|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

קריאה אחרת במגילת אסתר (ג')

אינני חפץ בהתייהדות מתוך אימה ופחד אני מבקש התיהדות מתוך הזדהות עם ערכיה ארון הספרים היהודי מבורך בערכים, שהייתי רוצה שיכבשו את הגויים ולא "כי נפל פחד היהודים עליהם"
09/03/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
גיל על טבח המוני [צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90]

מגילת אסתר היא אחת מחמש המגילות במקרא. במסורת שלנו מקובל לקרוא את מגילת אסתר בחג הפורים. הקריאה מלווה בגילויי שמחה ורקיעות רגליים. כי אין דבר משמח יותר מאשר מתן ביטוי לתחושת ההיחלצות מאימת הכחדה לאומית והגעה לחוף מבטחים של חיי חרות. מגילת אסתר חובקת בחובה סיפור היסטורי של עם ישראל הנאבק על חייו. העם, שבעברו התמודד עם ניסיונות מרים להכחידו, מקבל ביטוי כואב במגילת אסתר, אך הוא מצליח להיחלץ מכאב של ניסיון להכחידו.

את ההצלחה להיחלצות מניסיונות ההכחדה יש לזקוף לזכותה של נערה יתומה מאב ומאם, שאומצה על-ידי דודה מרדכי לבת. יש חלק מכריע בהיחלצות מההכחדה שנשקפה לו. כשאני קורא את מגילת אסתר, אני מעניק את מלוא הכבוד ואף מרכין ראשי מול דמותה של אישה, שעוצמות אישיותה הקרינו על קברניט האימפריה הפרסית, וגרמו לשינוי הוראה להכחדת עם ישראל.

מגילת אסתר זה הספר היחיד במקרא, שהמילה אלוהים אינה מוזכרת בו. בעוד על-פי המסופר בספר בראשית פרק י"ב שרה אימנו יפת התואר, הניצבת מול שררה מונרכית המצרית, נחלצת מאימתה בזכות נוכחות אלוקית, הרי על-פי המסופר במגילת אסתר, היא פעלה אך ורק באמצעות נוכחות אישיותה שלה.

קשה לי מאוד לנהל שיח ושיג כואב עם דמויות שמאד אהובות עלי. אך בצער אני מודה, שקשה לי לקבל פסוק: "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים, כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" (מגילת אסתר ח', 17). זו הפעם היחידה שמופיעה בתנ"ך המילה "מִתְיַהֲדִים". לצערי, המילה הנושאת את שם העם היהודי פעם יחידה בתנ"ך אינה חובקת ערכים אנושיים, אלא מתקשרת עם קבלת היהדות על-ידי גויים מתוך אימה ופחד. אינני חפץ בהתייהדות מתוך אימה ופחד. אני מבקש הִתְיַהֲדוּת מתוך הזדהות עם ערכיה. ארון הספרים היהודי מבורך בערכים, שהייתי רוצה שיכבשו את הגויים ולא "כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם".

המגילה מספרת לנו על הצהרה, המעידה על הצטרפות המונית של עמי הגויים ליהדות. אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה. לא אהיה עם רוקעים ברגלים ומתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת למקרא פסוק של התייהדות מתוך אימה. אינני נמנה אל עולזים בבתי הכנסת המעלים על נס יהדות המספחת גויים בכוח. לא אהיה עם שיכורי שמחה למקרא פסוק המעיד על גלי גיורים המוניים. מה שהחל בעידן הפרסי על-פי עדות מגילת אסתר הפך למדיניות רשמית בתקופת החשמונאים. רק שההתייהדות נעשתה ביתר כוחנות על-ידי דמויות, שבלט בהן בימי בית שני אלכסנדר ינאי. מדיניות אלכסנדר ינאי העלתה מהאוב מדיניות של התייהדות כוחנית, שנקט בתקופת בית ראשון המלך עוזיהו.

לבי לא עם הפסוקים המעוררים התרגשות "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך...הָרְגוּ בְּשוֹנְאֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף" (מגילת אסתר ט' 16). לא אשתתף בצעקות הגיל בבית הכנסת בעת שמחה על טבח המוני. אני מוכן להשלים עם כל ענישה של אשמים ישירים בהתאכזרות ליהודים, אבל לא בטבח של שבעים וחמישה אלף אנשים ונשים, זקנים וזקנות, ילדים וילדות. וזאת בנוסף ש"בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׁר בְּאָדָר הָרְגוּ בְּשׁוּשָן שְׁלֹש מֵאוֹת אִישׁ" (מגילת אסתר ט' 15).

אינני רוצה לחנך את ילדי, נכדי וניני ליהדות שהאידיאל שלה מעלה על נס בבית הכנסת, בית מקדש מעט, תמונה של עמי העולם המעריצים את היהדות, "כִּי נָפַל פַחֲדָם שֶׁל כָּל הָעַמִֹים" (מגילת אסתר ט' 2). איני חפץ בתאוות נקם והנאה ממנה, כפי שעולה מהמגילה "וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אוֹיְבֵיהֶם מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאָבְדָּן, וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם (מגילת אסתר ט' 5) קשה לי לקבל את הביטוי "וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם".

אויב הוא יצור הנברא בצלם. אין לקבל את ההיתר של פרק ט' פס' 5 במגילה. לכן במגילת אסתר שלי במקום פסוק 5 מפרק ט' אקרא לילדי ולנכדי משירת חגית גרוסמן, הכואבת מציאות בה אנחנו סותמים "אֶת אָזְנֵינוּ מִן הָאֱנוֹשִׁיּוּת שֶׁבְּעֵינֵי הָאוֹיֵב שֶׁיָּכוֹל לִהְיוֹת אָהוּב". אני אמחק ממגילת אסתר שלי את פסוק "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׂלָלָם לָבוּז" (מגילת אסתר ח' 11). השפה העברית השגורה בפי אינה מתירה לי להעלות על דל שפתי מלים עבריות, שיש בהן התר להרוג טף ונשים ולבוז שלל. לזכותו של העם על-פי הסיפור במגילה, הם לא חטאו בחטא השלל והביזה.

כשאני מסיים לכתוב שורות אלו, פורץ ממרקע הטלוויזיה מלל שטוף זימת-של ולדימיר פוטין, שלמעשה מממש את הביטוי: "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה... טַף וְנָשִׁים..." זה מה שפוטין עושה היום ברחבי אוקראינה.

תאריך:  09/03/2022   |   עודכן:  09/03/2022
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קריאה אחרת במגילת אסתר (ג')
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמור על עצמך
9/03/22 08:14
2
אוהבת את קראיתך
9/03/22 08:18
3
א.ה
9/03/22 09:49
4
קריאה יפה במגילה
9/03/22 18:16
5
פלא יועץ
10/03/22 09:36
 
לפלא שלא יועץ
11/03/22 19:07
 
חשדנית
11/03/22 20:29
 
לחשדנית
12/03/22 13:57
 
חשדנית
12/03/22 18:08
 
זה אני פלא יועץ..
12/03/22 15:39
 
פלא יועץ בטיפשותו
12/03/22 16:19
6
פלא יועץ והחשדנית
12/03/22 11:43
7
לפלא הלא יועץ
12/03/22 14:25
8
לדעת פלא יועץ
12/03/22 14:35
 
חשדנית
12/03/22 18:22
 
kלחשדנית
12/03/22 19:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
חג הפורים שונה משאר חגי ישראל - פורים הוא חג ההודיה על נס ההצלה שנעשה לעם ישראל בגלות פרס. זהו החג היחיד שנקבע בהקשר של גלות, והדבר ניכר באופיו של החג. הרבה שמחה ועליצות, משתאות ושכרות, והמיוחד שבו שאיננו נחגג בכל המקומות בארץ באותו היום, אלא אנו מבחינים בין ערי הפרזות, ערים שאינן מוקפות חומה, לערים המוקפות חומה.
08/03/2022  |  חניאל פרבר  |   יומני בלוגרים
לפני כמה חודשים היו אלה הנשים באפגניסטן, כעת הנשים באוקראינה. החיים אינם משתנים, ההיסטוריה חוזרת על עצמה.
08/03/2022  |  שושנה ויג  |   שירים
היין משמש מרכיב מרכזי ביהדות במהלך כל השנה ובמיוחד בחג הפורים. הדבר מתבטא הן במישור ההלכתי-מעשי, הן במישור הרעיוני-מחשבתי והן ברקע ההיסטורי של פרשת נס פורים. כידוע שביהדות קיים קשר בין כל המישורים. יש למצוא קשר לכך מבחינת המשמעות הפנימית של הדברים.
,יש לנו חמש מגילות, שקוראים אותן בחגי ישראל. מגילת אסתר היא אחת מאותן חמש המגילות. את מגילת אסתר נוהגים לקרוא בחג פורים. המגילה פורסת בפנינו מזימה מזוויעה, הנרקמת בארמונו של אחשוורוש המלך בממלכת פרס, והמזימה היא השמדתו של העם היהודי. מזימת השמדת העם היהודי סוכלה על-ידי אישה אמיצת לב ורבת תבונה, הידועה בשמה הדסה וגם בשם אסתר. אשראי גדול להצלחה יש לתת גם לדודה מרדכי, שהוא גם האבא המאמץ של אסתר.
חודש אדר כבר נכנס ועל החודש הזה אנחנו קוראים במגילת אסתר בפרק ט' פסוק כ"ב: "החדש אשר נהפך להם (ליהודים) מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב". על הפסוק הזה דרשו חכמינו זיכרונם לברכה: "משנכנס אדר מרבים בשמחה".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il