|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
רחל אטאס ודוד ברוך בחיק המשפחה [צילום: באדיבות המשפחה]

רחל אטאס - הקול הנפלא והייחודי שנדם

השחקנית והזמרת רחל אטאס, הייתה מכוכבות הבמה הבולטות בארץ בשנות ה-50 וה-60, בעלת כשרון רב, כריזמה בימתית, טמפרמנט, וקול עוצמתי ייחודי ונפלא בנובמבר 2004 הלכה לעולמה, נדם קולה והיא בת 70 במותה
11/12/2019  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

השחקנית והזמרת רחל אטאס, מוכרת ומזוהה בקרב הציבור הרחב בעיקר בשל השיר "חיימקה שלי", אותו היא מבצעת בצורה מיוחדת בקולה המרשים והרועם, וגם בזכות הופעתה הבלתי נשכחת בסדרת הטלוויזיה המיתולוגית "הילדים משכונת חיים" שם גילמה את אימא של יוני.

אולם ראוי להדגיש למען האמת ההיסטורית ולמען כבודה וזכרה של רחל אטאס, כי היא לא הייתה רק זמרת של שיר אחד או שניים, כפי שרבים עלולים לחשוב בטעות. היא הייתה החל מהמחצית השנייה של שנות ה-50 ועד למעשה תחילת שנות ה-70 כוכבת במה במושגים של אז, ונמנתה עם השורה הראשונה של אמני ישראל באותן שנים.

ביצעה שירים רבים והשתתפה בהצגות רבות
דומה כי לא היה מחזמר או הצגה מוסיקלית באותן שנים שבו לא הופיעה
▪ ▪ ▪

מלבד "חיימקה שלי", ביצעה שירים רבים נוספים שהיו להיטים והיו מושרים בפי כל באותה תקופה. חלקם שירי סולו שהיא לבדה שרה, חלקם ביצעה עם נוספים, ובהם: "טנגו כפר סבא", "החוג הנוצץ" (שיתפוצץ"), "טנגו אימהות", "סבא ליאון" "החילים באים" (מתוך המחזמר "חמש חמש") "אנחנו נעבור, ועוד רבים.

אטאס הופיעה בהצגות רבות ובהן "זעקי ארץ אהובה", "פישקה החיגר", "חכמי חלם", "כמו ציפורים", "משחקי הפיג'מה", "אוליבר", "היה היו זמנים", "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", "הקורקבן", "הירושה", שולמית ועוד ועוד.

דומה כי לא היה מחזמר או הצגה מוסיקלית באותן שנים שבו לא הופיעה. אטאס שיחקה גם במספר סרטים ובהם "רק בלירה" (1963), "נס בעיירה", "חמש חמש" (1980), "המובטל בטיטו".

רחל אטאס - פרקי חייה
לימים, סיפרה רחל, כי הייתה תלמידה גרועה מאד שנהגה לברוח מבית הספר כדי להשתתף בהופעות שונות
▪ ▪ ▪

רחל אטאס נולדה בתל אביב בשנת 1934 להוריה יוסף ורבקה אטאס. אביה עלה לארץ מסלוניקי. רבים מבני משפחתו נספו בשואה. אמה, רבקה, ילידת הארץ לבית משפחת מזרחי. רחל אטאס הייתה הבת הבכורה במשפחה, בת חמישה ילדים: ארבע בנות ובן: רחל, לאה, זהבה, שושנה, אברהם. אחותה של רחל אטאס לאה תמיר (ליפסקר) הייתה לימים חברה בלהקה צבאית.

משפחה אטאס התגוררה ברחוב הרב קוק 12 בתל אביב ליד הים. רחל למדה בבית הספר הדתי "תלפיות" בתל אביב ששכן אז ברחוב העבודה. לימים, סיפרה רחל, כי הייתה תלמידה גרועה מאוד שנהגה לברוח מבית הספר כדי להשתתף בהופעות שונות. כבר בגיל 16 החלה להופיע על במות תיאטרון. תקופת מה למדה אטאס בקונסרבטוריון "שולמית" בתל אביב.

לומדת ב"לה–סקלה" באיטליה
רחל אטאס ובעלה דוד ברוך [צילום: באדיבות המשפחה]

געגועים לבעל ולילדה שנשארו בארץ לא נתנו לה להמשיך בלימודים שם
▪ ▪ ▪

בשנת 1953 והיא בת 18 לערך השתתפה רחל אטאס בהצגה שהעלה תיאטרון הבימה "זעקי ארץ אהובה", על-פי רומן מאת הסופר אלן פטון. כאן הכירה את בעלה השחקן דוד ברוך שהשתתף אף הוא בהצגה זו. בהיותה בת 18 לערך נישאה לדוד ברוך ולאחר שנה נולדה הבת הבכורה אורית.

באחת ההצגות של "זעקי ארץ אהובה" ב"הבימה" נכח המלחין והמנצח היהודי-אמריקני ליאונרד ברנשטיין. הוא התרשם מקולה של רחל אטאס והזמינה ללמוד בבית הספר של בית האופרה הנודע לה-סקאלה במילאנו איטליה, ואף דאג לסדר לה מלגת לימודים.

רחל, שהייתה אז בת 20 בלבד, יצאה למילאנו והחלה שם בלימודים. בעת ששהתה ב"לה-סקאלה" הזדמן לה לראות ולשמוע את זמרת האופרה הנודעת מריה קאלאס ולימים תספר רחל כי הופעתה ושירתה של מריה קלאס "האלוהית" הותירה בה רושם עז.

לימודיה בלה-סקאלה לא נמשכו זמן רב ובקושי הספיקה לסיים את שנת הלימודים הראשונה. הגעגועים לבעל ולילדה שנשארו בארץ לא נתנו לה להמשיך בלימודים שם. ב-1956 שבה ארצה ובאותה שנה נענתה להצעה מהמפיק מנחם גולן להופיע במחזמר "משחקי הפיג'מה". הייתה זו תקופת מלחמת סיני. הקהל לא הגיע להצגה ומספר הצופים היה מועט.

משתתפת באופרטה "שולמית"
את תפקיד שולמית גילמה שושנה דמארי
▪ ▪ ▪

ב1957-6 השתתפה רחל אטאס בתיאטרון דו-רה-מי באופרטה שולמית ושיחקה במחזמר זה בתפקיד השפחה החצופה בשמת. את תפקיד שולמית גילמה שושנה דמארי. האופרטה מבוססת על מחזהו של המחזאי האידי אברהם גולדפדן, שנכתבה בשנת 1880 וקיבלה נוסח עברי.

את השירים כתב יחיאל מוהר ואת המוזיקה משה וילנסקי. האופרטה שולמית נחשבת ל"האופרטה הראשונה בישראל", בהצגה השתתף גם סעדיה דמארי אחיה של שושנה דמארי.

משתתפת בהצגות "סמבטיון"
"שחקנית תיאטרון סמבטיון רחל אטאס הובהלה... מהצגת "דבר אל הקיר"... אל בית החולים ליולדות בקריה שם היא "מצפה עתה לחסידה"
▪ ▪ ▪

בסוף שנות החמישים הצטרפה רחל אטאס לצוות שחקני התיאטרון הסאטירי "סמבטיון", שפעל בשנים 1957–1960. והשתתפה במספר הצגותיו לצדם של אריק איינשטיין, יוסי פרוסט ומרדכי בן-זאב (אבא של דורי בן זאב). בין השאר השתתפה בבסמבטיון ב-1958 בקומדיה המוסיקלית "זלמן יש לו משקפיים" - סטירה חברתית ופוליטית בביומו של גדעון שמר, וב-1959 בתוכנית "השד יודע" לצד זאב ברלינסקי ומרדכי בן זאב.

בעיתון למרחב בגיליונו מיום 27 באוקטובר 1958 מתפרסמת ידיעה המספרת כי "שחקנית תיאטרון סמבטיון רחל אטאס הובהלה (נלקחה) אמש (26.10.58) מהצגת "דבר אל הקיר" באולם מוגרבי בה היא משתתפת, אל בית החולים ליולדות בקריה שם היא "מצפה עתה לחסידה".

בידיעה נאמר עוד כי מחברת הפזמונים והמלחינה נעמי שמר אותרה בדחיפות, החליפה את רחל אטאס וההצגה נמשכה".

משלי ערב ו"תל אביב הקטנה" במועדון החמאם
לצדה בהצגה השתתף בחור צעיר שהשתחרר לא מכבר מלהקת הנח"ל בשם אריק איינשטיין
▪ ▪ ▪

בתחילת שנות ה-60 השתתפה אטאס בהצגה הראשונה שהועלתה בתיאטרון מועדון החמאם ביפו "משלי ערב" שכתבו דן בן אמוץ וחיים חפר. לצדה בהצגה זו השתתף בחור צעיר שהשתחרר לא מכבר מלהקת הנח"ל בשם אריק איינשטיין.

באותה עת ובמקביל לעיתים באותו שבוע, השתתפה אטאס ב"תיאטרון החמאם" בהצגה מוזיקלית שכתבו וערכו חיים חפר ודן בן אמוץ בשם "תל אביב הקטנה" שעסקה בשנותיה הראשונות של תל אביב.

ההצגה הועלתה לראשונה בסוף שנות ה-50 לציון מלאות יובל 50 שנה לתל אביב בכיכובם של יוסי בנאי, יונה עטרי ואבנר חזקיהו. בין שירי ההצגה, שירים רבים שהפכו לימים ללהיטים ובהם: "זה לא יחזור", "שני בנאים", "טיטינה" ועוד.

בתחילת שנות השישים חודשה ההצגה "תל אביב הקטנה" בתיאטרון מועדון החמאם בהשתתפות צוות שחקנים אחר שכלל את רחל אטאס, אריק איינשטיין, אורי זוהר, ועליזה רוזן.

"נופרית" ב-"שלמה המלך ושלמי הסנדלר"
ב-1974 בהיותה בגיל 40 לערך עברה רחל אטאס ובעלה דוד ברוך עם שלושת ילדיהם להתגורר במושבה אבן יהודה וניהלו שם משק חקלאי
▪ ▪ ▪

ב-1964 כיכבה רחל אטאס במחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר" יחד עם אילי גורליצקי ויונה עטרי. המחזר אותו כתב נתן אלתרמן הוצג לראשונה ב-1964 וזכה חיש מהר להצלחה מרשימה.

אטאס גילמה במחזמר את דמותה של נופרית, הפילגש המצרייה של שלמה המלך, ובין השאר ביצעה במסגרת המחזמר את הדואט הבלתי נשכח "שיר המריבה" עם יונה עטרי שירים נוספים שביצעה אטאס במחזמר זה: "שיר המצרייה", "שערורייה כזאת", ו"שמש מוף".

ב-1966 השתתפה אטאס בתיאטרון "הבימה" במחזה המוסיקלי אוליבר מאת ליאונל בארט לצד שרגא פרידמן אברהם רונאי ונוספים.

ב-1967 הוענק לה "פרס כינור דוד" בקטגוריה של "שחקנית המחזמר של השנה" על כיכובה במחזמר "פישקה החיגר" לפי יצירתו של מנדלה מוכר ספרים. יחד עימה כיכב במחזמר יעקב בודו.

ב-1971 השתתפה בהצגה הקורקבן בתיאטרון העממי של א. דשא פשנל שכתב מחזאי צעיר בשם אלי שרייבר ("חתולי"). את ההצגה ביים יוסי בנאי ובנוסף לאטאס השתתפו בה שולה חן, ועמוס טל שיר.

ב-1974 בהיותה בגיל 40 לערך עברה רחל אטאס ובעלה דוד ברוך עם שלושת ילדיהם אורית, עופרי ואלון להתגורר במושבה אבן יהודה וניהלו שם משק חקלאי שכלל לול תרנגולות גדול עם מאות עופות מטילות.

אמא של "יוני" בסידרה "שכונת חיים"
"זו לא שכונת פאר, זו לא שכונה של עוני, ויש בה ילדים כמוך וכמוני"
▪ ▪ ▪

בשנים 1976–1978 הפיקה הטלוויזיה החינוכית הישראלית, סדרת טלוויזיה מקורית לילדים - הילדים משכונת חיים (שכונת חיים), שעסקה בחיי והווי החיים בשכונה ישראלית, עם ילדים בעיקר מבני עדות המזרח ומשפחותיהם, ועם מדריך נוער שכונתי.

שיר פתיח התוכנית תיאר את השכונה: "זו לא שכונת פאר, זו לא שכונה של עוני, ויש בה ילדים כמוך וכמוני". רחל אטאס גילמה בסדרה את "אמא של יוני" והשתתפה בשיר פתיח התוכנית.

בסוף שנות ה-70 השתתפה אטאס בהצגה מוזיקלית לילדים "עלילות פתי מאמין לכל דבר". בהצגה נטלו חלק בעלה השחקן דוד ברוך ובתם אורית שחם. את ההצגה כתב גידי שחם, יוצא להקת הנח"ל ובעלה של אורית שחם.

לא קיבלה הכבוד וההכרה המגיעה לה
רחל אטאס בצעירותה [צילום: באדיבות המשפחה]

"אמא הייתה אשת משפחה מסורה ואהובה הבית והמשפחה עמדו אצלה במקום ראשון"
▪ ▪ ▪

עברתי בעיון על שלל המופעים והאירועים שבהם השתתפה רחל אטאס. באמת מדובר באמנית מהשורה הראשונה. הקהל מאוד אהב אותה וגם המבקרים לא הפסיקו להלל את יופי קולה המיוחד ויכולתה הקולית המופלאה, אולם דומה כי למרות תרומתה לתרבות הישראלית והיותה מהאמנים הבולטים בעשורים הראשונים למדינה לא קיבלה את ההכרה והכבוד המגיעים לה.

מכריה של רחל מספרים כי הייתה צנועה ולא "מרפקית". היא בעצמה נהגה לומר כי היא לא רודפת אחר תפקידים ורק אם מציעים לה תפקידים היא לוקחת אותם. מאחורי המראה החיצוני שלה, הקשוח כביכול, הייתה לדברי מכריה ובני משפחתה אישה נעימה ומפרגנת לאחרים ואהובה על הכל.

מספרת לי בתה של רחל אטאס עופרי ברוך-רוזן, מורה לפיתוח קול וזמרת אף היא . "אמא הייתה אשת משפחה מסורה ואהובה הבית והמשפחה עמדו אצלה במקום ראשון". עופרי מסכימה איתי כי למרות תרומתה לתרבות הישראלית לא קיבלה את ההכרה והכבוד המגיעים לה.

שוחחתי עם אחותה של רחל אטאס שושנה פרדס. היא היחידה שנותרה בחיים מבין חמשת ילדי משפחת יוסף ורבקה אטאס. שושנה מספרת על אחותה: "היא הייתה אחותי הגדולה, הערצתי אותה. נכחתי בהרבה מופעים והצגות בהם השתתפה היא הייתה אישה מקסימה, חכמה ואהובה על כולם".

מותה והנצחתה
לפני מספר שבועות קבעה עריית תל אביב-יפו שלט הנצחה משותף לרחל אטאס ולבעלה שחקן התיאטרון דוד ברוך
▪ ▪ ▪

בשנים האחרונות לחייה חלתה רחל אטאס. היא התגוררה בקיבוץ משמרות ובפרדס חנה ועזבה את הבמה. בנובמבר 2004 נפטרה והיא בת 70 במותה. הובאה למנוחות בבית העלמין בפרדס חנה. הותירה אחריה את בעלה שחקן התיאטרון דוד ברוך, שלושה ילדים - שתי בנות ובן - אורית שחם, עופרי ברוך-רוזן, בן, אלון ברוך וחמישה נכדים.

בימים אלה מלאו 15 למותה של רחל אטאס. לפני מספר שבועות קבעה עריית תל אביב-יפו שלט הנצחה משותף לרחל אטאס ולבעלה שחקן התיאטרון דוד ברוך, על חזית הבית בו התגורר הזוג ברחוב שינקין 22 בתל אביב, זאת במסגרת "פרויקט הנצחת אמנים", שבמסגרתו עיריית תל אביב יפו קובעת שלטי הנצחה בחזיתות בתיהם של אמנים ואנשי רוח, שגרו, יצרו ופעלו בעיר (לברוך דוד שחקן תיאטרון בפני עצמו, תוקדש כתבה נפרדת שתפורסם בקרוב באתר זה).

תאריך:  11/12/2019   |   עודכן:  11/12/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רחל אטאס - הקול הנפלא והייחודי שנדם
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נצר גבריאל
11/12/19 21:59
2
נצר גבריאל
11/12/19 22:57
3
פלמוני
12/12/19 04:33
 
פלמוני
15/12/19 16:29
 
פלמוני
15/12/19 16:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרבה רעש וצילצולים חוללו הופעותיהם של שי ניצן ודינה זילבר, שני בכירי הפרקליטות (הראשון מסיים שירותו בימים אלה, לשמחתם הלא מוסתרת של רבים וטובים), בכנס העמותה למשפט ציבורי בחיפה. שניהם חשפו, בנאומי ההתחסדות שלהם, בנוסח הקוזאק הנגזל, את פניה המכוערות, ויש שיאמרו הצבועות, של כנופיית שלטון החוק.
11/12/2019  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
תשכחו מסיגרים, שמפניה או מתן שוחד תמורת אי-הוצאת לעז ברבים. תשכחו אפילו מגלידת פיסטוק, ציפורי-בננה, ואה כן, תשכחו גם מהצוללות.
11/12/2019  |  יובל כהן  |   יומני בלוגרים
בשקט בשקט ומבלי שהדבר מקבל תהודה גדולה בכלי התקשורת מתרחשת בעיר תל אביב יפו מהפכת חניה שיוזם ראש העיר רון חולדאי (זאת מבלי שהוא טורח ליידע את תושבי העיר).
11/12/2019  |  רועי אורן  |   יומני בלוגרים
אל: בנימין נתניהו
11/12/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ביבי שיקר לקרן מרציאנו שלא יבקש לעצמו חסינות מפני העמדה לדין. אילו התכוון, היה מוותר על החסינות ומקים מיד ממשלה עם כחול-לבן. הוא גם היה ראשון בראשות הממשלה.
11/12/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il