|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
אולמה של צ'טקן בבית המשפט הפדרלי [צילום: איתמר לוין]
טראמפ והתיקים הפליליים / כתבה רביעית

"אני חושבת שאני צריכה עוד מידע"

ביקור באולמה של השופטת טניה צ'טקן, אשר תנהל את משפטו של דונלד טראמפ בכתב האישום הפדרלי על הנסיונות להטות את תוצאות הבחירות. שופטת ערנית מאוד, השמה לב לכל פרט ויודעת להשרות אווירה נעימה עם הרבה חיוכים. משפט טראמפ ייראה אחרת
19/02/2024  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות

אולם 9 בקצה המערבי של הקומה הרביעית בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, הוא מקום מושבה של השופטת טניה צֶ'טְקָן - מי שהופקדה על משפטו של דונלד טראמפ בכתב האישום בשל נסיונו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020. בהנחה שבית המשפט העליון לא יעניק לטראמפ את החסינות המוחלטת שהוא מבקש, כאן אמור להתנהל המשפט הפלילי החשוב ביותר בתולדות ארה"ב - עם השלכות על העולם כולו.

זהו אולם רחב ידיים, שקירותיו מדופנים עץ למעט שיש אפור מאחורי מושבה של צ'טקן, עליו מותקן החותם האמריקני המוקף במילים United States District Court, District of Columbia. דגל ארה"ב מוצב מימין למושב השופטת ושטיח כחול-אפור מכסה את הרצפה. שולחנות הצדדים ניצבים במאונך זה מול זה, ועורכי הדין מדברים ליד דוכן הניצב ביניהם. לקהל מיועדים ספסלי עץ נאים ובהם כ-70 מקומות. ולבסוף: 14 כסאות מרופדים למושבעים (12 ועוד שני מחליפים).

כאשר ביקרתי באולמה (8.2.24), צ'טקן קיימה דיון מוקדם בשאלת חוקיותו של חיפוש שערכה המשטרה על גופו של הנאשם. כפי שמתברר במהלך עדותו של השוטר שביצע את החיפוש, באחת משכונותיה של וושינגטון, הוא מכיר היטב את הנאשם ואף עצר אותו מספר פעמים. ביום האירוע, במהלך סיור שגרתי בניידת, הבחין השוטר שהאיש לובש ז'קט יקר למדי, עצר לידו והתעניין במחירו. אז ראה השוטר בליטה בז'קט וחשד שמדובר בנשק.

הנאשם נמלט, השוטר וחברו דלקו אחריו והשיגו אותו בגרם המדרגות של בניין סמוך. הם עיכבו אותו, ערכו חיפוש ומצאו שהבליטה החשודה הייתה רק בקבוק שתייה. הם המשיכו בחיפוש, למרות שהאיש - כאמור, למוד ניסיון - צעק שאין להם עילה סבירה, ומצאו אקדח בכיסו. השוטר אישר, כי לא הבחין בבליטה בכיס מתחת לז'קט. השאלה כעת: האם מותר היה לערוך חיפוש זה, לאחר שנשללה האפשרות המקורית של אקדח בז'קט.

הדיון מתנהל בצורה רגועה, צ'טקן ערנית מאוד, שמה לב לכל פרט וגם יודעת לחייך לא פעם. התביעה מיוצגת בידי עורך דין אחד, התופס את השולחן שמשמאל לצ'טקן (במבט מן הכניסה לאולם), בעוד את שולחן ההגנה מאיישים לא פחות מארבעה. כאשר מתחיל השוטר את עדותו, היא מבקשת ממנו לשבת בכסא שמימין למושבה, מביטה עליו ומבקשת בחיוך שיסביר לה את המשמעות של ראשי התיבות בהם השתמש.

"מאחר שאין מושבעים - אני אאפשר"
צ'טקן. "אני מכירה היטב את האיזור" [צילום: הארכיון הלאומי האמריקני]

מאחר שמדובר כאמור בשימוע בו עליה להכריע בעצמה, ולא בדיון בפני מושבעים בו תפקידו של השופט מצומצם בהרבה, צ'טקן מתערבת שוב ושוב. "אתה זוכר את האירועים?", היא שואלת ומדייקת את שאלת התובע כדי לוודא שהשוטר ידע פרטים מסוימים בזמן אמת. "כאשר עצרת את מר ג'ונס, האם ידעת שיש תלונות קודמות נגדו? האם ידעת מה קרה איתן? מה ידעת?" צ'טקן נכנסת לפרטים, אומרת בחיוך "אני חושבת שאני צריכה עוד מידע" ולכן עדותו של השוטר מתארכת מאוד. ככלות הכל, הוא העד המרכזי לגבי חוקיות החיפוש, וכידוע – בארה"ב די בכך שתחילת הדרך הייתה בלתי חוקית, כדי לפסול לחלוטין את הראיות (כלל "פרי העץ המורעל").

התובע חוזר לנקודת ההתחלה ומבקש מהשוטר את שמו המלא; צ'טקן שוב מחייכת: "היית צריך לשאול את זה בהתחלה". התובע שואל על אזור האירוע וצ'טקן מעירה: "אני מכירה היטב את האיזור". כאשר התובע מבקש להגיש דוח פעולה קודם של השוטר, צ'טקן תוהה מהי הרלוונטיות, מתלבטת בקול ומחליטה: "אני אשמע אותך, אבל אני לא בטוחה שאאפשר לך להרחיב".

כאשר התובע מבקש להגיש עוד דוחות כאלו והסניגור מתנגד, צ'טקן – בצורה מעט מגומגמת – מגיבה: "זה לא לאמיתות התוכן אלא לצורת פעולתו של העד. זה לא מזיז משמעותית את המחט מבחינתי, אבל מאחר שאין מושבעים – אני אאפשר; זה גבולי. אני אקבל את ההנחה שיש פשעים באזור הזה. מאחר שאין מושבעים, אני יכולה להעתיק את המוצגים כמות שהם, לגבי המצב באזור הזה. זה לא יקבע האם פעולות השוטר היו סבירות. אני מקבל את זה כהוכחה לכך שהשוטר פעל בצורה סבירה כאשר חשב שזהו אזור בעל פשיעה רבה, אבל נצטרך לראות בהמשך" [את סבירות המעצר הספציפי].

צ'טקן שואלת את השוטר האם ידע על תקריות ירי קודמות באיזור, הוא משיב בחיוב והיא אומרת לתובע: "הוכחת שזה אזור מוכה פשע ושהשוטר ידע על כך. צריך להתקדם". היא ממשיכה להתבונן על השוטר בזמן עדותו. בנקודה מסוימת, אפילו בלי התנגדות מצד ההגנה, צ'טקן קובעת "שאלה מנחה" ופוסלת אותה. מתוך היכרותה עם האיזור, היא מבקשת לדעת היכן בדיוק היה האירוע. ובכלל, צ'טקן ערנית מאוד ושמה לב לכל פרט.

כאשר השוטר אומר שהנאשם נכנס לבניין, צ'טקן יורדת לפרטים: "איך ראית אותו? נכנסת אחריו? כשאתה אומר שחשבת שהוא חמוש, זה היה על בסיס הבליטה [במעיל] שראית ברחוב או על בסיס משהו אחר?" התובע מקרין את הסרטון ממצלמת הגוף של השוטר, האומר שעצר ליד הנאשם כדי לשאול אותו כמה עלה הז'קט. "אתה עוצר ליד הרבה אנשים לשאול על הז'קט שלהם?", מתעניינת צ'טקן (אגב, במבט מן הצד נראה שהשוטר חשד שמדובר בז'קט גנוב, אבל הדברים לא נאמרו). "אתה עושה את זה בעוד חלקים של האזור שלך? כאשר יצאת מהניידת, מר ג'ונס החל לסגת?"

צ'טקן מבקשת לחזור אחורה במצלמת הגוף, מתבוננת בתשומת לב ושואלת: "האם נראה שהוא מתרחק ממך? אמרת שהוא החל לעזוב, אמרת שרצית לדבר איתו על הז'קט שנראה יקר – זו העדות שלך?" השוטר: "הוא נראה עצבני וראיתי בליטה בז'קט שלו". צ'טקן: "נגעת באזור הבליטה לפני שסובבת אותו [בעת העיכוב], נכון? הרגשת אז באקדח?" – לא. "כאשר ערכת את החיפוש הראשוני, קבעת מבחינת בטחונך שאין אקדח שיכול להיות מופנה נגדך". – לא בז'קט, אבל כאמור הוא נמצא במכנסיים. "אני חושבת שהוא אומר 'עילה סבירה'", שמה לב צ'טקן להקלטת המעצר.

"אני לא חושבת שצריך להעמיק בזה"
הכניסה לאולם של צ'טקן. "נראה לאן אתה מגיע" [צילום: איתמר לוין]

הסניגור מתחיל את החקירה הנגדית ומביא שני בקבוקי שתייה לדוכן. "אדוני מתכונן לחקירה ארוכה, שלא יתייבש", מעירה צ'טקן בחיוך; בהמשך יתברר, שאחד הבקבוקים נועד להדגים את זה שהיה בכיסו של ג'ונס ושלטענת השוטר עורר את החשד שמדובר באקדח. כאשר הסניגור מגיש תמונה ממצלמת הגוף ומבקש לתת אותה במישרין לצ'טקן, היא מכוונת אותו בחיוך לעוזרת המשפטית שלה – שנוטלת את התמונה ונותנת לה. על-פי תנועות השפתיים, צ'טקן אומרת לה "thank you" וכך גם בהמשך.

צ'טקן מוחקת מהפרוטוקול את דברי השוטר על הבדיקה בדיעבד שעשו הסמל והסֶגן הממונים עליו בשאלה האם כיוון את אקדחו לעבר ג'ונס, כי אין לכך רלוונטיות למעשיו בזמן אמת. היא גם מוודאת עם התובע: "האם המדינה אומרת שמר ג'ונס היה אז במעצר? הוא לא היה חופשי לעזוב, נכון?"

לאחר חקירה ממושכת של השוטר, אומרת צ'טקן לסניגור "תן לי לעצור אותך לרגע" ופונה לשוטר: "הבליטה שאמרת שראית, הייתה למעשה בקבוק. לא יכולת לראות את הבליטה של הנשק [במכנסיים] כאשר הז'קט עליו, נכון?" – נכון. הסניגור אומר ששכח את השאלה הבאה, וצ'טקן מתנצלת בחיוך על ההפרעה. הוא שואל על הצורה של הבליטה במכנסיים וצ'טקן אומרת: "אני יכולה לראות את זה".

כאשר הסניגור מבקש להגיש דוח ירי קודם בו לא היה מעורב אותו שוטר, צ'טקן מרכיבה משקפיים, מעיינת בו ואומרת בעקבות הערה של התובע: "יש כאן מידע אישי, אני לא רוצה לראות את זה מתועד [כראיה בתיק]. אני לא בטוחה מה זה רלוונטי לעדות. אני לא בטוחה מה הוא יכול להוסיף". בעקבות שאלה נוספת של הסניגור, היא שוב מעירה בחיוך: "אתה שואל אותו על הטיעון של המדינה? אני די בטוחה שהוא לא כתב אותו".

צ'טקן ממשיכה: "אתה מנסה לטעון שיש מקרים שמגיבים ומקרים שלא? זה לא יהיה חלק משמעותי בהכרעה שלי. אני לא חושבת שצריך להעמיק יותר בזה. תשאל עוד שתי שאלות ונראה לאן אתה מגיע". היא גם מנסחת מחדש שאלה של הסניגור: "כאשר היה לך מגע עם מר ג'ונס במארס 2023 [יום המעצר], זכרת שהיה אירוע בינואר?" ושוב לסניגור: "אני לא חושבת שהוא יכול לזכור כל אירוע".

"האם הייתה עילה סבירה?"
טראמפ בבית המשפט בניו-יורק בשבוע שעבר [צילום: ברנדון מק'דרמיד, AP]

השעה כעת 12:45, לאחר כמעט שלוש שעות של דיון, וצריך להפסיק. "אתה משוחרר כרגע, תוזמן שוב", אומרת צ'טקן לשוטר. "אני מזכירה לך לא לדבר על עדותך. זה לא יהיה מחר ולא יהיה היום. תודה, אדוני השוטר". כעת היא פונה לצדדים ומבקשת שיתמקדו בשאלות המהותיות:

"אני רוצה שהממשלה תתייחס ביום הבא, אחרי שהעד יסיים את עדותו, לכמה דברים. האם הייתה עילה סבירה לחשוב שבוצע פשע ולכן לעצור את מר ג'ונס ולערוך עליו חיפוש? האם הנחה זו הייתה מבוססת על היכרותו [של השוטר] עם מר ג'ונס? המרדף אחרי מר ג'ונס לחדר המדרגות – האם הייתה לו עילה סבירה, אחרי שלא מצא דבר, האם הייתה לו רשות לערוך חיפוש נוסף לאחר שלא מצא נשק, או שהיה עליו לעצור? שני הצדדים צריכים להתייחס לנושא הזה.

"יש לי קצת זמן. מתי תרצו לחזור? בשבוע הבא? בשבוע שאחרי? אם כי זה שבוע קצר [22 בפברואר הוא יום הנשיאים – שבתון]. אני יכולה ב-15 בחודש בבוקר, ב-10:30. נראה לי ששעתיים יספיקו. אם השוטר לא זמין מסיבה כלשהי", היא אומרת לתובע, "תוכל לתאם עם ההגנה ונקבע מועד אחר? כל עוד לא תדברו על ליבת העדות".

אם היינו במדור "שיפוט מהיר", הסיכום היה כזה: צ'טקן שמה לב לכל פרט, ממקדת את השאלות והעדות בנקודות המרכזיות, משרה אווירה נעימה ומפגינה נועם הליכות כלפי כל הסובבים אותה. משפט טראמפ כמובן יהיה סיפור שונה לחלוטין, בכל המובנים. אבל תכונות יסוד אלו ודאי ישרתו אותה היטב, אם וכאשר תחל לנהל את משפט המאה.

תאריך:  19/02/2024   |   עודכן:  19/02/2024
איתמר לוין, וושינגטון
+"תוכל לשפוט ללא הטיה, לפי החוק והעובדות?"
08:10 19/02/24  |  איתמר לוין, וושינגטון   |   לרשימה המלאה
כיצד תיראה בחירת המושבעים בתיק הפדרלי נגד טראמפ על בחירות 2020? קשה לדעת, אך ניתן לקבל כמה רמזים מההליך שמנהל השופט קרל ניקולס בתביעה אזרחית. זה לא יהיה קל וזה לא יהיה מהיר
מדוע המועמדים ענו בחיוב [ציור: ג'ון מורגן]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אני חושבת שאני צריכה עוד מידע"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
לאחר ש-25 מושבעים-בכוח השיבו על 31 שאלות שהפנה אליהם השופט הפדרלי המחוזי קרל ניקולס, הם יצאו מן האולם בבית המשפט בוושינגטון. כעת הם נקראו בחזרה אחד-אחד, לפי הסדר בו נקבעה הרשימה בתחילת היום. המטרה: לברר מדוע כל אחד מהם ענה בחיוב על כמה מן השאלות, ולראות האם הדבר מצדיק להימנע מבחירתו כמושבע. לאחר שיהיה מאגר בן 14 מועמדים, יוכל כל צד לפסול שלושה ללא כל הנמקה, וכך ייוותרו שמונת הנחוצים - שישה ועוד שני מחליפים. אם יהיו פסילות חופפות, המושבעים יהיו שמונת הראשונים שייוותרו.
סדרות המשטרה, החוק והמשפט האמריקניות, שמהן רובנו שואבים את המידע שלנו על אופן התנהלות מערכות האכיפה בבעלת בריתנו הגדולה, הן כמובן עיבודים טלוויזיוניים של המציאות. הן מתמקדות באירועים דרמטיים ומפתיעים, ולכן כמעט לעולם איננו רואים בהן את הליך בחירת המושבעים. אלא שזהו חלק חשוב מאוד במשפט, לנוכח העובדה שהם אלו אשר יכריעו - ועליהם לעשות זאת פה אחד. בלא הכרעה שכזאת, המשפט מבוטל ויש להתחילו מחדש.
כאשר ניצבים בשדרות Constitution בוושינגטון בסמוך לשגרירות קנדה ומתבוננים מזרחה, הבניין הקרוב ביותר הוא בית המשפט הפדרלי של מחוז קולומביה, ואילו באופק ניצבת בגאווה כיפת הקפיטול. אם תרצו - כל סיפור משפטו של דונלד טראמפ במבט אחד: זירת הפשע ומושב המושבעים בבת אחת. זהו הבניין בו אמור להתנהל התיק הפלילי החשוב ביותר בתולדות ארה"ב: United States of America v. Donald J. Trump.
דונלד טראמפ מבקש (13.2.24) מבית המשפט העליון של ארה"ב לקבוע, כי יש לו חסינות מוחלטת מהעמדה לדין על נסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020. טראמפ גם מבקש שלא לחדש את ההליכים נגדו בבית המשפט הפדרלי המחוזי בוושינגטון עד להחלטה בבקשתו לערער.
בית המשפט העליון של ארה"ב צפוי לקבל את ערעורו של דונלד טראמפ ולקבוע שהוא יכול להתמודד בבחירות הקרובות לנשיאות. זו ההערכה הכללית בתקשורת האמריקנית ובקרב מומחים משפטיים בעקבות הדיון בערעור (8.2.24). השאלות שנותרו פתוחות הן באיזה רוב יינתן פסק הדין והאם השופטים - או מי מהם - ידונו בשאלת מעורבותו של טראמפ ב"התקוממות" נגד הממשל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il