ההנחייה
היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, קובע, בתשובתו לבית המשפט העליון, כי מינויו של ח"כ צחי הנגבי לשר לביטחון פנים הוא חוקי, אך בעייתי. רובינשטיין מגלה עתה, כי היו מטעמו שתי פניות אל ראש הממשלה, אריאל שרון, עוד בטרם הושבע הנגבי - בבקשה/הצעה/הנחייה לחזור בו מכוונתו למנות את הנגבי לתפקיד זה. ואולם, שרון לא נעתר לפניות אלה.
גישתו של רובינשטיין בנושא זה מעוררת שאלות קשות. הרי רובינשטיין עצמו הוא שהכשיר את כהונתו של צחי הנגבי כשר המשפטים, והיה זה הנגבי שהציג יותר מפעם אחת את רובינשטיין כמועמד לבית המשפט העליון. האם מי שהמליך מלכים ומינה שופטים בישראל, בעיצומה של חקירת פרשת "דרך צלחה", ובשעתו זכה לאמונו ולקירבתו ולשבחים מפיו של נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, אינו יכול לכהן עתה כשר לביטחון פנים, אחרי שרובינשטיין עצמו קבע, כי אין ראיות המצדיקות להגיש נגדו כתב אישום? האם יכול עתה רובינשטיין לפסול נבחר ציבור לכהונה ציבורית?
השר
בחינת נושא זה מעידה עד כמה מזוגזגת גישתו של רובינשטיין. שהרי אם פסול הנגבי, מקל וחומר לא יכול שרון לכהן כראש ממשלה; ואם אכן מדובר בגישה עקרונית-ערכית, היכן הוא היה כאשר כיהן הנגבי כשר המשפטים? האם ייתכן, חלילה, שרובינשטיין נמנע מלטפל אז כדבעי בהנגבי, רק משום שהנגבי הציבו כמועמד לכהונת שופט בית המשפט העליון?
רובינשטיין, יש לומר, מבקש להחמיר עוד יותר עם אישי ציבור. אם עד לאחרונה היתה הנורמה מקובלת, כי איש ציבור לא יודח או יושעה מתפקידו, אלא אם הוכרע דינו בפסק דין סופי, הרי שעתה מבקש רובינשטיין לפסול נבחרי ציבור מיד לאחר שהוגש נגדם כתב אישום. משמע: רובינשטיין, כראש התביעה בישראל, מבקש עתה להיות גם התובע וגם השופט. כל זאת, תוך תפיסת מקומו של הציבור, הזכאי, בבחירות דמוקרטיות, לבחור לעצמו מועמד מטעמו.
דוגמה מאלפת לכך עולה ממסמך הנוגע לראש המועצה האיזורית חבל מודיעין, דוד טוביאנה, נגדו הוגש כתב אישום בבית משפט השלום ברמלה.
הוא מואשם בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים, לקיחת שוחד, הדחה בחקירה ומתן שוחד. מטבע הדברים, וכרגיל כמעט בכתבי אישום נגד אישי ציבור, עולה מכתב האישום, כי העבירות בוצעו לכאורה תוך ניצול תפקידו הציבורי.
התליין
והנה עתה, ובניגוד כאמור לנורמות המקובלות, ובאופן החורג מהחוק - הפוסל נבחר ציבור לכהונה שכזו רק לאחר הרשעה - הרי שכאן קובע רובינשטיין אחרת. הנה הדברים שכתב בשמו עו"ד אריאל כהאן, עוזר למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, לטימי ברנרד, חבר מליאת המועצה האיזורית חבל מודיעין:
"היועץ המשפטי לממשלה סבור, כי המשך כהונתו של מר דוד טוביאנה כראש המועצה האיזורית חבל מודיעין, שעה שתלוי ועומד כנגדו כתב אישום המייחס לו ביצוע עבירות חמורות, אינו ראוי ופוגע באמון הציבור בשלטון ובטוהר מידותיו.
"משום כך, פנה היועץ המשפטי לממשלה לגורמים המוסמכים במשרד הפנים, על מנת שיעשו כדי להביא להפסקת כהונתו של מר טוביאנה".
הנה כי כן, לפי גישתו של רובינשטיין - אין צורך בכלל בבית משפט. חבל על הזמן. רובינשטיין הרי יכול לעשות את כל התפקידים: גם להורות על חקירה, גם להגיש כתב אישום, וגם לעשות קיצור דרך, לפטר ובכך להטיל עונש מיידי. ואם טעה, והתברר ששפכו דמו של איש ציבור, אז מה? לא קורה שטועים?