|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

אז מה באמת משותף לסוזן בויל, דודו טופז ולמדונה?

כל המערכת שהמליכה אותם מבוססת על אותם ערכים שקריים, על אנשים שמתבטלים בפני סלבריטי, על הזדהות טוטאלית של הכוכב עם מעמדו ולא עם עצמו כאדם עגל הזהב המודרני
02/06/2009  |   אורנה רב-הון   |   מאמרים   |   פרשת דודו טופז   |   תגובות
מכורים לסם ההערצה. בויל וטופז

   עכבר העיר און ליין
סוזן בויל אושפזה במוסד פסיכיאטרי

   עידן יוסף
דודו טופז הועבר הלילה לבדיקה באברבנאל

דודו טופז: "ניסיתי גראס, קוק ואקסטזי"
מחלקה ראשונה
הידוען סיפר בשיחת-נפש ברדיו על מה שעולל לו האקסטזי ("נפל בדיוק לסדק שנפער במוח, טיפטף והפך אותי לדכאוני למשך הרבה שנים") ועל הדימוי שנוצר לו ("נוצרה לי תדמית בעיני רכילאים של קל-דעת, פוחז, מחפש רק רייטינג, ואני לא כזה!")
לרשימה המלאה

בין סוזן בויל לדודו טופז נראה לכאורה שלא משותף דבר - היא אישה והוא גבר, היא זמרת והוא בדרן, היא סוג של כוכבת נולדת והוא ותיק עלי במות. אבל בכל זאת שניהם אושפזו בבית חולים פסיכיאטרי, בעקבות אכזבה עמוקה מן הציפיות שפיתחו.

וכאן אולי המקום להכניס צלע נוספת למשוואה - מדונה. לכאורה, מה לה ולהם? היא כוכבת בינלאומית, ידועה, נערצת, אהובה, שעדיין לא ידוע על שום אשפוז שלה. להפך, היא ידועה כמישהי שיודעת לנהל היטב את עסקיה המשגשגים ואת יחסיה עם הקהל שלה ועם עולם התקשורת.

ובכל זאת, יש לשלושת אלה מכנה אחד משותף: שלושתם, כמו כוכבי תקשורת אחרים, הנם תוצאה של רדיפה אחר מעמד של אלילות כוזבת מצד אחד, והערצה עוורת של הקהל מצד שני.

התופעה של "המלכת מלכים" היא תופעה ידועה, והיא מתבססת כנראה על צורך של המין האנושי. אחרת אי-אפשר להסביר תופעות של הערצה לכוכב, לקבוצת כדורגל, לשחקן במה או סרט או לקבוצת זמרי רוק. למי שאינו מעריץ את האובייקט, נראים המעריצים כחבורה של אידיוטים מתלהמים, שהמליכו להם איזה שהוא מלך מכיוון שהם מוכרחים להעריץ מישהו, והם נראים כמעט מטורפים. כל אותן נערות שמשליכות את עצמן על כוכבי הרוק, כל אותן נשים שמוכנות לעשות הכל כדי להיפגש עם כוכב סרטים סקסי, כל אלה הן תופעות של חוסר איזון נפשי הנובע מחוסר עמוק של הערכה עצמית, של הזדהות עם מישהו אחר עד כדי איבוד מוחלט של האני. המעריצים מחקים את נושא ההערצה שלהם בכל - בלבוש, בהתנהגות, הם כאילו מוחקים את עצמם לגמרי, ונעשים הוא. הם מתעלמים לגמרי מן הייחודיות שלהם כבני אנוש, מהעובדה שהם נבראו בצלם הבורא, מהעובדה שאין אף אדם אחד ביקום שדומה לרעהו ושאין אף אחד בעולם שבא לעשות את אותה עבודה, מהעובדה שכל אחד מאתנו יחיד ומיוחד בפני עצמו ובפני בוראו, והם הופכים לחבורה נלעגת של "אוהדים" שיעשו הכל עבור מי שהם אוהדים אותו וישנאו בכל לב את המתחרה שלו, את הזמרת המתחרה, את הקבוצה המתחרה.

וכל זה הוא שריד של, איך לא, עגל הזהב. משה עלה להתבודד עם הבורא כדי להוריד את לוחות הברית בזמן שבני ישראל היו אמורים להיטהר כדי שיהיו מוכנים לקבל את עשרת הדיברות. אבל אז הם נפלו למצב של חוסר ודאות. גם הם היו עדיין אנשים שתלויים במנהיג. הם היו תלויים במשה. רק בימות המשיח נוכל כולנו להיות המנהיגים של עצמנו, ולא נצטרך שום מנהיג שיוביל אותנו, כי העולם יונהג על-ידי המודעות החיובית של כל אחד ואחת מאתנו, ומה שינחה אותנו יהיה ואהבת לרעך כמוך. אם כל אחד ישים את צרכיו של השני לפני צרכיו הוא, לא נצטרך שום מנהיג.

אני מאמינה באמונה שלמה שהמצב הזה מתקרב ושהוא יגיע. עד אז אנחנו עדיין במודעות של עבדים, הזקוקים לכך שאנשים אחרים יחליטו בשבילם מה טוב עבורם. ובני ישראל היו עדיין במודעות הזו. משה נעלם, והם נתקפו פחד להיות לבד בלי מישהו שיגיד להם מה עליהם לעשות. ואז הם החליטו ליצור לעצמם את עגל הזהב, אותו עגל חסר כל תועלת, שהם עצמם המליכו אותו עליהם כדי שלא יצטרכו לקחת אחריות על חייהם. ומי עזר להם בכך? אהרון הכהן. החסד שלו היה כל כך גדול, שלא יכול היה לומר לא לאף אדם, אפילו אם מה שהוא רוצה יוביל אותו לאבדון.

וכאן הקשר לשלושת הכוכבים שהזכרתי. כל אחד כוכב בהקשר אחר. אין לכך ולא כלום לכישורים שלהם. אני באמת חושבת שסוזן בויל שרה יפה ושדודו טופז בדרן ושחקן מוכשר ושמדונה מספקת את הסחורה גם אם הקול שלה אינו קול פעמונים. אבל כל המערכת שהמליכה אותם מבוססת על אותם ערכים שקריים שתיארתי לעיל, על אנשים שמתבטלים בפני כוכב, על הזדהות טוטאלית של הכוכב עם מעמדו ולא עם עצמו כאדם, על מערכת שקרית של אמונות ודעות שאם אהיה דומה לזמר/ת הזו, או לדוגמן/נית הזו, או לשחקן/נית הזו, אהיה מאושר/ת.

המערכת הזו גם גורמת לאותו אדם שהפך לכוכב לראות את העולם מזווית מעוותת, זוית שבה הוא יכול לחשוב במונחים של "אני ואפסי עוד". האנשים האלה מתרגלים להערצה, והיא הופכת לסם חיים עבורם. אם הם לא מקבלים את המנה היומית של ההערצה שהם רגילים אליה, הם נופלים לדיכאון, ומכאן קצרה הדרך לסמים, וכן, גם לחוסר איזון ולאשפוז פסיכיאטרי.

סוזן בויל עלתה מן האלמוניות והפכה בן לילה למפורסמת. היא פיתחה ציפיות לזכות בפרס הראשון. לא הספיקה לה העובדה שמפיק התוכנית החתים אותה על חוזה להקלטת תקליטים, ושחלום חייה בעצם התגשם - היא הרי רצתה להיות זמרת מקצועית, והיא עכשיו כזו. אז מדוע היא התפרצה בזעם רב כל כך? מדוע לא יכולה הייתה להסתפק במקום השני, או לפחות לא לאבד את עשתונותיה בגלל ההפסד? הסיבה היא שבויל שבויה במערכת המושגים השגויה שלנו, שאם אינך זוכה במקום הראשון - אינך קיים; שזה או הכל או לא כלום. אבל אם סוזן בויל הייתה נאמנה לערכי הכנסייה שהיא עובדת או עבדה בה, הייתה יודעת שהתנהגותה לאחר שלא נבחרה היא התנהגות "לא נוצרית", כלומר התנהגות שאין בה שום כבוד אנושי, לא לה ולא כלפי מי שתקפה ברוב מרירותה. היא כל כך הזדהתה עם מעמד כוכבותה החדש, שברגע שהדבר נלקח ממנה, היא איבדה את עולמה. כל מהותה כמו הלכה לאיבוד. היא אינה קיימת יותר כאדם, היא קיימת רק כאישה ששרה בקול יפה שיר אחד ושזכתה למיליוני השמעות ביו טיוב. כל השאר נמחק. זוהי צורת הסתכלות שטחית מאוד על המציאות, צורת הסתכלות שגורמת לאדם לעיוות בתפיסת עולמו ולחוסר איזון חמור.

גם דודו טופז נפל למלכודת הרייטינג. הוא בעצם היה קורבן של הרייטינג מאז ומעולם, גם כאשר היה "הראשון בבידור", ואנשים רבים מאוד, כולל אני, צפו בתוכנית שלו. אבל הוא כאדם לא היה קיים כלל. מי שהיה קיים זו דמות הבדרן הקרויה דודו טופז שצריכה לספק כך וכך רייטינג, ולשם כך צריכה למצוא כל פעם גימיק חדש שיתפוס את תשומת לבם של הצופים. לי זה נראה אכזרי. ממש כמו הגלדיאטורים שהשליכו הרומאים לזירה ונהנו לראות כיצד הם שותתים דם. אדם שפרנסתו תלויה בכך, נמצא במתח מתמיד כל הזמן, וחס וחלילה אם ירד הרייטינג, כי אז הוא לא קיים. ואכן תוכניתו של דודו טופז לא נמצאת כרגע בלוח השידורים, מכיוון שכנראה מקבלי ההחלטות החליטו כך, משיקוליהם הם. דודו טופז לא קיבל את ההכרעה הזו. במקום למצוא פתרון חיובי, הוא חשב על נקמה, וגם זה מורה על מחשבה שגויה. האם הוא חשב שמפני שהוא יאיים או יפעיל לחץ הוא יקבל תוכנית בטלוויזיה? האם לא חשב שיתפסו אותו? האם חשב שנקמה היא הדרך לעלות שוב לגבהי הרייטינג, או שפשוט החליט ש"תיפול נפשי עם פלשתים?"

מכל מקום, הדרך בה נקט מראה שהוא עדיין נמצא בתחום המודעות של ה"מגיע לי". הוא בעצם לקח את החוק לידיו. תארו לעצמכם שבכל פעם שמשהו לא ימצא חן בעיני מישהו, או שמישהו יקבל עבודה על חשבון מישהו אחר, יותקף מקבל העבודה. נוצרו כאן נורמות מפחידות, נורמות שגם הן נוצרו כתוצאה משיקול דעת מוטעה וחוסר איזון. צריך גם לדעת להפסיד, כי בעצם אין שום הפסד אף פעם. אם אנו יודעים ללמוד מן הדבר ה"רע" שקרה לנו, אנו בעצם הרווחנו.

מה שסוזן בויל ודודו טופז צריכים ללמוד, זה שליטה עצמית ויכולת ללמוד ממצבים שנראים לכאורה שליליים. ומדונה? היא פשוט יודעת לשחק את המשחק. אבל ייתכן שגם כאן לא לעולם חוסן. עולם עגל הזהב הוא עולם הפכפך וכפוי טובה, וברגע שתוולד כוכבת חדשה, יש סיכוי שתישכח הכוכבת הישנה. אלה הם החיים בתחום עולם עץ הדעת טוב ורע. פעם טוב ופעם רע.

רק כאשר נגיע למצב מודעות של עץ החיים ונצמד לערכי החיים המוחלטים, כפי שהם מנוסחים בעשרת הדיברות, לא נמעד. ועד אז, כולנו מועדים למעוד, בצורה זו או אחרת.

תאריך:  02/06/2009   |   עודכן:  03/06/2009
אורנה רב -הון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אז מה באמת משותף לסוזן בויל, דודו טופז ולמדונה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בהלם
3/06/09 15:21
2
vip
4/06/09 02:42
3
אורנה רב-הון
7/06/09 16:46
פורום: פרשת דודו טופז כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמש, 1.6.09, עלתה בירושלים חוויה תרבותית ורגשית מיוחדת במינה.
02/06/2009  |  ד"ר צבי מרום  |   מאמרים
אין לי דבר נגד היועץ המשפטי לממשלה ובדרך כלל אני סבור שהוא אדם ראוי וענייני, אולם בעקבות דבריו בכינוס לשכת עורכי הדין באילת, כפי שצוטטו בתקשורת, לפיהם במדינה מתוקנת אביגדור ליברמן לא היה מתמנה לשר, חובה על הממשלה לפטרו ולאלתר. היועץ המשפטי לממשלה הוכיח שאינו מבין את המונח דמוקרטיה ועוד פחות מכך את המתחייב מתפקידו שהוא תפקיד מעין שיפוטי.
02/06/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
הנשיא אובמה, לא בחרתי בך לנשיא וגם לא מיניתי אותך לטפל בבעיות המדינה. זה עתה נבחרת ובמקום לטפל בבעיות מצביעיך, שהם רבים, החלטת לטפל בבעיות של אזרחים שלא בחרו בך לפתור להם כל בעיה שלא נתבקשת, ואף הנך כופה עצמך והצעותיך באיומים, סנקציות וחבלה בהישגים של כל נשיאי אמריקה מזה 60 שנה.
02/06/2009  |  מ. אלקרייאף  |   מאמרים
במדינה מתוקנת, מר מני מזוז היקר והמלומד, יועץ משפטי לממשלה אמיץ ונחוש, אכפתי וענייני, היה אוחז את השור בקרניו ומתכבד, בעצמו, ועותר לבג"צ, נגד ראש ממשלת ישראל ועוצר את מינויו של ליברמן כשר, עת עננה כבדה של חשדות לפלילים רובצת מעל לראשו.
02/06/2009  |  עו"ד פנחס פישלר  |   מאמרים
הפרשה הנחקרת בימים אלה בידי המשטרה עוררה דיון חשוב על הסכנה הטמונה בטיפוח האגו והגאווה האישית. אין זה מענייננו לעסוק על הפרשה עצמה, ובוודאי לא לחרוץ דין בטרם משפט, אבל התופעה עצמה ראויה למחשבה.
02/06/2009  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת דודו טופז  
בעקבות הודאת טופז - מנכ"ל קשת חש הקלה  /  איציק וולף
דודו טופז נשבר בחקירה  /  עידן יוסף
'המשטרה שמה הגרסה בפי'  /  איציק וולף
זיהוי מוקדם  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
עיתונאים בחיסול חשבונות   /  ראובן לייב
הזדמנות (טו)פז  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il