בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אפרים קישון היה ניצול שואה מהונגריה - אך הוא מיעט מאוד לדבר על חוויותיו ולקחיו ● במאמרים המתפרסמים כאן השבוע, מופנה לראשונה זרקור אל היבטים אלו בכתיבתו ● היום: תגובותיו של קישון לאירועים הקשורים לשואה ולהשלכותיה
|
לא הרבה להגיב [צילום: AP]
|
|
|
|
|
אפרים קישון לא הִרבה להגיב על אירועים הקשורים לשואה. בדיקה שיטתית שערכתי לא העלתה שום התייחסות שלו להסכם השילומים, ואילו לפרשת קסטנר הוא התייחס פעם אחת בלבד, וגם אז לא לליבת העניין. משפט אייכמן היה האירוע הקשור לשואה שהניב מקישון את מספר ההתייחסות הגדול ביותר - ארבע. הוא עסק פעמיים בשאלת היחסים עם גרמניה, פעם אחת בעניינו של אוסקר שינדלר ופעם אחת במצילי יהודים אחרים. 1 התעלמותו הכמעט-מוחלטת של קישון מפרשת קסטנר אומרת דרשני ואין לה הסבר בכתובים. כזכור, קישון עצמו היה יליד הונגריה ולכן מן הסתם היה לו לכל הפחות עניין בפרשה זו. כפי שניתן להסיק ממאמר שפרסם לאחר לכידתו של אדולף אייכמן, ואשר יובא בחלק הרביעי של מאמר זה, הוא אף שוחח בעצמו עם קסטנר. ובכל זאת - תגובתו היחידה על הפרשה התייחסה לוויכוח האם על המדינה לערער לבית המשפט העליון על זיכויו הכמעט-מוחלט של מלכיאל גרינוולד ועל הקביעות הקשות של השופט בנימין הלוי נגד קסטנר.
|
|
קסטנר. מלחמת העולם השלישית
|
|
|
|
כאשר הזכיר ירון לונדון שהלוי קבע שקסטנר מכר את נשמתו לשטן, הגיב קישון בחריפות רבה: "כך קרא לו המטומטם שבשופטי תבל. הד"ר קסטנר הוא גיבור בן-אלמוות, האיש היחיד בעולם שהוציא והציל אלפי יהודים מידי הנאצים. עשו עוול נורא לאיש הזה, דראון עולם לעם ישראל" | |
|
|
|
לקישון עצמו הייתה, כעבור שנים רבות, דעה נחרצת ביותר על אותו פסק דין. כאשר הזכיר ירון לונדון שהלוי קבע שקסטנר מכר את נשמתו לשטן, הגיב קישון בחריפות רבה: "כך קרא לו המטומטם שבשופטי תבל. הד"ר קסטנר הוא גיבור בן-אלמוות, האיש היחיד בעולם שהוציא והציל אלפי יהודים מידי הנאצים. עשו עוול נורא לאיש הזה, דראון עולם לעם ישראל". 2 אך בזמן אמת כתב רק את המאמר המובא כאן – ביקורת ברורה על העיסוק המוגזם לדעתו בפרשה, הבאה לידי ביטוי כבר בכותרת: "כיצד נהרס היקום". קישון כותב כאן בצורה מוגזמת ביותר, שאינה אופיינית לכתיבתו שבדרך כלל אינה חורגת למחוזות האבסורד. הוא יוצר פער אירוני מכוון בין השאלה האם לערער לבין היקף העיסוק הציבורי בפרשה. - אם כן, לפי סדר כרונולוגי:
שבוע ימים אחרי התפטרות הממשלה, פרצה מלחמת האזרחים במדינה. כוחות אנטי-קסטנריים הציבו את דגל המרד, והסתערו על מוסדות הממשלה. תל אביב והגליל נפלו בידי המורדים ואילו כפר החורש הנצור3 נלחם שלושה ימים עד שכוחות מפא"י שיחררוהו. בסוף גברה ידם של אלה המצדיקים את העירעור, אך אז כבר התנפלו על הארץ צבאות-ערב בהנהגתו של המופתי,4 אשר טען שהוא נלחם בד"ר קסטנר, ששיתף פעולה עם הנאצים... כאן התערב האו"ם. ארה"ב כינסה את מועצת הביטחון ודרשה להביא את עניין העירעור לפני בית-דין בינלאומי. לעומתה הכריזה ברה"מ שאין מקום לעירעור על פסק-הדין, ד"ר קסטנר אשם. צרפת ובריטניה גינו את מלכיאל גרינוואלד ותמכו בעירעור. רוב האו"ם הצביע נגד רוסיה ובעד קסטנר, ועל כן פרשו כל מדינות הגוש המזרחי. למחרת היום פרצה מלחמת העולם השלישית. רוסיה יצאה לקרב בסיסמה: "למה לא ברח ד"ר קסטנר מקלוז'?" בעוד שכוחות המערב התיצבו תחת דגל האו"ם5 שהוסיפו עליו את האות: קו"ף. שני הצדדים השתמשו בפצצות-אטום, עד שביום בהיר אחד נפלה פצצת-מימן על מכרות האוראניום בקונגו הבלגית,6 וכדור-הארץ נסתדק לשני חצאי כדור, אחד בעד ד"ר קסטנר ואחד נגדו... הרעש אשר ליווה את פיצוץ כדור-הארץ עורר ענין רב ביקום. תושבי ה"מאדים" שלחו צלחות מעופפות ואלה חזרו בהכרה העמוקה שד"ר קסטנר היה אשם אם כי לא בכל הנקודות. על כך הכריזו יושבי כוכב-הלכת "נגה" שחיים כהן7 בשום פנים ואופן לא היה צריך לערער והם פתחו בהפגזת ה"מאדים" על-ידי קליעים מודרכים. כוכב הלכת "יופיטר" (צדק) הצדיק את תפיסת עורך-הדין (שמואל) תמיר ושלח גלים אלקטרוניים לטובת "נגה"... מקץ שלושים יותר לא נשאר מן היקום, אלא רק הערפל הקדמוני אשר יכסה את פרשת קסטנר לעולמים.8
|
|
מנחם בגין נואם נגד השילומים [צילום: הנס פין, לע"מ]
|
|
|
הקשרים עם גרמניה העסיקו פעמיים את קישון. בדצמבר 1958 ובינואר 1959 התחולל ויכוח סביב שאלת הקרנתם בישראל של סרטים דוברי גרמנית, והתייחסותו של קישון כללה תגובה רגשית נדירה מצידו, ללא קורטוב של הומור מצידו: - - ייתכן – אמרתי לאזרח האוביקטיבי – אבל אינני יכול לסבול סרטים גרמניים בישראל. הם מעוררים בי בחילה.
- רגע אחד! גם הסרטים האוסטריים? - גם הם. - ובכן, אתה דוגל ברעיון הלאומניות. - לא. - אתה יודע, שהרצל נאם גרמנית? - אני יודע. - האם גיטה (גתה) אחראי למעשי הנאצים? - לא אחראי. - אתה מודה בכך, שהיו גרמנים טובים שחרפו את נפשם כדי להציל יהודים? - אני מודה בכך. - הידוע לך, שגרמניה משלמת שילומים ופיצויים אישיים בדייקנות ובהגינות? - ידוע לי. - גרמניה המערבית היא אחת המדינות המועטות התומכות בנו בזירה הבינלאומית. - נכון. - אנו זקוקים לעזרתם, לא כן? - בהחלט זקוקים. - כלום אפשר לשנוא עם שלם לעולמים? - אי-אפשר. - אם כן, הגד לי עכשיו את עמדתך לגבי הסרטים הגרמניים. - אינני יכול לסבול אותם. הם מעוררים בי בחילה. - איפה ההגיון שלך? - נשרף באושוויץ.9
קישון משתמש כאן בדו-שיח בינו לבין האדם הרציונלי, ככל הנראה מי שלא עבר את השואה. השיחה מתנהלת בצורה הגיונית ושקולה, הטיעונים מועלים בצורה שכלית, המסקנה אמורה להיות ברורה וחד-משמעית – אך קישון קובע שלא ניתן להגיע למסקנה שכזו כאשר מדובר על הגרמנים והגרמנית.
|
המצפון הגרמני בשינה עמוקה
|
|
|
נאצר. 22 מטחים לכבוד אולבריכט
|
|
|
|
לדעת קישון, מערב גרמניה פעלה בצורה אנוכית כאשר קשרה את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל. המצפון ישן במשך עשרים שנה, כתב, ולא ניתן היה להעיר אותו בטיעונים כגון "דם קורבנותיך זועק מן האדמה" או "כפר על מעשי-הזוועה שלך לנגד עיני השמש, לבל יהיו בניך לדראון עולם" | |
|
|
|
אותה שיטת כתיבה בדיוק שימשה את קישון במרץ 1965, ערב כינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למערב גרמניה. גם כאן, מסקנתו הייתה שהלב צריך לגבור על השכל ושיש להעדיף את הרגש על פני ההיגיון. דעתו הנחרצת מופיעה כבר בכותרת, הקובעת כיצד יש לנהוג בסוגיה זו: "הצבעה מצפונית". - ובכן גמרנו? - כמדומני. - יש הענות מצדנו? - בהחלט יש. - כינון הייחסים הדיפלומטיים עם גרמניה מובטח. - בצורה המכובדת ביותר. - והבדלי הגישה המהותיים אשר עודם שנויים במחלוקת? - באו על סידורם משביע הרצון. - שום דבר אינו יכול להפריע עוד למלאכת השלמת השיחות, לא כן? - שום דבר. הושגה הבנה מלאה לגבי התנאים המוקדמים. - לפיכך אפשר לצפות לסיוע מוגבר ודברים ביטחוניים כאלה? - בלי תפונה. 11 - טוב מאד. שליט מצרים 12 יתפוצץ. - יש להניח. - הישג נאה למדיניות חוצנו. - יש לציין. - אז הממשלה החליטה פה אחד? - בתכלית הפה. - גמרנו אפוא? - גמרנו. - שום דבר לא יכול לקרות עוד? - כבר אמרתי שלא. למה אתה שואל? - מפני שאני נגד. 13 לדעת קישון, במאמר אחר מאותו חודש, מערב גרמניה פעלה בצורה אנוכית כאשר קשרה את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל. המצפון ישן במשך עשרים שנה, כתב, ולא ניתן היה להעיר אותו בטיעונים כגון "דם קורבנותיך זועק מן האדמה" או "כפר על מעשי-הזוועה שלך לנגד עיני השמש, לבל יהיו בניך לדראון עולם". המצפון חזר לישון, - משך את השמיכה עד לאוזניו ונחר בקולי קולות. אז נגעו בגב המצפון באצבע קלה:
- נאצר קיבל את אולבריכט14 ב-22 מטחי תותחים. המצפון קפץ מתוך המיטה והתלבש כהרף עין: - ישראל! – שאג – אני כבר בדרך!...15
|
|
שינדלר. "כל הגרמנים רוצחים הם" [צילום: AP]
|
|
|
|
"אלה שאלות קשות מאד, שכן מי שיכול היה להוציא יהודים מידי הגיסטאפו, היו לו, כנראה, קשרים לגמרי לא רעים עם הגיסטאפו, חביבי! הלא הוא סיפק סחורות לצבא הגרמני, אחרת לא היו מוסרים לידיו פועלים יהודים להצלה. יפה מאוד הוא סיפק להם סחורות, אוהו!" | |
|
|
|
עניינו של אוסקר שינדלר עלה לכותרות באפריל ומאי 1962, כאשר הגיע לביקור בארץ כאורחם של כמה מהיהודים שהציל. לצד התשבחות הרבות שהורעפו על שינדלר, נשמעו מי שטענו שהוא גזל את רכושם. 16 תשובתו של קישון הייתה סרקסטית במיוחד. - מאן דארף איהם קוקן אויף די פינגער17
אולי נתחיל בסיפור תעלוליו של הגוי הזה. הגוי הגרמני הזה, אוסקר ש. הציל את חיי 1200 יהודים בתקופה הנאצית. כחרושתן הוציא מידי הגיסטאפו, בעזרת שוחד וזיוף מסמך, מאות פועלים יהודיים, כילכל אותם על חשבונו, הקים להם בית-חולים פרטי ולבסוף מסרם בריאים ושלמים לידי צבאות בעלי הברית. על המאבק הממושך הזה להצלת יהודים פיזר את כל רכושו, עצביו נתרופפו במשא-ומתן הבלתי-פוסק עם השלטונות הנאציים. הניצולים היהודיים אסירי התודה הזמינוהו לביקור בישראל לרגל יום השואה. אוסקר ש. הגיע וזכה לקבלת פנים נרגשת מטעם אלפי מעריציו ובניהם. עד כאן התעלולים של הגוי. עכשיו נראה מה אומר הניסיון העשיר: הניסיון העשיר אומר שהכל טוב ויפה, אבל אוסקר ש. הוא בכל זאת גרמני וכל הגרמנים רוצחים הם. "שוואי-שוואי",18 כמו שאומרים. הנה, למה הוא התחיל להציל יהודים רק באמצע המלחמה ולא לפני כן, הה? מה הוא עשה, נגיד, בשנת 1938? מניין לו פתאם בית חרושת? שמא הוא הציל את היהודים מידי הגיסטאפו כדי להבטיח את עצמו במקרה שהפירר שלו בכל זאת יפסיד במלחמה? ומניין היה לו כסף לשחד את הנאצים? איפה למד לזייף תעודות? אלה שאלות קשות מאד, שכן מי שיכול היה להוציא יהודים מידי הגיסטאפו, היו לו, כנראה, קשרים לגמרי לא רעים עם הגיסטאפו, חביבי! הלא הוא סיפק סחורות לצבא הגרמני, אחרת לא היו מוסרים לידיו פועלים יהודים להצלה. יפה מאוד הוא סיפק להם סחורות, אוהו! כל ההאשמות הכבדות האלה נתעוררו בציבור ומעל דפי העיתונות האחראית למחרת בואו של אוסקר ש. לישראל. יהודים פקוחי-עין הפנו את תשומת לבנו לעובדה שלפנינו אדם שניהל משא-ומתן ישיר עם הנאצים, ישב ליד שולחן אחד אתם, התידד אתם. גוי ערמומי לפנינו, שידע לנצל את מעמדו כדי להסתדר. חוץ מזה, הוא לא הציל את כל היהודים, רק חלק קטן מהם. וכי רק חיי 1200 יהודים היו בסכנה? ושאר המיליונים, האר ש.? [אדון ש. = שינדלר] קצת ערנות! קצת זהירות! א ביסעל פארזיכט! אין אנו יכולים אלא להשתומם על אותו חוב [צריך להיות: חוג] מצומצם של ניצולים אשר עודם טוענים בעקשנות מוזרה, שאוסקר ש. התנהג באצילות נפשית ובאנושיות למופת החייבות לעורר התרגשות והערצה. איך אפשר לדבר ככה על גוי גרמני אחד? אחדים מן הניצולים אף הרחיקו לכת עד כדי כך, שלא בושו לדרוש מראשי המדינה שיקבלו את מיטיבם לראיון, כאילו היה משקיע הון או ראש עיר לשעבר או סמי דוויס יוניאור [צריך להיות: ג'וניור].19 ומה עוד? בסוף אולי ניתן לו אות הצטיינות על שהואיל לא להתעלל ביהודים? הציל! מה הציל? דרעהם נישט קיין קופ...20 בשעת סגירת הגליון טרם נאסר אוסקר ש. לפי השמועות נותנים לו לעזוב את הארץ בשקט. עם ישראל יודע להפגין גם רוחב-לב.21 התפיסה וסגנון הכתיבה שבמאמר זה דמו מאוד למאמר שכתב קישון שמונה שנים מוקדם יותר, ובו תיאר כיצד קבוצה של ישראלים מחליטה שהגוי המתגורר בשכנותם – אשר הציל את חייה של היהודייה שלאחר מכן נשא לאישה – הוא למעשה רוצח נאצי. 22 עובדה מאלפת זו מלמדת, כי כבר בשנת 1954 נמנע קישון מהכללות שגויות וידע שיש להעריך ולהוקיר את מי שהצילו יהודים בשואה – בהחלט לא חשיבה מובנת מאליה באותה עת.
|
1. קישון ערך לאחר מלחמת יום הכיפורים השוואה בין הסכם מינכן לבין התייחסותו של העולם לישראל ( אפרים קישון, עד המדינה: פרוטוקול, הוצאת הד ארצי, תשנ"ט-1999, עמ' 247-244), אך להסכם זה אין זיקה ישירה לשואה, וחשוב מכך לענייננו – לא ניכר באותו מאמר מבט של ניצול שואה דווקא. 2. ירון לונדון, דו-שיח ביוגרפי, ספרית מעריב, תשנ"ג-1993, עמ' 48. 3. קיבוץ אליו הוזמן קסטנר לשאת את דברו ימים אחדים לאחר פסק הדין בבית המשפט המחוזי בירושלים. 4. המופתי של ירושלים, חאג' אמין אל-חוסייני, נקט מדיניות פרו-נאצית והוכרז בידי בעלות הברית כפושע מלחמה. 5. אולי בהשפעת מלחמת קוריאה שנסתיימה שנתיים קודם לכן, בה נלחמו ארה"ב ובעלות בריתה תחת דגל האו"ם נגד הכוחות הקומוניסטיים. 6. כיום – זאיר. 7. היועץ המשפטי לממשלה שהחליט על הגשת כתב האישום נגד גרינוולד ובכך חולל את משפט קסטנר. 8. אפרים קישון, "כיצד נהרס היקום?", "חד גדיא", מעריב, 30 ביוני 1955, עמ' 2. 9. אפרים קישון, "אין בזה כל הגיון", "חד גדיא", מעריב, 15 בדצמבר 1958, עמ' 2. 10. ללא ספק. 11. גמאל עבד אל-נאצר. 12. אפרים קישון, "הצבעה מצפונית", "חד גדיא", מעריב, 16 במרץ 1965, עמ' 2. מופיע גם: אפרים קישון, עצם בגרון, נ. טברסקי, 1967, עמ' 90. 13. כך במקור ב מעריב ובפרסום הראשון בקובץ מאמרים (קישון, עצם בגרון, עמ' 89). בפרסום המאוחר יותר הוסיף קישון: "המצפון המערב-גרמני", כדי שיהיה ברור גם לאחר שנים רבות במה מדובר (קישון, עד המדינה, עמ' 159). 14. ולטר אולבריכט, המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית ויושב-ראש מועצת המדינה של מזרח גרמניה בשנים 1971-1950. 15. אפרים קישון, "המצפון", "חד גדיא", מעריב, 9 במרץ 1965, עמ' 2. 16. ראו: אריה נאור ו דן מרגלית, "עוד עדות נגד הגרמני אוסקר שינדלר", חרות, 6 במאי 1961, עמ' 1. 17. מילולית באידיש: צריך לבדוק את קצות אצבעותיו. המשמעות מובנת מתוכן המאמר. 18. בערבית: לאט-לאט. 19. אמן, בדרן ושחקן אפרו-אמריקני שהתגייר. 20. אל תבלבל את המוח. 21. אפרים קישון, "מאן דארף איהם קוקן אויף די פינגער", "חד גדיא", מעריב, 14 במאי 1962, עמ' 2. מופיע גם: קישון, עד המדינה, עמ' 217-216. 22. אפרים קישון, "הֶפּ-הֶפּ", "חד גדיא", מעריב, 18 ביוני 1954, עמ' 6. מופיע גם: קישון, עד המדינה, עמ' 26-24.
|
|
|
בחלקו הרביעי של המאמר: מאמריו של אפרים קישון בעקבות לכידתו של אדולף אייכמן.
|
|
תאריך:
|
14/04/2015
|
|
|
עודכן:
|
14/04/2015
|
|
איתמר לוין
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
שמואל ר.
|
14/04/15 10:11
|
|
2
|
|
א.ש.
|
15/04/15 15:07
|
|
התקשורת מספרת לנו שכ-190,000 ניצולי שואה חיים בישראל כיום וכי לכשליש מהם ישנן בעיות כלכליות הדורשות פתרון מידי. ניתן להניח בברור, כי כל ניצולי השואה הללו הינם קשישים וכי רובם התחילו חייהם לאחר השואה כילדים.
|
|
|
הכחשת השואה היא כלי בידי אירן כדי להכין את השואה הבאה - מזהיר (יום ב', 13.4.15) ראש המחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן, ד"ר זאב מגן. הוא דיבר בכינוס שערכה האוניברסיטה בנושא הכחשת השואה בעולם המוסלמי. הוא ציין, כי הקריאה "מוות לישראל" היא קריאת העידוד הנפוצה באירן, כולל במשחקי כדורגל ובהופעות מוזיקליות.
|
|
|
הכחשת השואה חורגת מגבולות המזרח התיכון ומגיעה אל הקהילות המוסלמיות ההולכות וגדלות בעולם המערבי. כך אומר (יום ב', 13.4.15) פרופ' מיכאל לסקר מהמחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן, בכנס של האוניברסיטה על הכחשת השואה בעולם המוסלמי.
|
|
|
הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר מכירה ומטפלת בכ-180 אלף ניצולי שואה במעגלים השונים, כזכאים לתגמולים או להטבות שונות. כך עולה (יום ב', 13.4.15) מנתונים שפרסם משרד האוצר. אוכלוסיית הניצולים בהם המדינה מכירה גדלה מאוד עם השנים עקב הכרה באוכלוסיות נוספות כזכאים לתגמולים או להטבות.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
|
|
|
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
|
|
|
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
|
|
|
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון עם זאת, המתקפה גם...
|
|
|
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|