|   15:07:40
  דוד פרידמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

"שפעת החזירים": תובנות ביחס לאירוע טרור ביולוגי

שפעת העופות, מחד, ומעטפות האנתרקס ששלחו טרוריסטים לאמריקנים לאחר אירועי ה-9/11, הובילו את ארצות הברית להיערכות למגפות, מתוכננות או טבעיות היערכות ראויה לשפעת החזירים תוביל להיערכות עתידית ראויה למתקפת טרור ביולוגי
07/05/2009  |   דוד פרידמן   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
מוכנים למתקפת הטרור הבאה [צילום: AP]

בשלהי המאה הקודמת ובתחילת המאה ה-21 אירעו שני מקרים אשר היוו "אירועים מכוננים" באשר לאפשרות והסבירות להתפרצות טבעית של מגיפה כלל עולמית חדשה, קטלנית, ורבת נפגעים - מצד אחד, ובאשר לאפשרות של אירוע טרור ביולוגי שתוצאתו עלולה להיות דומה- מצד שני. האירוע הראשון היה מגיפת "שפעת העופות" שהופיעה במספר רב של מדינות בעולם והביאה לתמותה רבה בעופות. האירוע השני היה גל מעטפות האנתרקס שנשלחו בדואר בארצות הברית זמן קצר לאחר אירוע ה-9/11 אשר גרם לתמותה של מספר בני אדם אך בעיקר לבהלה וחשש מפני הפוטנציאל ההרסני הטמון בידיהם של טרוריסטים.

שני אירועים אלה הביאו לנקודת מפנה ביחסן של ארצות הברית ומדינות העולם להערכות, למניעה וטיפול, הן במגיפות הנגרמות באופן טבעי והן בכאלה שעלולות להיגרם כתוצאה מפעילות עוינת מכוונת. יתר על כן, מהר מאד התברר שההערכות לשתי התופעות צריכה להיות משולבת וכי למעט סיבת התפרצות המחלה - יתר המרכיבים דומים ואף זהים. על כן רוב התוכניות ברמה הלאומית החל מהמחקר והפיתוח ועד להערכות המבצעית צריכות להיות משולבות ומתואמות.

למרבה המזל נגיף "שפעת העופות" לא ניחן בתכונה של הדבקה ומעבר מאדם לאדם. לכן התחלואה בבני אדם הייתה נמוכה מאד ובדרך כלל גם לא הייתה תמותה. יחד עם זאת, המגיפה גרמה לנזקים כלכליים כבדים מאד במספר רב של מדינות בעולם. אולם, יותר מכל, אירוע זה היווה תמרור אזהרה באשר להתנהלות הנדרשת במקרה של הופעת מגיפה שהתפשטותה מאדם לאדם מהירה ושתוצאותיה יכולות להיות חמורות הרבה יותר. במיוחד הדאיגה האפשרות של התרחשות מוטציה, קרי שינוי גנטי, בנגיף "שפעת העופות", אשר היה עלול להקנות לו את התכונה של הדבקה ומעבר קל מאדם לאדם.

החשש הגדול היה שמצד אחד נגיף זה יתפשט במהירות באופן גלובלי, ומצד שני מאחר שלאוכלוסיית העולם אין חיסון טבעי "לנגיף החדש" הוא יגרום לתחלואה קשה ואולי אף לתוצאות קטלניות. עקב חשש זה כל המדינות המפותחות, בראשן ארצות הברית וכן ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריזו על תוכניות לאומיות ואף גלובליות להערכות בפני אפשרות הופעת פנדמיה - מגפה כלל עולמית קטלנית של "נגיף חדש" של שפעת העופות. הגדילה לעשות ארצות הברית שהכריזה על הפנדמיה האפשרית כסיכון מהדרגה הראשונה לביטחון הלאומי. תוכניות אלו כללו הכנת מערכי גילוי וזיהוי מעבדתיים, תוכניות למעקב וניטור אפידמיולוגי, צבירת מלאי תרופות והערכות לפיתוח ויצור תרכיב מתאים.

משפעת העופות לשפעת החזירים

האירוע האחרון של מגיפת "שפעת החזירים", מצד אחד אימת את החשש הגדול מפני הופעת נגיף חדש ובלתי מוכר , אך מצד שני הוכיח פעם נוספת כי הטבע מפתיע ולא מתנהג תמיד כפי שנצפה על-ידי מומחים ומדענים. בניגוד לתחזיות של הופעת "זן חדש" וקטלני של "שפעת העופות", מדובר בזן חדש שמקורו בנגיף "שפעת החזירים". נגיף זה גורם בדרך כלל לתחלואה בקרב חזירים בלבד. נראה שהמטען הגנטי של הנגיף השתנה באופן שהוא מכיל עתה גם מקטעים של זן שפעת אנושי ועל כן הוא מסוגל להדביק בני אדם ולעבור בדרכי הנשימה מאדם לאדם.

אולם, ההערכות המוגברת המוקדמת ורבת השנים לפנדמיה מהסוג שמקורו ב"שפעת העופות", גרמה לכך שהן ברמה הגלובלית והן במרבית המדינות המפותחות היו תוכניות מגירה מוכנות, הנחיות ונהלים שצריך היה אך לרעננם ולהפעילם, וכן מערכי רפואה מוכנים ומתורגלים ומלאי תרופות לחלק ניכר מהאוכלוסיה.

בימים אלה לא ברור עדין מה יהיו ממדי המגפה ועוצמתה, וקיים חשש לגל שני ושלישי שיהיו חמורים עוד יותר (בדומה לשפעת הספרדית בראשית המאה הקודמת – 1918 - 1920). אולם דומה שבשלב זה, למעט במדינת המקור (מקסיקו) בה אחוז התמותה משמעותי, הרי בשאר מדינות העולם מדובר במחלה לא קשה ולא קטלנית מהסוג של השפעת העונתית המוכרת.

משפעת החזירים לשפעת הטרוריסטים?
הכנות לטרור ביולוגי [צילום: דוברות רמב"ם]

כאמור, ההתמודדות עם מחלות זיהומיות ובעיקר מגפתיות, הנגרמות באופן טבעי או מוכוון על ידי גורם עוין הינה דומה. מדינה אשר מתמודדת היטב וערוכה נכון לתת מענה למחלות ומגפות הנגרמות בתהליך טבעי על ידי מחוללי מחלות כחיידקים ונגיפים תהיה ערוכה להתמודדות גם עם אירוע של תקיפה ביולוגית מכוונת.

העובדה שאירוע מגפתי קשה מאד לשליטה מצמצם אומנם את הסכנה והסבירות שמדינות מתוקנות יעשו שימוש באמצעי לחימה ביולוגיים. אולם כאשר מדובר בארגוני טרור קיצוניים יש להניח כי לא יבחלו בשימוש באמצעים אלה בבחינת נשק יום הדין. קל לשער מה עלולות להיות התוצאות של פיזור מכוון של גורם מגפתי פנדמי קלאסי במוקד מצומצם שיגרום לתמותה בשיעור גבוה כמו נגיף "האבעבועות השחורות" ((SMALLPOX למשל, אם יגיע לידיהם של ארגוני טרור קיצוניים.

ההתפתחות המהירה בשיטות הביולוגיה המולקולארית, טכנולוגיות DNA חדישות מאפשרות כבר היום לייצר גורמי מחלה קטלניים במעבדה מאבני בנין זמינות ופשוטות. לדוגמא: לאחרונה ייצרו במעבדה נגיפי פוליו (הגורמים לשיתוק ילדים) ונגיף מזן "שפעת ספרדית" אשר גרמה בשנת 1920-1918 לפנדמיה בה מתו עשרות מיליוני בני אדם ברחבי העולם. אין ספק שגם נגיף "האבעבועות השחורות" ניתן ליצור במעבדה בטכנולוגיות זמינות וידועות.

כאמור, ההתמודדות עם מחלות זיהומיות ובעיקר מגפתיות, הנגרמות באופן טבעי או מוכוון על-ידי גורם עוין הינה דומה. מדינה אשר מתמודדת היטב וערוכה נכון לתת מענה למחלות ומגפות הנגרמות בתהליך טבעי על-ידי מחוללי מחלות כחיידקים ונגיפים תהיה ערוכה להתמודדות גם עם אירוע של תקיפה ביולוגית מכוונת.

המענה הלאומי (ואף ברמה הגלובלית) המשולב צריך להיות מושתת על הנדבכים העיקריים הבאים: גילוי וזיהוי מעבדתי (סוג הגורם); מעקב וניטור אפידמיולוגי- התפשטות המחלה; בקרה על מעבר ותנועת אזרחים; טיפול תרופתי וחיסון; מערך אשפוז.

המקרה הנוכחי של "שפעת החזירים", שלמרבה המזל מתגלה בדיעבד – לפחות בשלב זה - כמקרה קל יחסית, מהווה הן ברמת ההתמודדות הגלובלית (כפי שמובל על-ידי ארגון הבריאות העולמי) והן ברמה המדינתית "תרגיל רטוב" מצוין לבחינת הנהלים, לאימון, תרגול, הסקת מסקנות והפקת לקחים באשר להערכות וטיפול במגיפות חמורות וקטלניות יותר, טבעיות או כאלה שעלולות להיגרם על-ידי גורמי טרור קיצוניים. בנקודת הזמן הנוכחית (שהיא אולי עדיין מוקדמת מידי) ניתן לומר שרמת המוכנות וכן הצעדים שננקטו ברמה הגלובלית ובמרבית המדינות, היו נכונים וטובים. אם כי, יתכן שהייתה נטייה מסוימת להחמרה, שנבעה אולי מכשלים מסוימים בטיפול באירועים קודמים כמו "שפעת העופות" ו- SARSולאור לקחי מגיפות רחוקות יותר כמו "השפעת הספרדית". אין ספק, כי המודעות הגבוהה וההערכות המוקדמת הכלל עולמית – בהובלת ארגון הבריאות העולמי ובתמיכת ארצות הברית – בגלל החשש מפנדמיה מזן קטלני של "שפעת העופות", הביאה לתוצאות אלה. כך ניתן לומר גם לגבי הערכות מדינת ישראל וטיפולה באירוע בהובלת משרד הבריאות. המקרה הנוכחי גם הוכיח שבנושא של מחלות זיהומיות ובעיקר מגפתיות חוצות גבולות, שיתוף הפעולה הבינלאומי, הן בעת רגיעה ובוודאי בעת התרחשות האירוע, חשובה מאד.

לסיכום, יש לזכור כי אירוע ביולוגי משמעותי, קרי מגיפה או פנדמיה על-רקע טבעי או מכוון, סבירותו בדרך כלל איננה גבוהה, אולם הוא עלול להיות בעל תוצאות הרסניות שיהיו לו השלכות מרחיקות לכת ברמת הנפגעים באוכלוסיה, ברמה החברתית והכלכלית. כלומר, תוחלת הנזק בהיבטי ביטחון וחוסן לאומי היא עצומה וזהו המדד הנכון על פיו יש לשפוט ולקבוע את דרגת המוכנות והיקף המשאבים שהמדינה צריכה להשקיע בהתמודדות עם אתגר זה.

פורסם במבט על, גיליון 105, 7 במאי 2009.
תאריך:  07/05/2009   |   עודכן:  07/05/2009
דוד פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"שפעת החזירים": תובנות ביחס לאירוע טרור ביולוגי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבועיים האחרונים חלה הסלמה בפעילות ארצות הברית לקדם את פני הסכנה הנשקפת לשלום העולם ובכלל זה גם לביטחונה בשל התערערות המצב הביטחוני בפקיסטן. החלה במהלך זה שרת החוץ קלינטון בעדותה בפני הקונגרס, שצוטטה כמי שאמרה, כי המשך ההדרדרות בביטחון הפנימי במדינה האיסלאמית הגרעינית והאפשרות שהשלטון בה ייפול לידי גורמי האיסלאם הקיצוני מהווים סכנה לארצות הברית ולשלום העולם.
מנחם בן עדיין במסע אל.אס.די שערך עם אבידן לפני שנים. אז, לדבריו, נולד מחדש, כבר לא אובדני. המסע נמשך. יש עליות ויש כמה "ירידות" שבן לא ממליץ עליהן. לפני כשבוע הוסיף והכריז שהוא מאמין באלוהים אבל שונא את הרבנות. מצווה גדולה, לדבריו, לשנוא את הרבנות, כי יש לכך סימוכין במשנה, בפרקי אבות. זה בתלמוד, שהוא כמו כתבי הקודש של היהודים.
07/05/2009  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
העיסוק ביחסים בין יהודי ארץ-ישראל משני עברי "הקו הירוק" פושט צורה ולובש צורה מבלי שיתייצב מאן-דהו, יאזור אומץ ויציג את הנושא עירום ועריה כפי שהוא באמת. נוח לחשוב שמדובר בפיצולו של ציבור הומוגני לימניים נגד שמאלניים, דתיים נגד חילוניים, ציונים נגד פוסט-ציונים, מציאותיים מול משיחיסטים הזויים, נורמלים נגד משוגעים ועוד כהנה וכהנה המצאות יצירתיות מבלי לגעת בשורש הבעיה ולהתייחס אל המחנות הללו פשוט כאל אויבים בלב ונפש, אלה במערב שונאים מיוזמתם ואלה במזרח שנואים בעל-כורחם.
07/05/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
לאחרונה פורסם כי בחוק ההסדרים מסתתרת גזירה נגד חיילים אשר נפגעו שלא במהלך פעילות צבאית. מחוק ההסדרים עולה שלטענת המערכת רק 22% מהנפגעים שהוכרו מ-1984 הם נפגעי פעילות צבאית. נראה כי אין המדובר בניסיון כן ואמיתי לייעל את מערכת אגף השיקום, אלא להמשיך ולפגוע בנכי צה"ל שגם כך זכויותיהם נפגעו במהלך השנים האחרונות.
07/05/2009  |  עו"ד אלי סבן  |   מאמרים
לפני מספר ימים ישראל חוותה את יום העצמאות ה-61, והשלטים בחוצות הדגישו כי יחגגו "ללא מורא". האם יעלה על הדעת לאחל לאמריקנים ולצרפתים כי יחגגו את יום עצמאותם "ללא מורא"? חלק מההסבר: מסע ההפחדה שראשי המדינה מקיימים, מאז הקמתה, בהעדפה כי הציבור יחיה בחשש מתמיד משואה שניה.
07/05/2009  |  דן בבלי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שפעת החזירים  /  מי ומי  
שרידי אורניום מועשר נמצאו במצרים  /  איציק וולף
67% בעד תקיפת הכור האירני  /  עידן יוסף
"נמחק את ישראל ב-11 ימים"  /  איציק וולף
עמי איילון: 2009 זה לא 1939  /  ענבל בר-און
סדר רכרוכי חדש  /  מרדכי קידר
היילכו שניים יחדיו?  /  אורי אבנרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il