|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה תפקידו של חוקר פרטי?
קבוצת ירדן
צעדים ראשונים בעולם האקדמיה: איך להיערך לשנה הראשונה לתואר?

מירב מורן בטורה הקבוע בדהמרקר: הטעיות בענייני תחבורה

אולי הגיע הזמן לציין שבכל פורום של מומחי תחבורה שישבתי בו, מירב מורן נחשבת לבדיחה מצערת
10/11/2019  |   עומר מואב   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
נתיבי תחבורה ציבורית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מירב מורן, "30 שקל על כל כניסה לת"א? עדיף שתוסיפו 500 שקל בטסט השנתי", באתר דה מרקר, 04 לנובמבר 2019.

קשה להאמין, אבל מירב מורן, כתבת דהמרקר, מצליחה לשבור את השיאים של עצמה, ברמת ההבלים וההטעיות של הטורים שלה על תחבורה. בתמצית, כמו כל טור של מירב מורן בענייני תחבורה, אגרות גודש לא עוזרות כלל לצמצום גודש, ומה שנדרש הם נתיבי תחבורה ציבורית. אבל בטור הנוכחי יש גם חידוש - קונספירציה של הדיפ סטייט נגד הציבור. מיד נגיע לקונספירציה, אבל נתחיל בהבלים הרגילים:

"האמת היא שאת הפקק פותרים באמצעים מאוד לא פופולריים: ייקור החניה בעיר לרמה של עשרות שקלים בשעה, והקצאת נתיב תחבורה ציבורית בכל כביש שעוברים בו אוטובוסים - כמו זה שבין תל אביב לנתניה, למשל, שיצר אלטרנטיבה שפויה לנהיגה ברכב פרטי בכביש החוף".

אני לא ממציא, זהו ציטוט מדויק. אני מקווה שכולם כבר הבחינו איך נתיבי התחבורה הציבורית החדשים באמת צמצמו את הפקקים... (מורן נוסעת רק בתחבורה ציבורית - כשהיא רואה מחלפים ונתיב אוטובוסים אתם רואים פקקים...) ובכן, לחידוש: הפעם זה האשמת פקידי משרד האוצר בקונספירציה: לטענתה, כל מה שמשרד האוצר רוצה זה להעלות מיסים, ולמרות שאגרות גודש לא יצמצמו גודש, מורן מסבירה שהם הולכים על זה בגלל:

"כדי להחליק את המס החדש בגרונו של הציבור, מקשטים את תוכנית הגבייה בשם המבטיח "אגרות גודש". בכך מטפחים את האשליה שהתשלום ייטיב עם המשלמים - נהגי פקקים מתוסכלים. מהכינוי שהודבק למס החדש משתמע שאם ישלמו אותו, הפקקים ייעלמו. זה נכון כמעט כמו הרעיון שמי משלם מס בריאות לא יהיה חולה".

לגבי הטענה משוללת היסוד שלה, שמשמעותה היא שהביקוש לנסיעה ברכב פרטי קשיח לחלוטין, בניגוד מוחלט לכל העובדות, אין צורך להרחיב את הדיבור. והמשל "המבריק" על מס בריאות מדגים מצוין את חוסר ההבנה שלה. מס בריאות אינו דומה לאגרת גודש, משלמים אותו בכל מקרה. אם היה מס ביקור רופא, היינו רואים מצוין איך ביקורים אצל רופאים מצטמצמים (מחקרים מראים את זה בצורה חד-משמעית. אני כמובן לא טוען כאן שזה רעיון טוב או רע, רק שהמשל שלה פשוט אינו משל).

יש בטור עוד טענות כלכליות אוויליות, העיקרית שבהן היא שמוטב ליקר את אגרת הרכב השנתית במקום אגרות גודש. לא רק הפוך מהשכל הישר - מדיניות מס צריכה לעודד אנשים להימנע משימוש ברכב בכביש עמוס, לא להימנע מבעלות על רכב, בעיקר במדינה ללא תחבורה ציבורית בשבת. זה הקונצנזוס בין הכלכלנים, כולל בהמלצות ה-OECD. חמור מזה, מורן מציעה שהאגרה השנתית תהיה דיפרנציאלית בהתאם להכנסת בעל הרכב. אפילו אם נתעלם מכך שתקנה כזו מיד תעביר את הבעלות על רכבים לילד או לסבתא וכדומה, כל כלכלן מתחיל יודע שמדובר ברעיון רע שמשמעותו העלאת המס השולי על הכנסה בצורה גרועה. (ראו קישור למטה לשני פוסטים שמסביר את הדברים).

החמור מכל בטור זה של מורן הוא הוצאת דיבתם רעה של פקידי האוצר, רק על בסיס הפרשנות האווילית של הכותבת. היא יודעת שיש צורך להעלות מיסים והיא בטוחה שאגרות גודש לא עוזרות, אז אחד ועוד אחד, והנה פקידי האוצר הנוכלים עשו כאן קנוניה נגד הציבור - הדיפ סטייט בפעולה. פגשתי פעמים רבות את העוסקים בנושא התחבורה במשרד האוצר, אני מבטיח לכם בצורה חד-משמעית שמורן מוציאה דיבתם רעה, מצטרפת להתלהמות המכוערת שקיימת בציבור נגד פקידי האוצר, וכמובן מטעה את הציבור בניתוחים כלכליים ותחבורתיים מופרכים. ואולי גם הגיע הזמן לציין שבכל פורום של מומחי תחבורה שישבתי בו, מירב מורן נחשבת לבדיחה מצערת.

מורן צודקת בדבר אחד: חניה צריכה להיות מתומחרת בהתאם לביקוש וההיצע.

עיתון דהמרקר: זה פשוט ביזיון שאתם מאפשרים לה להמשיך לכתוב על תחבורה! Avi Bar-Eli

כאן הסבר מדוע אגרה מותנית הכנסה היא טעות (הטור מסביר מדוע קצבאות מותנות הכנסה הן טעות, אבל זה אותו העקרון): עומר מואב, "העלאת קצבאות זקנה לפי מבחן הכנסה", בלוג בעיקר כלכלה, 02 בדצמבר 2018.

וכאן הסבר מפורט יותר: עומר מואב, "קיצוץ ידוע מראש", בלוג בעיקר כלכלה, 09 ביולי 2008. כאן שוב נייר המדיניות על אגרות גודש - בבקשה לקרוא לפני שמתווכחים.

[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  10/11/2019   |   עודכן:  10/11/2019
עומר מואב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מירב מורן בטורה הקבוע בדהמרקר: הטעיות בענייני תחבורה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
עוד מיזם תחליף לתחבורה ציבורית בשבת כושל: האגודה השיתופית שבוס הודיעה (יום ו', 8.11.19) על הפסקת הקו הפיראטי אותו היא מפעילה בירושלים. הקו ייפסק לכל הפחות עד 30 בנובמבר 2019, המועד בו יתכנסו בירושלים חברי האגודה לתחבורה שיתופית ויחליטו האם נכון לחדש את פעילותו של הקו ההפסדי המסיע ברכבי הסעה קטנים בליינים למקומות הבילוי בעיר.
08/11/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ברוב מוחץ מול שלושה מתנגדים, הצביעה (יום ד', 6.11.19) מועצת עיריית גבעתיים בעד הפעלת תחבורה עירונית בשבת שיזמה עיריית תל אביב. למרות הנושא הטעון, הישיבה התקיימה באווירה רגועה. ראש העירייה רן קוניק קבל על מה שהגדיר אוזלת ידה של הממשלה, ואמר כי מדובר בהחלטה מידתית שאינה פוגעת בשבת ונועדה לצרכים בטיחותיים.
06/11/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בעבר בקיימבריג', אנגליה, ישבתי עם מנהל בית ספר פרטי. תוך כדי השיחה הנעימה הוא שאל: "מה שמך"? עניתי, "יאיר דקל". כל כך, פשוט. ראיתי את הבהלה על פניו והוא אמר: "או, איזה שם"... לכל תרבות יש שפה משלה ודרך ביטוי משלה. נזכרתי בסיפור הישן הזה אחרי שקראתי את ספרו "לעולם אל תיתן לי ללכת" של קאזואוֹ אישיגוּרוֹ, שנולד ביפן ומגיל שש הוא בריטי.
05/11/2019  |  יפעת גדות  |   יומני בלוגרים
בוועדת הכספים התייחסו (יום ב', 4.11.19) חברי כנסת לכוונתם של כמה ראשי ערים בגוש-דן להפעיל תחבורה ציבורית בשבת במימון העירייה. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שנכח בדיון הגיב לאמירתו של היו"ר משה גפני לפיה "ישראל מאבדת את צביונה היהודי, והמשמעות היא אסון בסדר גודל לאומי. זה במשמרת שלך, השר", וקרא להפעיל לחץ על ראשי הרשויות המקומיות הרלוונטיות. "לי כשר תחבורה, ולך כיו"ר ועדת הכספים יש אמצעים לעשות זאת", ציין. ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הוסיף כי גם לשר הפנים אריה דרעי הממונה על הרשויות המקומיות ישנם אמצעים, וסמוטריץ' הסכים לדבריו.
05/11/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודיע (יום ב', 4.11.19) ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בדיון הוועדה על תקציב משרדו כי "מתווה ההנחה בנסיעות בתחבורה הציבורית לתלמידי הישיבות יצא לדרך ומקודם במשרדי בימים אלו".
04/11/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
הדרך היחידה למנוע הסלמה היא כניעה של חיזבאללה והסגת כל כוחותיו מצפון לנהר הליטאני, כך שתתקיים רצועת ביטחון שתפריד בינינו לבינם, אחרת נהרוג אותם
איתמר לוין
איתמר לוין
אסוציאציה בין המלחמה בלבנון לבין הבלש הנודע    היכולות שלא היו באוקטובר, האמת שצריך לומר לעולם, כמה לקחים על ארגוני טרור    וגם: מאבקי התקציב שבדרך ו"המוקד להגנת הפרט"
מרגלית מולנר
מרגלית מולנר
על הסרט אדיוס בואנוס איירס    אין להתעלם מהדמיון העולה מהסרט למצבנו בארץ    כאן, בישראל, נוסף המימד הביטחוני הקובע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: ד"ר אליהו כהן 1 פתח תקוה 4976012 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il