|   15:07:40
  יוסי ברנע  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

א.ב. יהושע יוצר קריטריונים משלו ליהודים

ההשוואות שעושה יהושע מופרכות מיסודן בטענתו שמבחינה לוגית לא ניתן לכלול בקטגוריה אחת: "מוסלמי, בודהיסט, נוצרי ויהודי", כמו גם (ובצדק) "מוסלמי, בודהיסט, נוצרי ונורווגי", אך מאידך-גיסא הוא גורס שיהיה זה "נכון לוגית לכלול ברשימה אחת, אנגלי, ארגנטינאי, יהודי ונורווגי", טענה חסרת בסיס בהשוואתה בין זהויות לאומיות לזהות שאינה זהות לאומית
08/09/2013  |   יוסי ברנע   |   מאמרים   |   תגובות
א.ב. יהושע. השוואות מופרכות [צילום: פלאש 90]

תשובה לא.ב. יהושע "מיהו יהודי", " הארץ" (מיום 4.9.13):

יהושע טוען בפתח מאמרו ש"בניגוד להגדרה מיהו ציוני, ההגדרה מיהו יהודי היא עניין סבוך ומייגע". אולם גם השאלה, מיהו ציוני אינה פשוטה, שהרי אם הקמת המדינה היא מטרת הציונות, נשאלת השאלה, מהי משמעות הציונות מאז הוקמה המדינה?

לפני קום המדינה, גורס יהושע הזדהות אדם כיהודי "הייתה מקובלת וגם נעימה עלינו, אך לא מחייבת אותנו למאומה". אולם גם אם היסוד הסובייקטיבי הינו המכריע לדעת יהושע, הרי ברור שאין בו די, אלא אם אותו אדם שייך לקהילה הרואה בו כיהודי, שהרי אין מדובר בהגדרה אוטונומיסטית אטומיסטית, אלא כזהות של שייכות לקהילה.

הגדרת יהושע את היהודי בתקופת מלחמת העולם השנייה הינה בעייתית. מחד הוא מציין שבגטאות ובמחנות " היו יהודים לא מעטים, שהזדהו כיהודים ונתפסו ונכלאו כיהודים, אף שמבחינת הלכתית טהורה הם לא נחשבו יהודים (כי לא נולדו לאם יהודייה). האם מישהו מאיתנו היה מעז לנכותם ממספר קורבנות השואה? אבל אם ששת המיליונים היו קמים לתחייה ומבקשים לעלות לישראל, לפחות כחצי מיליון מהם היו נחסמים על-ידי שלטונות ההגירה הישראלים, בטענה שאין הם זכאים לפי חוק השבות".

אולם התייחסות יהושע זו מתעלמת מההגדרה הלאומית העצמית של חלק מהאנשים שראו עצמם כפולנים (כמו מארק אידלמן הבונדיסט האנטי ציוני, מי שהיה סגנו של מרדכי אנילביץ במרד גטו וארשה ואחר כך חבר הפרלמנט הפולני ולא הכנסת בירושלים), או בני לאום של מדינות אחרות. מאידך גם גורס יהושע ובצדק ש"לא האנטישמי יקבע אם אדם הוא יהודי או לא,...אם אדם שלא ראה את עצמו יהודי נספה בשואה, יש לכבד את הגדרתו העצמית ולא את זו של מי שרצח אותו על-פי הגדרה מעוותת משלו".

יהושע טוען שלאחר הקמת המדינה "ובעיקר עם קבלתו של חוק השבות, נהפך הצורך בהגדרה (מיהו יהודי) לחיוני ביותר, שכן היהודי קונה לו דרך הגדרת זהותו את הזכות לעלות לישראל ולהפוך לאזרח ככל האזרחים, על כל המשתמע מכך". אולם בכל זאת יש להעיר שהיה פרק זמן של שנתיים לערך מהקמת המדינה ועד קבלת חוק השבות!

בהמשך המאמר עוסק יהושע בעיצוב ההגדרה ההלכתית להגדרה "מיהו יהודי", תוך שהוא גורס שעל-פי "הגדרת ההלכה, יהודיות משמעה שייכות לעם ולא לדת", טענה המבוססת על כך שהגדרת היהודי כבן לאם יהודיה היא רגרסיבית ובעצם היא " הגדרה של עמיות או שבטיות, אבל על בסיס מינימאלי ביותר". אולם "העם היהודי" שהיה למעשה אוסף קהילות יהודיות שהמשותף להן הייתה הדת, לא היה עם מבחינה לאומית או תרבותית, וכל עוד לא הייתה חילוניות (תופעה מודרנית של המאות האחרונות), לא ניתן היה כלל לאבחן, כפי שעושה יהושע , בין יהודי ל" יהודי מאמין".

ההשוואות שעושה יהושע מופרכות מיסודן בטענתו שמבחינה לוגית לא ניתן לכלול בקטגוריה אחת: "מוסלמי, בודהיסט, נוצרי ויהודי", כמו גם (ובצדק) "מוסלמי בודהיסט נוצרי ונורווגי" (האחרון היא הגדרת זהות לאומית לעומת הזהויות הדתיות), אך מאידך הוא גורס שיהיה זה "נכון לוגית לכלול ברשימה אחת, אנגלי, ארגנטינאי, יהודי ונורווגי", טענה חסרת בסיס בהשוואתה בין זהויות לאומיות לזהות שאינה זהות לאומית, באשר אין עם או לאום יהודי. למרות זאת יכול יהושע להמשיך ולכתוב הטענה חסרת התוכן הבאה: "ההלכה עצמה מגדירה יהודיות כשייכות לאומית (אנכרוניזים היסטורי, בתקופת עיצוב ההלכה לא היו לאומים, מדובר בתופעה מודרנית),ולא כשייכות דתית. אומנם שייכות לאומית זו היא חסרת מרכיבים לאומיים מובהקים והכרחיים (אולי כדי להשאיר מקום פנוי לתרי"ג מצוות), אבל עדיין היא שייכות לאומית".

האם יהושע אכן קרא את מה שכתב?! האם יכולה להיות שייכות לאומית חסרת מרכיביה המובהקים וההכרחיים? אם כן בזכות אילו מרכיבים היא יכולה בכל זאת להיות שייכות לאומית?

יהושע טועה בהבנת פסקת בית המשפט הגבוה בפרשת האח דניאל. הוא גורס ש"אדם שנולד לאם יהודיה יכול בהתנצרות או בהתאסלמות להשיל מעליו את הזהות היהודית ולעבור לדת אחרת". אולם האח דניאל לא הוכר כיהודי מבחינת חוק השבות, כי לדעת בית המשפט חוק השבות הוא אינו חוק הלכתי אלא של המדינה, ובית המשפט מוסיף שלפי ההלכה היה דווקא האח דניאל מוכר כיהודי, אבל לא מבחינת המדינה, כי האדם הסביר לא היה יכול לקבל שאותו אדם הינו גם נוצרי וגם יהודי.

יהושע המדבר על כניסה (התגיירות) או יציאה מהעם היהודי (קבלת דת אחרת), אינו ער לאבסורד החילוני בדבריו בהתייחסו למי שהתגייר, כשברגע "שהיה לחלק ממנו (מהעם) הוא יכול לקבוע את ערכיו ואת אמונתו (גם החילונית) כמו כל יהודי אחר". האין זה אבסורד כי מי שרוצה להיות יהודי חילוני צריך להתגייר? כלומר לעבור פרוצדורה דתית? במילים אחרות, אין אפשרות להצטרף ל"יהדות החילונית", אלא רק בתהליך דתי! ומעבר לכך, מה המשותף ל"יהודי חילוני" בפריס, ת"א וניו-יורק?

את מאמרו חותם יהושע באופטימיות שהגדרת הזהות הישראלית תאפשר " עד כמה שניתן, סדר ובהירות". מעניין מה חושב על כך בארה"ב אנטון שמאס....

המחבר פירסם גם רשימות בסוגיה הנדונה באתר " אני ישראלי"
תאריך:  08/09/2013   |   עודכן:  08/09/2013
יוסי ברנע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
א.ב. יהושע יוצר קריטריונים משלו ליהודים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טוב שכותב המאמר
8/09/13 10:27
2
קלאודיה קול
8/09/13 10:56
3
עידןסובול
8/09/13 16:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
1. האם כאשר נכתב ב"במה אנו מאמינים" "אנו מאמינים בעליונות החוק" הכוונה הייתה:
08/09/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
כדאי שבנימין נתניהו ושריו יקראו את פסק דינה של השופטת דליה גנות לפני שהם משחררים עוד אסירים פלשתינים. לא נטריח אותם לקרוא את כל 41 עמודיו, אלא רק את עמוד 18. וכדי להקל עליהם, נצטט כאן שתי התבטאויות של אבו מאזן.
08/09/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שלוש הנחות היסוד: ארה"ב תתקוף בסוריה. סוריה לא תתקוף את ישראל. אירן לא תתקוף את ישראל. שלוש הנחות יסוד אלה מתבססות על ניתוח אסטרטגי רציונלי המושתת על נתונים אובייקטיביים גלויים לחלוטין.
07/09/2013  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
20 שנה, עד שמחלה חייבה את פרישתו של נשם סמיר זועבי מהכפר נעורה שבעמק יזרעאל בעקבות אדי הבנזין והסולר שבתחנת הדלק בעין חרוד. הוא היה אהוד ומוערך על-ידי הנהגים, אשר רבים מהם טפחו על שכמו. במקביל, במשך כל השנים טיפח מטע זיתים קטן, הרשום על שמו בטאבו, אשר את זיתיו מסק יחד עם ילדיו. את היבול העבירו לבית בד, שם אצרו מהזיתים שמן לצרכים משפחתיים. בעוד חודשיים, בעונתם, הזיתים אמורים להימסק.
07/09/2013  |  אברהם שרון  |   מאמרים
טולסטוי פותח את ספרו "אנה קרנינה " במשפט הידוע: כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו באותה מידה אך המשפחות האומללות - אומללות כל אחת על-פי דרכה.
07/09/2013  |  לאה טרן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il