|   15:07:40
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חזית הספר

קוראים אותה אסתר

הסופרת אסתר דגן קניאל קוראת את חייה כהיסטוריה כשהיא חוזרת לימי ילדותה, היא יודעת ללקט פנינים מן ההיסטוריה העשירה והצבעונית, ולעצב לה תפיסת עולם, שהיא פירוש לעולם שהיה, אסתר קניאל בונה מדרש חדש
09/12/2021  |   הרצל חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

השירה והסיפורת של אסתר דגן קניאל הם מגילת יוחסין ארוכה, ולרגע אין היא רואה עצמה כשייכת לדור אחד בלבד. חייה הולכים ונרקמים מדורי דורות. השירים שלה והסיפורים שהיא מעלה, כל אלה הם חלק מרצף גדול, דיאלוג מתמשך. היא לא הייתה שם, אבל היא ממשיכה את המסורת ואת דברי הימים מאותה נקודה:

כשאני מספרת לנכדיי ש"הבסיסה" מסמלת את הטיט, שבאמצעותו בנו ויצקו את בית המשכן ושראש חודש ניסן מכיל את האותיות "נס" ו"ניסיון" על בסיס הנס שהתרחש והניסיון שעם ישראל עמד בו, הנכדה הקטנה שלי מתערבת ואומרת: "אני יודעת, וראש חודש החודשים אביב הגיע, פסח בא". אחר כך היא שואלת: "סבתא היית ביציאת מצרים"? אני מחבקת אותה ואומרת: "לא, אני לא בת שלושת אלפים שנה, מתוקה".

כולנו זוכרים, כיצד הגדיר עגנון את עצמו בבואו לקבל פרס נובל: "נולדתי אני באחת מערי הגולה. אבל בכל עת תמיד דומה הייתי עלי כמי שנולד בירושלים. בחלום בחזון לילה ראיתי את עצמי עומד עם אחי הלויים בבית המקדש כשאני שר עמהם שירי דוד מלך ישראל".

כשהיא חוזרת לימי ילדותה, היא יודעת ללקט פנינים מן ההיסטוריה העשירה והצבעונית, ולעצב לה תפיסת עולם, שהיא פירוש לעולם שהיה, אסתר קניאל בונה מדרש חדש. כך היא מתארת השקפת עולם של יוצרת חדשנית, שלוקחת מן העבר ובונה מזה מסר אקטואלי לחייה שלה: "סיפורה של רות המואבייה הוא לא רק סיפור רומנטי, הוא סיפור של אישה לוחמת פורצת דרך, אשר מצליחה לשקם את חייה מתוך הריסות אלמנותה ובכמיהה גדולה לחברות וידידות היא מצליחה לגעת בלב נעמי חמותה ("באשר תלכי אלך ובאשר תליני אלון"). רות עוזבת את עמה ומורשתה, מתגיירת ומקבלת עליה את עול התורה והמצוות ומן השושלת שהחלה יצא דוד המלך שעתיד להיות משיח בן דוד".

אסתר קניאל אינה רואה את הפְּשט ואת העלילה החיצונית, ומבחינתה - מגילת רות יש בה הד לחיינו שלנו. זה לא סיפור רומנטי, זה סיפור שמשַדר חיים חדשים, כוח של אשה, שיודעת לקחת את גורלה בידיה. בלשונה של אסתר קניאל - רות היא "אשה לוחמת פורצת דרך".

כך היא מתארת גם את חייה של הקהילה שלה. המעֲבר מקהילה מסורתית, שממשיכה לחלום לגאולה באמצעים משיחיים - ועד למפנה הגדול: המשפחה שלה נרתמת בהדרגה לחלום הציוני, למצוא שבילי חיים - ולפרוץ דרך חדשה. זו המטרה שהולכת וקורמת עור וגידים: להצטרף למאמצים של הסוכנות להעלות יהודים ארצה. הסיפור קולח וכך מתארת היא את ההסכמה של הוריה להצטרפות אחד האחים שלה למחנה של עולים לארץ ישראל, וזו הייתה רק ההתחלה:

"אני לא מאמינה, שזה מה שאתה מציע, פשוט לא מאמינה! שאני אפרד מהבן שלי? אתה תכסה אותו בלילה? אתה תפתח לו את הדלת כשהוא חוזר מפעולת בני עקיבא? או אולי תכין לו תה עם נענע כשהוא חולה? לא! לא! אין סיכוי, שזה יקרה"!! כך אמרה אם למר כהן וסימנה לו את הדרך החוצה. אבל מר כהן, נציג הסוכנות היהודית, איש גבוה ומרשים לבוש מכנסי חאקי וחולצת טריקו כחולה ולרגליו סנדלים תנ"כיות, התעקש למסור להוריי עוד פרטים על אודות הפרויקט "חלום ציוני", שבמסגרתו מתגבשת קבוצה של נערים יהודיים שיעלו לארץ ישראל".

גם בשיריהָ היא מנסה למצוא את דרך הביניים בין המסורת לבין הפריצה לעולם החדש. כשהיא מתארת במבט לאחור את המנהגים הישנים של קהילתה, היא מוצאת עצמה בעולם ציוני של גאולה, עולם של מנהגים אחרים, והיא לרגע חשָה שזה עולם שחָלף, עולם שעבר זמנו. אבל, מיד היא מבינה, שבלי עבר אין לה קיום, זה הבסיס לכל דברי הימים שלה, גם לחייה לעתיד, והשירים שלה אכן מבטאים אמת זאת:

חמסה

בְּכָל בֹּקֶר
לִפְנֵי צֵאתֵנוּ לְבֵית-הַסֵּפֶר שֶׁל הַבָּנוֹת
בָּעֲיָרָה סוֹקַ אל קֶמִּיס בְּתוּנִיסְיָה
אִמָּא הָיְתָה מְכִינָה לָנוּ שׁוֹקוֹ חַם
דה זה בטו des oeufs battus
מַלְבִּישָׁה אוֹתָנוּ בְּתִלְבֹּשֶׁת אֲחִידָה
מַבְרִישָׁה שַׂעֲרוֹתֵינוּ קוֹלַעַת וְקוֹשֶׁרֶת סֶרֶט לַצַּמָּה
מוֹסִיפָה סִכָּה יָפָה לַחֻלְצָה
עַד שֶׁנִּרְאֵינוּ כְּמוֹ הַיְּלָדִים מֵהַזּ'וּרְנָל
וּכְמִנְהָגָהּ הִרְעִיפָה עָלֵינוּ חַמְסוּסִים וְכַּפָּרוֹת:
"חַמְסָה עַל הָעֵינַיִם שֶׁלָּךְ
כַּפָּרָה עַל הַשֵּׂכֶל שֶׁלָּךְ
בַּל חוּט אַעְלִיק"

חָשַׁבְתִּי לעַצְמִי:

אני, לְעוֹלָם לֹא אֲחַמְסֵס וְלֹא אֲכַפֵּר

כְּשֶׁבָּאוּ יְלָדַי לָעוֹלָם
מָצָאתִי אֶת עַצְמִי מְקַסְקֶסֶת
לָהֶם קוּסְקוּס בַּל חוּט
וּמְחַמְסֶסֶת אוֹתָם
מִבְּלִי שֶׁהִרְגַּשְׁתִּי

כַּפָּרָה עֲלֵכם

ואכן, מרגש לקרוא את השיר 'חמסה' - עמוד 98.

הטעם הישן והריחות הישנים, אכן נראים כעולם שהיה, אבל זהו הפשר לחיים שאנו נושאים איתנו, זו המשמעות לְמה שנשאף אליו גם בעתיד. אנו רואים זאת ביחס לאותו כּאב של שתי המולָדות, מצד אחד המולדת שאליה שבנו - ארץ ישראל - ומצד שני המולדת הלא נשכּחת, אותה ארץ רחוקה בגלות, שממנה באנו.

טַעֲמָהּ שֶׁל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה

אֲנִי זוֹכֶרֶת עֶרֶב שַׁבָּת
עִיר הֻלַּדְתִּי תּוּנִיסְיָה
נִפְרֶסֶת עַל כָּל גְּוָנֶיהָ,
אִמָּא מַדְלִיקָה נֵרוֹת
מַנִּיחָה לֶחֶם שֶׁאָפְתָה
אֶל תּוֹךְ סַלְסִלַּת הַקַּשׁ
עוֹד מְעַט אַבָּא יָשׁוּב מִן הַתְּפִלָּה
יבְצע אֶת הלֶחם ויברֵך
"הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ"

עַכְשָׁו עִיר הֻלַּדְתִּי רְחוֹקָה
וַאֲנִי נוֹשֵׂאת אֶת אוֹתוֹ גַּעְגּוּעַ
לְאֶרֶץ רְחוֹקָה שֶׁלִּמְּדָה אוֹתִי
אֶת טַעֲמָהּ שֶׁל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה

עמוד 100 - אלה המילים של השיר 'טעמה של הארץ הטובה'.

השקת הספר של אסתר דגן [צילום: תפארת חקק]



אנו קוראים בין הדפים וחוזרים לאותם ימים, שבהם שאלו את עצמם ראשוני העולים, האם הם באים להיטמע באותה ישראליות, באותה זהות חדשה - להיות חלק ממפעל של יצירת זהות משותפת, מה שבן גוריון קרא אז 'כור היתוך'? או אולי יש דרך אחרת - אולי לנסות לשמור בצד הזהות המשותפת המתגבשת, גם את הגוונים של הזהות הישנה, את הייחוד, שנשָׂאנו איתנו בבואנו ארצה. זה מופיע בצורה מוחשית בשיר 'פסיפס'.

שיריה של אסתר דגן קניאל מחדדים את האמת ואת המֶסר. אַל לנו למצוא מרגוע בכך שנעַצב לנו זהות משותפת. יש לשמור על היופי של המורשות השונות, לדעת לקחת מהן מכל טוב: כל שילוב הוא אינטרס לאומי ולא עדתי: הכָּרת התרבות של קהילות המזרח וגם התוודעות להיסטוריה שלהן בעת החדשה היא צורך לאומי. כדי להתוודע לזהותנו, חייבת מערכת החינוך להציג זהות מלאה ולא זהות מקוטעת. מתן כּבוד לתרבויות השונות וראיית הפלוראליזם שבתוכֵנו אינו צריך להשכּיח מאתנו את היעד שמעל לכול: ישראל אחת ותרבות משותפת.

אסתר דגן קניאל יודעת לספּר על חבלי הקליטה התרבותיים - כאשר היא באה לבית הסופר, נושאת היא עמה מטען תרבותי של מורשת מן הבית, וכל זה מוביל להתנגשות. היא חשה התנגשות בין תרבויות. המורה רוצה להנחיל לה את מוצרט, בשעה שלבה עדיין במורשת המזרחית שלה. היא מבקשת שייתנו כבוד גם לשירים ולמוזיקה מן הבית שלה. בבואה לעצב את חייה החדשים, את הדור השלישי של חייה, את הדור הבּא שלה, היא יודעת שהכול נשאב למורשת.

המסר שלה פשוט ואותו היא רוצה להנחיל, האהבה למורשת, ההכרח בשמירה על העושר הרוחני של הדורות: "ככל שאני מקלפת את הקליפות ומשילה אותן מעליי, אני מתקרבת יותר לשורשים, לגרעין שהוא ליבת חיי. מוצאת עצמי צועדת בקרב עם ישראל ארבעים שנה במדבר, נוגעת במקורות, נוגעת בארץ ישראל. המנהגים והמסורת השתרשו אצל אבות אבותיי בגלות והם מבטאים עבורי יותר מכל את הכמיהה מטוניסיה לישראל. כאשר אני מתגעגעת לטוניסיה, אני מתגעגעת לארץ ישראל".

השיר 'פסיפס' אכן מעביר את המסר של הגעגוע ואת הצורך בשמירת כל המגוון של התרבויות: אסתר דגן קניאל מבינה, שלא ניתן היה להבין את עושר הפסיפס התרבותי, בלי לתת לנו טעימה מן העושר של המורשת שלה - ואכן היא מציירת טקסים, מנהגים, זכרונות קסומים שנרקחים במאכלים, בריחות, בתבלינים. ובצד זה גם חלקים עמוקים מאורחות חייה של הקהילה - עמודי תווך בַקשר בין היחיד לכלל, מנהגים שמלווים את בני הקהילה בכל שלבי חייהם - לידה, חיים ומוות.

אחד הדברים המסקרנים בתרבות הוא לעקוב מה יחסה למשבּרים בחיי האדם. כיצד היא מצַיידֶת אותו בכלים לעמוד בעונות המעבר שלו. בדרך כלל נוטים להבחין בארבע נקודות מעבר (רִי דֶה פַּסַג'): לידה, בגרות, נישׂואים ומוות. תקופות אלה מלוּוֹת פחדים וחרדות. המעבר התרבותי ממסורת למודרניות לא שינה ולא הִקהה את הצורך להתמודד עם "עוֹנוֹתיו" של האדם. כקוראים אנו חשים שהעלאת האמת הזאת היא הכרחית.

יישר כוח לאסתר דגן קוניאל שהעשירה את חיינו בסיפורים שובֵי לב, שנתנו טעימה מכל צבעי המורשת, מכל הזרמים שפיכּו בחייה, שליוו אותה ואת משפחתה הן בטוב והן ברע, הן ברגעי תפילה ויחד, רגעים של חיבור, והן במשברים.

אסתר דגן קניאל מתארת עולם מלא - שמחת חיים ועושר של מנהגים וחכמת חיים עתיקה, אבל אין היא נרתעת מלספֵּר את גודל השבר, את אלה שנשברים ומתים, והיא גם יודעת להיאחז במוטיב שנותן לה נחמה וגם משמר את העצב: רק הצעיף שסימל אותם נותר בודד, בלעדיהם - כך במפורט בעמוד 116.

קשר מיוחד היה לכותבת עם האב, ובשיר מרגש מיוחד היא מצדיעה לדמות האב, המייסד והמוביל, האב הוא עמוד התווך הרוחני. בעיניה הוא זה, שהעניק לה את תוואי הדרך וגם את העושר הרגשי להבין, להחכים, לצעוד בחיים החדשים. חכמת חיים ששאבה ממנו לימדה אותה לגעת בצבעוניות של עולם שונה לחלוטין - וגם לדעת, מה התכנים האמִתיים, לדעת להתמודד. השיר על האב בעמוד 112 מייצג מאוד את הערכים של הכותבת.

דמויות העבר מעניקות לה כוח מיוחד, וזה השיר על הסבתא:

סבתא

סָבְתָא יָדְעָה
לְכַבֵּס מִלִּים
לְעַמְלֵן וּלְגַהֵץ
לְצַחְצֵחַ לְהַבְרִישׁ
עַד שֶׁצִּבְעָן הָפַךְ לְבוֹהֵק

בִּימֵי אוֹר
הָיְתָה יוֹרֶדֶת לַשּׁוּק
מוֹכֶרֶת אוֹתָן
בִּפְרוּטוֹת זוּטוֹת
שֶׁתִּהְיֶינָה לְנַחֲלַת הַכְּלָל

יָדְעָה סָבְתָא
שֶׁהַחַיִּים וְהַמָּוֶת
הֵם בִּידֵי הַלָּשׁוֹן

המוטו שלה מלווה את כל הספר: "ככל שאני מקלפת את הקליפות ומשילה אותן מעליי, אני מתקרבת יותר לשורשים, לגרעין שהוא ליבת חיי. מוצאת עצמי צועדת בקרב עם ישראל ארבעים שנה במדבר, נוגעת במקורות, נוגעת בארץ ישראל. המנהגים והמסורת השתרשו אצל אבות אבותיי בגלות והם מבטאים עבורי יותר מכל את הכמיהה מתוניסיה לישראל. כאשר אני מתגעגעת לתוניסיה, אני מתגעגעת לארץ ישראל".

הקשר הזה לערכי הבית, למורשת המשפחה - אלה הצירים העיקריים המובילים את ספרה של אסתר דגן קניאל. הספר הזה אכן חשוב להבנת החשיבות של הפלורליזם של המורשות. נכון, צריך מכנה משותף, אבל הוא יהיה עשיר יותר אם נדע לשמור על חטיבות העושר השונות של כל הגוונים התרבותיים שממלאים את החברה הישראלית.

הספר התיעודי זיכרונות ושירים - "קוראים לי אסתר" מאת אסתר דגן קניאל, הוצאת "חדרים", 2020.
תאריך:  09/12/2021   |   עודכן:  09/12/2021
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-22 בספטמבר 2021 פרסמתי פוסט בשם "על שתיקה" ובו הסיפור של קבוצת נשים צעירות ישראליות אשר הפרו את השתיקה לנוכח מצוקת הפליטים במזרח התיכון, כתוצאה ממלחמת דאעש, והרימו את קולן נגד הרדיפות והרצח של מיעוטים במקומות שונים בעולם אל מול האלם בעולם ובארץ. ראיתי בכך תהודה אנושית של אישה צעירה, ושל קומץ חברותיה מול עולם מנוכר ובחלקו אכזרי ורצחני.
09/12/2021  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
חצי שנה חלפה מאז הסתיים מבצע "שומר החומות" וארגון חמאס מתוסכל מתהליך השיקום האיטי של הרצועה מנזקי המלחמה האחרונה ומקצב הטיפול בבעיות ההומניטריות של תושבי הרצועה. על הרקע הזה החלו בימים האחרונים גורמים אנונימיים בחמאס לתקוף את מצרים כי היא מסייעת לישראל ומעכבת את שיקום הרצועה.
הבחירה תמיד לא קלה אבל כאן לביא בחרה היטב היות שהחליטה שהיא נותנם מקום לנשים רבות, 71 במספר, מעוררות השראה ומציגות דוגמה לא רק לבת המצווה אלא גם לאמא ולאביה
08/12/2021  |  עפר דרורי  |   יומני בלוגרים
ובכן לאחר עדותם המלאה של אילן ישועה ואבי ברגר ובהמשך ניר חפץ (לפי הסדר שרצתה הפרקליטות), העם היושב בצין מצפה מבית המשפט לעשות pause - מעין הפסקה מתודית בהצגת "בגדי המלך החדשים" שפרקליטות האבסורד אורגת מכלום ושום דבר מזה כשנתיים, כי הגיע הזמן שבית המשפט יחשב מסלול מחדש, ויתחיל במטותא לדון (יתכן ללא צורך בעדים אלא רק במסמכים) בשני המוקשים הרובצים בכתב האישום כלהלן, שאם לא יצליחו גאוני הפרקליטות לפרקם בהקדם - אזי חבל על הזמן שיבזבז בית המשפט ללא תוחלת על גדודים של עדים מיותרים, ועליו לסלק את האישום!
08/12/2021  |  עזרא הראל  |   יומני בלוגרים
אהרן פאפו 1 מחבר בטעות את ממשלת בנט עם זהבה גלאון וכורך בטעות כל מה שאיננו נתניהו של הליכוד או ליכוד "של נתניהו" תחת אפיריון מפוקפק אחד. לא האי זה כהאי זה ולא מי שמשרת את המדינה - טוב יותר או טוב פחות - כְזה שעוסק בפירוש בהשמצתה, בפירוקה או בניסיון להפכה לישות "אחרת" - לא יהודית, לא לאומית, ולא דמוקרטית אמיתית (להבדיל מ"דמוקרטית עממית"); זה שותף והאחר יריב או אויב.
08/12/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il