|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

זה לא גשם, זה ביבי

תביטו החוצה מהחלון ותראו: ביבי הוא שמכר לכם אשליה של "חזק בביטחון, חזק בכלכלה", והיום הביטחון הפך לאיומי מלחמה, בעזה קמה חמאסטאן. בכלכלה יש משבר והוא לא קשור לספרד או ליוון, הוא פרי הפרטות ותקציבים למקורבים שהפכו לגשם של ממש ולא סתם איזה ענן
20/12/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
נתניהו. הבחירות הקרובות - שעת מבחן למנהיגותו [צילום: AP]

כשיורד גשם של רעב ועוני, כשיורד גשם של גל התעשרות של מיעוט, כשיורד גשם של מעשי הונאה ונוכלות בהון הציבורי, כשיורד גשם של בזבוז משווע של כספי ציבור עם ממשלה מנופחת ושרים שבעיקר מחממים לעצמם את ה...

מתרגלים, מסתגלים, מתקפלים

למה כשברור שזה לא גשם, אנחנו מתעקשים להאמין שזה כן גשם?

פשוט, כי האדם הוא יצור סתגלן. אנחנו מתרגלים לכל פגע כמעט. הנשמה לא מפסיקה לרצות להגשים את מה שנכון וטוב, הגוף לא מפסיק לנשום, הזיכרון מכיל את מה שיכול היה להיות, את מה שהנשמה רוצה שיהיה, אבל היומיום וההרגלים, גוברים על כל אלה ומקבלים את המציאות. בדרך-כלל, בהכנעה. האדם משלים עם המחדל, עם הרוע, עם הנגע.

יש אנשים שמזלם שפר עליהם, והם צריכים להחליט, מחדש, בכל בוקר, שוב לחיות. בדרך-כלל ה"מזל" הזה הוא מנת-חלקם של חולים במחלות קשות. אלה שגופם מהווה להם תזכורת, שוב, בכל בוקר מחדש, שהחיים הם מה שאתה עושה מהם. סטיבן הוקינג ניצח את כל המדע, גם את הרפואה וגם את המתמטיקאים שחישבו סיכויים.

אתמול הלך מאיתנו אמנון ליפקין-שחק. הוא הלך למקום שבו הנשמות מתמלאות שוב מחדש ומותירות מאחור את הקושי. לרובנו, סטיבן הוקינג לא מהווה לנו השראה. גם לא אמנון ליפקין-שחק.

אמנון היה סמל של עוצמה צבאית עם מתינות מדינית. סמל של חוכמה ותבונה בשילוב של אישיות חדה, רהוטה, בהירה וכל-כך אנושית. אמנון לחם במשך כל חייו בשירות המדינה, אך האגו שלו לא עמד בינו ובין האינטרס הממלכתי. הנאום שנשא כרמטכ"ל, בטקס האזכרה ליצחק רבין, היווה השראה לדור שלם שדרש שלום. אמנון לחם במחלה קשה במשך למעלה מעשרים שנה. לוחם, עד רגעיו האחרונים.

אנחנו הולכים בקרוב לבחירות, ועל-פי כל התחזיות, הרוב החליט להיכנע לקושי.

מתבדלים

למה נכנעים לקושי? כי עבור רוב האנשים, החיים לא קלים.

לא קל להקים מדינה דמוקרטית, שתהיה גם יהודית במהותה ומקלט לעם היהודי. לא קל לשלב קידמה טכנולוגית, כלכלית, מדינית ואת הצורך להתערות בעולם הרחב ולשמור על קשרי חוץ איתנים ושיח פתוח עם אומות העולם, ולעשות את כל זה לצד שימור האופי היהודי המסורתי, המודלים הבדלניים של הדת, הפחד והיראה מפני התבוללות, מפני אובדן הצביון הדתי.

לא קל להקים מדינה שבה מתקיים מתח מתמיד בין ישן וחדש, בין כור היתוך שאמור לחבר קהילות על בסיס המכנה המשותף בזמן שראשי הקהילות עומדים על בדלנות, הסתגרות, ריחוק עד כדי ניתוק מן התרבות הכללית.

לא קל לקיים דמוקרטיה בקרב ציבורים שגדלו והתחנכו על דיקטטורה. אצל הדתיים זהו ראש הקבוצה הדתית (רב, קאדי...) שמכתיב ועל פיו יישק דבר. אצל עולי חבר העמים ישנה כמיהה למנהיג "חזק" בסגנון הסובייטי. בציבור ה"כללי" ישנה הערצה למודל המצביא הצבאי. אצל הקפיטליסטים רק כוחות השוק נחשבים לסמכות.

"עשה לך רב", הפך עם השנים למודל של "עשה לך קרב". הישראלים מגדירים את עצמם על-פי אמות-מידה שאינן מאפשרות עוד חיבור, גישור, אפילו כבר אין שיח, אין דיבור.

מתבוננים, חושבים, מפנימים, מתקדמים, מתפתחים

קשה להסביר לאנשים שהם בעלי הבית של חייהם. תפוס כל אדם (כמעט) ברחוב, ותשמע ממנו טרוניה על המצב, על הכלכלה, על החברה, על כל העולם, וגם על אשתו. אם תסכים איתו, תקיים את ההסכם החברתי הבלתי-כתוב, והוא יסכים איתך בתמורה. הסכם של שוטים. מאידך-גיסא, אם תאתגר אותו ותראה לו מה חלקו שלו בנושא הטרוניה, רוב הסיכויים שתאבד אותו בדרך. אנשים אוהבים שמסכימים איתם, כדי שיוכלו לא להסכים ביחד בעניינם של אחרים.

אבל, איך שלא מסובבים את העובדות, האדם בורא את המציאות שלו בעצמו. נכון, יש שאלה של עמדת התחלה, וילד משכונת עוני יתקשה לטפס במעלה מדרגות העושר. אבל המציאות מוכיחה שכוח הרצון והרוח האנושית מובילים כל אדם מעבר לכל מכשול. אז למה באמת אנשים נכנעים?

קוראי המאמרים האלה מדווחים לי לאחרונה יותר ויותר על שינוי בתגובות. לצד השונאים מופיעים יותר אוהדים. גם הפניות המגיעות אלי באימיילים נראות שונות. אחד המגיבים כתב לאחרונה כך:

  • גתה: "אין אנו מרמים לעולם, אנו מרמים את עצמנו".
  • מונטסקיה: "ככל שבני האדם ממעטים לחשוב, כן הם מרבים לדבר".
  • צ'ארלס קולטון: "עריצי הדורות, עוד לא עלה בידם למצוא את הכבלים המסוגלים לכבול את המחשבה".
  • בר-בי-דעת: "כסיל מחריש חכם יחשב, אך היכן הוא הכסיל שידע לשתוק".
  • לה רושפוקו: "יש בני אדם שמומיהם יפים להם ויש בני אדם הכעורים גם במעלותיהם".

המפתח ליציאה ממעגל הקושי הוא המחשבה, הנכונות להתבונן במציאות ובעצמך, היכולת ללמוד, להשתפר, להפנים את חלקך שלך במציאות, והרצון הפנימי להתקדם, להשתנות, להשתפר. לא להאשים את האחר. לא להאשים את עצמך. והעיקר, לא לפחד כלל (מהשינוי).

זה לא גשם, זה ביבי

כשיורד גשם, קל להבין למה זה קורה. זה לא דני רופ או איזה חזאי אחר שמנבא גשם ואז הוא יורד. זה גם לא ממש חוני המעגל שאחראי לכך. דני רופ רק מדווח על הסימנים, חוני המעגל רק מתפלל לאלוהים. הגשם עצמו הוא פרי מים שהתאדו, הפכו לענן, פגשו תנאים אקלימיים והפכו לתופעה מטאורולוגית שאני מכנים "גשם".

כשיורד גשם של רעב ועוני, כשיורד גשם של גל התעשרות של מיעוט, כשיורד גשם של מעשי הונאה ונוכלות בהון הציבורי, כשיורד גשם של בזבוז משווע של כספי ציבור עם ממשלה מנופחת ושרים שבעיקר מחממים לעצמם את ה...

כשיורד גשם של עילגים ורשעים בתפקידים ממלכתיים, מתסיסים, מלהיטי יצרים, שקרנים, גנבים וסוטים והם גודשים את כל המסכים, ובאותה העת חבריהם מכבים מסכים אחרים שמפריעים למזימות ולתככים, זה לא סתם גשם.

כשיורד מבול של סיאוב ממלכתי ומטר עז של מעשי שחיתות שלטונית, או כשהרעם מבשר על בואו של שיטפון מדיני-ביטחוני, זה לא סתם גשם מקרי.

כששקרים הופכים לאידיאולוגיה, וכששיטפון של בוץ עכור שוטף את הציבוריות שלנו, בזמן שפרקליטי צמרת מלבינים שקרים והופכים אותם למייצגי ציבורים, ברור שאלה אינם מי קולחין טהורים אלא מי שופכין עכורים. מי ביבים.

כשמחברים את כל התופעות הללו יחד, מבינים שבא החורף.

שום תופעה מכל אלה שאנו רואים כיום אינה מקרית. מה שנראה כגשם זלעפות הוא לא גשם בכלל.

התופעה של כשל הכלכלה והחברה, עם עוני גואה ולצידו עושר גואה עוד יותר, עם בידוד מדיני-דיפלומטי מהקשים שידעה ישראל, ועם חזיתות חמות מול שכנים ומדינות שהיו אחיות, עם איומי מלחמה מבית ומחוץ, עם נאשם בפלילים שהיה שר החוץ, עם ראש וראשון לראות שהוא אחרון לעשות, עם סטטיסטיקות מופרכות ותוצאות שאינן מחשיבות אתגרים ובעיות, עם בנייה מאסיבית ביו"ש וצעירים בבית שאין להם איפה לשים את הראש, כל אלה אינם סתם איזה גשם מקרי, הם פרי מעשים ומחדלים של כישלונרים שהם בכלל שקרנים.

אנשים, תביטו החוצה מהחלון בעיניים פקוחות ותראו, זה מי שמכר לכם אשליה של "חזק בביטחון, חזק בכלכלה", והיום הביטחון הפך לאיומי מלחמה, בעזה קמה חמאסטאן שהפכה לחממה. בכלכלה יש משבר והוא לא קשור לספרד או ליוון, הוא פרי הפרטות ותקציבים למקורבים שהפכו לגשם של ממש ולא סתם איזה ענן.

אנשים, תתעוררו. זה לא גשם, זה ביבי...

תאריך:  20/12/2012   |   עודכן:  20/12/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זה לא גשם, זה ביבי
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחי בנימין
20/12/12 15:34
2
machinery
20/12/12 16:21
 
תוני
20/12/12 17:26
 
א.ל. רמת-גן
20/12/12 18:05
3
מזכיר_המדינה
20/12/12 18:56
4
שלמה אבי ישראל
21/12/12 08:57
5
שלמה אבי ישראל
21/12/12 10:02
6
ישמעאל
21/12/12 15:51
 
איריס כהן
29/12/12 22:37
7
דידה
21/12/12 16:34
8
שלמה אבי ישראל
21/12/12 19:07
 
ישמעאל
21/12/12 22:01
 
איריס כהן
29/12/12 22:42
9
אריה קופל
5/01/13 17:33
פורום: בחירות 2013 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
יו"ר "התנועה", ציפי לבני, עמיר פרץ, ראש מטה הבחירות ופרופ' אלון טל, יו"ר התנועה הירוקה ומספר 13 ברשימת התנועה לכנסת, הציגו (יום ה', 20.12.12) את התפישה הסביבתית-חברתית של הרשימה.
20/12/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
השופט אליקים רובינשטיין, בשבתו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, פקד על הרמטכ"ל לאפשר, לראשונה בתולדות התחנה הצבאית, תעמולת בחירות גם בגלי צה"ל. פקודת השופט רובינשטיין ניתנה בניגוד לדעתו של הרמטכ"ל גנץ, המפקד העליון של הצבא, ובניגוד לדעתו של שר הביטחון.
20/12/2012  |  דר' שלמה צדוק  |   מאמרים
מדור חדש: מבט שבועי על ענייני צבא וביטחון מדוע בשאר אסד הוא הרע במיעוטו מבחינת ישראל, מה הלקחים שיש להפיק מהפיגוע בתל אביב, והאם פרסומים על פעילות של צה"ל מחלישים או דווקא מחזקים אותו
20/12/2012  |  אריאל יהודה לוין  |   מאמרים
המכון לחקר הציונות הדתית ע"ש ד"ר זרח ורהפטיג והקתדרה לחקר הציונות הדתית ע"ש ד"ר יוסף אורגלר, בשיתוף הפקולטה למדעי יהדות והפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת בר- אילן קיימו (יום ד', 19.12.12) יום עיון בכותרת "מפלגות ותנועות דתיות: עבר הווה ועתיד" לציון 90 שנה ל"הפועל המזרחי" ,ו-100 שנים ל"אגודת ישראל".
19/12/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
"אנו עסוקים, ובצדק, בשסעים החברתיים, בפערים הכלכליים, בעימותים בין חרדים לחילונים ובין יהודים לערבים אבל השסע בין העם לנבחריו מסוכן לא פחות, ואולי אף יותר. הוא מביא לייאוש מכך שהמערכת הדמוקרטית באמת מסוגלת להשפיע על מהלך החיים בישראל; הוא מזין את הכמיהה ההולכת וגוברת, בעיקר בקרב צעירים ל'מנהיג חזק' שהדמוקרטיה הפרלמנטרית היא מטרד עבורו; הוא מעודד התפשרות על עקרונות דמוקרטיים וצמצום זכויות הפרט. המערכת הפוליטית מצטיירת כמערכת ירודה והופכת להיות כזו שמתגמלת, קבוצות לחץ, קבוצות אינטרס". כך אמר יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין. הוא דיבר (יום ד', 19.12.12) בכינוס שדרות לחברה.
19/12/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il