|   15:07:40
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

פרוכת מילים לזכרו של הסופר אמנון שמוש

בחרתי להציג את יצירתו, בהבאת השיר שלו "פרוכת" שירו של אמנון שמוש מציג את חלקם של ההורים בשירתו של המשורר השיר "פרוכת" הוא שיר הנצחה להוריו, והוא בו-זמנית שיר ארס פואטי על משמעות השירה למשורר
03/03/2022  |   בלפור חקק   |   יומני בלוגרים   |   כתבות פרופיל   |   תגובות
הרצל ובלפור חקק עם אמנון שמוש [צילום: תפארת חקק]

[צילום: תפארת חקק]

עצב רב-פקד רבים בקהילה הספרותית עם מותו של הסופר אמנון שמוש. התוודענו לסיפוריו, כאשר פרסם בקביעות סיפורים קצרים במדורי הספרות. אחר כך התאהבתי בספר "אחותי כלה", שקיבץ את סיפוריו על עיר ילדותו חאלב (ארם צובא) בסוריה. כאשר עבדתי במשרד החינוך, באגף לתוכניות לימודים התחזק הקשר בינינו. אחי הרצל ואני ראיינו אותו בעבר ל"במערכה" וגם למגזין חדשות שבועי "יומן השבוע". ביקרנו אותו בקיבוץ מעיין ברוך, והוא הזמין אותנו לאכול יחד איתו ועם חנה רעייתו בחדר האוכל הקיבוצי. הייתה תקופה שהדרכתי בסמינרים של המכונים הציוניים, ולא פעם שילבתי הרצאה חגיגית שלו בתוכנית הסמינר.

עם השנים נקשרו בינינו קשרים גם בפעילותנו המשותפת באגודת הסופרים העברים. שימשתי יו"ר האגודה, ולסירוגין גם הרצל (חקק) שימש יו"ר, ואמנון שמוש נרתם ליוזמותינו ולאירועים ספרותיים באגודת הסופרים העברים. בחרתי להציג את יצירתו, בהבאת השיר שלו "פרוכת". שירו של אמנון שמוש מציג את חלקם של ההורים בשירתו של המשורר. השיר "פרוכת" הוא שיר הנצחה להוריו, והוא בו-זמנית שיר ארס פואטי על משמעות השירה למשורר. באופן סמלי, משמש השיר "פרוכת" במותו של המשורר, להיות פרוכת מילים על קברו כיוצר חשוב בתרבות העברית.

פָּרֹכֶת / אמנון שמוש

אִמִּי אָהֲבָה אֶת יְפִי
הַמִּלִּים
שֶחָבְרוּ לָהֶן יַחְדָו
אָבִי אָהַב אֶת
הָאוֹתִיּוֹת
שֶיָצְאוּ מִתַּחַת יָדָיו

מִלִּים שֶל אִמִּי
חוּט שֶל חֵן חוּט
שֶל חֶסֶד
מָשוּךְ הָיָה עֲלֵיהֶן
כּוֹרְכָן לְמַנְגִּינָה
מְכֻנֶּסֶת

אוֹתִיּוֹת שֶל אָבִי
סְמָלִים שֶאָהַב
חוּטִים שֶל כֶּסֶף
עִם חוּטִים שֶל
זָהָב
עַל גַּבֵּי
פָּרוֹכוֹת
שֶל בֵּית - כְּנֶסֶת

אָבִי הוֹתִיר לִי
אַחֲרָיו -
לֹא כֶּסֶף
לֹא זָהָב
רַק
רֹאשוֹ שֶל חוּט
וּנְחִילֵי אוֹתִיּוֹת

יְהֵא לוֹ שִירִי
זֶה
פָּרֹכֶת מְעָט
תְּלוּיָה
לְתַלְפִּיּוֹת.

כותרת השיר

הכותרת יוצרת תחושה שמדובר בשיר דתי: "פרוכת", הכיסוי שמכסה את ארון הקודש ("ההיכל"). בשיר אכן מסופר על אביו של הדובר השירי, שהיה רוקם פרוכות של בית כנסת. ברובד הראשוני אכן זו חוויה דתית לרקום פרוכות, שהן אבזרי קודש, אך מתברר שהכותב משתמש בחוויה זו כדי לבטא את השקפתו השירית. אביו הוריש לו את האהבה למלים, והמלים הן הרובד המחבר את הבן עם אביו ועם אמו.

בית ראשון: האהבה למלים ולאותיות

הדמויות השליטות (הדומיננטיות) בעולמו של הדובר השירי הן אביו ואִמו. דמותה של האם קודמת בעיניו לדמותו של האב, אף שהאב רוקם הפרוכות ולא האם. השיר פותח באֵם ובאהבתה למלים. לא ברור מן השיר אִם האם אוהבת את המלים על הפרוכת או שהיא אוהבת את המלים החוברות זו לזו כדי להביע תכנים. האֵם מעניקה לו את האהבה לשלמות: לַהתחברות של המלים זו לזו. לא מדובר כאן באותיות בודדות, אלא במלים שלֵמות. האם מחפּשֶׂת במִלים את יופיין, שהרי המלים נועדו לגרום לקורא חוויה אסתֵטית.

אִמִּי אָהֲבָה אֶת יְפִי
הַמִּלִּים
שֶחָבְרוּ לָהֶן יַחְדָיו.

כאן נקשרת דמותו של האב: האב מתקַשר בְּאהבה לאותיות, לא למִלים, ולא לסתם אותיות המופיעות בכל מקום: הוא אוהב במיוחד את האותיות שהוא יוצר בעצמו. כאן עדיין לא ידוע לנו איך האב יוצר אותיות, אך אנו יודעים שמלַאכתו של האב ליצור אותיות:

אָבִי אָהַב אֶת
הָאוֹתִיּוֹת
שֶיָּצְאוּ מִתַּחַת יָדָיו.


בית שני: המלים של האם

בית זה עוסק במִלים של האם בלבד, מה הורישה האם לִבנהּ המשורר? מלים שֶחוט של חן וחסד משוך עליהן. הבן אוסף את מילותיה האהובות ו"כורכן למנגינה מכונֶסת". חוט של חן כורך את המלים של האם למנגינה הרמונית אחת. האהבה שלוֹ למלים של אמו מכונסת בשיריו כמנגינה פנימית.

מִלִּים שֶל אִמִּי / חוּט שֶל חֵן חוּט / של חֶסֶד / מָשוּךְ הָיָה עֲלֵיהֶן / כּוֹרְכָן לְמַנְגִּינָה/
מְכֻנֶּסֶת.

בית שלישי: האותיות של האב

כאן נחשׂף לנו עיסוקו של האב: הוא רוקם פרוכות של בית כנסת. הדובר השירי מספר שהאב רוקם אותיות ובצִדן סמלים, ואכן נהוג לשלב בפרוכות סמלים יהודיים, כגון: כתר תורה, שופרות, אריות, שבעת המינים וכיוצא בזה. האב, להבדיל מהאֵם, ממוקד באותיות ולא בַּמִלים השלמות. כבעל מלאכה הוא יודע את העבודה המפרכת לרקום אות אחר אות, לכן חוזר שוב הדובר השירי על הקביעה "אותיות של אבי" (ובבית הראשון: "האותיות שיצאו מתחת ידיו").

כדי להעצים את הזוהַר החיצוני של האותיות, הוא מדגיש שהן נרקמות בחוטי כֶּסף וזהב. גם כאן הדגש הוא על החיצוניות ולא על ההתחבְּרות יחדיו לתוכֶן משמעותי, כפי שנרמזו הדברים בבית הראשון המתאר את עולמה של האם:

אוֹתִיּוֹת שֶל אָבִי / סְמָלִים שֶאָהַב / חוּטִים שֶל כֶּסֶף / עִם חוּטִים שֶל זָהָב /
עַל גַּבֵּי / פָּרוֹכוֹת / שֶל בֵּית כְּנֶסֶת.

באמצעות החריזה של סופי הבתים (בית שני: "מכונסת", בית שלישי: "בית כנסת"), נוצרת זיקה בין העולמות של האב והאם ובין עולמו של הבן, וכך גם משתקפת השפעתם עליו ועל שירתו.

בית רביעי: ירושת האב

המשורר אינו מזכיר כאן את ירושת האם, אולי משום שהיא הורישה לו ירושה רוחנית בלבד: אהבה למילים. בבית השני הוא כותב על השפעת המלים הללו עליו ועל שיריו: ירושה רוחנית זו מופנמת כ"מנגינה מכונסת" בכתביו של הבן. כאן הוא מספר על המורשת החומרית של האב: בדרך השלילה הוא מספר שהאב לא הוריש לו ירושה של כסף וזהב. אִם המשפט הפותח "אבי הותיר לי" יוצר ציפייה לירושה ממשית, הציפייה נכזבת.

הדובר השירי אף מחמיר את התיאור: האב הותיר לבנו "רק/ ראשו של חוט/ונחילי אותיות". אכן זה נשמע מתסכל, כשאנו קוראים את הדברים ברובד המילוני שלהם. מתברר שירושה זו יש לה משמעות רוחנית מעבר לרובד החומרי. בבית החמישי (להלן) אנו נוכחים לדעת שהבן אינו מאוכזב מן הירושה, והוא מודה לאב על ירושתו.

נראה, על כן, שראשו של החוט שהאב נותן לבן הוא המסייע לבן לצאת לדרכו השירית. נרמז כאן מוטיב השאוב מהמיתולוגיה היוונית: "חוט אריאדנה". אריאדנה נותנת לאודיסאוס חוט המוביל אותו בתוך המבוך ומאפשר לו להיחלץ בשלום משם. כאן האב נותן לבנו את החוט אל עולם האותיות והוא מוריש לו "נחילי אותיות". החוט נועד לאַפשר לבֵּן ליצור את הצירופים הנכונים בעולם היצירה שלו.

בית חמישי: ההנצחה

מתברר שהבן מימש את חזונו של האב והוא אכן יוצר באמצעות נחילי האותיות את שיריו. הוא רואה חובה להוקיר תודה לאביו, לכתוב לו שיר ולהנציחו. הכותרת "פרוכת" מתבררת ככותרת סמלית ולא רק כאבזר מוחשי. הפרוכות בבתי הכנסת נועדו להנציח נפטרים, ונהוג מדי פעם להחליף את הפרוכת כדי לתלות פרוכת המנציחה נפטר אחר. כאן בשיר זה, השיר עצמו הופך
פרוכת הנצחה לדמותו של האב. ובדומה לצירוף "מִקדש מעַט", קורא הדובר השירי לפרוכת זו "פרוכת מעַט".

המקדש האמִתי הוא בית המקדש, ובית הכנסת הוא תחליף לו ואינו מתיימר להחליפו, לכן הוא נקרא "מקדש מעט". כך בשירנו: הפרוכת האמִתית היא זו שהאב יצר לצורכי קדושה, לצורכי בית הכנסת. שירו של הבן הוא מעין פרוכת בהיותו אבזָר הנצחה לדמות האב: לכן הוא נקרא "פּרוכת מעַט".

בשורה האחרונה יש ציפייה שדמותו של האב תשַמש מאור לרבים ולא רק לבֵּן: "פָּרֹכֶת מְעַט / תְּלוּיָה/ לְתַלְפִּיוֹת". במדרש מוסבר השם "תלפיות" המופיע בשיר השירים: תֵל שכל הפיות פונים אליו. גם שירו של המשורר כשיר הנצחה יהיה אולי תל שכל הפיות פונים אליו. הפרוכת מבטאת את הקשר בין הדורות, את הרציפות וההמשכיות המשפחתית. וגם את ההנחלה לדור הבא. לו יהיה שירו של אמנון שמוש הנחלה של זכר הוריו ומורשתם. לו יהיה מאמר המחווה שכתבתי ביטוי של הוקרה לסופר והמשורר אמנון שמוש. וגם הנחלה של מורשתו הספרותית לדורות הבאים. יהי זכרו ברוך.

תאריך:  03/03/2022   |   עודכן:  03/03/2022
בלפור חקק
+סוד ההצלחה של יוצאי חלב
10:11 03/03/22  |  דניאל פלורנטין   |   לרשימה המלאה
היהודים החלבים, שהיגרו מתחילת המאה ה-20 למצרים ולמילנו, ובעיקר לאמריקה הצפונית, המרכזית והדרומית, זיהו ראשונים את הפוטנציאל הטמון בגלובליזציה ואת השתלטותה של כלכלה זו על כלכלת המאה
אמנון שמוש [צילום: משה מילנר/לע"מ]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרוכת מילים לזכרו של הסופר אמנון שמוש
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איתן...
29/03/22 07:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המחזמר פיטר פן, העולה בתיאטרון הקאמרי (בשיתוף תיאטרון אורנה פורת) הוא מלהיב ותוסס, עטור אפקטים והברקות בימוי, מופע מוצלח לילדים ולכל המשפחה. הסופר הסקוטי ג'יימס מתיו ברי כתב ספר ילדים בשם פיטר וונדי, אודות הנער הנצחי פיטר פן החי בארץ לעולם לא, שם מתגוררים שודדי ים, בעלי חיים, פיות וילדים שאינם רוצים לגדול. הסיפור עובד להצגה בשם פיטר פן, הנער שלא רצה לגדול בשנת 1904. במרוצת השנים נכתבו והופקו הצגות וסרטים, ספרי המשך ועיבודים שונים לסיפורו של ברי.
03/03/2022  |  חיים נוי  |   יומני בלוגרים
1. ברייקינג רוסיה: לצד המשך המעקב אחרי ההתפתחויות הצבאיות בשטח אוקראינה, חשוב להמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות הדרמטיות ברוסיה פנימה, משום שמשמעם כבר כעת הוא חזרה של רוסיה בזמן לתקופת ברה"מ, מהרבה בחינות, בראש ובראשונה בעוצמת הדיכוי הפוליטי, שמגיע לשיא בצל המלחמה באוקראינה.
03/03/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
ליעקב אבינו שתי נשים. האישה הראשונה לאה. למרבה הכאב, זו האישה השנואה בבית בעלה. האישה השנייה רחל זו האישה האהובה באותו בית. לצערי אני מביע את כאבי, כי יעקב כאחד מאבות האומה מעד מעידה מאוד כואבת במתן דוגמה לא ראויה של קיום דפוסי משפחה, הגם שמדובר כאן במאות רבות של שנים טרם פסיקת חרם רבנו גרשון מאור הגולה.
מצער לראות שהמערב מנצל את המאבק האוקראיני לעצמאות לביצור עמדותיו במזרח אירופה מול רוסיה וגוש המדינות התומך בה. שחיקת אוקראינה במאבק זה היא בלתי נמנעת ומהלכי הסנקציות מול רוסיה, רק יקשיחו את עמדותיה (חייבת לנצח) ויגדילו את היקף הקורבנות וההרס באוקראינה. דומה שגם בעניין זה דואג המערב לעצמו ולא לאוקראינה, באשר כל מהלכיו אינם משנים דבר בטווח המיידי מבחינת רוסיה, ותוספת הקשיים רק מכבידה על מי שכביכול אחראי להם.
03/03/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בסוף חודש מאי השנה עומד להתקיים במכון דהאן שבאוניברסיטת בר-אילן, סמינר בין יומיים המוקדש לקהילות היהודיות בסוריה, עבר והווה. רבים מיוצאי קהילת יהודי חלב שבסוריה שומרים עד היום על אופיים וצביונם המיוחד בפזורות השונות ברחבי העולם. לקראת הסמינר, מתכבד המרכז למחקר ומידע לארח את הסופר אמנון שמוש. אמנון שמוש הוא סופר יליד חלב, מחבר הרומן והסדרה הטלוויזיונית "מישל עזרא ספרא ובניו" ועוד 20 ספרים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il