45 זוגות הורים ברעננה, החליטו ללמד את ילדיהם "את רעיון הפלורליזם ושוויון זכויות האדם".
ההגדרה המילונית של פלורליזם, היא:
"השקפה הנשענת על הכרה בקיומן של דרכי חשיבה שונות, מפלגות שונות וכד', אלה לצד אלה, והרואה בכך דבר רצוי וחיובי...השקפה המכירה בקיומם של עקרונות בסיסיים רבים, ששום עיקרון משותף אינו עומד בבסיסם"
אז 45 זוגות הורים שחושבים בדיוק אותו דבר בנושא חינוך ילדיהם, החליטו לקחת 45 ילדים, לבדל אותם מחשיפה יומיומית להשקפות, גישות ומבחר אנושי אחר, לסגור אותם בוילה נאה באזור מגורים ולעשות להם בית ספר לפלורליזם.
קראתי (קול רענן, 7/8/03,
www.local.co.il/showArticle.asp?articleId=4207 ), נדהמתי.
הנטייה של האליטיזם הצר ליפות את עצמו במילים יפות כמו "פלורליזם", הומאניזם", "שוויון" - היא נטייה ידועה ומוכרת. חלק מערוותו של המגזר המתנשא הזה נחשפה למשל, להבדיל, בזליגה ה"מנומקת" שלהם כמצביעים ובעלי עמדות פוליטיות שמאלניות/הומניסטיות/"נאורות", לצד הימני הלא פלורליסטי/הומניסטי של המפה, זליגה שהעלתה את שרון, ביבי והתכנית הכלכלית לשלטון. למה אני מחברת מין במינו? בגלל העוצמה האידיאולוגית העזה והיכולת הורבלית המרשימה שמאפיינת את הקהלים הללו, או שמא אומר - הקהל הזה, בהסברת עמדתו וגלגוליו המקוטבים אחד לשני.
זהו קהל שאין לו באמת איזו חשיבה פלורליסטית הומניסטית מבוססת ועמוקה - יש לו סיסמאות וסלוגנים. קהל שיודע לחשוב פרסום ויודע לשווק את עצמו היטב, ושחשוב לו מאוד לגדל דור המשך בדמותו: נושאי מסר מילולי נבוב, ידענים גדולים במינוחים אידיאולוגיים מתוחכמים (רצוי בלע"ז), ויש להם מספיק השכלה ומספיק מילים כדי לשכנע שהם כאלה, גם כשבפועל הם עושים את ההפך.
למשל, מלמדים פלורליזם ע"י בידול קבוצה הומוגנית לחלוטין של ילדים להורים שיש להם 1500 ₪ לחודש לבי"ס ושנושאים עליהם השקפת עולם דומה.
למשל - מלמדים שוויון ע"י מיון ובחירה טבעית רק של תלמידים בעלי היכולת הכלכלית והנגישות הגיאוגרפית.
ועוד לא דיברתי על בריונות לא דמוקרטית פשוטה. הנה, מהכתבה בקול רענן:
"לאחר שלא קיבלו אישור מהעירייה, החליטו ההורים לנקוט את שיטת ה"ציונות המעשית" - קודם להקים את בית-הספר ולקבוע עובדות בשטח, ורק אחר-כך לקבל אישור".
הבנתי. אני קוראת בחום למי שרוצים פלורליזם ושוויון לרשום את ילדיהם לבי"ס ממלכתי רגיל ולנסות להשפיע על הילד/ה הפרטי/ית שלכם כמו גם על מערכת החינוך, מבפנים. לא ממגדל השן של מי שמנותקים דה פקטו (בוילה רעננית) מכל אורח חיים פלורליסטי - אבל יגדלו לצטט כל משפט מפתח שנהגה אי פעם בנושא.
אני גם סומכת בשתי ידי ובכל ליבי על תגובת עירית רעננה:
"נושא בית-הספר הדמוקרטי נבדק ולא נמצא מקום להקמת בית-ספר כזה ברעננה, בין השאר משום שמערכת החינוך העירונית נותנת מענה נרחב להתמחויות רבות ומגוונות במסגרת מסלולי לימוד ומגמות ייחודיות בבתי-הספר היסודיים, החטיבות והתיכונים, ובכלל זה גם לחינוך לערכים ולדמוקרטיה, וגם לחינוך המיוחד".
יש הרבה מה לתרום למערכת החינוך הכללית בנושאי פלורליזם ושוויון. אדרבא - אם אכן יש הורים שזו אמונתם - שיתרמו. מניסיון, בתי הספר אינם דוחים על הסף מעורבות חיובית של הורים בתכני הלימוד.
מערכת החינוך רחוקה עדיין מהאופטימום, אולם שינוי האדרת אינו משפר את המצב, אלא רק משנה לו את הצבע.
האם צומח כאן סוג חדש של אליטיזם, בחצר האחורית שלנו? או שמא נאמר, סנוביזם?
הכותבת היא יועצת שיווק, עורכת משנה של אתר "הדרך למעלה" ופובלציסטית.