|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
המחבלים אמרו לנהג: "סע לדיר אל בלח" [צילום: מתוך שידורי רשות השידור]

מסמך תחקיר קו 300: "ניתן היה לסיים האירוע במו"מ"

התחקיר הסודי של משטרת ישראל בפרשת קו 300 הועלה לרשת האינטרנט על-ידי ארכיון המדינה חושף את עמדת צוות המשא-ומתן המשטרתי שניהל את המגעים עם המחבלים שהשתלטו על האוטובוס לאשקלון בשנת 1984, מפרט את הכשלים הטכניים באמצעי הלחימה של המחבלים ומציין כיצד הלוחמים שפרצו לאוטובוס ירו בצרורות דרך החלונות מבלי שכיוונו לעבר מטרה מסוימת
25/12/2022  |   איציק וולף   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

צוות המשא-ומתן המשטרתי שהיה מעורב בניסיון חילוץ החטופים באוטובוס קו 300, בשנת 1984, העריך לאחר אירוע החטיפה כי ניתן היה לסיים את התקרית במשא-ומתן בלבד, ולא בהסתערות חמושה על האוטובוס, כפי שנעשה בפועל. כך עולה ממסמכי תחקיר משטרת ישראל שהוגשו במאי 1984 ואשר היו מסווגים כסודיים ועלו לרשת האינטרנט במסגרת סריקת המסמכים של ארכיון המדינה.

עוד עולה מן המסמכים כי בהסתערות כוחות צה"ל על המחבלים שהיו על האוטובוס בוצע על ידם ירי אוטומטי לתוך האוטובוס, דרך החלונות של האוטובוס, בלי שכיוונו למטרה מסוימת.

בניגוד לטענות שהועלו בעבר, שלפיהן המחבלים שחטפו את האוטובוס איימו איום שווא באמצעות מזוודה ריקה שרק נראתה כמזוודת נפץ, מציין המסמך שהועלה לרשת כי בפועל הכילה המזוודה מטעני חבלה מאולתרים, אך קובע כי אם המטען היה מתפוצץ, הוא היה גורם לנזק קטן מאוד.
תחקיר לאירוע חטיפת אוטובוס ע"י מחבלים ביום 12 באפריל 1984 / תחקיר
התחקיר המשטרתי שנערך בעקבות השתלטות המחבלים על האוטובוס בקו 300 של אגד. הוגש לידי המפקח הכללי של המשטרה.

פרשת קו 300 הרעידה את הממסד הביטחוני הישראלי לאחר שהתגלה כי כוחות הביטחון רצחו שני מחבלים שנתפסו חיים. בתחילה התקיים משא-ומתן בין המחבלים לבין המשטרה, אך לאחר כשעתיים הועבר הטיפול לצוות המשא-ומתן של צה"ל ושירות הביטחון הכללי. לאחר מספר שעות של משא-ומתן פרץ כוח מיוחד בפיקודו של תא"ל דאז, יצחק מרדכי, אל האוטובוס תוך שהלוחמים יורים לעבר החוטפים מבעד לחלונות האוטובוס. שניים מן החוטפים נהרגו, ושניים נוספים נלכדו חיים. בני הערובה שוחררו למעט החיילת אירית פורטוגז שנהרגה מירי כוחות צה"ל בהשתלטות. שבעה נוסעים נוספים נפצעו.

שני המחבלים שנלכדו בחיים, נקשרו והובלו לשדה סמוך לצורך חקירה ראשונית. ראש השב"כ, אברהם שלום, הורה לראש אגף המבצעים בשב"כ, אהוד יתום, להרוג את שני החוטפים, על-מנת שלא יהיה מצב שבו מחבלים יוצאים חיים מפיגוע מיקוח. יתום ואנשיו נטלו את החוטפים איתם במכונית, ובמקום מבודד הכו אותם בראשם באבנים ובמוט ברזל, עד מותם. גופות החוטפים הובאו לבית חולים, שם קבע רופא את מותם.

בהודעה שפרסם צה"ל מייד לאחר החטיפה וההשתלטות על האוטובוס נמסר ששני חוטפים נהרגו ושניים נתפסו בחיים, אך בהודעות שנמסרו לאחר מכן נאמר שכל החוטפים נהרגו בשעת ההשתלטות. הניו-יורק טיימס, ובעקבותיו העיתון הישראלי חדשות, פרסמו שבניגוד להודעה הרשמית - שני חוטפים נשארו בחיים ונהרגו רק לאחר שנעצרו. בשבועיים לאחר החטיפה וההשתלטות על האוטובוס פרסם השבועון העולם הזה תמונה של אחד החוטפים כשהוא מוכה על-ידי איציק מרדכי. כמה ימים לאחר מכן פרסם העיתון חדשות צילום של הצלם אלכס ליבק שבו נראה המחבל חי ומוחזק בידי כוחות הביטחון.

היומנאי חשב שמדובר בהטרדה טלפונית

חטיפת קו 300 החלה כאשר ארבעה מחבלים פלשתינים בני 18 הגיעו מרצועת עזה לעיר אשדוד ב-12 באפריל 1984. הארבעה עלו לאוטובוס בקו 300 של אגד, שהיה בדרכו מתל אביב לאשקלון כשעליו 41 נוסעים. ברשותם של המחבלים היו סכינים ומזוודה שבה מטעני חבלה ורימוני רסס.

זמן קצר לאחר שעלו על האוטובוס השתלטו המחבלים עליו ואילצו את נהג האוטובוס לנסוע לעבר הגבול המצרי. אחת מנוסעות האוטובוס, אתי בן חור, שוחררה על-ידי המחבלים זמן קצר לאחר החטיפה והייתה הראשונה שדיווחה למשטרה על החטיפה. בעקבות הדיווח שלה החלו כוחות המשטרה וצה"ל במרדף אחרי האוטובוס בניסיון לעצור אותו.

התחקיר שהוגש למטה הארצי חושף כי כאשר בן חור התקשרה לתחנת המשטרה באשדוד, היא נתקלה למשך זמן קצר בחוסר אמון מצד היומנאי שהיה אז במשמרת ואשר היה עסוק באותה עת בטיפול באירוע חטיפת שרשרת מזוג קשישים.

"הדיווח היה מאישה שהזדהתה כאשת שוטר מאשקלון וסיפרה על כי נחטף אוטובוס בקו 300 שהיה בדרכו מתל אביב לאשקלון על-ידי חמישה בני מיעוטים. היומנאי שלא הכיר את בעלה של האזרחית, וידע כי האוטובוס בקו 300 אינו עוצר בצומת עד הלום, לא האמין תחילה לדברי האזרחית וחשב שמדובר בהטרדה טלפונית", נכתב בתחקיר.

רק לאחר שהתערב בשיחה גבר, אזרח שהיה גם הוא על האוטובוס ואשר הצליח לרדת ממנו, האמין היומנאי למתלוננת, רשם את האירוע ביומן האירועים של התחנה והעביר דיווח על האירוע. "התקשרה אישה מבוהלת לתחנה וסיפרה על האוטובוס. האישה מסרה ש-5 בני מיעוטים עלו לאוטובוס, איימו על הנהג, והיא חושדת שהם חטפו את האוטובוס. ידוע לי שאוטובוס בקו 300 לא עוצר בצומת עד הלום. גבר לקח ממנה את הטלפון ודיבר בצורה רגועה יותר. בתחילה חשבתי שמדובר במטרידה...לקח פחות מדקה עד שהאמנתי לדבריה", צוטט היומנאי בתחקיר.

"האזנה במקביל וללא תיאום"

במסמך התחקיר שבוצע במשטרת ישראל, ואשר הוגש למפכ"ל המשטרה דאז, רב-ניצב אריה איבצן, ב-1 במאי 1984, בחנו קציני משטרה בכירים את התנהלות כוחות המשטרה באירוע הטרור, ואת ממשקי העבודה של המשטרה עם צה"ל. המסמך מציג את עמדת צוות המשא-ומתן המשטרתי שהיה מעורב בניסיון שחרור בני הערובה מן האוטובוס החטוף ולפיה היה ניתן לסיים את האירוע ללא הסתערות באש חיה.

"המחבלים דרשו 500 מחבלים על-פי רשימות שיינתנו להם והם נותנים 15 שעות למשא-ומתן. ההנחיה הייתה לעבוד על הונאה והתחזות לאנשי הצלב האדום. נוצר קשר פיזי ממשי עם המחבלים", נכתב בנספח שצורף לתחקיר. במסגרת אותו קשר פיזי ממשי ניגשו בכירים בשירות הביטחון הכללי ביוזמתם אל האוטובוס. "למעשה, כל מי שרצה ניגש לאוטובוס ודיבר עם המחבלים", נכתב במסמך. בחסות המגעים הללו הצליחו כוחות הביטחון להכניס לתוך האוטובוס צידנית ובה מתקני האזנה. המסמך המשטרתי קובע כי לאחר שבוצעה חפיפה והעברת ניהול המשא-ומתן לצוות המשא-ומתן של צה"ל התאפיין ניהול המשא-ומתן בהתקהלות של אנשים רבים סביב המשא-ומתן ובכך שלא בוצע משא-ומתן מסודר. "נוצר מצב בו המשטרה מאזינה למשא-ומתן, ובנפרד השב"כ מאזין לנעשה באוטובוס", נכתב בתחקיר, "הייתה האזנה במקביל וללא תיאום".

אנשי צוות המשא-ומתן של המשטרה ציינו בתחקיר כי "המחבלים לא היו אנשים מגובשים ולא היה דובר קבוע עם המחבלים", כלשונם. עוד דיווחו כי ניסיון ההטעיה שניסו לעשות - לא עבד וכי צוות המשא-ומתן המשטרתי ניסה לעבוד על לחץ שחרור פצוע, אך הנושא הופסק עם הגעת צוות המשא-ומתן של צה"ל והגורמים הנוספים שהתערבו במשא-ומתן.

"אפילו סכסוך בין המחבלים וקללת אחד מהם לא פגעה בדו שיח עם המחבלים. להרגשת צוות המשא-ומתן המשטרתי, ניתן היה לסיים את האירוע במשא-ומתן", לשון הדיווח.

רגע הפריצה: ירי בצרורות מהחלונות ללא כיוון

למרות הערכה זו, לאחר מספר שעות נוספות של משא-ומתן שהתנהל על-ידי צה"ל החליט הרמטכ"ל דאז, רב אלוף משה לוי, להורות ליחידה מיוחדת לפרוץ לאוטובוס. כך נכתב בתחקיר המשטרתי על הפריצה:

"הפריצה בוצעה כשהלוחמים חובשים קסדות ושתי מחלקות מקיפות את האוטובוס. המחבל נורה מטווח קצר על-ידי 6 כדורים לפחות, ואז החלו לירות מרוס"רים כולל צרורות, כולל הכנסת... מחלון האוטובוס וירי ללא כיוון".

חוטי אחד המטענים חוברו לא נכון

במהלך השנים פורסם בשם אנשי שב"כ לשעבר שהיו באירוע כי המזוודה שהחזיק אחד המחבלים, בטענה כי מדובר במזוודת נפץ, הייתה למעשה מזוודה ריקה וכי היה מדובר באיום סרק. מסמך התחקיר המשטרתי מציג תמונה שונה ולפיה הכילה המזוודה מטעני חבלה מאולתרים. בבדיקת החבלן המשטרתי אומנם נקבע כי לפחות אחד מן המטענים לא היה יכול לפעול משום שהחוטים שלו חוברו באופן שגוי, אך המזוודה לא הייתה ריקה מתוכן.

אמצעי הלחימה שהיו ברשות המחבלים כללו שני מטעני צינור מחוברים ביניהם במערכת טור חוטים, סוללה ומפסק. כל אחד מן המטענים היה מורכב מצמר פלדה, אבק שריפה וראשי גפרורים וחלקי TNT, שככל הנראה פורקו מרימון רסס. החבלן המשטרתי דיווח כי בעת בחינת אמצעי הלחימה היה המפסק של המטענים חתוך בברוטליות. "נעשה מאמץ לשחזרו ולבדוק אם יכול היה להפעיל המטענים", נכתב. עוד ציינו החבלנים ש"ברור כי מטען אחד לא יכול היה לפעול, כי החוטים חוברו לא כמו שצריך", כלשון החבלן. עוד נכתב בתחקיר כי המטען נוטרל במקום ושרידיו נלקחו. "הנזק היה קטן אם המטען היה מתפוצץ", נכתב.

מלבד המטענים הללו החזיקו המחבלים ברשותם רימון רסס נצור בנצרה חלודה שהיה קשה מאוד להוציאה ממקומה, ובבקבוק שמפו שהכיל שמן, או חומר דומה לשמן, ואשר היה אמור לשמש ככל הנראה כבקבוק תבערה.

"השוטר מנע מכוחות צה"ל לפגוע בי"
[צילום: מתוך התחקיר המשטרתי]

מסמך התחקיר מפרט את המרדף שהתנהל אחרי האוטובוס, תוך ניסיון של שוטרים שהיו במקרה באזור להאט את קצב נסיעתו של האוטובוס ולמנוע ממנו מלהמשיך בנסיעתו. בין השוטרים הללו היה רס"ל דוד פרץ, אשר מנע מכוחות צה"ל מלפגוע בנהג האוטובוס לאחר שהאוטובוס אולץ לעצור סמוך לדיר אל בלח שברצועת עזה. "ברצוני להודות לו על כי כאשר האוטובוס נעצר ליד דיר אל בלח עזב פרץ את מכוניתו ורץ לחלץ אותי, ועל-ידי כך מנע מכוחות צה"ל לפגוע בי", כתב נהג האוטובוס, אילן הלוי, במכתב תודה שצורף למסמכי התחקיר.

תאריך:  25/12/2022   |   עודכן:  25/12/2022
איציק וולף
+הרצוג פועל לסיכול החלטה אנטי ישראלית בהאג
09:13 25/12/22  |  עידן יוסף
הנשיא הרצוג פועל לרתום את נתניהו ולפיד, למהלך משותף נגד היוזמה באו"ם לקבל חוות דעת מבית הדין הבינלאומי בהאג, בנוגע לשאלה אם נוכחות ישראל ביהודה ושומרון נחשבת סיפוח מתמשך.

בישראל מעריכים כי עצרת האו"ם צפויה להעביר אחרי חג המולד את ההחלטה לבקש מבית הדין הבינלאומי להכריע אם השליטה הישראלית ביהודה ושומרון היא כיבוש.
+ראש עיריית כפר קאסם השתתף בלווית המחבל
08:39 25/12/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
עאדל בדיר השתתף בהלווית המחבל נעים בדיר שירה לעבר שוטרים בעיר  ▪  לטענתו, הגיע כדי לחלוק כבוד למשפחה ולא כדי לתמוך במעשה, כלטענתו כלל לא בטוח שנעשה ממניע לאומני  ▪  בימין מגנים את ראש העירייה
כוחות משטרה בזירת הפיגוע [צילום: דוברות המשטרה]
+ישראל נמנעת ממעצר אייקון הטרור הפלשתיני
08:18 25/12/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
המבוקש פתחי חאזם, אביו של המחבל שעשה את הפיגוע בדיזנגוף בת"א, הועבר מג'נין לרמאללה לקבלת טיפול רפואי וחזר לשם לאחר שבועיים מבלי שנעצר על-ידי כוחות צה"ל. גורמים פלשתינים מסרו כי מדובר בעסקה בין הרש"פ לישראל לאחר שהוא סייע בהחזרת גופת של הצעיר הדרוזי טיראן פרו, בג'נין מכחישים
פתחי חאזם, אביו של המחבל שביצע פיגוע בדיזינגוף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מסמך תחקיר קו 300: "ניתן היה לסיים האירוע במו"מ"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוליבר וונדל
25/12/22 09:33
2
רון
25/12/22 15:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ראש עיריית כפר קאסם, עאדל באדיר, השתתף (שבת, 24.12.22) בהלווית המחבל שביצע את הפיגוע בכפר קאסם. "אני בקשר די טוב עם כל השוטרים ועם מפקדי המשטרה", הסביר בראיונות לתקשורת. "אני מלווה את המשפחה שאין לה קשר לאירוע הזה. זו לא השתתפות של תמיכה במה שנעשה. מהשיחות שלי עם המשפחה, הם לא מאמינים שזה קרה".
25/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
פתחי חאזם, המכונה "אבו רעד", אביו של המחבל שעשה את פיגוע הירי הרצחני ברחוב דייזנגוף בתל אביב, שמבוקש על-ידי ישראל ונחשב לאחד המסיתים הראשיים נגדה בשטחי הגדה חזר למחנה הפליטים ג'נין לאחר שהות של שבועיים ברמאללה לצורך טיפול רפואי דחוף. על-פי גורמים פלשתינים, הרש"פ נקטה ב"אמצעים מיוחדים" כדי שהוא לא ייעצר על-ידי כוחות צה"ל בדרכו חזרה לג'נין. לדבריהם, הוא דחה את הפצרות בכירי הרש"פ להישאר ברמאללה והתעקש לחזור לאזור ג'נין.
בימים הקרובים תקום ממשלה חדשה בישראל בראשות בנימין נתניהו, מדובר בממשלת ימין שמתנגדת בתוקף ובצדק להקמת מדינה פלשתינית ביהודה ושומרון.
שלושה שוטרים נורו ונדרסו בכפר קאסם, סמוך לראש העין. השוטרים - קצין מג"ב ושני שוטרי מג"ב - נפצעו קל בפיגוע והצליחו לירות במחבל הדורס, נעים מחמוד בדיר, אזרח ישראלי בן 22, ולהרוג אותו. שירות הביטחון הכללי עצר כמה מבני המשפחה של המחבל לחקירה. בשלב זה, לא ידוע האם מי מהם ידע מראש על כוונותיו לבצע את הפיגוע.
23/12/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
לאווירת פרשת השבוע, פרשת "מקץ", מתלוית אווירת חג החנוכה. בשבוע שאנחנו חוגגים את יום הניצחון ההיסטורי הגדול שאירע בכ"ד בכסלו 164 לפני הספירה, ניצחון של מעטים מול רבים. כשהחל מרד החנוכה בשנת 166 לפני הספירה במודיעין היה קשה להאמין שניצחון כה משמעותי יושג מול אימפריה רבת עוצמה הנהנית גם משיתוף פעולה של אצולת הממון המתייוונת. האור ניצח את החושך ב-כ"ד בכסלו 164 לפנה"ס.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il