|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

הלקחים: כיצד לפנות תושבים בפעם הבאה

פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
23/03/2024  |   אריאל היימן, אלון ברקמן   |   כתבות   |   מלחמת חרבות ברזל   |   תגובות

מלחמת חרבות ברזל הביאה את הממשלה להורות על פינוי יישובים הסמוכים לקווי החזית ועל קליטתם במסגרות ברחבי הארץ. במקביל, התפנו יישובים ותושבים נוספים באופן עצמאי. מנתוני רשות החירום הלאומית (רח"ל) עולה, כי עד 1 בנובמבר פונו או התפנו 253,000 תושבים. 94,000 פונו או התפנו לקהילה, 88,000 פונו למלונות ו-70,000 התפנו עצמאית. מדובר בפינוי הגדול ביותר של אזרחים בישראל מאז קום המדינה. תהליך זה לווה בקשיים רבים לתושבים, למשק ולחברה הישראלית.

במאמר זה נסקור את הקריטריונים והתוכניות לפינוי וקליטה של תושבים שגובשו לפני המלחמה ואת אופן יישומן במהלכה. כמו-כן, נציע קריטריונים אלטרנטיביים לפינוי אוכלוסייה במצבי חירום בעתיד לאור הלקחים שנלמדו ב-7 באוקטובר. הנחת המוצא היא שמדינת ישראל תחליט על פינוי אוכלוסייה בשל סיכון חיים או אם נותרה ללא קורת גג. לא אמור להתבצע פינוי מסיבות אחרות, למשל לרווחת התושבים.

החלטה על פינוי אוכלוסייה צריכה להתקבל על-ידי הממשלה בהמלצת הצבא במקרה ביטחוני, ובהמלצת המשטרה במקרה אסון אזרחי. ההחלטה לפנות (או לא לפנות) אמורה להתקבל אך ורק משיקולים ענייניים, שנועדה למקד את משאבי המדינה בעיתות חירום ולהקל עליה בהתמודדות עם דרישות לפינוי שמגיעות מיישובים שאינם עומדים בקריטריונים.

פינוי אוכלוסייה מאורגן יבוצע בידי צה"ל (פיקוד העורף) והרשויות המקומיות בהתאם לאופי האירוע ולהחלטת הדרג המדיני. משלים הפינוי היא הקליטה, האמורה להתבצע על-ידי אגף פס"ח (פינוי, סעד, חללים), השייך למשרד הפנים. תפקידו להכין את מתקני הקליטה למפונים (בתי ספר, מוסדות ציבור, פנימיות, ואכסניות, בתי מלון) בעתות שגרה, ולהפעילם בעתות חירום. גורמים נוספים המעורבים בטיפול במפונים הם משרדי ממשלה שונים, דוגמת החינוך, הבריאות והרווחה. מעל כל אלה נמצאת רח"ל השייכת למשרד הביטחון, ושתפקידה לתאם בין הגופים ולתת את המעטפת הלאומית לתהליך הפינוי והקליטה.

כפי שניתן להבין, אין בישראל גוף אחד בעל אחריות וסמכות לתכנון מראש ולניהול בפועל של תהליך הפינוי, ועוסקים בנושא מספר גופים – מערך מורכב, המכביד על תכנון התהליך ובוודאי ביצועו. המסקנה המתבקשת היא שצה"ל, כ"דורש המבצעי" לפינוי אוכלוסייה בעת מלחמה, יהיה האחראי על גיבוש תוכנית הפינוי, בעוד שרח"ל, פס"ח, ומשרדי הממשלה צריכים להתאים עצמם לתוכנית זו ולגבות אותה ברמה הלאומית. אולם במספר לא קטן של מקרים - המצב בפועל היה הפוך.

תוכניות הפינוי
מפונים מקיבוץ ניר עם בתל אביב [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

צה"ל והממשלה גיבשו בשמונה השנים האחרונות מספר תוכניות לפינוי אוכלוסייה בעת מלחמה או אסון טבע. ככלל, פינוי תושבים אמור להתבצע למתקני קליטה ציבוריים (בעיקר בתי ספר) או פרטיים (בתי מלון, אכסניות ובתי הארחה) ברחבי הארץ.

• "סיוע ליישובים בעוטף רצועת עזה לשנים 2004-2006" (החלטות ממשלה מיולי ואוגוסט 2004). החלטות אלו הגדירו לראשונה את אזור עוטף עזה לצורכי תמיכה כלכלית וחברתית בשגרה, וכללו את העיר שדרות ו-44 יישובים במועצות האזוריות שער הנגב, חוף אשקלון, שדות נגב ואשכול, אשר שוכנים בטווח שבעה קילומטרים מגדר הגבול עם עזה. הגדרה זו של עוטף עזה תנחה בהמשך גם את תוכניות הפינוי של האזור בעת מצב חירום ביטחוני. הרציונל בקביעת קריטריון שבעת הקילומטרים נגע לטווח הרקטות והטילים המשוער של חמאס באותה העת.

• "מלון אורחים" (החלטת ממשלה מיולי 2012) נועדה לתת מענה לפינוי המוני מאורגן של עד 300,000 איש וקליטתם עקב מצב חירום ביטחוני או אסון טבע (ללא הגדרת מרחק מהגבול). הפינוי יתבצע על-ידי צה"ל או הרשויות המקומיות (בהתאם לאופי האירוע). במסגרת ההיערכות לתרחיש חירום, הוטל על משרד הפנים לאתר מתקני קליטה ברחבי הארץ העומדים בהנחיות המיגון של פיקוד העורף. סדרי העדיפות לקליטת מפונים היו: ראשית בתשתית בתי ספר ומוסדות ציבור, ובמקרה הצורך תורחב הקליטה לפנימיות ואכסניות ואף לבתי מלון. הרשויות המקומיות נדרשו להיערך לקליטת אוכלוסייה מפונה בהיקף של 4% מאוכלוסייתן.

• תוכנית מלונית (2018-2015) גובשה בשיתוף פעולה בין צה"ל ומשרד הפנים ונועדה לתת מענה לפינוי וקליטה של 75% מתושבי היישובים בטווח ארבעה קילומטרים מגבול עזה, לבנון וסוריה (60,000 תושבים) לפרק זמן מוגבל בשל מצב חירום ביטחוני. תוכנית מלונית מעולם לא הובאה לאישור הממשלה ואינה נותנת מענה לערים בטווח זה.

• תוכנית מרחק בטוח (2015) תוכננה לפינוי וקליטת אוכלוסייה מיישובים סמוכי גדר בדרום ובצפון הארץ בעקבות מצב חירום ביטחוני: 25 יישובים בטווח ארבעה קילומטרים מגבול רצועת עזה ו-50 יישובים בגליל בטווח חמישה קילומטרים מגבול לבנון. איום הייחוס שעימו התוכנית נועדה להתמודד הוא התרעה על תקיפה של יישובי הגבול בירי תלול מסלול, טילי נ"ט, צלפים, או חדירה קרקעית או תת-קרקעית של מחבלים.

• תוכנית משב רוח (מצויה במעמד טיוטה) גובשה על-ידי משרד הביטחון בשנת 2022 ומטרתה מתן תקציב לרשויות המקומיות בעוטף עזה ושדרות על-מנת שיוציאו את תושביהן ל"ריענון" ("מענה אזרחי ליציאה להפוגות") בעת מלחמה. ההחלטה על אודות הפעלת התוכנית אמורה להתקבל אם צה"ל ימליץ לא להפעיל את "מרחק בטוח". התוכנית יושמה במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2021 ומבצע "עלות השחר" באוגוסט 2022.

הפינוי בפועל בחרבות ברזל
מפונים מהצפון מפגינים מול משרד האוצר [צילום: דיר פזואלו, פלאש 90]

מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, מערכת הביטחון וממשלת ישראל יישמו בעיקר את תוכנית "מרחק בטוח". תוכנית "מלון אורחים" כלל לא הופעלה ולכן הרשויות המקומיות לא נדרשו לטפל במפונים. עם זאת, רשויות מסוימות לקחו אחריות וטיפלו במפונים שפונו למלונות במרחב שלהם (דוגמת תל אביב, הרצליה ואילת). במקרים אחרים, דוגמת מועצה אזורית תמר (מועצה קטנה), היה קושי אובייקטיבי בטיפול באוכלוסייה רבה שפונתה למלונות ים המלח.

החלטת הממשלה מ-12 באוקטובר 2023 אישרה בדיעבד את פינוי אוכלוסייה המצויה בטווח ארבעת הקילומטרים (15,800 תושבים) מגדר רצועת עזה, בהתאם לתוכנית "מרחק בטוח" שהחלה מעשית כבר ב-7 באוקטובר. בנוסף נקבע מתן מענק כספי לתושבים הגרים בטווח 7-0 קילומטרים מגדר הרצועה אשר החליטו להתפנות באופן עצמאי.

החלטת הממשלה מ-18 באוקטובר אישרה בדיעבד את החלטת מערכת הביטחון לפינוי יישובים בטווח שני קילומטרים מהגבול בצפון (27,000 תושבים), בהתאם לתוכנית צה"ל "מרחק בטוח צפון". בנוסף, ההחלטה הסמיכה את שר הביטחון לקבוע תוכניות לפינוי האוכלוסייה ביישובים בטווח 5-2 קילומטרים. מכוח סמכות זו ובהתאם להמלצת צה"ל הנחה שר הביטחון ב-20 באוקטובר לפנות את תושבי קריית שמונה (23,000 תושבים) ואת התושבים בטווח 3.5-2 קילומטרים (22 באוקטובר, 11,000 תושבים). כיום, רוב גדול של היישובים בטווח 5-3.5 קילומטרם התפנו באופן עצמאי משהוחלט שלא לפנותם, אך 3,000 תושבים נותרו בבתיהם.

החלטת הממשלה מ-19 אוקטובר נועדה לסייע בפינוי שתי קבוצות מובחנות בקרב תושבי אשקלון: תושבים המתגוררים במבנים ללא מרחב מוגן דירתי או קומתי (24,000 תושבים) וקשישים ומחוסרי עורף משפחתי יציב (3,000 תושבים). סיוע זה, בדרך של לינה ושירותי הארחה, נקבע לאור המספר הרב במיוחד של רקטות וטילים שכוונו לעבר אשקלון בשבועות הראשונים למלחמה.

החלטת הממשלה מ-23 באוקטובר אישרה בדיעבד את פינוי תושבי שדרות (31,000 תושבים) ויישובים בטווח של 7-4 קילומטר מגבול עזה (17,500 תושבים) במסגרת תוכנית "משב רוח".

תקופת הפינוי הוארכה מספר פעמים ונכון לכתיבת שורות אלה נקבע כי מפונים שפונו למלונות יוכלו לשהות בהם עד 7 ביולי 2024 (פרט לתושבי אשקלון, שמועד הפינוי שלהם הסתיים בנובמבר 2023). לצד זאת, המדינה מאפשרת חזרה של תושבים ליישובי העוטף, ומספר גובר של תושבים בוחרים באפשרות זו.

נכון לכתיבת מאמר זה פונו או התפנו עצמאית 253,000 אזרחים. לאחרונה, החל תהליך חזרה של תושבים לגזרת עוטף עזה. הנושא מצוי במחלוקת בין התושבים לבין עצמם ובינם לבין ראשי הרשויות. ישנם תושבים שרוצים לחזור ואחרים המתנגדים לחזרה תוך התייחסות לשיקולים ביטחוניים, כלכליים או רגשיים. קיים קושי אובייקטיבי של הרשויות להעניק את כלל השירותים לתושביהן – מה שמקשה על החזרה.


הקריטריונים המומלצים לפינוי
קודם כל - הצלת חיים [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

חשוב לחזור ולהדגיש: הקריטריון האחד והיחיד לפינוי במצב מלחמתי צריך להיות קריטריון הצלת חיים. מוצעים להלן ארבעה קריטריונים, שעל פיהם נכון לפעול, ועל פיהם אמורה מערכת הביטחון לקבל את החלטותיה. קריטריונים אלו אמורים למנוע לחצים שונים העלולים להביא לפינוי נוסף מעבר לצורך האובייקטיבי:

1. סכנה של חדירה קרקעית ואפשרות של השתלטות על יישוב.

2. סכנה של ירי טילי נ"ט כולל המתוחכמים יותר, בעלי ביות אופטי.

3. סכנת צליפה ישירה.

4. מידע מודיעיני לגבי פעילות עוינת ספציפית המסכנת תושבים באופן חמור ומיידי.

ברשימה זו לא נכלל קריטריון של ירי תלול מסלול, משום שלחיזבאללה יש יכולת ירי תלול מסלול שמכסה בפועל את כל שטח ישראל ולכן אין משמעות לטווח. בהתלבטות לגבי נושא זה יש לקחת בחשבון מחד-גיסא שהיישובים הקרובים לגבול חשופים לירי תלול מסלול, שלא מספק להם זמן להגיע למרחבים מוגנים, ולחלקם גם אין מרחב מוגן מספק, אך מאידך-גיסא יש בידי ישראל מערכות התראה והגנה (כיפת ברזל ואחרות).

קריטריון המרחק לכשעצמו איננו קריטריון לפינוי, אלא נדרש לנקוב בשמות יישובים ספציפיים כפי שנעשה בהחלטות הממשלה. עם זאת, בחינת הקריטריונים המוצעים מעלה סיכוי גבוה שיישובים קרובים לגבול יפונו, ולכן המרחק מהגבול מצוין כשפה משותפת, ותו לא.

לסיכום: מומלץ לממשלת ישראל ולמשרד הביטחון (רח"ל) לאמץ פורמלית את הקריטריונים שהוצגו לעיל, כאשר, בדומה למתרחש כיום, את ההחלטה על פינוי אוכלוסייה יקבל הדרג המדיני, והפינוי יבוצע בידי צה"ל (פיקוד העורף) והרשויות המקומיות בהתאם לאופי האירוע.

הכותבים הם חוקר בכיר ועוזר מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  23/03/2024   |   עודכן:  23/03/2024
אריאל היימן, אלון ברקמן
+פערים משמעותיים בעניין המפתחות של שחרור חטופים מול אסירים
22:31 23/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נקודות המחלוקת של העסקה: חזרת התושבים לרצועת עזה, זהות האסירים שישוחררו, הוצאת כוחות צה"ל מרצועת עזה ומתן ערבויות לסיום המלחמה
תמר צוהר, סבתא של החטוף עומר נאוטרה. לצד רונן ואורנה נאוטרה, הוריו של עומר [צילום: מטה המשפחות]
+הטרור הפסיכולוגי של חמאס: הודיע על מותו של חטוף
21:24 23/03/24  |  עידן יוסף
הטרור הפסיכולוגי של חמאס: הודיע שהחטוף יגב בוכשטב (34) מת "בגלל רעב ומחסור בתרופות", למרות ששרד את תקיפות צה"ל. בסרטון שהופץ נראה בוכשטב חי, ואין ודאות לגבי מצבו. חלק מן החטופים שחמאס טען כי מתו בשבי התבררו כחיים. ארגון הטרור טוען כאילו סבל הפלשתינים בעזה כתוצאה ממחסור ממזון ותרופות פוגם גם בחטופים.
יגב בוכשטב [מתוך הסרטון]
+גוטרש בצד המצרי של מעבר רפיח: "אנשים בעולם נדהמים מהזוועות בעזה"
20:51 23/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מזכ"ל האו"ם: "דבר אינו מצדיק את מתקפת חמאס בישראל ודבר אינו מצדיק את הענישה הקיבוצית של הפלשתינים"  ▪  שר החוץ כ"ץ: "החלטת ארה"ב להפסיק את המימון לאונרא - הבעת אי-אמון מוחלטת במזכ"ל"
גוטרש. תוקף את ישראל [צילום: עמר נביל/AP]
+לוחם ביחידת דובדבן בן 21 נפל בפיגוע ליד דולב ביום שישי
19:53 23/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
רס"ל עילי גרפינקל נפל בחילופי האש עם המחבל שירה לעבר מיניבוס בבנימין  ▪  כוחות הביטחון ניהלו קרב יריות שארך כחמש שעות מול המחבל, ולאחר זיהויו על-ידי רחפן הוא חוסל על-ידי מסוק קרב  ▪  מפקד גדוד בפיקוד העורף נפצע קשה באירוע
רס"ל עילי דוד גרפינקל
+לוחמי צה"ל מיפו את בית המחבל שביצע פיגוע ירי בצומת הפרסה
13:21 23/03/24  |  יואב יצחק
לוחמי צה"ל מיפו הלילה את בית המחבל שביצע את פיגוע הירי בצומת הפרסה ביום שישי וגרם לשבעה נפגעים, והכינו את הבית להריסה. דובר צה"ל מסר, כי כוחות צה״ל פעלו הלילה בכפר דיר איבזיע שבמרחב חטיבת אפרים למיפוי בית המחבל מוג'אהד ברכאת מנסור.
בנוסף, כוחות צה"ל, שב״כ ומג״ב עצרו במהלך הלילה שני חשודים בעיר שכם ומבוקש בכפר א-רם. בעיר טול-כרם שבמנשה הוחרמו כספים שעל-פי החשד יועדו לפעילות טרור ובכפר חרבתא נעצר מבוקש נוסף. אין נפגעים לכוחותינו.
עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-3,600 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים, כ-1,600 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס.
בית המחבל מוג'אהד ברכאת מנסור [צילום: דובר צה"ל]
+הקונספציה במבחן 7 באוקטובר
13:03 23/03/24  |  ד"ר רפאל בוכניק-חן   |   לרשימה המלאה
מידת מרכזיותה של הקונספציה במחדל הקולוסלי של ה-7 באוקטובר 2023, הוא מושא לפולמוס דינמי בין מומחים ופרשנים בתקשורת הישראלית. האמנם כך?  ▪  מחקר השוואתי בין הכשלים המודיעיניים של אוקטובר 1973 לבין אלו של אוקטובר 2023, מחדד תובנה לפיה סימנים מעידים איתנים, גם בסמוך לשעת ה"ש", יש בכוחם לאיין את הקונספציה ולתת סיפק בידי המערכת הצבאית להיערך לקדם את פני האיום
[צילום: AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלקחים: כיצד לפנות תושבים בפעם הבאה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת חרבות ברזל
העיסוק הפומבי במוראות אסון ה-7 באוקטובר 2023, קיבע בשיח הציבורי את המונח האלמותי - קונספציה, עד כדי כך שנחרת בנחלת הכלל כמושג עממי שגור.
החלטתו של הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס למנות את מוחמד מוצטפא לתפקיד ראש הממשלה החדש, לאחר שקיבל את התפטרותו של מוחמד א-שתייה, לא הייתה בחזקת הפתעה. מוצטפא דומה לקודמו ולמעשה עבאס החליף מקורב אחד במקורב אחר ושניהם אנשי פתח.
22/03/2024  |  פרופ' קובי מיכאל  |   כתבות
בקבינט המלחמה הסתיים (יום ו', 22.3.24) הדיון בהשתתפותו של שר החוץ אנתוני בלינקן, ולאחר מכן נמשך בלי השר האורח. בוואלה פורסם כי בלינקן הזהיר היום את נתניהו ואת חברי קבינט המלחמה כי בלי תוכנית ליום שאחרי, ישראל בדרכה להיתקע בעזה בצורה שתסכן את ביטחונה ואת מעמדה הבינלאומי.
22/03/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
נקודת המוצא שלי נעוצה בספר קהלת פרק ט', הסבור שישנם מצבים, ש"טוֹבָה חָכְמָה מִגְּבוּרָה", (קהלת פרק ט', פסוק ט"ו) וש"טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב" (שם, פרק ט', פסוק י"ח). כלומר, טובה חכמת המשא-ומתן המדיני המייגע, היודע עליות וירידות, מאשר הפעלת כל כלי הקרב, הכופים עלינו מציאות חיים מדממת ומכאיבה, הקוטפת חיי אנוש ומשתיתה מציאות של שכול ויתמות בבתים רבים בישראל.
סא"ל אופיר כספי, מג"ד 82 בחטיבה 7 בשריון, זומן מיד לבירור אצל מפקד החטיבה ומפקד האוגדה וננזף פיקודית בעקבות דבריו בזכות התיישבות יהודית בעזה.
22/03/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il