|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
פסקי דין מכוננים [צילום: טדי בראונר, לע"מ]
שישה בשישי / ההפיכה וההיסטוריה

אם ביהמ"ש העליון היה בידי הממשלה

הספר "75 שנות עצמאות במשפט" שפורסם השבוע מראה אלו זכויות יסוד העניק בית המשפט העליון לכל אזרחי המדינה קרוב לוודאי ששופטים הכפופים לממשלה לא היו פוסקים באותה צורה
03/03/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות


75 שנות עצמאות במשפט - שופטים מספרים על פסקי-דין משבעים וחמש שנות משפט / ספר
הרשות השופטת גאה לשתף בספר חדש היוצא לכבוד 75 שנות עצמאות למדינה ולמערכת בתי המשפט. הספר כולל רשימות המוקדשות לפסקי דין שניתנו לאורך השנים, מאז שנותיה הראשונות של המדינה. כלל הרשימות בספר נכתבו על-ידי שופטים ושופטות בכל ערכאות השיפוט. לנוחיות הקריאה, ניתן לעיין בספר המלא, או בחלוקה לפי פרקים. (896 עמ')

נגד הממשלה
אנדרטה או מצבה

חלק מהתעמולה השקרית של תומכי ההפיכה המשטרית הוא עיסוק באירועי עבר, לעיתים בני עשרות שנים. חלק מהתיאורים הוא הוצאה מהקשר, חלקם עוסקים באירועים בלתי רלוונטיים וחלקם כוזבים מיסודם. השבוע אטול פסק זמן מהעיסוק באקטואליה של חבורת הרודנות והסמכותנות בראשותו של בנימין נתניהו ואעסוק גם אנחנו באירועי עבר – אך בניגוד לאותם תועמלנים, כאן יוצגו עובדות ברורות וחד-משמעיות.

בשורות הבאות אציג כמה פסקי דין מכוננים של בית המשפט העליון, אשר קבעו במידה רבה את פניהן של זכויות יסוד דמוקרטיות בישראל: חופש הביטוי, זכויות עצורים ונאשמים, חופש העיסוק, קניין הכלל, חובת הנאמנות של הרשויות לאזרחים. מדובר בזכויות שלא אמורה להיות כל מחלוקת על חשיבותם; לא יובאו כאן פסקי דין בסוגיות כמו זכויות להט"בים או דת ומדינה.

כהיסטוריון בהכשרתי אני מסתייג מאוד מן השאלה "מה היה קורה אילו", אך כאן אחרוג ממנהגי ואף אשער: אילו בית המשפט העליון היה בשליטה פוליטית – המזימה העומדת בלב המהלך להרס הדמוקרטיה בישראל – קרוב לוודאי שפסקי דין אלו לא היו באים לעולם. הם ניתנו לבקשתם של אזרחים נגד עמדתה של הממשלה, ומאחר שכאמור מדובר בסוגיות מהותיות – ספק רב אם שופטים שהיו ממונים בידי הממשלה ואשר יכולים היו להיות מודחים על ידה, היו פוסקים כמו השופטים העצמאיים שכיהנו בפועל.

הסקירות כאן מבוססות על הספר "75 שנות עצמאות במשפט" שפרסמו השבוע הנהלת בתי המשפט והוצאת נבו. כ-150 שופטים מכל הערכאות כתבו על פסקי דין מרכזיים בכל התחומים מאז 1948, רובם בבית המשפט העליון אבל לא רק בו. 900 עמודי הספר, שהשופטת דפנה ברק-ארז היא העורכת הראשית שלו, הם אנדרטה מרשימה ביותר למקצועיות, לחוכמה ואף לאומץ ולנחישות של אלפי שופטי ישראל מאז הקמת המדינה. אם מזימתה של כנופיית הרודנות תעלה יפה, הוא עלול להיות המצבה של בתי המשפט – ושל כל הזכויות עליו הם מגנים ב-75 השנים האחרונות.

חופש הביטוי
בית המשפט העליון הוא המגן היחיד

אפתח בזכות החשובה ביותר בדמוקרטיה: חופש הביטוי, אשר בלעדיו נפגעות בצורה קשה כל יתר הזכויות, משום שמן האזרחים נמנע מידע חיוני למימושן. חופש הביטוי בישראל אינו מוגן בחוק כלשהו (ממש כך); להפך – יש חוקים המגבילים אותו (ובצדק). לכן, בלי פסיקתו של בית המשפט העליון – זכות זו הייתה נתונה לגחמותיה של הממשלה, ולא יהיה זה מופרך לנחש שהיא הייתה מנסה להגביל אותו ולפגוע ביכולת למתוח עליה ביקורת.

פסק הדין המכונן בתחום זה הוא בעניין העיתון "קול העם", אותו סגר לעשרה ימים בשנת 1953 שר הפנים דאז, ישראל רוקח, בעקבות פרסום בנוגע למלחמת קוריאה. שלושה נשיאים עתידיים של בית המשפט העליון – יואל זוסמן, שמעון אגרנט (שכתב את פסק הדין) ומשה לנדוי – קיבלו את עתירת העיתון וביטלו את החלטתו של רוקח. אגרנט קבע, שהזכות לחופש ביטוי היא "זכות עילאית" ותנאי מוקדם למימוש של מרבית החירויות האחרות, ושניתן להגביל אותה רק אם יש סיכון קרוב לוודאי לשלום הציבור. על בסיסו של פסק דין זה – כותב הנשיא אהרן ברק – נבנתה המסורת של חופש הביטוי, הכוללת גם את הזכות להפיץ מידע ואת חופש ההפגנה.

חופש ההפגנה היה עניינם של פסקי דין נוספים, אותם סוקרת השופטת מיכל נד"ב. באחד מהם, מתקופת ההינתקות (בשנת 2005), קבע בג"ץ, כי המשטרה רשאית להציב תנאים לקיום הפגנה – אך לא לדרוש מן המפגינים לממן את אבטחתם, כפי שעשתה באותו מקרה. חובת המדינה להגן על חופש הביטוי כוללת את הקצאת המשאבים הנדרשים כדי לאפשר את מימושה בגבולות הסביר, וזה אומר שעל המשטרה לשמור על הסדר הציבורי במהלך ההפגנה ותאבטח אותה. זהו תפקיד מהותי של המשטרה והיא אינה רשאית לדרוש מן האזרחים לממן אותו.

זכויות הפרט
אסור להפלות בחינוך [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

לאורך השנים הגן בית המשפט העליון על זכויות יסוד אחרות של הפרט אל מול כוחה, רצונה ואף התעמרותה של המדינה. בניגוד לדברי ההסתה הנשמעים כיום, זכויות אלו עוגנו בידי בית המשפט העליון – ובעקבות זאת כובדו בידי המדינה לדורותיה – הרבה לפני חוקי היסוד של שנות ה-1990, כפי שנראה מיד בנוגע לחופש העיסוק.

בשנת 1949 הורה דוד בן-גוריון שלא לאפשר לד"ר ישראל אלדד, ממפקדי לח"י, לעבוד כמורה. אלדד עתר לבג"ץ, ויוצא התנועה הקיצונית (שהייתה כמעט מוקצה מחמת מיאוס ביישוב ובמדינה) גבר על ראש הממשלה ושר הביטחון רב-העוצמה. בשנת 1951 קבע השופט שניאור זלמן חשין: ענייני חינוך אינם בסמכותו של שר הביטחון; "מדינתנו מושתתת על שלטון החוק ולא שלטון אישים", מצטט השופט אליעד וינשל. שנתיים לפני כן קבע חשין, כאשר המדינה ניסתה למנוע כניסת מאכערים למשרדי רישוי הרכב, שהפרט רשאי לעסוק במקצועו ושאם המדינה רוצה להגבילו – עליה להצביע על מקור סמכות מפורש בחוק.

גם זכויותיהם של בעלי מוגבלויות זכו להגנת בית המשפט עוד לפני שהמחוקק נתן את דעתו על כך. השופטת סיגל דוידוב-מוטולה מזכירה שניים מהם. בשנת 1996 הורה בג"ץ לבית ספר לבצע התאמות עבור ילד נכה, באומרו: "הנכה הוא אדם שווה זכויות. אין הוא מצוי מחוץ לחברה או בשוליה"; החוק שעיגן חובות אלו נחקק שנתיים מאוחר יותר. ואילו בשנת 2014 נפסק (בעתירה נגד שירות בתי הסוהר), שמעסיקים חייבים ליצור תנאים שיאפשרו לבעלי מוגבלות להתקבל ואף להתקדם.

בלא בג"ץ יכול היה משרד החינוך להפלות לרעה יוצאי אתיופיה, מזכירה השופטת שרית עבדיאן. בשנת 2010 הוא פסק נגד המשרד וקבע שהזכות לחינוך היא חוקתית ויש להעניק אותה בצורה שוויונית. גם בתי ספר פרטיים מחויבים לעקרונות אלו והם לא יכלו לסרב לקבל יוצאי אתיופיה בטענה ש"אינם דתיים מספיק". הרשויות חייבות להשתמש באמצעים שבידיהן כדי למנוע הפרה של השוויון בחינוך – עד כדי הפסקת המימון הממלכתי/המוניציפלי לבתי ספר מפלים.

קרקעות המדינה
הממשלה אינה יכולה לעשות כרצונה [צילום: רמ"י]

המדינה היא הבעלים של 70% מן הקרקעות בישראל ועוד 10% מצויים בידי הקרן הקיימת; שטחי ענק אלו מנוהלים בידי רשות מקרקעי ישראל. זה אומר, שלממשלה יש שליטה עצומה במשאב שבלעדיו אין בתים ואין כבישים ואין תעשיה ואין מסחר ואין חינוך ואין בריאות: האדמה. היה זה בג"ץ אשר קבע, שניהול הקרקעות חייב להיות שוויוני ושאין הממשלה יכולה לעשות כרצונה במשאב הבסיסי ביותר והחיוני ביותר השייך לכולנו.

בשנות ה-1990 החליטה מועצת מקרקעי ישראל, שיישובים חקלאיים יוכלו להשכיר קרקעות שייעודן שוּנָה מחקלאות לתעשיה, שהם יקבלו פיצוי נכבד על השבת קרקעות שייעודן שוּנָה למגורים ושיוכלו להעניק תנאים מועדפים לפי רצונם למי שירכשו בתים בהרחבות שלהם. היה זה בשל השילוב של המשבר שאיים למוטט את הקיבוצים והמושבים, והצורך בקרקעות ליישוב העולים מבריה"מ-לשעבר, מסביר השופט גרשון גונטובניק.

בשנת 2002 קבע בג"ץ, בעתירות נגד החלטות אלו, שהמדיניות בנוגע לקרקעות המדינה צריכה להתחשב ב"צדק חלוקתי": חלוקה צודקת של משאבי המדינה. הממשלה צריכה לפעול בהגינות ותוך מתן הזדמנות שווה לכל הציבור, ואסור לה להעניק הטבות מופרזות למגזר כלשהו. בעתיד יש להבטיח חלוקה צודקת בין המגזר החקלאי למגזרים אחרים, ובנושא זה חשובה במיוחד הביקורת השיפוטית שמטרתה למנוע מצב בו המקורבים לצלחת יקבלו זכויות-יתר על חשבון שאר הציבור.

חופש המידע
ביהמ"ש העליון פסק נגד הנהלת בתי המשפט

בשנת 2014 נדרש בית המשפט העליון למקרה נדיר במיוחד, בו היה עליו לפסוק בערעור של הנהלת בתי המשפט – למעשה, של המערכת שהוא ניצב בראשה. העיתון "דה-מרקר" ביקש לקבל את מספר התיקים המצויים במלאי של כל שופטי בתי המשפט המחוזיים והעליון. הנהלת בתי המשפט הסכימה לתת את הנתונים אך בלי שמות השופטים, בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את עתירת העיתון ובית המשפט העליון (בהרכב של שבעה שופטים) דחה את ערעורה של ההנהלה.

מעבר לכך שבית המשפט העליון הוכיח שהוא דורש מעצמו מה שהוא דורש מאחרים – שקיפות ונטילת אחריות – פסק הדין הזה סלל את הדרך לחוק חופש המידע, כותב השופט רון גולדשטיין. קשה להפריז בחשיבותו של חופש זה: "ללא זרימת מידע קשה לממש בצורה מושכלת את הזכויות הדמוקרטיות ולסקר את מעשי השלטון", הוא מסביר. חוקים כאלו, הקיימים בעשרות מדינות, מסייעים להגביר את האמון בשלטון ולממש את ערכי הדמוקרטיה.

גולדשטיין מוסיף מנסיונו, כמי שהיה רשם בית המשפט העליון וטיפל במאות בקשות לפי חוק חופש המידע, ואשר חייבו השקעת משאבים משמעותית על חשבון מטלות אחרות: "אין ספק כי הטיפול בהן קידם – וממשיך לקדם – ערכים חשובים של שקיפות ונגישות והגביר את אמון הציבור במערכת".

הליכים פליליים
מבקש ליהנות מההגנה שיצרה הפסיקה [צילום: ארי דודקביץ, פול]

נסיים בזכויות שהעניק בית המשפט העליון לחשודים, עצורים ונאשמים – זכויות שבלעדיהן יכולה הייתה המדינה לפעול בצורה כוחנית ואולי אף להרשיע חפים מפשע. אם ההגנה על חופש הביטוי חיונית לדמוקרטיה ככלל, ההגנה על זכויות בהליכים פליליים חיונית לכל אדם בפרט. מי שחושב שבתי המשפט זורמים עם המשטרה והפרקליטות, מגבים אותן ומהווים חותמת גומי שלהן – אינו יודע מה הוא סח, לא במישור היום-יומי ולא במישור העקרוני.

השופט יגאל נמרודי סוקר שלושה פסקי דין שבהם הגן בג"ץ על אסירים. בשנת 1980 נקבע שאסור לערוך להם חוקן כפוי בלא הסכמה מפורשת בחוק. ההרכב בראשותו של לנדוי אף הדגיש, תריסר שנים לפני חוק יסוד כבוד האדם וחירותו: "כל אדם בישראל נהנה מזכות יסוד לשלמות גופנית ולשמירת כבודו כאדם". בשנת 2009 מנע בג"ץ מן הממשלה להקים בית סוהר פרטי, בנימוק שהפרטה כזאת פוגעת בזכויות החוקתיות של האסירים לחרות אישית ולכבוד האדם. ואילו בשנת 2017 הורה בג"ץ להרחיב את שטח המחיה של האסירים – פסק דין שבמקרה הטוב ימומש לאחר עשר שנים במקום שנה וחצי שהקציב בית המשפט.

בשנת 2006 קבע לראשונה בית המשפט העליון, כי כל בית משפט יכול לפסול ראיה בהליך פלילי אם הושגה שלא כדין (הלכת יששכרוב). בית המשפט לא אימץ את גישת "פרי העץ המורעל" האמריקנית, אלא הותיר בידי הערכאה הדיונית את ההחלטה בכל מקרה לגופו. ואילו בשנת 2018 – מוסיפה השופטת רות לורך – פסל ביהמ"ש העליון הודאה ברצח שניתנה תוך פגיעה חמורה בזכות ההיוועצות. התפתחות של הלכת יששכרוב באה בשנת 2012, עם פסילת סכין שנתפס בחיפוש שערכו שוטרים בלא קבלת הסכמתו מדעת של החשוד ובלא שהשוטר הבהיר לו שזכותו לסרב, מזכיר השופט איתי הרמלין.

ולבסוף: הגנה מן הצדק, בה עוסק השופט עמי קובו. כיום היא מעוגנת בחוק, אך היא נוצרה בפסיקתו של בית המשפט העליון. טענה זו הוכרה עקרונית, אך נדחתה נקודתית, בפסק הדין בפרשת ויסות מניות הבנקים. בשנת 2005 הנמיך ביהמ"ש העליון את הרף הגבוה מדי שנקבע בפרשת הבנקאים וקבע, שהיא עשויה לחול במקרה "שבו קיום ההליך הפלילי פוגע באופן ממשי בתחושות הצדק וההגינות". 13 שנים מאוחר יותר הורחבה הגנה זו גם למקרים בהם הפגמים בהעמדה לדין או בניהול ההליך מקורם ברשלנות או בטעות בתום לב, ולא רק בזדון. אם בתי המשפט היו נתונים למרות פוליטית, בהחלט ייתכן שהיא לא הייתה קיימת. כיום מבקש ליהנות מהגנה זו, יציר הפסיקה, נאשם מספר 1 בתיק פלילי 67104-01-20 – בנימין נתניהו.

תאריך:  03/03/2023   |   עודכן:  03/03/2023
איתמר לוין
+ראש המוסד לשעבר פרדו: חשש המעצר לחיילים בעולם - סכנה לעצמאותנו
10:59 03/03/23  |  איציק וולף
ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, טוען כי הפגיעה במדינת ישראל החלה כבר ביום העברת חוק יסוד: הלאום, כאשר הוחלט שלא לכלול בו את ערך השוויון.

עוד אמר כי אסור בתכלית האיסור להתפשר על מעמדה של מערכת המשפט, כי כל פשרה היא פגיעה במדינת ישראל. "עצם העובדה שכל חייל וחיילת בצה"ל- בהווה או בעבר, יכולים להיעצר בכל מקום בעולם, היא סכנה לעצמאותנו. צה"ל אינו צבא מקצועי, וללא הלכידות החברתית שלנו הוא לא יחזיק מעמד. אם לא נתעשת מיד חזונם של אויבינו שאנחנו נתפורר מבית, יתגשם", טען בכנס "המערכת הביטחונית בעידן של שינויים" של התנועה לאיכות השלטון ופורום דבורה.

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אם ביהמ"ש העליון היה בידי הממשלה
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם אחד
3/03/23 11:00
2
יצחק
3/03/23 11:05
 
אנג'ל
3/03/23 13:59
3
גז'במכר יצחק
3/03/23 12:02
4
עובד 1
3/03/23 12:14
5
באום
3/03/23 13:25
6
ה.א
3/03/23 14:44
7
טירה
3/03/23 15:02
8
המושך בגזר
3/03/23 17:00
9
סתם אחד
3/03/23 19:32
10
סתם חרטא
5/03/23 21:39
11
סתם חרטא
5/03/23 21:59
12
רפי לאופרט
10/03/23 19:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
חברת אסם פרסמה (יום ה', 2.3.23) הודעת 'ריקול' לאריזות במבה לאחר שקיבלה מספר תלונות על הימצאות פיסת אריזה בתוך שקית החטיף. התלונות הן, ככל הנראה מאזור הדרום.
02/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
ראשי שב"כ ומוסד, מפכ"לים לשעבר במשטרה וקצינים בכירים לשעבר בצה"ל מותחים ביקורת על השימוש שנעשה אמש בפלוגות של שוטרי מג"ב סדירים, בפיזור ההפגנה מול המספרה שבה הסתפרה אמש אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו. פיזור המפגינים, על-ידי השוטרים הסדירים של מג"ב שהגיעו אל המקום בהמוניהם היה כרוך בהפעלת אלימות נגד המפגינים.
02/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה החלה (יום ה', 2.3.23), לדון בהצעה לתיקון הסעיפים העוסקים בנבצרות ראש הממשלה, בהכנת החוק לקראת קריאה ראשונה.
02/03/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
ההיסטוריה תשפוט את ניסיון ההפיכה האלימה והבריונית, ההפיכה המעניקה רוח גבית לתנועות החרם על ישראל, מה-בי.די.אס ועד לאנטישמים גזעניים, ההיסטוריה תשפוט את כל משתפי הפעולה וסייעניהם של חלק ממובילי המחאה, המבקשים להמיט חורבן על מדינת ישראל, להבעיר את האסמים, לזרוע כאוס. ההיסטוריה תשפוט את סרבני קבלת תוצאות הבחירות, את סירובם לקבל את ההכרעה הדמוקרטית, את מחוללי ניפוץ המכנה המשותף של החברה הישראלית, את הקודחים בלב האונייה ומאיימים להטביעה.
"מאז פרסום גילוי הדעת הראשון הצטברו אינדיקציות רבות לכך שהנזקים לכלכלה עלולים להתממש בעוצמה ובמהירות גדולים מאלו שצפינו". כך מתריעים 250 כלכלנים בכירים, בהתייחסם להשלכות הכלכליות של הרפורמה המשפטית. מדובר במי שחתמו על גילוי דעת בנושא בחודש ינואר וכעת עדכנו את אזהרתם לנוכח ההתפתחויות בשבועות האחרונים. במקביל מתפרסמת (2.3.23) עצומה ראשונה מסוגה של 120 פרופסורים התומכים עקרונית ברפורמה המשפטית ובראשם חתן פרס נובל בכלכלה, פרופ' ישראל אומן.
02/03/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il