|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שישה בשישי

חסרי בושה

אלו שהולכים לברלין בשביל מילקי זול יותר, ואלו שהורסים לולבים תוך בדיקתם. מי שהנהיג עובדים וכעת יוצא נגדם, ומי שמתגאה בתוספת תקציב לחינוך אך מסתיר את הקיצוץ. ראש ממשלה מוחצן שטוען שנכנסים לו לצלחת, ומשפטנית בכירה שדוחפת את האף לסוגיות הלכתיות
10/10/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
בלי שום כבוד לאומי [צילום: AP]


הבורחים לברלין
לא כמו כל מקום [צילום: בית לוחמי הגטאות]

לא מהגרים, לא יורדים; בורחים. לא לניו-יורק, לא ללונדון, לא לפריז; לברלין. פעמיים חוסר בושה. גם לברוח בנימוק ש"שם יותר זול", מכל הנימוקים שבעולם, וגם לברלין, מכל המקומות שבעולם.

לגבי החלק הראשון: מי שמשווה מחירים בלבד, עושה שטות שאין כמותה. ההשוואה התקפה היחידה היא של כוח קנייה: כמה זמן צריך לעבוד כדי לקנות מוצר מסוים. נניח שכיכר לחם עולה באיזשהו מקום סכום השווה לחצי שקל; אבל מהי המשכורת הממוצעת? כמה שעות צריך לעבוד כדי להשתכר חצי שקל? אם המשכורת היא 100 שקל לחודש, ברור שהלחם יקר מאוד; אם המשכורת היא 20,000 שקל, ברור שהוא זול מאוד.

חוץ מזה, אסור להשוות מחירים של מוצרים ספציפיים, אלא יש להשוות סל צריכה ממוצע; אם הלחם זול מאוד אבל הדיור יקר מאוד, יצא שכרך בהפסדך. לכן, ההשוואות לברלין הן חסרות משמעות, וזה עוד לפני שדיברנו על אי-אלו גורמים שיש להם חלק ביוקר המחיה בישראל, כגון הבידוד של השוק המקומי מסביבתו, דרישות הכשרות ונטל המס בשל צורכי הביטחון.

לגבי החלק השני: 70 שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה, אינן זמן מספיק כדי להתייחס לברלין (או לערים אחרות בגרמניה) כמו לכל מקום אחר. לזכותם של הגרמנים יש לומר שהם מכים על חטא בפומבי וללא הרף על פשעי הנאצים, וזה בולט מאוד בברלין. אך שיהודים יילכו מישראל – מקלטם של ניצולי השואה – דווקא לעיר שהייתה המרכז של רצח העם היהודי? ורק מסיבות חומריות? בשביל זה צריך להיות לא רק חסר בושה, אלא גם חסר מינימום של כבוד עצמי ולאומי.

עופר עיני
מלמד על היושרה והאמינות [צילום: פלאש 90]

מנהיג העובדים הלוחמני, זה שלא היסס להשבית את המשק כולו בשמם של עובדי הקבלן, הופך ללוחמני נגד מנהיגי עובדים. יו"ר ההסתדרות לשעבר נשכר בידי בנק דיסקונט כיועץ מיוחד לענייני עובדים, ותהיו בטוחים שההנהלה לא מבקשת ממנו שימצא דרכים יצירתיות לתת יותר לעובדי הבנק, הידוע בחוסר יעילותו.

אין לי בעיה עם זה שעיני רוצה לעשות כסף, למרות שככל הנראה הוא ממש לא דלפון. יש לו פנסיה מרשות המיסים ופנסיה מההסתדרות, שני מקומות בהם השתכר ממש לא רע, ולאחרונה התחתן בנוכחות מאות עשירים ומפורסמים באולם אירועים יוקרתי. אבל שוב: שיהיה לו לבריאות, בהנחה המאוד-סבירה שהכל חוקי.

יש לי בעיה עם זה שעיני מוכר להמיר תמורת מזומנים את האידיאולוגיות, שבשמן עשה את כל הקריירה שלו והגיע למעמד בו הוא יכול לייעץ להנהלה מול עובדים. יש לי בעיה עם חוסר הבושה של מי שפעל למען ציבור – ועכשיו נשכר לפעול נגדו. זה מלמד משהו על היושרה של האיש ועל האמינות שלו – וכדאי שגם מעסיקיו החדשים יביאו את זה בחשבון.

בנימין נתניהו
טענה צבועה [צילום: פלאש 90]

אני לא יודע אם ראש ממשלתנו אכל שקצים ורמשים כאשר נפגש עם שלדון אדלסון במסעדה טרפה למהדרין בניו-יורק, או שמא אכל בשר עגל (שמבחינה הלכתית זה הרבה יותר חמור, בגלל איסור דם), או שאכל עגבניות וחסה. זה לא משנה. יש עניין של מראית עין, והוא חמור לא פחות מאשר העבירה עצמה – כפי שנתניהו למד על בשרו בעקבות האירוע הזה.

חוסר הבושה של נתניהו הוא כפול. ראשית, עצם הישיבה במסעדה כזו כאשר הוא נמצא בארה"ב בביקור ממלכתי כראש ממשלת ישראל, המדינה היהודית היחידה בעולם, מדינה שרוב תושביה שומרים במידה זו או אחרת על כשרות. שנית, טענתו ש"נכנסים לי לצלחת". אפשר להתווכח על השאלה עד כמה נושא תפקיד ממלכתי יכול לטעון להפרדה בין חייו הפרטיים לציבוריים, אבל אצל נתניהו – ההפרדה הזו כמעט לא קיימת, והוא עצמו מחק אותה.

יצא לי לראות במקרה תמונה של חוג התנ"ך בבית ראש הממשלה: באמצע השולחן ישבה שרה נתניהו. היא, ובמידה פחותה שני הבנים, מופיעים לצידו של נתניהו בהרבה מאוד אירועים ממלכתיים. אז לבוא כעת ולטעון שיש לו חיים פרטיים שאינם מעניינו של הציבור – זו טענה צבועה, וכאמור גם חסרת בושה.

משרד האוצר
קוברים את יום חינוך ארוך [צילום: פלאש 90]

"משרד החינוך יקבל תוספת של 1.8 מיליארד שקל, תוספת 350 מיליון שקל עבור הארכת שנת הלימודים בחינוך הרשמי לכיתות א'-ד'. תוספת לתוכנית ביטחון תזונתי, תוספת של כ-375 מיליון שקל עבור המשך פריסת רפורמת 'עוז לתמורה', המשך היישום המלא של חינוך חינם לגילאי 4-3 בהתאם להמלצות ועדת טרכטנברג". לשון הודעת משרד האוצר (6.10.14), ערב הגשת תקציב 2015 לאישור הממשלה.

ואני שואל: אתם לא מתביישים? להתגאות כך בתוספת לתקציב החינוך, כאשר ביד השנייה אתם דוחים בחמש שנים (!!!) את יישומו של יום לימודים ארוך? החינוך הוא המפתח שאין בלתו לצמצום אמיתי וקבוע של פערים חברתיים. לצד זאת, יום לימודים ארוך מאפשר לזקוקים לכך גם יום עבודה ארוך, מבלי שיצטרכו לשלם לצהרונים ולמטפלות. הוא מסייע לשכבות החלשות לעבוד יותר ולהשתכר יותר, ובעיקר מאפשר לנשים להשתלב בצורה מלאה בשוק העבודה.

כלומר: יום לימודים ארוך חיוני לחלשים שבינינו, הן ליותר הכנסה של ההורים בטווח המיידי והן להתקדמות כלכלית של הילדים בטווח הארוך. ואת זה משרד האוצר דוחה מדי שנה, וכעת כאמור הוא דוחה אותו בחמש שנים תמימות – מה שאומר כנראה שהרעיון ייקבר סופית. אז באמת יפה, בלי ציניות, שאתם מוסיפים כסף לחינוך – אבל לפחות תתביישו קצת בחלק השני והלא פחות משמעותי של הצעדים שאתם עושים.

דינה זילבר
לא צריך להיות מופתע [צילום: פלאש 90]

התייחסתי בזמן אמת לעזות המצח של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שהעזה להתערב ולהתיימר להחליט בנושא הלכתי מובהק: מהיכן ירכוש צה"ל תוצרת חקלאית בשנת השמיטה. ההתנהלות הזאת של זילבר מלמד על העדר בושה מינימלית, על מחשבה ש"אני ואפסי עוד", על שחצנות מרקיעת שחקים – וזה עוד לפני שדיברנו על עצם הרעיון של התערבות משפטית בשאלה הלכתית. אני מדבר על האופי המיוחד שצריך כדי לעשות את זה.

בעצם לא הייתי צריך להיות מופתע. כבר כתבתי כאן על חוסר היושרה ועל החובבנות של זילבר, כפי שהם באים לידי ביטוי בספרה "בשם החוק". אבל מי שאשם באמת הוא זה שממנה לתפקיד כה בכיר אישה שאינה מהססת לכתוב ספר שבמרכזו הממונים עליה, ושמפגינה בו בורות בנקודות ידועות ומרכזיות: יהודה וינשטיין. האיש מצליח לשבור שיאים בדרדור תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה בנושאים שבסמכותו מחד-גיסא, ובהידחפות גסה לנושאים שאינם מסמכותו מאידך.

בודקי הלולבים
גזל לאור השמש [צילום אילוסטרציה: AP]

זה משגע אותי כל שנה מחדש. לשוק ארבעת המינים באים אנשים המתיימרים להקפיד במצוות ובוחנים לולבים בדקדקנות רבה. במיוחד הם רוצים לדעת האם ראשו של הלולב סגור כדבעי, או שמא הוא עלול להיפתח בימי חג הסוכות. ואיך הם בודקים זאת? – על-ידי משמוש של העלים והפרדתם זה מזה. כלומר: כדי לוודא שהלולב סגור, הם למעשה פותחים אותו.

הגזל הזה נעשה לאור השמש, בלי שום בושה. הגזל הזה נעשה יום-יומיים אחרי יום הכיפורים, כאשר בתפילת נעילה אנו מתפללים "למען נחדל מעושק ידינו" – בשל החומרה העצומה של איסור זה. יכול להיות שהם לא ממש פותחים את העלים, אבל ככה זה נראה – וחכמים לימדונו, כפי שכבר אמרתי קודם, שאדם צריך להיזהר ממראית עין של עבירה בדיוק כמו מהעבירה עצמה.

זה מה שקורה כאשר מרוב הקפדה על מצוות שבין אדם למקום, רומסים את המצוות שבין אדם לחברו. זה קורה יותר מדי פעמים לגורמים חרדיים שונים. כך נותנים מכות בשמה של הצניעות, כך רוגמים מכוניות בשמה של השבת, כך מלבינים פנים ברבים בשמו של תלמוד התורה. אז שיהיה ברור: הצניעות, השבת ותלמוד התורה הללו לא שווים כלום אם הם באים תוך ביצוע עבירות חמורות.

תאריך:  10/10/2014   |   עודכן:  10/10/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חסרי בושה
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
xTXT62
10/10/14 10:45
2
תשאלו עובד סוציאל
10/10/14 12:12
3
קורןנאוה טבריה
10/10/14 12:18
4
אלימלך
10/10/14 12:25
5
השואה חוטאים יותר
10/10/14 12:42
6
ראש
10/10/14 14:18
7
מסעודה משדרות
10/10/14 14:39
8
הרי התפכחנו כבר
10/10/14 14:47
 
9
10/10/14 18:17
 
רוה"מ נתניהו
13/10/14 10:05
9
sewek
10/10/14 16:50
10
דט
10/10/14 18:24
11
באום
10/10/14 18:34
12
העני ממעש
10/10/14 21:15
13
אהרון שחר
10/10/14 21:36
14
י.צ.
11/10/14 20:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
כולנו מכירים את השיר החביב "שלומית בונה סוכה, מוארת ויפה", הבוקע ממקלטי הרדיו, ומתנגן על שפתינו, בערב חג הסוכות. אולם ברור שמהות החג היא מעֵבר לאופי העממי המשתקף בשיר. נבחן אפוא את מהות החג לאור המקורות.
08/10/2014  |  ציפי לידר  |   כתבות
כרגיל, לכתיבת הרשימה השבועית אני מגיע ברגע האחרון. תמיד יש תירוצים למה לא קודם, אבל מכיוון שבדרך כלל זה מצליח, הרשימה נכתבת, אנשים לא כל כך מתעניינים במועד הכתיבה המדויק. אלא שבשבוע שעבר זה לא הצליח לי. אירועים בלתי מתוכננים שהייתי חייב להשתתף בהם לא הותירו לי זמן וכוחות גם לכתיבה. הרגשתי החמצה אבל הבטחתי לעצמי שאנסה לקשור את הרעיון שתוכנן ליום הכפורים לרעיון של חג הסוכות וכך לפצות חלקית לפחות על הרשחמה החסרה. והרי מרחק הזמן שבין יום הכפורים לסוכות הוא ארבעה ימים בלבד וכבר אמרו חכמינו והסבירו, שחג הסוכות הוא המשך ישיר, התפתחות רוחנית-רעיונית של יום הכפורים כשם שזה האחרון מהווה המשך ישיר לראש השנה. ביום הכפורים עבודת ה' שלנו מיוסדת על יראת ה' ובחג הסוכות על אהבת ה'.
08/10/2014  |  נסים ישעיהו   |   מאמרים
"בחדרים שלך השמש משרטטת
08/10/2014  |  הרב חגי גרוס  |   מאמרים
העובדה שהרימונים מבשילים בסתיו, חגי תשרי מאמצים את עץ הרימון ומתהדרים ביופיים של פירותיו, האדומים והעסיסיים. הרימון המלכותי מקשט את שולחננו בהיותו אחד מהסמלים המרכזיים של ראש השנה. לפי המסורת היהודית, מכיל הרימון 613 גרעינים, כמספר המצוות שניתנו בתורה ולכן מברכים עליו: "שירבו זכויותינו כרימון".
07/10/2014  |  איילת נדיב  |   כתבות
בחג הסוכות אנו מצווים לעזוב את ביתנו הנוח והנעים, הממוזג והמטופח, עם כל מכשירי החשמל החדישים ומשוכללים, את המיטה הנוחה שבבית, את כל אותם דברים העושים את חיינו לנעימים ונוחים, לצאת אל הסוכה מעץ ובד שבנינו, לשבת בה, לאכול ולישון בדירת הארעי הזאת וגם לשמוח.
07/10/2014  |  ציפורה בראבי  |   כתבות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תקציב המדינה  /  מי ומי  
פסטיבל הפפריקה בחול המועד סוכות  /  שלמור תקשורת
מזיק אלים תוקף עצי דקל שנגזמים לסכך  /  עידן יוסף
מגוון רחב של דבש בטעמים חדשים  /  גלית יצחק-אוגנוב
מדריך לשמירה על חייכם בבניית סוכה ובחג  /  זכי הלר
"סוכּתי רוחַ" - סוכּת הזיכּרון היהודי  /  בלפור חקק
סוכת עראי מרוממת  /  יצחק מאיר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il