|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחיר כבד [צילום: לע"מ/ רון אילן]

מלחמת אי-ההבנות (2)

פרק שני מסיכום לא-סופי של טעויותינו המבצעיות, הארגוניות והטכנולוגיות - וחס וחלילה, לא המודיעיניות - במלחמת יום הכיפורים, שהובילו לתבוסתנו זה אינו מאמר אקדמי, ולכן, הוא כמעט חף מסימוכין - למרות שהכל מבוסס על מסמכים, על מחקרים ועל ראיונות
27/10/2022  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות


המודיעין רלוונטי?!

חוקרים לא מעטים (כמו ג'ון קיגן) כתבו, שלמודיעין אין חשיבות במלחמה, גם מפני שאינו מגיע ללוחמים, אלא אולי רק לקברניטים; ואני מסכים עמם.

במלחמת יום הכיפורים, ודאי גם לפניה, היו הרבה מקרים, שיחידות לוחמות נשלחו למשימותיהן בלי מודיעין וגם בלי מפות. כך, ישראל גרנית, שפיקד על כוח החוד של אוגדת הפלדה בדרכה לתעלת סואץ במלחמת ששת הימים, השתמש במפה מאטלס, כדי להוביל את כוחו. לגדוד הצנחנים 890, שצעד אל מותו ב"טרטור 42" ביום הכיפורים, הייתה, כנראה, רק מפה אחת של הגזרה, והיא הייתה בידי חזי דחבש, מפקד מחלקת החוד. ועוד כהנה וכהנה.

למרבית המפקדים ביחידות המילואים, לא היו משקפות, ומפקד טנק (מט"ק) בלי משקפת בשדה הקרב הנו כמעט עז עיוורת. הבעיה החריפה כיוון שכתוצאה מסִכלות ומשחצנות לא הצטייד צבאנו באמצעים לראיית ליילה. אני מקבל את הטענה, שההחלטה נבעה גם מחוסר-מקצועיות בוטה.

כסומא בארובה

מ̤עבר למפות ולציוד האלקטרו-אופטי החסרים היכתה בנו ביום הכיפורים אי-הבנה גדולה, במטכ"ל ובגייסות, באשר למודיעין הקרבי, זה המודיעין, שצריך מפקד, העתיד לנהל מבצע. טוב שמודיעין למבצע יגיע מלמעלה - בדחיפה, או במשיכה. לכן, כבר ברמת הגדוד יש קצין מודיעין. אולם, ההיסטוריה, הניסיון וההיגיון הצבאיים מלמדים, כי זה כמעט שאינו קורה, ומפקד צריך להשיג בעצמו את המודיעין הדרוש לו. זה נעשה בתצפיות ובסיורים, ולשם כך צריך להקצות יחידת-משנה לסיור (אפילו במחלקה), ולכלול את התצפית ואת הסיור בנוהל הקרב.

"אין צורך בסיור", אמר לי מפקד ישראלי בכיר, "ניסע עד שניתקל באויב". קרבות היתקלות במרחב בלתי-נודע מסוכנים ביותר, ועולים בדם רב - לא למד צבאנו מההיתקלויותיו.

לעומת המפקד הישראלי, אמר מרשל גאורגי ז׳וקוב הסובייטי, שהצבא האדום אינו נע כסומא בארובה. "להילחם מבלי להכיר נתוני שטח ואויב משמעותו לתפקד ולרוץ בעיניים קשורות. אנחנו רוצים להילחם תמיד בעיניים פקוחות". ואכן, מכבר מלמדת האות צ׳ בפזצט"א (פול, זחל, צפה, טווח, אש) - התרגולת הבסיסית של חיילוּת הפרט - על היות התצפית מרכיב בסיסי בלחימה.

לקראת מלחמת יום הכיפורים הקים צה"ל גדודי סיור (גדס"רים) לאוגדות. על האבהות לרעיון יש גרסאות שונות - תא"ל דב תמרי, שהיה בנעוריו מ"פ סיור בגדוד הצנחנים 890, או תא"ל מוסה פלד, שהיה אז ראש מחלקת תורת לחימה (תו"ל) במחלקת ההדרכה (מה"ד) בצה"ל. הקמת גדודי הסיור נדרשה כיוון שהאוגדות הפכו ממשימתיות (מפקדה, שקולטת יחידות אקראיות לצורך משימה מסוימת) לקבועות (מפקדה, שברשותה יחידות אורגניות קבועות, שהיא מאמנת, מכשירה, ומפעילה בקרב). הארגון מחדש נעשה על-ידי ניקוז מרבית החיילים והמפקדים מפלוגות הסיור (פלס"רים) החטיבתיות באוגדות. כך, נכנסו החטיבות הממוכנות וחטיבות המשוריינות במיל' למלחמה ללא פלוגות סיור. לחלק חטיבות השריון הסדירות לא היו פלס"רים אורגניים, אלא פלס"רי מילואים. בסוף שנות השישים ובתחילת שנות השבעים העריכו, כי המלחמה תפרוץ רק באמצע שנות השבעים ("הקונצפציה" המפורסמת לשמצה מבית-מדרשו של אהרן יריב). אך מה לעשות? - בשל עקשנותו המטופשת, האויב לא קנה את הקונצפציה.

רק ארבעה גדס"רים עמדו לרשות שבע מפקדות האוגדה שפעלו במלחמת יום הכיפורים; והם היו אחרי אימון הקמה בלבד. בתבהלה (פאניקה) ששררה בשעות הראשונות במלחמה, החליט מי שהחליט לקחת את הטנקים מהגדס"רים, ולחזק בהם את מערכי ההגנה; וגדס"רים, שנותרו עם טנקים, הוכפפו כגדודי שריון מוקטנים לחטיבות השריון. כך, כמעט שלא יכלו לעשות דבר מייעודם - להיות גדודי סיור, שמביאים למפקדי האוגדות מודיעין קרבי.

במבנה המשובש הזה בלטו בביצועיהם גדס"ר 134 בפיקוד חנני תבור, שהיה באוגדה 36 של רפול, והוביל את האוגדה לפריצה לעבר צפון ה"מובלעת" במהלך בלתי-צפוי למרגלות החרמון (ממש כמו הפריצה של פלס"ר חטיבה 7 דרך מעבר דייקה במלחמת סיני); גדס"ר 288 בפיקוד צבי דהב, שסיפק מודיעין קרבי לאוגדה 146 של מוסה פלד במתקפת-הנגד בגולן; וגדס"ר 87 בפיקוד יואב ברום מאוגדה 143 של אריק שרון, שווידא (כנראה, בלי אישור מפיקוד הדרום) את ה"תפר" בין האוגדות המצריות, ואִפשר בזה את צליחת התעלה.

הגדס"רים נשחקו מאוד במלחמה, ובלי שכל פורקו אחריה. החטיבות שיקמו את הפלס"רים שלהן, וצה"ל הקים גדודי מודיעין, שהיו אמורים לספק מודיעין קרבי לאוגדות. רבים מקרבות התקלה במערכת "שלום הגליל" נבעו ממחסור במודיעין קרבי, והידוע בהם - הקרב ליד הכפר סולטן יעקוב בבקעא.

החי"ר "נרצח"

רוב המפקדים הבכירים בצה"ל במלחמת יום הכיפורים היו אנשי חי"ר ביסודם, גם אם הוסבו לשריון. למרות זאת, בחוסר מקצועיותם, הם ניוונו את החי"ר ("רצחו את החי"ר", בלשונו של אורי מילשטיין). כך, יצא צבאנו למלחמה כשבסדר כוחותיו (סד"כ) כוחות חי"ר (גם סדירים), שנעו על זחל"מים משופצים ומשופרים ממלחמת העולם השנייה, שהתקשו לנוע בחולות סיני, וצוידו באמצעי לחימה מיושנים ובלתי-אמינים - רובים מיטע̤נים (רומ"ט) FN, תת-מקלעים "עוזי", מטולים רקטיים נ"ט (מרנ"ט) "בזוקה", רומי-רימונים (ררנ"ט) נ"ט FN ועוד. אלה כבר הוכיחו את אי-התאמתם במלחמת ששת הימים.

בגדוד הצנחנים 890 הוענשו במלחמה חיילים, שהחליפו את הנשק האישי הרע שנופק להם, ברובי-סער (רוס"ר) "קלשניקוב" שלל. מול חיילינו עמדו רובאים מצריים וסוריים חמושים ב"קלשניקובים", ברובים ובמקלעים מעולים ובמטולי רקטות נ"ט RPG-7. בנוסף, הפעיל החי"ר המצרי להביורים וטילים נ"ט "סאגר", ואלה והרקטות RPG-7 עשו שמות בעוצבות טנקים ישראליות ובמעוזים. מול אלה היה בצה"ל כוח קטן נ"ט, שצויד בטילים SS-10 ו-SS-11 צרפתיים (שנקראו בצה"ל, "אשף" ו"תגר"), ואמינות ודיוק לא נכללו בתכונותיהם המבצעיות.

באיוולת, שאי אפשר להסבירה, נמנע צבאנו מלרכוש טילים נ"ט, שהציעו האמריקנים לפני המלחמה במחירי מציאה - מעודפי היצרנים, שהתייתרו עם תום מלחמת ויטנאם. הוא קנה את אותה הסחורה במהלך המלחמה ואחריה במחירים מלאים ובמחיר מדיני כבד. ניתן לתרץ את ההחלטה ברושם השלילי שהותירו בצבא ביצועי הטילים "אשף", "תגר" הצרפתיים ו"שמל" הסובייטי.

בניין כוח משובש

עוצבה משוריינת היא יחידה רב-חילית. הכוח הקרבי של חטיבות מילואי השריון (החטיבות הממוכנות) בששת הימים כלל גדוד טנקים "שרמן", גדוד אחד, לפחות, של חרמ"ש, פלס"ר, פלוגת הנדסה (פלחה"ן) וגדוד מרגמות כבדות מתנייעות (מכמ"ת - גמ"כ) 120 מ"מ. גם לחטיבות החי"ר הוותיקות היו פלס"ר, פלחה"ן, גמ"כ 120 מ"מ סדיר (כמו גדוד "הרעם" 334 ב"גולני"), או במיל' (כמו בחטיבת הצנחנים 35) ולפעמים גם כוח של תוותחים נגררים נ"ט 90 מ"מ.

במלחמת ההתשה הוקמו אגדי ארטילריה (כיום - חטיבות אש) על-ידי הוצאת גדודי המרגמות מהחטיבות, ולא, כנדרש הגיונית, על-ידי הגדלת סד"כ התותחים והמרגמות בצבא. כתוצאה מכך, הגענו למלחמת יום הכיפורים עם ארטילריה דלה, למרות שקו המעוזים בתעלה הוכה קשות על-ידי הארטילריה המצרית במלחמת ההתשה. האסימון נפל סוף-סוף רק אחרי מלחמת יום הכיפורים, וסד"כ הארטילריה בצה"ל הוגדל מאוד, והתותחים המתנייעים (תומ"תים) הישנים הוצאו משירות.

ישראל טל, ראש אג"ם במטכ"ל, שראה כמעט רק טנקים לנגד עיניו, סבר בטעות גסה, שעלתה בהרבה חיי אדם, כי השקעה בקני תותח (ארטילריה) מיותרת, ועדיף לצייד את הצבא בעוד קנים של תותחי טנקים - טעות קולוסאלית, שכנראה, לא התחרט עליה מעולם.

סיפור עגום לא פחות אִתרע לחיל ההנדסה. למרות שאחרי ששת הימים היה ברור, שבמלחמה הבאה נזדקק לאמצעי גישור וצליחה ולכוחות הנדסה, נוּונה ההנדסה הקרבית בצה"ל בין המלחמות. ראש אג"ם שקע ב"תינוקו" החדש - גשר הגלילים. כדי לפנות דרך ותקציבים למיזם שלו ושל תא"ל דוד לסקוב (מפקד יחידת יפתח), הורה להפסיק את שיקום אסדות ז'ילוּאָה ("תמסחים"), שנרכשו במגרשי גרוטאות באירופה; ויש אומרים, שגם הורה לגרוט את האסדות שכבר שוקמו.

בעסקה מלוכלכת, שכנעוֹ תא"ל יצחק בן-דב, קצין ההנדסה הראשי, לא לגרוט את ה"תמסחים" הקיימים, ולהניח להשלים את שיקום האסדה התשע-עשרה. זאת, תמורת המלצה של חיל ההנדסה לעטרוֹ בפרס ביטחון ישראל על גשר הגלילים, כנראה, בחריגות כבירות מתקנון הפרס.

הרעיון לגרור מפלצת, שאורכה כמאתיים מטר, במקשה אחת תמוה הנדסית ומבצעית. כנראה, אחרי המלחמה שופץ הרעיון, והוסבר, כי לבסוף היה אמור גשר הגלילים להיגרר פרקים-פרקים - כנראה, שיפור, שנועד לענות על הביקורת על הרעיון בעקבות כישלונו במלחמה.

ה"פיל הלבן" של טל ושל לסקוב לא הצליח להגיע בזמן לתעלה, כדי להשתתף במבצע הצליחה "אבירי לב". את גדוד השריון של גיורא לב מחטיבה 421, שצלח ראשון את התעלה, העבירו מערבה "תמסחים", שהגיעו מבסיסם שבחוף אמנון בצפון-מזרח הכינרת לחזית בדרך-לא-דרך וללא פקודה, ביוזמת מג"ד ה"תמסחים".

כיוון שמפקדי צה"ל היו בתבהלה ובאי-הבנה, ולא היה מי שניהל את התנועה בצירים, הם דחפו מהדרכים הצרות לאורך התעלה את הדוברות הכבדות והגמלוניות. לכן, איחרו הדוברות להגיע לצליחה ב"אבירי לב".

גשר הגלילים לא נוסה לפני המלחמה - למרות ההצגה המפוקפקת בפני ראש הממשלה ונכבדים בתרגיל "עוז" (פברואר 1973) של מקטע קטן ממנו, שעבודה הנדסית כבירה הכשירה את דרכו הקצרה לטבול בשלום באגם רואיפה בסיני. שתי פלוגות שריון מחטיבה 7, שאומנו לגוררו במקשה אחת, נמצאו בפרוץ המלחמה בגולן; ופלוגות אחרות נאלצו, אחרי שהורכב, ללמוד לגוררו במלחמה עצמה. בדרכו אל ראש-הגשר נשבר, למזלנו, הגשר כמה עשרות מטרים ממארב מצרי.

צה"ל הגיע למלחמה כשאין בידיו די אמצעי צליחה כשירים, שנוסו מבצעית. התורה האוניברסלית של צליחת מכשול מים קובעת, שיש למתוח שני גשרים - לתנועה דו-סטרית - בכל ראש-גשר. עקרונית, הדבר לא היה ניתן לביצוע בשני ראשי-הגשר, שתכנן הצבא לפרוס במרכז התעלה ובדרומה.

נפ"קים

למרכז ההובלה לא היו די מובילי-טנקים, כדי לנייד את החטיבות מהימ"חים לחזיתות, ותכנון הצבת המובילים המעטים לפיקודים היה מוטעה. כתוצאה מכך, נאלצו מרבית הכוחות לנוע על גלגלים/זחלים, והרבה מאוד רכב "רך" ורכב משוריין (רק"ם) נותרו תקולים בצדי הדרכים.

בהחלטה חכמה, קבע פיקוד הצפון חטיבת טנקים במיל' (179) לקריאה מהירה, וקידם ימ"חים למחנה "פילון" ליד ראש-פינה. אלא שחטיבה 7, שתגברה את המערך בגולן בין כסה לעשור, השתלטה על מרבית טנקי החטיבה (וגם של גדס"ר 134) לקריאה מהירה, ופגעה קשות ביישום הרעיון.

את הצירים בגולן, ובעיקר, את צירי העלייה אליו, כמו את הצירים שהובילו לתעלת סואץ, אפיינו פקקים וכאוס, כיוון שצה"ל לא שלט בתנועה בצירים. פקקים אדירים הקשו על תנועה מבצעית, על פינוי נפגעים ועל הובלת תחמושת, דלק והספקה. ראוי לציין, כי התנועה בחזית התעלה הייתה רק בצירים, ולא בחולות.

להלכה, צריכה הייתה המשטרה הצבאית לאייש נקודות פיקוח (נפ"קים), שינהלו את התנועה; וזה לא נעשה. ג'קי אבן, סגן-מפקד אוגדה 143, הבין את המשמעות המבצעית של הכאוס, וניהל בעצמו את התנועה אל הגשר על התעלה. דב תמרי, סגן-מפקד אוגדה 162, הוביל אישית חלק מציוד הצליחה לעבר ראש-הגשר.

הצירים אל החזית בסיני נפקקו בהמוני משאיות תחמושת, דלק ואספקה, שנעו ללא שליטה, ונהגיהן נטשו אותן בהפגזות התכופות. איש לא תכנן כיצד תגיע התחמושת הכבדה לסוללות התותחים, שנפרסו לצדי הצירים. גם לא תכננו איך יגיעו הפגזים לטנקים, שהגיעו למחסני התחמושת, שלא היו ליד הימ"חים. כמה מג"דים ואנשי מילואים בפיקוד הצפון אלתרו פתרון, והביאו מלגזות מקיבוציהם, כדי למלא במהירות את "בטני" הטנקים, כדי שיחושו לחזית.

תאריך:  27/10/2022   |   עודכן:  27/10/2022
אביתר בן-צדף
+פחדן
13:33 27/10/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
חלק שישי מזיכרונותיי ממלחמת יום הכיפורים  ▪  בלבלו את היהודים בלבד  ▪  מכונת כתיבה באמצע ה"מובלעת"  ▪  שיחות באידיש בקשר  ▪  טיול לראות קרב אוגדתי  ▪  זקני לא גולח, וחזר לממדיו הנורמליים רק בברית של בכורי, כשבוע אחרי שבועות  ▪  תיק מלא ספרים חיכה לי מתחת למיטתי  ▪  רימון בכיס המעיל  ▪  נקמת המרכזן הפגוע
[צילום: רון א7מלחמת יוםם הכיפורים ילן/לע"מ]
+האם ניתן היה למנוע את נפילת מוצב החרמון בפרוץ מלחמת יוה"כ
09:44 27/10/22  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
מפקד תצפית הרכֶּבֶל התחתון, איש חטיבת "גולני", סמל יוסף מלקין הבחין בפרוץ מלחמת יום הכיפורים בכוח סורי גדול נע לעבר מוצב החרמון אך לא הצליח להעביר את המידע בגלל 'ברדק' ברשתות הקשר של צה"ל
מוצב החרמון במלחמת יום הכיפורים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמת אי-ההבנות (2)
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואב נצר
1/11/22 12:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
למרות משקלי העודף, גיליתי מרץ רב, והיה לי ביטחון עצמי. זו הייתה מלחמתי השנייה, אם לא נכלול את מלחמת ההתשה, ולא פחדתי, למרות שהקפדתי מאוד על חבישת קסדה באזורי סכנה וכשהזחל"ם נסע. חבטה מלוחות הפלדה של הזחל"ם, החדירים אומנם לכדורים, הנה חוויה אורתופדית ו/או נירולוגית, קשה. בניגוד לפקודה, לא לבשתי אפוד, כיוון ששקל יותר משנים-עשר ק"ג, כיוון שאני סוחב מילדות פציעה אורתופדית קשה בחוליות גבי התחתון. הנחתי אותו תמיד למרגלותיי למקרה של אזעקת-אמת; ולהודות על האמת, לכן, מעולם לא לבשתי אפוד.
מלחמת יום הכיפורים נותרה פצע מדמם, שאינו מוכן להגליד, למרות שעבר כמעט יובל משנים מפתיחתה, כיוון שטרם נוקזה ממנו המוגלה. לדעתי, שמָהּ צריך להיות, "מלחמת אי-ההבנות" - כיוון שהייתה מלוּוה באי-הבנות מקצועיות חמורות, שעלו לנו מחיר עתק בחיי אדם, ומרבית הציבור הישראלי אינו מבין את משמעויותיהן ומה אִתרע לנו באותם הימים הארורים.
סרן בדימוס מוטי אשכנזי, שפיקד במלחמת יום הכיפורים על מעוז "בודפסט", שהיה ממוקם בקצה הצפוני של תעלת סואץ, היחיד שהמצרים לא כבשו; שיזם והנהיג את תנועת המחאה אחרי המלחמה, מספר על הזנחתו של המעוז לפני המלחמה, על תפקוד מפקד הגזרה, ועל תִפקוד המעוז במלחמה.
20/10/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
כשנכבש כיס חושניה, החלה מפקדת חטיבה 9 לחזור לשגרה, ונענו בעקבותיה ובהוראותיה. מסביב הרס, בוקה ומבולקה. ארץ שחורה מאדמה כבדה ומשריפות, שחרוצה בעקבות ברזל ("קוליס"), ומנומרת בגופות חיילים סוריים, בסלעי בזלת, בבורות שהותירו פגזים שהתפוצצו ובמזכרות מלחמה - שברי טנקים ורכב קרבי משוריין (רק"ם), רכב פגוע, זבילים ריקים, משטחים של מטעני תחמושת כבדה, תרמילי פגזים, נפלים ואפילו ריכוזי תחבושות. כבר החלו לצוץ שלטי הנצחה למי, שהותירו חברים לנשק כואבים. פגשנו מכרים, ושמענו סיפורים מחרידים על המלחמה ועל שבוינו, שנרצחו בדם קר. המשורר אלישע פורת, עמיתנו לנשק ממחלקת הסיור בגדוד, הנציח את אחד האירועים בשירו המזעזע, "חושניה, המסגד".
אני מקדיש את מאמרי לעילוי נשמתו של סא"ל (מיל') שמעון מנדס, ידידי ועמיתי ב"פורום אלפרדו", שפתח לי צוהר אל התרבות הערבית ואל התרבות המצרית בפרט.
רשימות נוספות   /   מלחמת יום הכיפורים  /  מי ומי  
"נכתב בזמן ההתרחשויות הדרמטיות"  /  מירב ארד
מלחמת יום הכיפורים - ועכשיו בצבע  /  עידן יוסף
זעירא עיכב התרעת 'זהב' במשך שעות  /  איציק וולף
הונאה מכוערת  /  אביתר בן-צדף
מלחמה  /  אביתר בן-צדף
גולדה האחרת   /  חנינא פורת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il