בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
מנחם בגין (1992-1913). יהודי ענק [צילום: פלאש 90]
|
|
|
20 למותו: געגועיי למנחם בגין
|
מיד עם שחרורי מבית החולים בעקבות פציעתי במלחמת יום כיפור הלכתי לבקר את מנחם בגין. סיפרתי לו על המחדלים האיומים בחזית הדרום. בגין הרגיע אותי ואמר שאסור להשתמש במילה מחדל: זה פוגע באימהות יהודיות ששכלו את בניהן במלחמה. רגישותו האנושית הייתה מופלאה
|
בימים אלה יהודים בכל העולם מציינים עשרים שנים לפטירתו של מנחם בגין. מנהיג דגול, שהיה ישר-דרך ואמיץ לב, שילוב מופלא של חוטי פלדה ומשי. יהודי ענק שאת כל חייו, מגיל צעיר, הקדיש לרעיון שיבת ציון, לחידוש קוממיות עם ישראל בארצו, למאבק על דמותה החברתית ולהנחלת צביונה הערכי של ישראל. מנהיג יהודי שנולד בבריסק הרחוקה בימי מלחמת העולם הראשונה ומצא את מנוחתו בהר הזיתים בירושלים, בירתה של מדינת ישראל העצמאית, סמוך לקבריהם של עולי הגרדום מאיר פיינשטיין ומשה ברזני הי"ד. בגין שיעבד את עצמו למען כלל ישראל והיה מוכן לשלם מחיר אישי למען הערכים והרעיונות שבהם האמין. דרכו של בגין, אישיותו המיוחדת, צניעותו, דבקותו במטרה, אמונותיו ומהלכיו - כל אלה עוררו כלפיו אהבה והערצה. בימים אלה, שבהם רבים בישראל מאמינים בקדושת ה"אני" על רצונותיו ועל תאוותיו, חשוב לזכור ולהזכיר את מורשתו של מנחם בגין שכל כולה מסירות אינסופית למען העניין היהודי והישראלי. ככל שהשנים עוברות רק מתגבר הגעגוע לאדם שידע לשלב את החלום ואת המעשה, את המלחמה ואת השלום, את העבר ואת העתיד, את הרוח ואת החומר.
|
צניעות ורגישות בלתי-נשכחות
|
|
|
הבית הפתוח ברוזנבאום 1, ת"א
|
|
|
|
כנער צעיר, הייתי סר לביתו הצנוע ברחוב רוזנבאום 1 בתל אביב, שהיה בית פתוח בשבת אחר-הצהריים. באותם ימים כשהיה במדבר האופוזיציוני הגיעו לביתו בעיקר ותיקי האצ"ל. הייתי מהצעירים שבחבורה. את חביבותו האישית ואת צניעות דירתו לעולם לא אשכח | |
|
|
|
היכרותי הראשונה עם מנחם בגין הייתה כשהייתי ילד, עת אבי (ז"ל) נשא אותי על כתפיו לכיכר מוגרבי בתל אביב לשמוע את הנואם הדגול והמלהיב. קולו הרועם וההתרגשות שאחזה בקהל האלפים בכיכר היו מחוויות הילדות החזקות שלי. כעבור שנים, כנער צעיר, הייתי סר לביתו הצנוע ברחוב רוזנבאום 1 בתל אביב, שהיה בית פתוח בשבת אחר-הצהריים. באותם ימים כשהיה במדבר האופוזיציוני הגיעו לביתו בעיקר ותיקי האצ"ל. הייתי מהצעירים שבחבורה. את חביבותו האישית ואת צניעות דירתו לעולם לא אשכח. מיד עם שחרורי מבית החולים בעקבות פציעתי במלחמת יום כיפור, הלכתי לבקר את מנחם בגין. סיפרתי לו על המחדלים האיומים בחזית הדרום. בגין הרגיע אותי ואמר שאסור להשתמש במילה מחדל: זה פוגע באימהות יהודיות ששכלו את בניהן במלחמה. רגישותו האנושית הייתה מופלאה.
|
בגין אינו המנהיג האחרון מסוגו
|
|
תודעתו היהודית של בגין היא התשתית להבנת פועלו הציבורי. דאגתו לבטחון המדינה נבעה מלקחי השואה. על-רקע זה החליט להשמיד את הכור הגרעיני בעירק ולפתוח במלחמת שלום הגליל. אחריותו לדמוקרטיה מנעה מלחמת אחים. דאגתו ל כבוד האדם הובילה לפרויקט החשוב של שיקום שכונות ולקידום הצדק הסוציאלי. אהבתו למולדת ההיסטורית של העם היהודי גרמה לו לתמוך ולהוביל את מפעל ההתנחלות ביהודה ובשומרון. דאגתו לעתיד ילדי ישראל הניעה אותו לחתום על חוזה השלום עם מצרים. אחד ממחברי הביוגרפיות על מנחם בגין (אבי שילון) כתב באחרית הדבר לספרו "בגין" 1992-1913 (עם עובד): "נראה כי בגין היה המנהיג האחרון מסוגו. דפוסי המנהיגות שלו אינם הולמים את מדינת ישראל הנוכחית. יכולתו לסחוף את ההמונים, מסירותו לתפקידו, החשיבות שהקנה לעקרונותיו, למסורת האידיאולוגית שממנה ינק - כל אלה שייכים לתקופה אחרת, שספק אם תשוב". אני משוכנע שמנחם בגין אינו המנהיג האחרון מסוגו. מדינת ישראל זקוקה לשובה של מנהיגות אידיאולוגית בעלת עקרונות שתקומם, ויש האומרים תברא מחדש, את מדינת ישראל ברוח החזון הציוני והמורשת היהודית.
|
|
|
הרב ד"ר חיים שיין הוא מרצה במכללת שערי משפט, מומחה לפילוסופיה של המשפט ולתורת השפיטה.
|
|
תאריך:
|
01/03/2012
|
|
|
עודכן:
|
01/03/2012
|
|
חיים שיין
|
20 למותו: געגועיי למנחם בגין
|
|
"אני רואה בשרון וברפול אחראים לאלף קברים של בחורים צעירים וזה לא מרפה ממני . אלה הם הרוגי חינם"1. אלה הם דבריו של תת-אלוף ((מיל.)) מורדכי ציפורי, שהיה גם שר התקשורת מטעם ה"ליכוד" בממשלת בגין בתקופת מלחמת לבנון הראשונה . אלה הם דבריו של איש האצ"ל, מגולי האצ"ל באריתריאה ואיש תנועת "החרות" משחר נעוריו.
|
|
|
כולנו משתאים לנוכח האדישות הפוקדת את אומות העולם מול איומי הטירוף העומד עלינו לכלותינו. כולנו תמהים איך זה שגם הנאורות שבאומות משכנעות את עצמן, ומנסות גם אותנו, כי לא צריך להתרגש יתר על המידה, ו'הכל דיבורים' בלבד. התשובה היא: זו הגדרת ה'עמלקיות' במירָעָה! והיא כוללת את העמידה מנגד
|
|
|
ההחלטה האחרונה של בג"ץ לבטל את חוק טל מוכיחה שוב כי בבית המשפט הגבוה לצדק - ה"צדק" תמיד חד סטרי. אדם חרדי, נושא דתי, וודאי נושא חרדי לא יזכה להגנה במקום הזה. אין מדובר בהשערות שנקלטו מהאוויר, מדובר בעובדות שנבדקו והתאמתו, וכל פסיקה נוספת בנושאי דת ומדינה רק מחזקות את הטענה האמורה. בעבר הייתי מעורב במחקר שבדק את מגמות הפסיקה של שופטי בית המשפט העליון ביחס לנושאי דת ומדינה. הבדיקה המעמיקה שנעשתה, גילתה כי התחושה שבית המשפט העליון מפלה לרעה את המגזר החרדי בישראל, הינה מציאות עגומה.
|
|
|
פרויקטים של פינוי-בינוי, זוכים להקלות מס מיוחדות הקבועות בחוק מיסוי מקרקעין, ובהן פטור ממס רחב יחסית על מכירת דירות המגורים המפונות בתמורה לקבלת דירות חדשות. הפטור ממס נוסף לפטורים אחרים למכירת דירת מגורים, ואינו פוגע בהם. התנאי לקבלת פטור מלא הוא כי התמורה המתקבלת (דירה חדשה ותמורה כספית נוספת, ככל שישנה), לא יעלו על תקרת שווי שנקבעה בסעיף 49כב לחוק, שהייתה בעבר השווי הגבוה מבין 2 חלופות: 150% משווי דירת המגורים הנמכרת כאשר השווי מחושב ללא זכויות הבניה הנוספות או שווי דירת מגורים חדשה באותו מתחם ששטחה 120 מ"ר.
|
|
|
טרמינולוגית השורש ב.ג.ד. במקרא בא בעיקר במשמעות לבוש, כלי כיסוי וכסות לגופו של האדם וקרובים למילה בגד/בגדים במקרא הם: אדרת, חליצה, מחלצות, מכנסיים, מעיל, סות, מד(ים), שמלה ותלבושת. וגם אמנה, רוב המקראות, 215 במספר הם במשמעות זו. לעומת זאת, מיעוט המקראות, 49 במספר, השורש ב.ג.ד. בא במשמעות של בגידה, חוסר אמון ו/או הפרת אמונים. ואכמ"ל.
|
|
|
|