|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
ביידן ובן סלמאן, יולי 2022 [צילום: אוון ווצ'י, AP]

סבך האינטרסים בדרך להסכם עם סעודיה

סעודיה רוצה תוכנית גרעין ואמל"ח מתקדם; ישראל תידרש לוויתורים מול הפלשתינים; לביידן יש אינטרס פוליטי לקראת הבחירות לנשיאות
05/08/2023  |   צ'ק פרייליך, אלדד שביט, יואל גוז'נסקי   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

בהמשך לראיון שהעניק הנשיא ג'ו ביידן לפרשן ניו-יורק טיימס, תום פרידמן, ערב ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות, ובו הבהיר במפורש את התנגדותו להפיכה המשפטית שמובילה ממשלת ישראל, פורסם חלק נוסף מהראיון, העוסק במאמצי הממשל לקדם עסקת נורמליזציה בין סעודיה לישראל. בכנס תורמים שנערך ב-28 ביולי התייחס ביידן בפומבי ליוזמה ואמר כי "ייתכן שנראה התקדמות בהסכם בין המדינות בהמשך הדרך", אך לא הוסיף פרטים.

לפי תום פרידמן, ביידן שיגר ב-27 ביולי לסעודיה את יועצו לביטחון לאומי ואת האחראי על המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי (בפעם השנייה במספר חודשים) כדי לדון בקידום עסקת חבילה אזורית. כמדווח, בתמורה לנכונות לעסקה יידרשו הצדדים לנקוט שורה של צעדים שמימושם צפוי להציב בפני הנהגותיהם אתגרים אסטרטגיים ופוליטיים מורכבים ביותר.

סעודיה צפויה לדרוש כינון ברית הגנה עם ארה"ב, בדומה למחויבויות האמריקנית לחברות נאט"ו, כולל מחויבות לצאת להגנתה אם תותקף; עסקת אמל"ח (קונבנציונלי) מתקדם, כמעט ללא מגבלות; הסכמה לתוכנית גרעין סעודית אזרחית, בפיקוח אמריקני שמהותו טרם הובהרה. ארה"ב צפויה לדרוש מסעודיה, מעבר להסכמה לנורמליזציה עם ישראל, לסיים את המלחמה בתימן, להעניק חבילת סיוע גדולה לרשות הפלשתינית ולהגביל את יחסיה המתפתחים עם סין.

ישראל צפויה להידרש להימנע מצעדים המסכנים הסכם עתידי עם הפלשתינים ברוח רעיון שתי מדינות לשני עמים, ולצורך זה להתחייב - ללא הגבלת זמן - להימנע מסיפוח הגדה, מהקמת התנחלויות חדשות ומהכשרת המאחזים הלא-חוקיים, להעביר שטחים מסוימים מאזור C לשליטת הפלשתינים, וככלל לנקוט צעדים שיחזקו את הרשות הפלשתינית. הרשות הפלשתינית צפויה להידרש לסמוך ידה על העסקה הכוללת ובתמורה תזכה בסיוע סעודי רב ובוויתורים הישראלים.

קשור גם לרפורמה המשפטית
סעודיה תרצה מטוסי F-35 [צילום: אן יונג-ג'ון, AP]

בדיווחו של פרידמן אין מידע חדש אשר לפרטיה של עסקת החבילה, הנשקלת בוושינגטון זה זמן רב. עם זאת, עיקר העניין בפרסומה הוא עיתוי הפרסום, שנבחר על-ידי ביידן, ועצם הנכונות האמריקנית להאיץ את המהלך כפי שבא לידי ביטוי בשיגורם של יועציו לריאד בשבוע שעבר.

אפשר, כי החלטת הממשל לקדם את עסקת החבילה מתבססת על הערכה, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהכריז זה מכבר כי נורמליזציה עם סעודיה היא יעד מרכזי לממשלתו, יראה בעסקה מוצא מן הסבך הפוליטי בישראל. ובפועל, האצת המהלך מצידו של הממשל היא גם מעין "תשובה" של ביידן לכישלון מאמציו לשכנע את נתניהו להימנע מביטול עילת הסבירות אלא בהסכמה רחבה. לנוכח הדרישות הסעודית, נראה שהממשל מודע, כי יהיה עליו לשלם מחיר גבוה תמורת הנורמליזציה והוא אף נערך לכך.

בפועל, ביידן חותר להציב את השחקנים באזור בפני צורך לקבל הכרעות היסטוריות. את המהלך מתחיל הממשל מסעודיה, שקרוב לוודאי תצטרך להראות לממשל נכונות להסתפק בפחות מ-100% מתביעותיה (אך גם לא רחוק מהן). הממסד הביטחוני האמריקני, המאותגר ברחבי העולם לרבות בזירה האסיאתית ומול רוסיה באוקראינה, יתקשה כיום להסכין למתן ערבות צבאית חוזית כובלת למדינה כלשהי ולא כל שכן לסעודיה, בעלת הגבולות הארוכים והמוקפת איומים.

דרישת ריאד לפיה ארה"ב תשלים עם הקמת תכונית גרעין אזרחית סעודית, שתכלול יכולת העשרה עצמאית בתחום המדינה ובלי שזו תחתום על הסכם מיוחד למניעת סכנות התפוצה, מציבה קושי רב בפני וושינגטון ובוודאי בפני ירושלים. סביר כי אם תתקבל הסכמה אמריקנית בנושא, הסעודים מצידם יצטרכו להסכים לאמצעי פיקוח אמריקנים קפדניים.

אחת ההצעות שהועלו בעבר היא להקים תאגיד גרעיני אמריקני-סעודי, "ארמק"ו גרעינית", במסגרתו תהיה לארה"ב שליטה בהקמה ובתפעול של תוכנית העשרת אורניום על אדמת סעודיה. עוד יוזכר, כי בהפעלת תוכנית גרעין אזרחית בסעודיה הכוללת העשרת אורניום גלומה סכנה מוחשית, שכן סביר שמדינות נוספות במזרח התיכון ידרשו יכולת זהה, ובכך תגבר סכנת התפוצה הגרעינית באזור. כך למשל, איחוד האמירויות ויתרה על העשרת אורניום בשטחה בתמורה לסיוע בהקמת תוכניתה הגרעינית. לא מן הנמנע, כי כעת היא תדרוש לפתוח מחדש את ההסכם עימה או תדרוש "פיצוי" מארה"ב.

גם הדרישה הסעודית לגישה לאמל"ח האמריקני המתקדם ביותר מעוררת בארה"ב חשש כבד ממרוץ חימוש קונבנציונאלי אזורי, כולל מצד מצרים, איחוד האמירויות ואף ישראל. ובמקרה של ישראל, ארה"ב תתקשה למלא את מחויבותה החוקית לשמר את יתרונה הצבאי האיכותי אם למשל יימכרו לסעודיה מטוסי 35-F (שריאד מעוניינת בהם מזה זמן). בנוסף קיים חשש לעתידו של אמל"ח זה, אם יתחוללו בסעודיה זעזועים פנימיים קיצוניים. איחוד האמירויות, שעד עתה לא קיבלה את מטוסי 35-F ולטענתה הובטחו לה על-ידי ארה"ב, עלולה לראות בהעברתם לסעודיה בסיס לחידוש דרישתה או פגיעה במעמדה.

צפוי, כי היענות אמריקנית לדרישה הסעודית לחוזה ביטחון או ערובה בדומה לכך, תוביל לדרישות דומות מצד מדינות נוספות באזור, בראשן ישראל, וכי הסכמת הממשל לכך תקדם את כינונו של מערך ההגנה האזורי שהוא חותר להקים. ככלל, הצעדים נועדו להגביר משמעותית את הלחץ על אירן ולעודדה לגלות מתינות במגעים הדיפלומטיים בנושא הגרעין, וכן להבהיר לה, לרוסיה ולסין, כי ארה"ב היא עדיין הגורם המעצמתי המוביל במזרח התיכון.

ההיבט של הסכסוך הישראלי-פלשתיני
עשוי להפיל את הממשלה [צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90]

מעל להיבטים האסטרטגיים מרחפים השיקולים הערכיים והפוליטיים הפנים-אמריקניים. בקרב המפלגה הדמוקרטית וביידן עצמו קיימת סלידה עמוקה מסעודיה התאוקרטית ומהשליט בפועל, יורש העצר מוחמד בן-סלמאן, בפרט. במערכת הבחירות האחרונה לנשיאות, ביידן אף התייחס לסעודיה כאל מדינה משוקצת ונמנע ממושכות ממגע עם בן-סלמאן.

גם אם חל שינוי בגישתו כתוצאה מהבנה גוברת את חשיבותה האסטרטגית של סעודיה, בעיקר עקב משבר האנרגיה שהתפתח על-רקע המלחמה באוקראינה והערכה לרפורמות הפנימיות מרחיקות הלכת שמחולל מוחמד, הממשל יתקשה להתגבר על ההתנגדות הצפויה בקונגרס לדרישות הסעודיות. ייתכן שהמפתח להתגברות על מכשלה פוטנציאלית זו יהיה הסכמת ישראל לנקוט צעדים מעשיים בסוגיה הפלשתינית שיתנו מענה לדרישות הממשל ומחוקקים דמוקרטיים רבים, החותרים לעצור את תהליכי ההתנחלות והסיפוח המעשי בגדה המערבית ולשמר את האפשרויות להסדר עתידי של שתי המדינות.

ואכן, עיקר הדרישות האמריקניות, המתגבשות כדי לקדם את מהלך הנורמליזציה, מופנה לישראל. התקדמותו צפויה לעורר התנגדות מצד שותפיו הקואליציוניים של נתניהו, ואולי אף לגרום לנפילת הממשלה. ייתכן שהממשל אף שואף למימוש אחת משתי אפשרויות: כינון ממשלת קואליציה חדשה ומתונה יותר בישראל, או עריכת בחירות לכנסת, שלמעשה יהיו משאל עם על עתיד הגדה המערבית.

בראיית הממשל, ביוזמת הנורמליזציה טמונים מספר פיתויים העשויים להביא את נתניהו לאמץ אותה חרף הקשיים, ובכללם: ההזדמנות להירשם בדפי ההיסטוריה כמחולל מהפך מדיני-אזורי מרחיק לכת, לאפשר לו לסגת מהמהפכה המשפטית ולהסיט את תשומת הלב הציבורית מהמשפט המתנהל נגדו.

כמו במקרה "הסכמי אברהם", גם הפעם הפלשתינים הם למעשה שחקני ספסל, שיזכו בעיקר בתמורות חשובות אם יצלח המהלך - עצירה של תהליכי סיפוח בגדה המערבית וסיוע כספי רב. אירן תהיה אז המפסידה העיקרית. הממשל האמריקני רואה ביוזמת הנורמליזציה גם דרך לצמצם למינימום את האפשרות למהלך צבאי ישראלי נגד תוכנית הגרעין האירנית ולהפחית מתחים בין ישראל לאירן בסוריה ובין ישראל לחיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני.

נראה שנורמליזציה חלקית בין ירושלים לריאד תהיה אפשרית גם ללא הסדר מדיני ישראלי-פלשתיני מלא, אך בעוד שאת התמורות המרכזיות לנורמליזציה עם ישראל מבקשים הסעודים מארה"ב, הם יזדקקו עדיין לתמורה מישראל בהקשר הפלשתיני, שאותו יוכלו להציג כתורם למימוש רעיון שתי המדינות. אולם יעד זה יהיה קשה להשגה, שכן מדיניות ממשלת ישראל בזירה הפלשתינית בעת הנוכחית מגבילה את היכולת לייצר תנאים נוחים להתקדמות בערוץ הישראלי-סעודי.

לסיום ייאמר כי יוזמת הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה אינה חפה משיקוליו של ביידן לקראת בחירות 2024 ושאיפתו לגרוף הישג משמעותי במדינות חוץ. בה בעת, מה שמעניק ליוזמה חיות הוא שיקופה את מחויבותו האישית העמוקה של ביידן לתפיסתו את ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית ואת רצונו "להציל את ישראל מעצמה" ולהיטיב עם ביטחונה ומעמדה, הן במישור הפנים-ישראלי והן בהקשרים הפלשתיני והאזורי.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  05/08/2023   |   עודכן:  05/08/2023
צ'ק פרייליך, אלדד שביט, יואל גוז'נסקי
+חוננו: "תקרית רועי הצאן - פיגוע נגד יהודים"
23:16 05/08/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
גרסת המתנחלים לאירוע בין עוז ציון לכפר בורקא: הפלשתיני שנהרג היה פורע שביצע לינץ ברועי צאן יהודים  ▪  הוא נפגע מאש מתיישב שהיה קורבן לפיגוע, נפצע באורח קשה ועכשיו מוגדר כעצור
פצוע התקרית בבנימין [צילום: חוננו]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סבך האינטרסים בדרך להסכם עם סעודיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמונחטאפ III
5/08/23 10:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" של אירן אמר ב-1 באוגוסט כי ארה"ב איבדה את מעמדה ככוח העולמי העליון והיא איננה יכולה להשיג שום הישג. למרות שהדברים יוצאים מפיו של אויב של ארה"ב הם בהחלט משקפים גם את התחושה של מדינות נוספות במזרח התיכון כי ארה"ב איבדה את מעמדה במזרח התיכון בעקבות הנסיגה החפוזה מאפגניסטן, המדיניות הרופסת של הנשיא ביידן כלפי אירן והעובדה שרוסיה וסין ניצלו את חולשתה של ארה"ב והעמיקו את המעורבות שלהן במזרח התיכון, ההוכחה הטובה לכך היא התיווך המוצלח של סין בין סעודיה ואירן שהביא לחידוש הקשרים הדיפלומטיים ביניהן.
בהמשך לפוסט הקודם: במאמרו הביא תום פרידמן את רשימת ההתחייבויות הנדרשות מישראל: הבטחה רשמית לא לספח לישראל שטחים בגדה המערבית, לעד; לא להקים התנחלויות חדשות או להרחיבן (מעבר לגושי ההתיישבות); לא להכיר בהיאחזויות הבלתי חוקיות; ולהרחיב את הממשל העצמי הפלשתיני בהעברת שטחים ואוכלוסיות מאזור C ל-A ו-B. אין בממשלה הנוכחית נכונות לעשות כן, ולא ברור עד כמה יש לבנימין נתניהו רצון וכוח נפשי לכך. זה עוול למקומו של מנחם בגין בהיסטוריה להשוות את ביבי אליו.
31/07/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
תנועת המחאה תיטיב לעשות אם תסלק ידה מלעסוק במשא-ומתן לכינון שלום עם סעודיה. אין לה מה לתרום. אין לה מה להרוויח. יש לה מה להפסיד.
31/07/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
למרות המחלוקות החריפות בין הממשל האמריקני לבין ממשלת הימין בישראל, הנשיא ביידן בוחן את האפשרות לקדם הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה כדי לשמר את אופציית פתרון שתי המדינות. היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן ביקר בשבוע שעבר בסעודיה ונועד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לדיון בנושא.
באמצעות תום פרידמן, הפרשן הבינלאומי הבכיר של ה"ניו-יורק טיימס" נשיא ארה"ב מבהיר לראש ממשלת ישראל מה הן החלופות בכול הקשור לרפורמה המשפטית.
30/07/2023  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il