך:  12/09/2016   |   עודכן:  12/09/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של בית העלמין בנימינה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
י.בניהו
15/09/16 10:54
 
א.אלון
16/09/16 10:15
 
עמרם אולמרט
16/09/16 11:30
 
בנימיני
16/09/16 20:23
 
עמרם אולמרט
16/09/16 10:21
2
תושב בניעמינה
16/09/16 16:53
3
כתבה מבישה
21/04/17 07:50
4
קתו הצעיר
14/11/17 22:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רובנו התרגלנו לקרוא במדריך הטיולים לפני טיסתנו לברצלונה או לפני טיול של כמה ימים בגולן. המדריכים מציגים מפות, אתרי ביקור, כבישים ומקומות אוכל, ולינה. הכול מודפס בצבע, בבהירות ומלווה תמונות מרהיבות של נופים, צמחים ובעלי חי. לאחרונה קראנו בחוברת אריאל 213 (שנכתבה בידי א' הכהן וא' שילר) כי לא כך היה בשנות השלושים והארבעים של המאה ה-20.
12/09/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
זה התחיל ב-28 לפבואר 1909 בארה"ב, בעקבות הצהרה של המפלגה הסוציאליסטית באמריקה, לציין את שביתת איגוד פועלות הנשים שהתקיימה ב-1908. לא שנשים לא ניסו לפני כן למרוד בהפלייתן בחברה. קחו למשל את מגילת אסתר המספרת על ושתי המלכה המתמרדת ואסתר הנבונה שמשפיעה על החלטות המלך. כך גם האי לסבוס, בים התיכון, שנוהל ביד רמה על-ידי נשים.
12/09/2016  |  ליטל פיינגרץ  |   כתבות
דונלד טראמפ "תרם" בשנים האחרונות מאות אלפי דולרים שכלל לא היו שלו - מה שמעורר את האפשרות שהוא לא רק הוליך שולל את מקבלי התרומות, אלא גם מסר דוחות כוזבים לרשות המיסים האמריקנית (IRS). זהו הממצא המרכזי מתחקיר מקיף שפרסם בסוף השבוע העיתון וושינגטון פוסט.
12/09/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
סיפורי הנשים העקרות בספרי נביאים ראשונים
11/09/2016  |  יוסף אורן  |   כתבות
בשנה מאז שעומר הלך לעולמו נערכו לזכרו מספר אירועים, כשהמשמעותי היה "מרוץ הבית" שנערך בחודש ינואר 2016 ויהפוך למרוץ מן המניין בכל שנה.
11/09/2016  |  מאיר חוטקובסקי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il