אחד הז'אנרים העשירים בתחום הספרות הקלאסית הינו ז'אנר הבלש.
פרטים על התפתחותו של ז'אנר הבלש
הגל הראשון של סיפורי הבלש התפתח באנגליה של סוף במאה ה-19 ובו הופיע בלש אשר בעזרת חושיו החדים, וכשרונו הרב הצליח לפתור תעלומות רצח מסובכות.
לאחר תום מלחמת העולם הראשונה מחו יוצרים אמריקנים על-כך שלא ייתכן שהבלש יוצג כגיבור אשר כולם מכבדים אותו, לא מנסים להערים עליו, הוא מסוגל לפתור תעלומות במינימום ראיות ועובדות (אם לבד,ואם בעזרת עוזר) אלא צריך להתאים את הז'אנר למציאות הקיימת.
לכן, יוצרים כגון דשיאל האמיט וריימונד צ'נדלר יצרו דמות חדשה של בלש אשר פותר תעלומות מסובכות למרות שהפושעים מנסים להערים עליו, ונשים מנסות לפתות אותו.
כלומר מדובר בבלש פרטי בעל מעמד נמוך, זאב בודד, אלכוהוליסט אשר תקוע כעצם בגרונה של המשטרה אשר לא מעוניינת להיעזר בשירותיו.
הוא חביב על אנשים אך לא מסוגל לקיים קשר ארוך טווח בשל צלקות טראומטיות מעברו. אך מתחת לקליפה הנוקשה מסתתרים עקרונות ברזל של יושר, הגינות ומחויבות מוסרית ללקוח ולפתרון התעלומה.
אודות הספר האישה באגם
לצערי הרב, רוב יצירותיו של צ'נדלר לא תורגמו לעברית למעט הספרים: "השינה הגדולה","היי שלום יפתי", "האחות הקטנה", וקובץ הסיפורים "צרות הן המקצוע שלי". חשוב לציין כי ספרים אלו תורגמו באמצע שנות השמונים (למרות שנכתבו בשנות הארבעים).
לקובץ יצירות אלו מצטרף הספר "האישה באגם" אשר נכתב בשנת 1943 ותורגם לאחרונה ע"י אסף שור.
במרכז הספר עומד הבלש פיליפ מארלו (גיבור ספריו האחרים של צ'נדלר אשר הוצגו לעיל) אשר נכתב מנקודת מבטו של הבלש בו הוא משתף את הקורא בעלילה.
הקורא שותף להתלבטויות המוסריות והאחרות של הבלש ולסיבות לקבלת ההחלטות שלו. בקולנוע זה עובד, בדרך כלל כ-Voice Over - המספר מוביל את הנרטיב באמצעות פס הקול, מסביר ומגשר על פערים בעלילה, בזמנים ועוד.
נאמן לרוח הספר, הסרט שנעשה בעקבותיו (1947), נחשב גם הוא לפורץ דרך, ומצולם כולו מנקודת מבטו של מרלו. הקהל רואה רק את מה שהוא רואה.
הספר מתחיל, איך לא, עם אישה בצרה; זו לא היא שמתפרצת למשרדו של הבלש פיליפ מרלו אלא בעלה, שמבקש ממנו למצוא את אשתו, שנעדרת כבר חודש שלם.
והנה כבר הפרט הראשון, שחושף בפנינו את פער הדורות בין הקורא של היום לבין המועד שבו נכתב הספר. כלומר: האם ייתכן שאישה תיעלם והבעל לא יעשה הכל על-מנת למצוא אותה?
הדמות הפגומה של הבלש, שיש לו מענה לשון חד לכל סיטואציה - מענה שלרוב מכניס אותו לצרות, והוא חוטף מכות בעטיו - היא דמות מוכרת היטב.
גם הניסיון להיגמל מאלכוהול הוא מאפיין שכיח של שוטרים ובלשים.
כמוכן, שימוש באביזרים טקטיים, בנוסח סדרת המשטרה "CSI", לצורך פתרון התעלומה; וכמובן - ה"פאם פאטאל", האישה המפתה, שנראית בתחילה חסרת אונים ומפילה את הבלש ברשתה, אך בהמשך מתברר שיש לה בארון לא מעט שלדים. כל אלה מרכיבים מוכרים היטב של מותחנים.
ספר זה מתאר מציאות קודרת אשר בה נע מרלו ברצונו לפתור את התעלומה.
ישנם מעברים אחדים בין סיפור אחד למשניהו (דבר המוציר את הקורא מרותק עד לגמר סיפור המסגרת).
ספר זה מומלץ בחום למי שאוהב מתח מסוג אחר.