|
עוד לא זזה... [צילום: משה שי/פלאש 90]
|
|
|
|
|
פאתטיות במיוחד היו שלל הכתבות המפרגנות שאפיינו את נסיעת הבכורה הניסיונית של הרכבת הקלה בתל אביב, הקו האדום, בחודש שעבר. דיווחים נרגשים בכל אמצעי התקשורת כולל ערוצי הטלוויזיה, המחישו עד כמה חברת נת"ע הצליחה בנקל להפוך את הפיאסקו הזה להצלחה אדירה ולתרחיש המדומה שהנה, הנה, עומד גוש-דן כולו בפנים מהפיכה תחבורתית וסוף, סוף נהיה ככל המדינות המפותחות בעולם עם רכבת עירונית משוכללת.
צר לי מאוד לאכזב את כל אלה שקנו את חזון רכבת החלומות, אולם מדובר כאן באשליה חסרת בסיס שמן הסתם תתנפץ לרסיסים בנובמבר 2022, כאשר ייפתח לציבור הרחב הקו האדום המקשר את פתח תקוה עם בת ים לאורך כ-24 קילומטרים, עם 34 תחנות בדרך, חוצה בדרכו את הערים בני ברק, רמת גן ותל אביב-יפו, כשחלק מהמסלול שלו עילי וחלקו עובר במנהרה מתחת לפני הקרקע.
ראשית דבר, זה די מביך לחשוב ש-130 שנה לאחר שנפתחה הרכבת התחתית של לונדון, באמצעים טכנולוגים נחותים לאין ערוך לעומת ימינו ועשרות שנים לאחר שבמצרים, מדינת עולם שלישי טיפוסית, ובמטרופולין ענק בן 17 מיליון תושבים דוגמת קהיר, הוקמה לתפארת רשת רכבת תחתית משוכללת, מדינה לכאורה מתקדמת וחברה ב-OECD דוגמת ישראל, יוצאת מגדרה בשנת 2021 למראה מנהרה בבנייה.
שנית, אין מדובר כאן במהפיכה תחבורתית, זאת משום שמדובר באמצעי תחבורה משלים לקווי האוטובוסים הקיימים, אבל אינו מערכת מופרדת לחלוטין דוגמת המטרו (רכבת תחתית) שאין לה שום מגבלה של צמתים ורמזורים. אומנם כן, הרכבת הקלה תיעצר בדרכה בצמתים מרומזרים, בדיוק כמו אוטובוסים ולכן ההשוואה שנעשתה בעקיפין למטרו וכו' שנסללו בערים גדולות ברחבי העולם, לא הייתה נכונה.
שלישית, בזמן שמנהרות רכבות תחתיות מורכבות ומשוכללות נסללו ברחבי העולם, לקח לקו אדום בודד להיסלל זה 15 שנה (מאז 2009) וסלילתו הייתה אמורה להסתיים ב-2012, כלומר לפני עשור שנים(!) והאיחור עלה לכולנו מיליארדים נוספים, כך שבעליל אין כאן שום סיבה למסיבה. רביעית, הן הקו האדום, ובמקביל הקווים הירוק והסגול הנסללים אף הם בימים אלה, גורמים זה זמן רב לכאוס תחבורתי חסר תקדים, כאוס שרק יילך ויחריף במהלך השנים הארוכות שמן הסתם ייקח להשלים את שני הקווים הנותרים ולפי התרחישים הצפויים של המשך עלייה במספר המכוניות וגידול באוכלוסייה ברחבי המטרופולין, עד שלושת הקווים ייפתחו, המצב התחבורתי רק יחמיר ויילך.
חמישית, האשליה שקווי הרכבת הקלה יסייעו בפתרון הבעיה התחבורתית מעכבת תודעתית פתרונות זמינים וישימים שניתן ואפשר היה לקדם אותם במהלך השנים האחרונות, דוגמת הגבלת כניסת רכבים פרטיים למרכז המטרופולין, אגרות גודש, תוספת נת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית), קידום מאסיבי של שאטלים ואוטובוסים קלים ומהירים (BRT), פתרונות שאולי אינם מצטלמים יפה כמו נסיעה ניסיונית של רכבת קלה, אולם היו כבר היום מסייעים באופן אפקטיבי להקלת הגודש התחבורתי.
שישית, בל נשכח כי לפני כחודש הוציא מנהל התכנון תוכנית מתוקנת למטרופולין תל אביב, בו דובר על הכפלת מספר התושבים של תל אביב מפחות מחצי מיליון כיום לכמיליון, וכך גם יתר ערי גוש-דן, זאת כולל התחדשות עירונית מאסיבית. נשאלת השאלה - האם רכבת האשליות הזו היא אכן הבשורה שתביא לתושבי מדינת תל אביב איכות חיים טובה יותר, תוריד את הרכב הפרטי מהכבישים ותשפר את הממשק בין מקום המגורים למקומות העבודה? מסופקני.