בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
חוש התיקון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
|
תשובה קדמה לבריאה
|
נקודות הסיום של שני מעגלי השנה הם בחודשי אדר ואלול. ברגע שאנו מרגישים את הפעימה בו-זמנית של שני המעגלים, חשים אנו כיצד כל סוף הוא סוג של אמצע, וכול אמצע הוא סוג של סוף
|
אנו רגילים לחשוב על חודש אלול בתור החודש האחרון של השנה, שמיד לאחריו מגיע חודש תשרי בשפע חגיו. אך למעשה ישנן שתי דרכים עיקריות למנות את חודשי השנה - מתשרי ומניסן. מצד אחד בא' תשרי חל "ראש השנה" שאנו מכירים בלוח השנה היהודי. אך מצד שני חודש תשרי הוא השביעי לפי התורה הקדושה, וניסן המכונה "ראש חודשים". הוא הראשון. מכיוון שהמרחק בין שני חודשים אלו הוא בדיוק חצי שנה, יוצא כי שתי נקודות ה"ראשית" נעוצות במעגל השנה זו מול זו. במילים אחרות, בדיוק באמצעו של מעגל שנה אחד מסתיים ומתחיל מחדש מעגל השנה האחר. בכול רגע נתון במהלך השנה, אנו נמצאים בו-זמנית בחציו הראשון של אחד המעגלים ובחציו האחרון של המעגל השני. נקודות הסיום של שני מעגלי השנה הם בחודשי אדר ואלול. ברגע שאנו מרגישים את הפעימה בו-זמנית של שני המעגלים, חשים אנו כיצד כל סוף הוא סוג של אמצע, וכול אמצע הוא סוג של סוף. אם נתמקד בחודש אלול שהוא סוף השנה, בא המעגל המקביל לו ומחדיר בנו את החוויה כי אלול הוא הוא בסך-הכל סוף המחצית הראשונה - אמצע השנה, והוא מזכיר לנו שהסוף הוא גם התחלה של פרק חדש, ולכן אם חודש התיקון שייך לאלול, הרי שכמו שהחודש שעליו לשאת בתוכו את שני ההפכים של חווית האמצע וחוויית הסוף, יש לאפשר לנו לראות את הסוף כאמצע ואת האמצע כסוף. ניתן לבחון זאת בחיי היומיום כאשר אנו תופסים משהו כאבוד או כמאוחר בא חוש התיקון שמזכיר לנו שמה שנראה כסוף אינו אלא התחלה של פרק חדש ועלינו לקבל החלטות טובות לקראת החצי השני של השנה. העבודה על המידות היא עבודת "ניקיון" לנשמה שלנו, משהו שיזכך ויטהר אותה. עבודה שמאזנת את האדם ובזכותה יוכל להגיע עד כמה שיותר קרוב לשלמות בשמירת המצוות וטוהר המידות. חודש אלול הוא הזדמנות לבחור שוב לתקן תכונה או הרגל לא טוב שיש לנו. אנו מכנים זאת "תיקון המידות" - מידה היא תכונה או הרגל. אווירת חודש אלול, הסליחות, השופר, ראש השנה הקרב, עשרת ימי תשובה וימי חג הסוכות ושמיני עצרת הם ימי תפאורה להרהר במידות ובהרגלים לא טובים שניקח על עצמנו לשנות במהלך השנה. ידוע בשם האר"י הקדוש כי בכל שנה ושנה חוזר העולם לקדמותו, כפי שהיה בבריאת העולם - שנברא בכ"ה אלול. מדוע אנו נדרשים לחזור בתשובה? תשובה מלשון - שיבה, שיבה אל המקום שממנו באנו ושם התחיל הכול. כפי שאמרו חז"ל שתשובה קדמה לעולם. אפשרות התיקון נולדה עוד בטרם נברא מה שניתן לקלקל. אלול קדם לתשרי והתשובה קדמה לבריאה. תיקון המידות היא עבודה שהאדם עושה בינו לבין עצמו כאשר הוא מזהה תכונה שקיימת בו או התנהגות שהוא מבצע, והן לא טובות ולא מועילות בעיניו. לאחר מעשה הוא חושב כיצד לשנות זאת ופועל לשינוי ההתנהגות. תיקון המידות היא עבודה שלא נגמרת לעולם, אך היא משתנה ככל שהאדם מתעלה ומשפר מידותיו ומעשיו, כך העבודה שלו תהיה עדינה יותר ותתמקד בדברים גבוהים ועליונים יותר. בחיים ניתן לראות שכול אדם יכול להשתנות לטובה, לא משנה לאיזה תהומות האדם הגיע, עליו להאמין ולדעת שתמיד יש לו אפשרות להיחלץ גם אם עשה את הדברים הגרועים ביותר, הדבר היחיד שהאדם חייב שיהיה לו בשביל המטרה הזו של תיקון המידות הוא רצון עז לעשות זאת, ואמונה בעצמו שהוא מסוגל לכך.
|
תאריך:
|
23/08/2022
|
|
|
עודכן:
|
23/08/2022
|
|
חניאל פרבר
|
|
איווט ליברמן הוא חידה. יש לו שני קהלים שלא ברורה מידת קשיחותם, או כפי שאני סבור מידת פריכותם:
|
|
|
מתפקדים וחברי מפלגת הציונות הדתית היקרים,
|
|
|
הבשורה המרה כי שורד השואה, אהרון וייס, אשר היה אמור לציין 92 שנים בצום גדליה, נפטר לאחר אשפוז קצר בבית החולים העמק בעפולה. אהרון הותיר שלושה ילדים, נכדים ונינים. אהרון נטמן בבית העלמין בעפולה לצד אשתו האהובה לאה אשר נפטרה לפני כשנה.
|
|
|
אני מוצא לנכון לבקש סליחה מפועל הבניין מוחמד וותד ז"ל, שמצא את מותו בתאונה, שאירעה באתר בניין בטירת הכרמל. ישבתי על ספסל בטיילת בבת ים, בספסל סמוך ישבה קבוצה של ארבעה אנשים, ששוחחו, וכנראה לא הפריע להם הקול המרעים הבוקע מהרדיו, שבידי אחד מהם.
|
|
|
דבריו הקשים והחמורים של מכחיש השואה, מממן משפחות המחבלים, אבו מאזן מעידים על הלוך הרוח בחברה הפלשתינית הנושמת הסתה, גזענות, אנטישמיות ושנאת יהודים באשר הם. אל נא תשאלו את הח"כ יו"ר בל"ד, אבו שחדא, על השיח האנטישמי ברשות הפלשתינית, תשובתו מן הסתם תהייה כמו בשאלה האם הוא מגנה את הטרור נגד אזרחים חפים מפשע, תשובה פשוטה, קלה, בהירה, חדה, מתכללת בשתי מילים, "הכיבוש אשם". כמו שבפרעות ובטבח תרפ"ט, עוד טרם הקמת המדינה היהודית דמוקרטית, "הכיבוש" היה אשם ברצח ובטבח יהודים על-ידי שכניהם הערבים.
|
|
|
|