|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הרהורים בעת קריאת מגילת אסתר

קשה לי לקבל את הביטוי "ויעשו בשונאיהם כרצונם" גם האויב הוא יצור הנברא בצלם, ואין לקבל את ההיתר בפרק ט', פסוק ה' במגילה
17/03/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
קריאה במגילה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

היום בשעות הבוקר, באולם המרווח בדיור המוגן בו אני שוהה, חשתי את עוצמות ההזדהות של כל קהל הנאספים לקריאה במגילת אסתר עם בשורות חודש אדר. על החודש הזה שכבר נכנס קרא הקהל בשקיקה רבה במגילת אסתר בפרק ט' פסוק כ"ב: "הַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהֱפָך לָהֶם (ליהודים) מִיָּגוֹן לְשִׁמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב", כשעל אמירה זו דרשו חכמינו זיכרונם לברכה: "מִשֶּׁנִּכְנָס אָדָר מַרְבִּים בְּשִׁמְחָה".

כמה טוב היה הבוקר להרבות בשמחה, בשירה וברקיעת רגלים בריקודים, הגם שחלקם של הנאספים דידו עת רקדו, כי מדווי גוף ישיש הם בבחינת אבן נגף ולעתים מהווים גם מכשול הפוגע בשמחה.

בעת קריאת המגילה חשתי, שהשמחה במלוא עוצמתה ניצחה והביסה לשעה קלה את מדווי הגוף. היה זה הניצחון של עולם הערכים המוסריים, המזדקף בראש מורם מהמגילה מול קדרות האימה, שביקשה רק להכחיד. בשבילי הבוקר של חג פורים, הקריאה במגילה הייתה עבורי תבוסה למבקשים לתת לחושך להחשיך ולמנוע מהבוקר להאיר לנו. הבוקר באולם רחב הידיים בדיור המוגן חשתי, שתפילת הנאספים נתנה עוצמות לשמש לעלות ולבוקר להאיר לנו את חיינו.

חודש אדר כבר אתנו וחג הפורים פועם בכל עוצמתו בשמחה העוטפת את הקהל סביבי. זה החג בו אנחנו קוראים מגילה, החובקת בחובה סיפור היסטורי של עם הנאבק על חייו, עם שבעברו התמודד עם ניסיון מר להכחידו מעל פני האדמה. הסתכלתי על הקהל סביבי האחוז שמחה ולצערי, היו לי רגעים בהם חשתי אי-נעימות ומידה לא מועטה של כאב. הבטתי בקהל, המבטא את שמחתו במחיאות כפים וברקיעת רגלים ובשירת הלל המשלבת שלל ביטויים ממגילת אסתר, שלי יש שיח ושיג קשה עם חלקם, פשוטו כמשמעו קשה לי לקבלם.

כאב לי, שאינני יכול לשתף את הקהל, שלי יש שיח ושיג כואב ומכאיב עם הרבה ביטויים במגילת אסתר. יש לי שיח נוקב עם ביטויים, שחברי האהובים עלי שרים לידי בהתלהבות והזדהות מוחלטת, כשכל מילה מלווה ברקיעת רגלים ונפנופי ידיים. הכאב הוא שבספר כה יקר לתרבות של העם היהודי, ספר בו ישנם ערכים מוסריים, אני מנהל שיח ושיג תוך הסתייגות עם ביטויים, שקשה לי לקבלם. קשה לי לקבל את הפסוק: "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים, כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" (מגילת אסתר ח', 17). זו הפעם היחידה שמופיע בתנ"ך הפועל "מִתְיַהֲדִים", הגזור מבניין התפעל.

פחד מהיהדות

לצערי, המילה הנושאת את השם "מִתְיַהֲדִים", המופיעה פעם יחידה בתנ"ך, אותה שרים עכשיו בהתלהבות רבה מסביבי חברים שאני אוהב, בהתלהבות רבה תוך רקיעת רגלים ומחיאות כפיים, לא הופיעה בהקשר של הזדהות עם ערכים אנושיים ומוסריים בספר הספרים, אלא פגשנו אותה רק בהקשר של קבלת היהדות על-ידי עמי העולם מתוך אימה ופחד מעוצמות כוחניות, שהם מייחסים לעם היהודי.

אודה, שקשה עלי החוצפה שלי להסתייג מערכי ספר, ששולב במקרא על-ידי חכמינו זיכרונם לברכה. אבל בצער רב אני מסתייג מהכתוב בספר, המספר בגאווה רבה על תופעה של קבלת יהדות על-ידי עמים מתוך פחד מכוחה ומאימתה, ולא קבלת היהדות תוך הזדהות עם ערכיה האנושיים והמוסריים, המבטיחים את נדבכי הקיום של החברה האנושית. לא מוסר יהודי הובילם להתייהדות, אלא הפחד ממנה. נעלתי את פי על מסגר ובריח ולא שאלתי את חברי, שבחייהם תרמו רבות לבניין המולדת, מדוע הם מביעים שמחה, כי בני עמים מבקשים להתייהד מתוך פחד מהיהודים.

אני חפץ בקבלת יהדות מתוך ערגה לעולם ערכיה המוסרי, שאותו היא חובקת. אני רוצה לרקוד בחג פורים עם ספר התורה ביד בבית הכנסת לא כי פוחדים מעוצמות כוחי, אלא מתוך הזדהות מעוצמות המוסר שבתרבות העם שלי.

מגילת אסתר מספרת לנו על הצהרה, המעידה על הצטרפות המונית של עמי הגויים ליהדות. אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה. אני גוזר עלי לא להיות עם הרוקעים ברגלים והמתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת, כשבחלל מתפזרות להן מלים מהמגילה המבטאות התייהדות מתוך פחד. אינני נמנה אל העולזים המעלים על נס גויים המסתפחים מתוך אימה מהיהדות. אינני יכול להיות חלק משכרון שמחה למקרא פסוק המעיד על גלי גיור המוני. מה שהחל בעידן הפרסי על-פי עדות מגילת אסתר הפך למדיניות רשמית בתקופת החשמונאים, בה מבצעי התייהדות נעשו ביתר כוחנות על-ידי דמויות, שהבולט בהן בימי בית שני היה אלכסנדר ינאי.

מצאתי עצמי בעת קריאת המגילה כואב התרחשות היסטורית מימי אלכסנדר ינאי, שהעלה מהאוב את מדיניות ההתייהדות הכוחנית, שנקט בתקופת בית ראשון המלך עוזיהו, שמפעולתו הבוטה אני מסתייג הסתייגות מוחלטת, כפי שאני מתחלחל מהסיבות להתייהדות במגילת אסתר, הממלאות שמחה את הקהל, שאני אוהב. אני חוזר ומדגיש חשתי כאב צורב, כאשר מסביבי השמחה גאתה. לבי לא עם פסוק המתאר "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך... הָרְגוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף" (מגילת אסתר, פרק ט', פסוק ט"ו) היה לי קשה לראות חזן המשקיע עוצמה רבה בפסוק המתאר מות 75,000 שונאי ישראל.

תאוות נקם

אינני מוכן להיות שותף לצעקות גיל בעת שמחה על טבח המוני. אני מוכן להשלים עם כל ענישה של אשמים ישירים בהתאכזרות ליהודים, אבל לא בטבח המוני של שבעים וחמישה אלף איש. וזאת בנוסף "בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׁר בָּאֲדָר הָרְגוּ בְּשׁוּשָׁן שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אִישׁ" (מגילת אסתר ט' 15)". אינני רוצה לחנך את ילדי, נכדי וניני ליהדות שהאידיאל שלה מעלה על נס בבית הכנסת, שבשבילי כל בית כנסת הוא בית מקדש מעט של עם ישראל, את עובדת היות כל עמי העולם מעריצים את היהדות, "כִּי נָפַל פַּחֲדָם עַל כָּל הָעַמִּים" (מגילת אסתר, פרק ט', פסוק ב').

אינני רוצה את תאוות נקם והנאה ממנה, כפי שעולה מהמגילה "וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אוֹיְבֵיהֶם מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאָבְדָן, וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם" (מגילת אסתר פרק ט', פסוק ה'). קשה לי לקבל את הביטוי "וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם". גם האויב הוא יצור הנברא בצלם, ואין לקבל את ההיתר בפרק ט', פסוק ה' במגילה. לכן במגילת אסתר שלי במקום פסוק ה' אקרא לילדי, לנכדי ולניני שיר הכואב מציאות, בה אנחנו "סוֹתְמִים אֶת אָזְנֵינוּ מִן הָאֱנוֹשִׁיּוּת שֶׁבְּעֵינֵי הָאוֹיֵב, שֶׁיָּכוֹל לִהְיוֹת אָהוּב".

אני מתקשה לקרוא את פסוק "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׂלָלָם לָבוּז" (מגילת אסתר ח' 11). פסוק אותו קוראים בהתלהבות רבה חברי הטובים והאהובים עלי, ואני אינני יכול לשתפם בכאבי כשרוקעים ברגלים עת נאמרו המלים על הרג "טָף וְנָשִׁים וּשְׁלָלָם לָבוּז". השפה העברית השגורה בפי אינה מתירה לי להעלות על דל שפתי מלים עבריות, שיש בהן התר להרוג טף ונשים ולבוז שלל.

אל מול פרצי שנאה, הקוטלים חיי אדם אינני מוכן לאמץ תכנים כדוגמת הביטוי: "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה... טַף וְנָשִׁים...", ובוודאי שלא להלל טבח המוני של שבעים וחמישה אלף אנשים ונשים, זקנים וזקנות, ילדים וילדות.

תאריך:  17/03/2022   |   עודכן:  17/03/2022
איתן קלינסקי
+מגילת סרגוסה מוכיחה יכולת לשמר זיכרון
10:37 17/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מגילת סרגוסה שנמצאה בספריה הלאומית נכתבה בסגנון דומה למגילת אסתר ומספרת על משומד שהלשין שהיהודים נוהגים להראות את עצמם מכבדים את המלך בהוצאת מעילי ספרי תורה ריקים מתוכן, אך בעקבות חזיון לילי החזירו היהודים את ספרי התורה למעיליהם  ▪  " מגילת סרגוסה מוכיחה את היכולת המיוחדת של העם היהודי לשמר את ההיסטוריה היהודית, תוך הדגשת הניסים והנפלאות שאירעו לעם היהודי בשרשרת הדורות"
("ארור מרקוס, ברוך אפרים" [צילום: הספריה הלאומית])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעת קריאת מגילת אסתר
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאחלת לאיתן
17/03/22 10:37
 
לקום מחר בבוקר
18/03/22 00:03
2
משנכנס אדר
17/03/22 12:11
3
ה.א
17/03/22 12:16
 
לא מבינה את ה.א
17/03/22 14:41
 
ה.א
17/03/22 15:46
 
מה עניין האיש
17/03/22 23:07
 
ה.א
18/03/22 09:59
 
ה.א בחר בגידופים
18/03/22 12:08
 
ה.א
18/03/22 13:23
 
דפנה ושולמית
20/03/22 09:49
 
ה.א
20/03/22 11:00
 
ה.א המתמיד
21/03/22 19:17
4
משנכנס חודש אדר
17/03/22 12:16
5
משנכנס אדר....
17/03/22 17:45
6
מגיב ותיק
18/03/22 17:53
 
ה.א
20/03/22 12:03
7
שולה ודפנה
20/03/22 09:55
8
דפנה ושולמית
20/03/22 10:08
9
שבוע טוב איתן יקר
20/03/22 15:00
10
לא לגיור מתוך פחד
21/03/22 12:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
מי אמר שמסיבה צריכה להיות ההצגה הכי טובה בעיר? תשאלו את תלמידי מדרשת נועם ומי אמר שבפורים צריך להשתכר ולא להתבסם? שיקום! תשאלו את רבי זירא
15/03/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
המן האגגי היה צורר היהודים הראשון שתכנן 'פתרון סופי' לעם היהודי. הכינוי 'האגגי' קושר אותו לאגג מלך עמלק, לעם העמלקי. עמלק הוא עם קדום המופיע במקרא, והוא מופיע בספר בראשית כאחד מבניו של אליפז בן עשָׂו (בראשית ל"ו, 12). הוא מזוהה כאבי העם הזה, שבט אדומי מצאצאי עשָׂו, שמתואר כעם צְמא דם וּביזה.
14/03/2022  |  בלפור חקק  |   יומני בלוגרים
קַבלו סקופ: בפורים היהודים קיבלו את התורה מתוך אהבה ושמחה מדוע נבראה האישה מן הצלע? אסתר המלכה לובשת מלכוּת - גם אַת יכולה לנוע צנוע
10/03/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
מגילת אסתר היא אחת מחמש המגילות במקרא. במסורת שלנו מקובל לקרוא את מגילת אסתר בחג הפורים. הקריאה מלווה בגילויי שמחה ורקיעות רגליים. כי אין דבר משמח יותר מאשר מתן ביטוי לתחושת ההיחלצות מאימת הכחדה לאומית והגעה לחוף מבטחים של חיי חרות. מגילת אסתר חובקת בחובה סיפור היסטורי של עם ישראל הנאבק על חייו. העם, שבעברו התמודד עם ניסיונות מרים להכחידו, מקבל ביטוי כואב במגילת אסתר, אך הוא מצליח להיחלץ מכאב של ניסיון להכחידו.
חג הפורים שונה משאר חגי ישראל - פורים הוא חג ההודיה על נס ההצלה שנעשה לעם ישראל בגלות פרס. זהו החג היחיד שנקבע בהקשר של גלות, והדבר ניכר באופיו של החג. הרבה שמחה ועליצות, משתאות ושכרות, והמיוחד שבו שאיננו נחגג בכל המקומות בארץ באותו היום, אלא אנו מבחינים בין ערי הפרזות, ערים שאינן מוקפות חומה, לערים המוקפות חומה.
08/03/2022  |  חניאל פרבר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il