|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

סוכות באוניברסיטת קולומביה

הסתה והתגוננות <br>

התופעה של תעמולה אנטי-ישראלית ברחבי הקמפוסים בארה"ב אינה חידוש בעבורי, אך דברים שרואים מכאן לא רואים משם
12/11/2011  |     |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
הפגנה אנטי ישראלית

חוסר אדיבות
הסטודנטית, שדבריי לא ערבו במיוחד לאוזניה, החלה מתנועעת באי-נוחות במושבה וחדלה להפגין כלפיי אדיבות. "אני חושבת שאסור לך להיות כאן. זה מפגש סגור של סטודנטים", אמרה בתקיפות. "את צריכה לקבל רשות מן המארגנים. גשי אליה, לבחורה העומדת ליד הבימה, זו עם כיסוי הראש, וקבלי את אישורה"

לכנס של SJP שהתקיים לאחרונה באוניברסיטת קולומביה היוקרתית הגעתי באקראי, עת תרתי אחר סוכה באזור שבו אני מתגוררת כעת בניו-יורק. משנודע לי כי חב"ד הקימו סוכה בקמפוס של קולומביה, יצאתי בשבת של חג הסוכות לאתר את הסוכה. הסוכה בקמפוס הייתה ריקה. החצר הסמוכה לה, לעומת זאת, הייתה שוקקת חיים: סטודנטים רבים עטויי כאפיות על צווארם חילקו חומר תעמולה נגד ישראל. באותה העת, התברר לי, התקיים בקמפוס כנס של SJP - תנועת הסטודנטים למען צדק בפלשתין (Students for Justice in Palestine). חלפתי על פני הסטודנטים ועמדתי לעזוב את הקמפוס ולהמשיך בטיול של שבת. יצאתי בשער שבו נכנסתי ופניתי לשוערת: "היכן מתקיים כעת הכנס של SJP?" "בבניין פה ממול, בקומה השלישית", השיבה.

בעודי חוככת בדעתי מה לעשות, הובילוני רגליי לאולם המרכזי שבו התקיים הכנס. תנועת SJP נוסדה באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה בשנת 2001, ומאז עברה גלגולים שונים. כיום נחשבת התנועה לאחת מעשר הקבוצות האנטי-ישראליות המרכזיות בצפון אמריקה. משיחות שניהלתי במקום עם פעילים בתנועה הבנתי כי בכנס משתתפים כ-350 סטודנטים ונציגים מכ-150 אוניברסיטאות ברחבי ארה"ב.

התופעה של תעמולה אנטי-ישראלית ברחבי הקמפוסים בארה"ב אינה חידוש בעבורי אך דברים שרואים מכאן לא רואים משם. האולם שבו התקיים הכנס היה מלא סטודנטים, שיעור בלתי מבוטל מהם היו ממוצא מוסלמי, אך היו גם רבים בני דתות אחרות. מצאתי בצד מושב ריק, והסטודנטית שלידה התיישבתי הסבירה כי "מדובר במפגש של סטודנטים שבו עומדים לדון במצבם של הפלשתינים ובאפרטהייד המתקיים בישראל". לשאלתה על מעשיי במקום עניתי ללא היסוס שאני יהודייה, אזרחית ישראל, ומעניין אותי לשמוע מה הסטודנטים במקום חושבים על המצב בישראל. עוד הוספתי כי אני חוששת שהסטודנטים היושבים כאן מקבלים תמונה מעוותת על המתרחש. "אבל הנה, הוא יהודי", אמרה הסטודנטית והצביעה לעבר סטודנט שישב בסמוך אליה, "והוא תומך בפעילות שלנו". ייתכן שהוא יהודי, השבתי לה, אך אם הוא תומך בפעילות שלכם כנראה אין לו מושג על המתרחש במדינת ישראל.

הסטודנטית, שדבריי לא ערבו במיוחד לאוזניה, החלה מתנועעת באי-נוחות במושבה וחדלה להפגין כלפיי אדיבות. "אני חושבת שאסור לך להיות כאן. זה מפגש סגור של סטודנטים", אמרה בתקיפות. זה בסדר, השבתי לה, והמשכתי לשבת. "לא, זה לא בסדר. אסור לך להיות כאן", אמרה בנימה שהפכה תוקפנית יותר ויותר, והוסיפה: "את צריכה לקבל רשות מן המארגנים. גשי לבחורה העומדת ליד הבימה, זו עם כיסוי הראש, וקבלי את אישורה". נימת דבריה המאיימת והעובדה שעמדה לקום מכיסאה רמזו לי כי אם לא אפנה אני למארגנים, תעשה זאת היא. אי לכך, פניתי לבחורה מכוסת החיג'אב והסברתי את מבוקשי. הבחורה, יחד עם סטודנט נוסף שנמנה עם מארגני הכנס, אסרו עליי בנחרצות להישאר באולם. "מדובר במפגש סגור לסטודנטים בלבד", הסבירו. "חשוב לנו לאפשר לסטודנטים לומר באופן חופשי את מה שהם מרגישים בלא נוכחות זרים מן החוץ".

לא קשה לנחש את שהתרחש אחר כך בתוך האולם, ואת מה שהפיצו פעילי התנועה בקרב הסטודנטים, כפי שהעידו חומרי התעמולה ותוכניית הכנס שנפלו לידיי. "בבואנו לשרטט את עתיד התנועה, עלינו להתבונן תחילה אחורה ולהכיר במאמצים של אלה שקדמו לנו", נאמר בתוכנייה. "אפילו לפני ה'נכבה' ב-1948, פלשתינים נאבקו בקולוניאליזם הציוני על אדמתם. לאחר הנכבה, זקנינו בפלשתין ובתפוצות ארגנו תנועות מחאה ואימצו כמה אסטרטגיות להמשיך במאבק [...] הדורות הקודמים של הפעילים בקמפוס סללו לנו באומץ את הדרך. מהם למדנו כיצד להתעמת ביעילות עם האפרטהייד הישראלי, עם הקולוניאליזם הישראלי ועם הכיבוש הישראלי. מן הקודמים לנו במאבק נגד האפרטהייד בדרום אפריקה ובתנועה למען זכויות האזרח אנו שואבים כוח, הכווונה ועידוד, ביודענו כי לבסוף הצדק מנצח".

זאב בודד

פרופ' אלן דרשוביץ: "עם חומסקי אי אפשר להתדיין, אבל עם טענותיו נגד מדינת ישראל אפשר להתמודד. אחת הדרכים האפשריות לכך היא שבכל יום שישי, למשל, תפרסמו בקמפוס, על פוסטרים גדולים, מה עשתה מדינת ישראל השבוע למען זכויות האזרח, למען נשים, למען האנושות"

הנקודה המטרידה בכל הסיפור הזה אינה קיומה של תנועת SJP וגם לא קיומם של אנשי אקדמיה דוגמת חומסקי ואחרים, המשמיעים קריאות נגד מדינת ישראל - אלא העובדה שבקמפוסים כמעט אין בנמצא אנשי אקדמיה שתומכים בישראל, שפועלים בגלוי למען ישראל ושמשמיעים את קולם בעניין. אינני היחידה המוטרדת מכך, פרופ' דרשוביץ אף הוא מוטרד מכך מאוד. דרשוביץ הוא זאב כמעט בודד במערכה הזאת.

את ההרצאה שנשא בקולומביה, בנוכחות כ-200–250 איש, פתח באומרו: "בהרצאה הקודמת שלי בקולומביה לא נמצא חבר סגל אחד שהעז להציג אותי לפני הסטודנטים, בשל היותי פרו-ישראלי. אני שמח שהיום נמצא איש סגל כזה".

מאחר שדרשוביץ רואה בסטודנטים את מנהיגי העתיד והוא מודע לפעילות האנטי-ישראלית בקמפוסים ברחבי ארה"ב, הוא רואה חשיבות אדירה בפעילות למען ישראל בקמפוסים השונים. "בדור שלכם", הסביר לסטודנטים, "הרבה יותר קשה להיות פרו-ישראלי לעומת התקופה שבה אני הייתי סטודנט […] היום, בשונה מן הדור שלי, זה כבר לא 'קוּל' להיות פרו-ישראלי בקמפוס, זה לא פופולרי". חרף זאת, ודווקא משום כך, קרא דרשוביץ לסטודנטים להשמיע קול ולהפגין מעורבות ביחס למתרחש במדינת ישראל. יותר מכול הוא קרא להם שלא להשתיק את הקריאות בקמפוס נגד ישראל, אלא להגיב להן, לנהל דיון כן ואמיתי, לפתח דיאלוג ולקיים הידברות.

לשאלתו של אחד הסטודנטים כיצד להתמודד עם חומסקי, השיב דרשוביץ: "עם חומסקי אי-אפשר להתדיין, אבל עם טענותיו נגד מדינת ישראל אפשר להתמודד. אחת הדרכים האפשריות לכך היא שבכל יום שישי, למשל, תפרסמו בקמפוס, על פוסטרים גדולים, מה עשתה מדינת ישראל השבוע למען זכויות האזרח, למען נשים, למען האנושות [...]. הרי מדינת ישראל עושה כל כך הרבה בתחום הזה […]. כשאני רואה לדוגמה כותרת כמו 'הומוסקסואלים למען פלשתין' אני מגחך. אני הרי יודע מה קורה להם בפלשתין, הם מגיעים לישראל למצוא מקלט...".

דרשוביץ לא נצר את לשונו ביחס לקולגות באקדמיה המדברים בגנות ישראל, ולא פחות מכך גם ביחס לאלה התומכים בישראל אך אינם מעִזים להשמיע את קולם בפרהסיה. "אני מתלונן בפני הקולגות שלי שתומכים בישראל, ואומר להם: 'מדוע אינכם פועלים למען ישראל בגלוי? מדוע אינכם משמיעים קול? יש לכם קביעות באוניברסיטה, מה יקרה אם תשמיעו את קולכם?'. הם חוששים שהפופולריות שלהם בקרב הסטודנטים תרד.

"איני מבקר את חומסקי על שהוא פותח את פיו", המשיך דרשוביץ, "הוא אומר את אשר הוא חושב. הביקורת שלי מופנית לפרופסורים שהם תומכי ישראל אך אין להם אומץ לדבר בעד ישראל [...] יש להם חופש אקדמי כשהם רוצים למשל לדבר על זכויות האזרח; אך כשאינם רוצים, החופש האקדמי שלהם 'נעלם'. פה, בקולומביה, רק מעטים מבין הפרופסורים התומכים בישראל מעזים להביע את עמדותיהם בקול".

סירוב להכיר בישראל
פרופ' אלן דרשוביץ

אחת ההרצאות הפותחות של הכנס ניתנה על-ידי מרצָה מאוניברסיטת ניו-יורק, ילידת הגליל, אשר כתבה את עבודת הדוקטורט שלה באוניברסיטת קולומביה. הרצאתה, כפי שעולה מן התוכנייה, עסקה ב"תנאים שהובילו לאפרטהייד בישראל, בהשראת ספרו של אדוארד סעיד AFTER THE LAST SKY". אדוארד סעיד היה פרופ' לספרות אנגלית בקולומביה, ובאמצעות המושג "אוריינטליזם" ביקר את יחס המערב למזרח, במיוחד כלפי מדינות ערב, וטען לתפיסה אתנוצנטרית כלפיהן. סעיד נחשב אחד האידיאולוגים המרכזיים של הפלשתינים ואת משנתו ינקו רבים באוניברסיטת קולומביה, בקמפוסים השונים ברחבי ארה"ב ובעולם האקדמי בכללו. ואולם, בשיחתי עם מר אריק שור, נשיא LionPAC - הוועידה לאירועים ציבוריים של אוניברסיטת קולומביה למען ישראל ולמען השלום - הסביר שור כי חברי SJP "מושפעים כיום בעיקר מהתנועה נגד ישראל (Anti Israel Movement)ופחות מן ה'אוריינטליזם' של סעיד. האוריינטציה שלהם היא יותר אנטי-ישראלית מאשר פרו-פלשתינית. לו היו מתמקדים יותר בספרות ובתרבות פלשתין, ניחא; אך האוריינטציה שלהם היא שנאת ישראל ואי-הכרה במדינת ישראל. הם מכנים אותנו 'אפרטהייד', 'הישות הציונית', וכל הזמן מדברים על 'הכיבוש', 'הכיבוש' ו'הכיבוש'". חשוב להדגיש, המשיך שור, "כאשר הם מדברים על 'הכיבוש' הם אינם מתכוונים ל-1967אלא ל-1948! הם סבורים שכל מדינת ישראל היא פלשתין".

קיימת הידברות כלשהי בין LionPAC ובין SJP?

שור: "אנו בעד דיאלוג והם נגד. הם מסרבים להכיר במדינת ישראל, כך שאין פתח להידברות. בקולומביה, מרבית האנשים מגיבים בעיקר לדיאלוג, להידברות, ולא לשנאה ולרדיקליזם כפי שמפגינים חברי SJP. מסיבה זו, ההשפעה שלהם בקולומביה קטנה למדי. בסך הכול מדובר במיעוט קטן של פעילים אך את שומעת אותם כי הם קולניים".

הדברים גולשים גם לאלימות מילולית או פיזית?

"לא, בקולומביה זה לא קיים. הוויכוח הוא אינטלקטואלי, מה שלמעשה עושה את המאבק עמם לקשה יותר, ופה אנו נלחמים". את המלחמה מנהלים אנשי LionPAC באמצעות מגוון פעילויות, לרבות קיום דיאלוג עם קבוצות שונות והרצאות, דוגמת זו שניתנה ביום ראשון האחרון בקמפוס על-ידי פרופ' אלן דרשוביץ מאוניברסיטת הרווארד.

הזמנתו של פרופ' דרשוביץ לקולומביה מהווה תגובה לכנס של SJP?

"זו אינה תגובה לפעילות שלהם. אנו לא מעוניינים שהם יכתיבו לנו את סדר היום. את פרופ' דרשוביץ הזמנו כמענה לפרופ' נעם חומסקי שאמור לדבר בקמפוס".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  12/11/2011   |   עודכן:  12/11/2011
ד"ר סימה זלצברג-בלאק, ניו-יורק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתחילת השבוע עברה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק שאמורה לעשות שינוי בשיטת הייצוג של לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים. אתם הבנתם את זה? גם אני לא. אבל לא בטוח שהחוק יובא לאישור הכנסת כי לקראת סוף השבוע היועץ המשפטי של משהו הסביר למישהו שהחוק הזה לא עומד באיזה מבחן משפטי. גם את זה לא ממש הבנתם, נכון? לא צריך להתאמץ מדי להבין את הפרטים, כי הסיפור בכללותו פשוט למדי. שיטת מינוי השופטים בישראל היא האימא של הקומבינות הפוליטיות שהשמאל אִרגן כדי לשמור לעצמו שליטה בלעדית במערכת המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט. אבל כמו בבגדי המלך החדשים אסור לומר את זה בפירוש, כי רק אדם בלתי נאור בעליל חושב שהמלך עירום. ולכן מי שרוצה להתיר קצת את עניבת החנק הזו ולתת לעם לנשום, בלי שיאשימו אותו בחושך ובהתנכלות לדמוקרטיה, חייב להמציא כל מיני קומבינות נגדיות ותרגילי משפטוקרטיה מפותלים. במבחן התוצאה זה בדרך כלל לא עוזר כי אתה משחק במגרש שלהם, ותמיד יימצא איזה יועמ"ש או איזה מגיש עתירה שיסכל את התרגיל.
12/11/2011  |  אורי אליצור  |   כתבות
למשפחה ערבית אי שם בארץ שהאשה בה אינה יכולה ללדת, מגיע לאימוץ במקום תינוק - נער. כולם חוטפים ההלם. הבעל סלים, (מתן קינר) איש מחשבים שנאלץ להתפרנס כמכונאי במוסך; האשה, נדיה (אלמה דישי הכובשת במשחקה הבוטח ומלא האכספרסיה) - עובדת סוציאלית המלאה רגשות שהיא מעניקה למטופליה, אך צמאה להיות אם. והנער - שבעצם נחטף על-ידי אביו החרדי, שבחר להחביאו בקרב משפחה בכפר ערבי.
12/11/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
עם מותו של הנסיך סולטן אל-עזיז, ערב הסעודית עומדת לפני תפנית היסטורית. הנסיך, שנפטר בגיל 87, אמור היה לרשת את מקומו של המנהיג הנוכחי, המלך עבדאללה, לכשילך בדרך כל הארץ. עבדאללה עצמו כבר אינו צעיר (בקיץ ימלאו לו 88 שנים), והוא סובל מבעיות בריאותיות. מי שצפוי לזכות בתואר יורש העצר כעת, במקומו של הנסיך סולטן, הוא אחיו למחצה של המלך עבדאללה - הנסיך נאיף. אלא שגם גילו של נאיף מתקרב ל-80, ולאחר פטירתו נראה שבית המלוכה הסעודי ייאלץ להעביר את השרביט לדור הבא.
11/11/2011  |  צביקה קליין  |   כתבות
רשתות הטלוויזיה הערביות והזרות זפזפו בין שתי מדינות שכנות, והציגו תמונות מקוטבות כביכול: בזו חגיגות סביב גופה, בזו חגיגת דמוקרטיה. הגופה היא גופתו של שליט לוב המודח מועמר קדאפי, שנתפס חי ונורה על-ידי אלמוני. היא הוצגה לכל דורש במשך ימים בבית מטבחיים במסראתה. והדמוקרטיה היא זו של תוניסיה, שערכה, לראשונה מאז היווסדה, בחירות דמוקרטיות חופשיות.
11/11/2011  |  אסף גבור  |   כתבות
אנחת אכזבה קלה נשמעה במרחב המגזרי לאחר הודעת הפרישה של נפתלי בנט ממועצת יש"ע. אנחה שהתגלגלה לכדי חרושת שמועות קטנה בנוגע לסיבתה האמיתית.
11/11/2011  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il