|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

מנכ"ל בצלם מזגזגת לגבי השייח' אחמד יאסין

ג'סיקה מונטל, מנכ"ל ארגון בצלם, חוזרת בה ומקטלגת את מנהיג חמאס, אחמד יאסין, בקטגוריה של "יעד להתנקשות", אשר לפיה "לא ידוע" אם הוא השתתף בלחימה בעת שנהרג עדות על הפוליטיקה של רשימת ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדה
15/01/2011  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל

השיח' אחמד יאסין - השתתף בלחימה או לא השתתף בלחימה? (צילום: אתר חמאס)

הפוליטיקה מאחורי רשימות הרוגי בצלם
יהונתן דחוח-הלוי
הרשומה הקצרצרה המתארת את נסיבות מותו של מנהיג חמאס, השייח' אחמד יאסין עברה ארבעה(!) גלגולים שונים באתר ארגון בצלם * ניתוח הגרסאות השונות מעלה אפשרות, כי שיקולים זרים מנחים את בצלם בניהול רשימת ההרוגים הפלשתינים
לרשימה המלאה

חידוש של בצלם: אדם ישן יכול להילחם
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם אינו מוציא מכלל אפשרות השתתפות בלחימה בעת שינה * לדידו של הארגון גם זקן הנכה מהצוואר ומטה ומובל בכיסא גלגלים יכול ללחום
לרשימה המלאה

מנכ"ל בצלם מודה בטעות אך נמנעת מלתקנה
יהונתן דחוח-הלוי
ג'סיקה מונטל מאשרת, כי הנתון שפרסם בצלם בעניינו של השייח' יאסין אינו נכון, וכי הוא היה צריך להיכלל מלכתחילה ברשימת הפלשתינים שהשתתפו בלחימה בעת שנהרגו * למרות הודאתה המפורשת, ארגון בצלם נמנע מלתקן את המעוות ומוסיף להטות לרעה הנתונים נגד ישראל
לרשימה המלאה

   יהונתן דחוח-הלוי
המחבלים ההרוגים ומצג השווא של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
חשיפה: בצלם תומך בשיבת הפליטים

   יהונתן דחוח-הלוי
יו"ר בצלם: "אני מעריצה את סרבני הגיוס"

   יהונתן דחוח-הלוי
יו"ר בצלם קוראת לאובמה ללחוץ על ישראל

   יהונתן דחוח-הלוי
יו"ר בצלם בעד סנקציות נגד ישראל בעת מלחמה

   יהונתן דחוח-הלוי
יו"ר בצלם מגלה הבנה לטרור פלשתיני

מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם על אודות ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1 בהם נחשפו מקרים רבים של השמטת פרטים חיוניים ואי דיוקים. עמדתה של מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, בנוגע להגדרתו של מנהיג חמאס, השיח' אחמד יאסין, ברשימת ההרוגים הפלשתינים מלמדת אף היא על מהימנות הנתונים שמפרסם הארגון.

חיבוטי הנפש של בצלם - הרשומה של אחמד יאסין עוברת ארבעה שינויים

הרשומה על השיח' אחמד יאסין עברה לפחות ארבעה שינויים במסד הנתונים של בצלם, עובדה המעידה על ההתלבטות הרבה של הארגון בסוגיה זו. בגרסה הראשונה טען ארגון בצלם, כי אחמד יאסין "הוצא להורג ללא משפט". בגרסה השניה אחמד יאסין היה "יעד להתנקשות" וצוין כי שימש "מנהיג החמאס". בגרסה השלישית הוא איבד את התואר "מנהיג החמאס" והפך ל"תושב עזה". בגרסה האחרונה העדכנית גם כיום נכתב כדלהלן: "אחמד איסמאעיל יאסין - בן 68, תושב עזה, נהרג ב-22.03.2004 בעזה מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: באירוע נהרגו שלושת עוזריו ועוד חמשה עוברי אורח". כמו-כן, הוכלל השיח' אחמד יאסין ברשימת הפלשתינים אשר "לא ידוע אם השתתפו בלחימה בעת שנהרגו".

מנכ"ל בצלם קובעת: השיח' יאסין השתתף בלחימה

במאמר קודם ציטטתי מדבריה של מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, בראיון לתוכנית "מה בוער?" של רזי ברקאי בגלי צה"ל (22 בנובמבר 2009), במהלכו התעמתה מונטל עם עם דני דיין יו"ר מועצת יש"ע, ובין היתר התייחסה לרשומה אודות השיח' אחמד יאסין. רזי ברקאי לחץ את מנכ"ל בצלם להשיב בעניין זה ולא הרפה, ובסופו של דבר הבהירה ג'סיקה מונטל את עמדתה כדלהלן: "השייח' יאסין מקוטלג בתור לא ידוע אם השתתף או לא, וזה בשל המצב המורכב. היום, זה ללא ספק היינו מקטלגים אותו בתור משתתף בלחימה".

מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, אישרה אפוא באופן ברור ובלתי משתמע לשני פנים, כי השיח' אחמד יאסין צריך להיכלל תחת ההגדרה של "השתתף בלחימה בעת שנהרג" לאור הזמן שעבר מאז האירוע, ובמשתמע התבהרות תמונת המודיעין לגבי השיח' יאסין ואחריותו לטרור הפלשתיני נגד ישראל.

מנכ"ל בצלם חוזרת בה: לא ידוע אם יאסין השתתף בלחימה

דא עקא, שארגון בצלם נמנע מלתקן את הטעות ברוח דבריה של מנכ"ל הארגון, והשיח' יאסין נותר בהגדרתו הקודמת. ג'סיקה מונטל נדרשה פעם נוספת להבהיר את עמדתה בנושא זה בצ'ט עם גולשי אתר החדשות Ynet ב-10 ביוני 2010. גולש שהזדהה בשם "יואב" הפנה למונטל את השאלות הבאות: "למה השיח יאסין שמעורב עד צווארו בפח"ע נספר אצלכם כאזרח בלתי מעורב בטרור? ורק לאחרונה אחרי לחץ הוכנס לרשימת מעורבי טרור? היכן הצדק בספירתו כהרוג שלום? האם הדבר מעיד על התנהלות לא תקינה לאורך כל הדרך?".

תשובתה של מונטל הייתה חד-משמעית. "אתה פשוט טועה", היא כתבה בכותרת של תגובתה ובגוף התשובה פירטה כדלהלן: "בצלם מגדיר את השיח' יאסין הרוג שנהרג כיעד לחיסול, אתה יכול לראות בעצמך: אחמד איסמאעיל יאסין בן 68, תושב עזה, נהרג ב-22.03.2004 בעזה, מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: באירוע נהרגו שלושת עוזריו ועוד חמשה עוברי אורח".

מנכ"ל בצלם דוחה אפוא בנחרצות את טענתו של "יואב", לפיה השיח' אחמד יאסין הוגדר כ"אזרח בלתי מעורב בטרור" וכי "אחרי לחץ הוכנס לרשימת מעורבי הטרור", והיא מביאה הוכחה לטענתה בכך שאחמד יאסין הוכנס לקטגוריה של "יעד להתנקשות", ובמשתמע קטגוריה זו מעידה שיאסין היה מעורב בטרור.

פרק "ההבהרות לנתוני ההרוגים", המתפרסם באתר בצלם, עומד בסתירה לעמדתה של המנכ"ל ג'סיקה מונטל. כך מסביר ארגון בצלם את משמעות ההגדרה "יעד להתנקשות":

"היוו יעד להתנקשות - פלשתינים שכוחות הביטחון הרגו במכוון, במסגרת פעולות התנקשות, נכללו בקטגוריה נפרדת. זאת מאחר שההחלטה להרגם התבססה על מידע מודיעיני חסוי שבצלם אינו יכול לבחון ולכן אין באפשרותו לקבוע בוודאות האם האדם השתתף בלחימה. בעבר נכללו פלשתינים אלה בקטגוריה של "לא ידוע", אולם על-מנת להבחין אותם מפלשתינים אחרים שנהרגו על-ידי ישראל הוחלט להעבירם לקטגוריה נפרדת".

הנה כי כן, בצלם מסביר במפורש כי פלשתינים קוטלגו בקטגוריה של "יעד להתנקשות" במקרים בהם "ההחלטה להרגם התבססה על מידע מודיעיני חסוי שבצלם אינו יכול לבחון ולכן אין באפשרותו לקבוע בוודאות האם האדם השתתף בלחימה". הווה אומר: גם כיום, כשבע שנים לאחר תקיפת חיל האוויר, אין בצלם יכול לקבוע על בסיס המידע שבידיו אם השיח' אחמד יאסין, מנהיג חמאס, עונה על ההגדרה "השתתף בלחימה",אך מנגד אין הארגון יכול לקבוע בוודאות שיאסין "לא השתתף בלחימה".

משמעות הדברים - חוקרי ארגון בצלם לא העלו חרס במחקרם מידע חד-משמעי אודות מעורבותו של מנהיג חמאס בטרור בעת שנהרג, ובמקביל אין הם יכולים לקבוע אם אדם המשותק מצוואר ומטה ואשר הובל בכיסא גלגלים ביציאה ממסגד לאחר תפילת הבוקר אכן "לא השתתף בלחימה בעת שנהרג".

הוכחה נוספת לאי המהימנות של מאגר הנתונים של בצלם על הרוגי האינתיפאדה

מנכ"ל בצלם מזגזגת בעניינו של השיח' אחמד יאסין. היא הגדירה את יאסין כמי ש"לא ידוע אם השתתף בלחימה", חזרה בה וקבעה חד-משמעית שהוא "השתתף בלחימה" ובסופו של דבר החזירה אותו לקטגוריה של של "יעד להתנקשות" אשר על פיה "לא ידוע עם השתתף בלחימה". מנהיג חמאס, הינו ההרוג הבכיר ביותר באינתיפאדה ואשר קורותיו ומעורבתו בטרור זוכה לפרסומים רבים (ספרים, חוברות, סרטים, ראיונות עם יאסין ועוד ועוד) יותר מכל הרוג אחר באינתיפאדה. למרות זאת, ארגון בצלם מבטל את כל המידע בעניינו של יאסין ודבק בטענה שהוא אינו מספיק על-מנת לקבוע אם יאסין השתתף בלחימה אם לאו.

גם מחליפו של אחמד יאסין בהנהגת חמאס, עבד אל-עזיז רנתיסי שחוסל בסיכול ממוקד ב-17 באפריל 2004, סווג בקטגוריה דומה, ממנה עולה שלא ידוע אם השתתף בלחימה בעת שנהרג, וכך גם מוסטפא עלי א-זברי (אבו עלי מוסטפא) מנהיג החזית העממית שנהרג בסיכול ממוקד ב-27 באוגוסט 2001.

ריבוי המקרים של "אי דיוקים" במסד הנתונים של בצלם, ועתה גם הזגזוג של מנכ"ל בצלם עצמה, מלמד, כי אין לסמוך בעיניים עצומות על נתוני ארגון בצלם וכי יש לבחון בדקדקנות את מהימנותם ושלמותם. סוגייה זו רלוונטית גם לנתונים שפרסם ארגון בצלם על ההרוגים הפלשתינים במבצע "עופרת יצוקה".

השאילתה לארגון בצלם

ב-22 ביולי 2009 נשלחה השאילתה הבאה למנכ"ל בצלם ג'סיקה מונטל ולדוברת בצלם שרית מיכאלי:

מדוע בצלם הותיר את אחמד איסמאעיל יאסין ברשימת "הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים ברצועת עזה ולא ידוע אם השתתפו בלחימה" ולא העבירו לקטגוריה של "פלשתינים שלא השתתפו בלחימה ונהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים"?

על-פי שיטת בצלם, איזה ספק יש עוד לארגון בצלם לקבוע אם אחמד איסמאעיל יאסין השתתף בלחימה אם לאו, שהרי מדובר היה באדם זקן המשותק מצוואר ומטה וברור לכולי עלמא שהוא אינו בגדר אדם הממלא "תפקיד לחימה מתמשך"?

מה הן הסיבות שהניעו את ארגון בצלם לשנות לפחות שלוש פעמים את התיאור שצורף לרשומה של אחמד איסמאעיל יאסין?

מדוע ארגון בצלם השמיט במתכוון את התיאור "מנהיג החמאס" מתיאורו של אחמד איסמאעיל יאסין? האם בצלם סבור שמדובר בפרט שולי הנעדר חשיבות?

ארגון בצלם בחר שלא להשיב לשאילתה זו וטעמיו עימו. זכות התגובה שמורה ותישמר לארגון בצלם.

ג'סיקה מונטל מסבירה את עמדתה בצ'ט ב- Ynet
תאריך:  15/01/2011   |   עודכן:  16/01/2011
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנכ"ל בצלם מזגזגת לגבי השייח' אחמד יאסין
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כנסו דחוף
15/01/11 13:54
2
צנחן
15/01/11 14:59
3
יריב א.
15/01/11 21:06
 
צבי גלברד
16/01/11 00:39
 
שואלת
16/01/11 03:28
4
יאירר
15/01/11 23:42
5
ןוטןם
16/01/11 00:08
6
קורןנאוה טבריה
16/01/11 04:00
7
כסף מעוור ומסלף
16/01/11 06:11
8
קושמרו 1
17/01/11 00:05
9
החששן
17/01/11 14:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארגון חיזבאללה הצליח במהלך לא צפוי להפתיע את ראש ממשלת לבנון אל-חרירי ולהראות למדינות ערב ולמעצמות המערב כי הוא מחזיק בידיו את המפתח ליציבותה של לבנון בעובדת היותו הכוח הצבאי החזק במדינה הנהנה מתמיכה בלתי מוגבלת של אירן וסוריה.
14/01/2011  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ובעלי בריתו בממשלת לבנון מימשו השבוע את איומיהם לפרק את ממשלת הקואליציה, אם הקבינט בראשותו של ראש הממשלה סעד אלחרירי לא יקיים דיון מיוחד בהסתייגותה של לבנון מבית הדין הבינלאומי המכין כתבי אישום נגד בכירים בחיזבאללה על רצח רפיק אלחרירי - ראש ממשלת לבנון לשעבר ואביו של ראש הממשלה הנוכחי.
14/01/2011  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
15 שנה לאחר רצח רבין, זוכה התנועה הישראלית להרשעת הימין לזריקת מרץ מחודשת.
14/01/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
לרבות ממדינות העולם השלישי באפריקה ובאסיה יש קווי אופי משותפים: תשתיות לקויות, כלכלה רעועה, עוני, הזנחה, מחלות, אבטלה, שלטון עריץ ומלחמות פנימיות. הסיבה לתופעות אלו היא העובדה שלפני שהוקמו מדינות אלה, היו ארצותיהן נתונות לשלטון קולוניאלי אירופי אשר ניצל אותן ללא מגבלה. מדינות אירופה חילקו ביניהן את אפריקה ואת אסיה לפי האינטרסים הכלכליים שלהן, שכללו בעיקר מחצבים, מינרלים, מתכות, עץ, אבני חן ועבדים, ובמאה ה-20 נוסף גם הנפט לשיקולי השליטה בארצות הללו.
14/01/2011  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
מכתבו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ברק אובמה, ובו בקשה לחנון את המרגל יונתן פולרד, ששירת כאנליסט באגף המודיעין של הצי האמריקני בוושינגטון, הוא האחרון בשורה של פניות לאובמה לסיים את מאסרו של פולארד, לאחר שכבר ריצה 25 שנות מאסר. פקידי ממשל ישראלים ואמריקניים, פוליטיקאים וחמש מאות אנשי דת נוצרים ויהודים, וכן ארגונים יהודיים מרכזיים, הפעילו לאחרונה לחץ למען שחרורו של פולארד ממאסר העולם שהוטל עליו.
14/01/2011  |  רחל ארנפלד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il